Jump to content

TAMD40B 1986 mod. starter ikke etter opplag


litt peiling

Recommended Posts

jeg velger å avslutte dette emnet nå!!!!!!!!!!!!!! :yesnod:

Takk, for allle svar.

En av dere har sendt meg IM, og vi holder kontakt der. Dette emnet har utspilt seg til litt usertiøst.

Selvfølgelig, er det sikkert en enkel løsning. Men alle har vel oppdaget at det ikke er så lett å finne denne enkle løsningen. Hvis alt er så enkelt som enkelte tror her inne, hva skal vi da med spesialister og spesial verksteder. Bl.a. innen dieselelektronikk osv.

Det å søke å finne en feil kan være opplagt på noen motorer og håpløst på andre.

Hvis vi ikke hadde problemer å løse/finne, da kunne vi vel bare laget et forum som innehold: slik gjør du får å få ting til å fungere. Altså en fasit. Men slik er det ikke.

Min dieselpumpe er skrudd ut og vil bli testet i benk i morgen. :seeya:

Jeg er takknemlig for alle svar. :yesnod:

Ønsker ikke å henge ut noen, derfor skal ikke verksted bli nevnt. Men vet at neste gang velger jeg iallefall et annet.

 

Kanskje jeg bytter nick til "peiling" nå :lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol:

Link to post
Share on other sites

jeg velger å avslutte dette emnet nå!!!!!!!!!!!!!! :yesnod:

Takk, for allle svar.

 

 

Hei, du kan da ikke mene at du vil avslutte nå. Håper du står ved ditt ord i en tidligere postering om å avsløre problemet over påske.

Dette må jo være meget interessant å få klarlagt for alle som har kommet med innspill i denne tråden.

Håper vi får løsning på denne påskenøtten i løpet av uken?????

Link to post
Share on other sites

helt ærlig ,, etter tonen hans endel ganger her på dette temaet , (folk har jo bare prøvd å hjelpe ham.) så burde han ikke fått hjelp.. basta.. har han plutselig peiling nå , når han har snakket med en som har sagt det samme som mange andre her ang luft i systemet....??? hvem i svarte f.... skrur ut glødepluggene for å lufte dieselsystemet...

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

situasjonen er nå.

først til HIFO, hva fean er du mener???????????????????????? jeg er takknemlig for all hjelp for har prøvd å gi. Men er irritert på enkelte som ikke leser innlegget.

og svarer at det kanskje er min egen feil o.s.v. Jeg leverte en motor som gikk, og får tilbake en motor somk ikke går. Er det min skyld??????????????

 

Dieselpumpe er prøvet i benk= den er 100% ok

Fødepumpe er prøvd= 100% ok

alle slanger er sjekket og koblinger = 100% ok

glødeplugger og gløding=100% ok

komp er målt = 100% ok

Det koblet by-pass rett på fødepumpe, fra separat tank til pumpe. Alle dysene er luftet.

Det finnes ikke lekkasjer.

 

Volvo penta er kontaktet. Det er brukt separat dieselelektro mekaniker. En motoringeniør fra VP. +++++++++++

Ingen forstår noen ting. Motor vil ikke starte.

 

Ang. måten å lufte uten glødeplugger, er det en måte flere bruker. Jeg kan gi navn og tlf nr til de som ønsker å prate med et verksted om dette.

Link to post
Share on other sites

ikke vet jeg :confused:

 

det eneste som ikke er prøvd ennå er, det med å lufte uten gødepluggene. jeg vet ikke om det hjelper. :rolleyes: blir testet i morgen tidlig.

men nå har verkstedet fått tid til i morgen kveld, for å prøve å fikse dette.

 

Hvis ikke blir tidligere mekaniker tilkallt på fredag. Men da må jeg betale selv. Blir dyrt med transport osv men men.......

