Jump to content

TAMD40B 1986 mod. starter ikke etter opplag


litt peiling

Recommended Posts

Kommentar fra moderator:

Emnetittelen er endret, var opprinnelig Motortrøbbel.

 

Emnetittelen skal fortelle hva emnet handler om. Produktnavn skal være med og CAPSLOCK skal unngås. For informasjon, se dette innlegget samt Etikette

Motor volvo penta Tamd 40b 1986 mod. Ca 2300 timer

 

Motor ok, ved sesong slutt. Mekaniker kjørte båt/motor varm for å skifte filtre,olje m.m.

i høst. Alt var da ok.

Motor ble vinterkonservert før opplag. Dette også av mekaniker.

 

Når mekaniker skulle sjøsette/prøve båten nå den 3.april 07. Virket ikke motor. Det var akkurat som når man har kjørt tom for diesel å prøver å starte igjen sa ham.

 

Hva kan skje når motor står stille?

Hvem har ansvaret her?

Hva kan jeg kreve?

 

Påskeferien er i alle fall ødelagt for våres del.

 

 

Hvorfor skulle han prøve båten først???????????????

Han har reparert vannpumpe,dynamo m.m.

Link to post
Share on other sites

Hva kan skje når motor står stille?

 

Mest sannsynlig har diesel seget tilbake og der er kommet luft i systemet. Da er det bare å lufte og få frem diesel. Dette burde jo mekanikeren din vite ???!!!!!! Er han mekaniker eller bare deleskifter ? ;-)

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Sjekk at det virkelig kommer diesel fram til dysene. Opplevde når jeg skulle hente min båt ved kjøp at regulatoren i dieselpumpen kilte seg, og blokkerte for dieselen ut fra pumpen. Tok en stund før vi skjønte hva som skjedde, men med hjelp av en dyktig dieselmekaniker ordnet det seg!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hvem har ansvaret her?

Hva kan jeg kreve?

Hvorfor skulle han prøve båten først???????????????

 

Skjønner din frustrasjon over ødelagt påskeferie, men mener du dette hadde vært unngått dersom mekanikeren ikke hadde prøvestartet??? Da hadde han vel fått kjeft når du fikk overlevert en båt som ikke startet?!

 

Forutsatt at mekanikeren ikke har gjort noe som medfører problemet, kan han neppe lastes. Høres ut som feilen skyldes blokkering i drivstofftilførselen (dersom det er diesel på tanken da - ikke noe usannsynlig feil det heller!).

Etter mitt skjønn kan du da ikke kreve noe som helst, annet enn at mekanikeren fakturerer flere timer på videre feilsøking.

 

 

Fortsatt god påske til deg, og alle andre brukere av Båtplassen!

Redigert av JonnyBoy (see edit history)

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post
Share on other sites

et merke verksted i østfold. takker for seriøse svar. til dere som ikke er seriøse..la vær.........

selvfølgelig er det diesel på tanken,nøkkel i tenninga osv.

båten ble satt bort til mekaniker.. da virket alt. han kjørte motor varm, hadde service på motor og vinterkoserverte. satte deretter bort båten i opplag. skulle nå sjøsettes og oppdager at det ikke er mulig å få start. det virker som om motor ikke får drivstoff..sier mekaniker til meg..

han har sjekket at diesel kommer frem dit den skal men allikevel.. vil den ikke tenne ordentlig.

nå har han trykk sjekket dyser og prøvet en annen diesel pumpe men................. ikke start.

han pratet noe om mellom kransen i registeret, men det tror ikke andre han har snakket med..................

jeg er oppgitt.......... :nonod:

Link to post
Share on other sites

Tenkte litt på om noe av mekanismen til stopperen henger, men den sitter kanskje i pumpa som er forsøkt byttet? Hvis det kommer diesel ut av dysene, må det vel mangle luft eller kompresjon? Må vel være verkstedet sitt ansvar å få den i gang igjenn så lenge den virket når de fikk den, og det er de som har klådd på den.

