Jump to content

Diesel forbruk Princess 414 m/2xTAMD60c (2x255hk)


mateco

Recommended Posts

Noen med erfaringsverdier??

 

:sailing:

Bjørn

 

Vårt forbruk på vår P435 har ligget på 15-16 liter i timen på en fart på 8 knop med strømaggregatkjøring og noen utblåsninger en gang i blant(kvarters tid på marsjfart og full gass vekselvis). Turtallet ligger ved 8 knop på 900-1000 rpm med begge maskinene innkoplet. Turtall ved fullt pådrag 2500 rpm og ved marsjfart 1900 til 2200 rpm.

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post
Share on other sites

JBA, jeg aner ikke og ikke betyr det noe heller, egentlig. Tabellen er "veiledende" for å huske noenlinde forbruk; men ut fra hva jeg fyller og hvor mange timer det går og hvilket turtall jeg pleier å cruise på, så virker tabellen å være så noenlunde rett.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

  • 7 år senere...

Jeg ser at denne tråden er rimelig gammel men må bare vekke den opp siden jeg ser en Princess 435 eier har uttalt seg og det er min drømmebåt som jeg ønsker å skaffe meg om noen år etter å ha skaffet meg båterfaring med Alicraft 31 og fått spart opp båt og vedlikeholdsbudsjett til Princessen.

 

Men til poenget: Hvor mye HK var det i denne Princess 435 ? 16 liter timen i "saktefart" hørtes jo virkelig ikke ille ut, det hørtes faktisk helt fantastisk ut. Så har man kraftoverskudd (i forhold til deplasementsbåt) om man plutselig finner ut av at man skal gasse på og komme seg bort fra havet fordi bølgeprognosen sier plutselig svære bølger. Klarer nesten ikke å tro det da hadde det bare kostet 5800 kroner å dra på tur helt ned til Polen med tanke på 2 liter per nm. Hvor mange ting pleier å "dævve" som må skiftes på båten i løpet av en sesong?

 

Noen flere Princess 435 eiere som kan bekrefte/avkrefte informasjonen ? Det hørtes jo kjempeflott ut med tanke på fremtidig realisering av båtdrømmen om Princess 435 dersom dette er sant. Blir noe helt annet enn 140 liter timen (men da drar man vel i 27 knop elns. og det blir 5 liter per nm men veldig fint å kunne kjøre vekk i slik fart dersom havprognosen endrer seg raskt :yesnod: )

Link to post
Share on other sites

Jeg har akkuratt kjøpt en fairline med tamd 60c x2 og regnet en del på det.

Skal kjøre omtrent samme avstand som du snakker om og tilbake.jeg vis jeg kun kjører sakte på en motor så lander jeg på ca omtrent litern på nautisk mil ca 7 knop.

Men regner med reisen kommer på ca 20 000 kr i diesel.blir vel litt i høyere fart på langstrekningene.

Bunn pinne frem og tilbake blir ca 35 000kr.

Tror jeg er realistisk?

Link to post
Share on other sites

@okeido: En Fairline 36 Turbo har 7 knop som deplasementsfart? Ellers hvor mye HK har motorene dine ? Hvis du er på 1 liter per mil i 7 knop da er sikkert Princess 435 med to motorer og 2 liter per mil i 8 knop korrekt tall.

 

Virkelig gledelig å lese at man kan kjøre "drømmebåten" i deplasementsfart og få et så smått drivstofforbruk, samtidig som man har muligheten til å gasse på og stikke av dersom havprognosen endrer seg til forventet mye bølger. Ellers så har de vel drivstofftank på 900 liter. Da kommer man langt på "russisk diesel" om man forlenger turen ved Polens kyst helt til Russland for å tanke. Gledelige nyheter, vedlikeholdet blir vel den "råtne makrellen" når det gjelder kostander.

Link to post
Share on other sites

@okeido: En Fairline 36 Turbo har 7 knop som deplasementsfart? Ellers hvor mye HK har motorene dine ? Hvis du er på 1 liter per mil i 7 knop da er sikkert Princess 435 med to motorer og 2 liter per mil i 8 knop korrekt tall.