 

vi gir ikke opp :nono: , men nesten. :sad:

Link to post
Share on other sites

Ang. måten å lufte uten glødeplugger, er det en måte flere bruker. Jeg kan gi navn og tlf nr til de som ønsker å prate med et verksted om dette.

 

Jeg skal ikke blande meg inn i alt dette, du har allerede brukt mange spesialister, og jeg håper at du ikke biter nakken av meg, jeg er lett å såre.

 

Huldas lufteprosedyre, forkammermotorer, vanskelige tilfeller:

Jeg setter inn et t-stykke foran fødepumpen, ventil tilbake til tank stengt. Ventil opp til flaske med diesel som er høyere enn dieselpumpen åpen.

Trykk blir pumpet opp og høytrykkpumpe luftes. En del motorer har ikke manuelt operert fødepumpe, da gjøres som følger:

Glødeplugger plukkes ut.

Starter kjøres og høytrykkpumpe luftes. Lufteskrue stenges. Gi fullt gasspådrag.

Dieselrørene løsnes og startmotor kjøres, sprut ut av alle koplinger. Koplinger stenges.

Fremdeles med glødeplugger ute, startmotor kjøres slik at det kommer feit, virkelig feit, dieseldamp ut av glødeplugghullene.

Gasspådrag til null. Kjør litt på starter for å blåse diesel ut av sylindrene.

Glødeplugger monteres.

Gløde motor, selvstarter, motor starter.

Stopp motor.

Steng kran under flaske.

Ta vekk t-stykket (jeg har det stående som en fast installasjon)

Kople sammen slangene, åpne ventil til tank. Kjør.

Bytt olje, den kan ha et dieseloverskudd. Men vanligvis tar jeg hele operasjonen på 1/2 liter diesel. Mesteparten havner i bunn av båten, på puter og øvrig innredning. De som skal gjøre dette for andre, ta betalt på forhånd.

 

Dette funker så sant ingen har klusset med timingen av motoren. Hvis det ikke kommer ut feit dieseldamp av glødeplugghullene, så er det feil i systemet et eller annet sted. Dette er ikke rocket sience, selv om det kanskje virker slik nå.

Link to post
Share on other sites

Du skal prøve å løsne skruene som holder sjøvannspumpa.Jeg overhalte min 41motor for to år siden og da jeg skulle starte opp fikk jeg de samme symtonene som du.jeg holdt på i minst to månder for jeg med en tilfeldighet fandt feilen.Det viste seg at akslingen som driver impelleren som står inngrep på diselpumpa var presset to millimeter for langt inn,jegtok ut sjøvannspumpa og presset akslingen tilbake monterte alt plass og motoren startet momentant. :flag::flag:

Link to post
Share on other sites

Herregud! Sammenliknet med Litt peiling har jeg null peiling og derfor bruker jeg service-verksted til service ol. Det som skremmer meg er at slikt kan skje når man bruker profesjonelle folk.

 

Joa, men hvis akslingen som sitter i inngrep med dieselpumpen ikke er i inngrep, vil det heller ikke komme diesel ut til dysene. Dette er slikt en 'dyktig' mekaniker sjekker. Ikke mat, motor vil ikke gå.

Link to post
Share on other sites

Hvis akslingen på sjøvannspumpa er kommet for langt inn vil det bli feil med tenningen.Dette har jeg erfart.Fikk bare litt disel til dysene,hadde pumpa til kontroll to ganger ,dysene hadde jeg ute minst ti gang .justerte tenningen satte på sjøvannspumpa,men siden akslingen på sjøvannspumpen var for lang ble tenningen feil.Ble til slutt lei av montere på alt mellom hver gang jeg hadde ute dieselpumpa.da startet motoren med en gang,monterte så sjøvannspumpa på da starta ikke motoren tok da og løsna skrua på sjøvannspumpa ,motoren starta tvert.Jeg prøvde å dra til skruene mens motoren gikk men den stoppa igjen .FEILEN VAR FUNNET :fishing:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...