Link to post
Share on other sites

helt enig :yesnod: må jo være verkstedet som må ordne opp i dette. :discuss:

jeg leverer jo en motor som fungerer. og som bare skal skiftes dieselfilter,olje,oljefilter,luftfilter,impeller osv.

og i tillegg skal motor vinterkoserveres.

og når motor da igjen etter 5 mnd i vinteropplag i fungerer, hvem er da ansvarlig????????????????????? :confused:

båt er scand 29 og motor tamd 40b :sailing:

Link to post
Share on other sites

Det som trengs for at motoren skal starte er luft, diesel og kompresjon.

Med mindre noen har "hærpet" motoren din SKAL den starte når disse forutsetninger er tilstede.

 

Vet ikke hvor dreven denne mekanikeren din er da han tydeligvis ikke evner å stille diagnosen?

 

Worst case kan være feil som av og til oppstår er hvis man er uheldig med oppløfting av båten og at sjøvann som befinner seg i eksosslangen kommer inn i ventiler og brennkammer på motoren fordi båten hellet for mye med baugen.

Da er den tiden en vinteropplagring tar, nok til at motoren tar alvorlig skade av korrosjon i sylinder og ventiler.

Men dette blir jo bare spekulasjoner.

 

 

Mener at den selvsamme firmaet i det minste har et moralsk ansvar for å hjelpe deg til å finne ut av dette problemet, all den tid de meget vel KAN være ansvarlig for at dette problemet har oppstått!

 

Diesel til dysene og kompresjon er nøkkelord i din søken etter feil!

Link to post
Share on other sites

Tenker høyt:

1. Hvis kompresjon er tilstede (sjekkes med kompresjonstest...)

2. Hvis det er diesel som kommer frem til motoren (sjekk at det ikke er vann...)

3. Hvis "stopperen" ikke "henger" (sjekk at den ikke er aktivert)

4. Hvis glødingen virker (dersom det ER gløding på denne "steinknuseren" da...)

 

Hvis JA på alt dette, da SKAL motoren starte... (Antydning om "herping" osv. ser jeg bort fra.)

 

Har jeg glemt noe??

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Dusier :prøvd å vri tenningspunkt m.m.

 

Var vel dette jeg mente med hærping!!

 

Hva i herrens navn får noen med peiling til å tru at en motor som går som en drøm om høsten og som ikke starter av en eller annen grunn på våren, skulle skyldes feil timing på dieselpumpen??

 

Hvordan er dysene sjekket?

 

Synes egentlig hele greia virker noe underlig!

Link to post
Share on other sites

....vinterdiesel er tilført mer parafin en sommerdiesel,kan feilen ligge i diesel filtret? sommerdiesel blir som starin i minusgrader...

 

 

Da skal det være bra kaldt da, Mitsu.........! Under 10 minus i hvertfall!!

 

Hvor har du forresten tilhold, med båten mener jeg? :confused:

Link to post
Share on other sites

takk for mange svar. jeg har ikke lyst til å gå ut med hvor og hvem ennå.

nok en gang.................. motor virket ok når vi leverte den til verksted.

verkstedet skulle ta å skifte olje og filtre, impeller + å ta vinterkoservering. dette er vel normalt om høsten eller :confused::confused::confused:

han insisterte på å sjøsette båten for oss, samt å prøve at alt fungerte før vi dro ut på tur???????????????????????? hvorfor

Link to post
Share on other sites

vinterdiesel er tilført mer parafin en sommerdiesel,kan feilen ligge i diesel filtret? sommerdiesel blir som starin i minusgrader...

 

Dette er gammel kunnskap. Moderne vinterdiesel (med unntak av " arktisk grad " )inneholder NULL % parafin.

 

Forøvrig setter jeg 10kr på at motoren drar falsk luft et sted, og at dette lar seg fixe på 2 minutter om ingen med " litt peiling" skrur motoren fullstendig i fillebiter først...:smiley:

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Hvis motor gikk fint i høst og den ikke starter nå så ville jeg ha sjekket filtere, gummipakninger til filtere, slangekoblinger og evt. fødepumpe og få dette skikkelig luftet. Det skal vel utrolig mye til at pumpe/ pumpeinnstilling forandrer seg mye under et opplag, evt. andre mekaniske feil med pumpe. Hva med vanninntrenging fra eksossiden i sylindre ved landsetting av båten? Rust på ventiler/seter som svekker kompresjonen mye?

 

Cirkeline

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...