 

Virkelig gledelig å lese at man kan kjøre "drømmebåten" i deplasementsfart og få et så smått drivstofforbruk, samtidig som man har muligheten til å gasse på og stikke av dersom havprognosen endrer seg til forventet mye bølger. Ellers så har de vel drivstofftank på 900 liter. Da kommer man langt på "russisk diesel" om man forlenger turen ved Polens kyst helt til Russland for å tanke. Gledelige nyheter, vedlikeholdet blir vel den "råtne makrellen" når det gjelder kostander.

Link to post
Share on other sites

Mener du den mugne penta en? Jeg har 255 hk x2 og 1100 liters tank.

Er en tabell vis du søker litt her på båtplassen tror båtene våre ikke er så ulike i størrelse 39.2 fot tror jeg min er.

Mener rundt 1.3 liter på 2 motorer i 7 knop 8 knop rundt 2 liter 17-20 knop ca 4.3 liter full fart 22 knop + ca 5 liter mila.

Link to post
Share on other sites

@okeido: Jeg har ikke en Princess 435 enda men det er min drømmebåt som jeg kjøper om noen år etter at jeg har skaffet meg mer båterfaring med en litt mindre overgangsbåt som jeg har nå. Leste i denne tråden hva P435 skrev og ble bare gledelig overrasket over hvor lite forbruk det er per nm i deplasementsfart.

 

En Princess 435 er vel 44 fot? På bilde ser den betydelig større ut enn Fairline 36 Turbo men må se begge i virkeligheten for å kunne ha en mening om hvor mye større den er. Princess 435 har 612 HK som minste mulighet for 2x motorer og de finnes vel opp til 1000 HK. Antar at jo mer HK totalt desto høyere forbruk i deplasementsfart også? Så det blir sikkert litt mer enn det for Fairline men fortsatt gledelig lite i forhold til forbruk på maks marsjfart.

 

Er det mye vedlikeholdskostnader per år?

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Deplasementsfarten følger vel vannlinjelengden og ikke LOA. F36T er 39,2 fot med plattform og original ankerrulle foran, skroget 36,6. Vannlinjen vet jeg ikke.

 

De siste årene ligger jeg på ca 17 l/t over sesongen. Kjører alltid to motorer. Sjelden over 9 knop.

 

Tidligere år, hvor det gikk mye i stor fart, ble snittet over sesongen av og til over 30 l/t. Men selv da gikk jo flest antall timer i rolig fart. Har selv aldri målt kun i stor fart, kun liter og motortimer over perioder.

Link to post
Share on other sites

Husk at motorene må kjøres hardt etter noen timer på lavt turtall. Hadde båt med gammel ford som røyk en del og klarte å få kondens under toppdeksel så måtte bytte olje. Etter det ga jeg 80% eller mer i ca 5 minutter etter hver tur og røyken sluttet å bli plagsomt til borte i arbeidstemperatur.

Link to post
Share on other sites

Altså slik båt bør gasses på i 5 min etter noen timer i deplasementsfart ? Ellers noen som har noe idee om hva Princess 435 er ved vannlinja? Trodde at den var 44 fot (43,5) ved vannlinja men da er den kanskje mindre. Da er sikkert Alicraften som jeg har som overgangs/opplærings båt ikke 31 fot heller.

 

@nordan family 27: Har du samme type motorer som okeido?

Link to post
Share on other sites

Tenkte på 435 da jeg så en eier av 435 har uttalt seg i tråden og skrevet om forbruk i 8 knop fart med to motorer gående. Ifølge kvadratrotsregeln (dersom 43,5 fot er lengde av skroget) så burde 8 knop være deplasementsfart for Princess 435. Liker 414 også men etter at jeg oppdaget at det er kanskje ikke mer enn 700 000 som trengs for å eie en 435 så er det ikke noe vits å stoppe drømmen ved 414 til 500 000.

 

Ellers videre opp blir det nærmest umulig dyrt men denne er nok enda vakrere enn 435 i mine øyne: http://www.yachtbroker.dk/baad/storebro-royal-cruiser-500-baltic/2076 så fin at jeg nesten skjønner hvorfor folk går i luksusfellen. Men for å spare så mye måtte det nøktern forbruk til i 10 år nærmest, skjønner at noen folk går i "luksusfellen" med lån på båten  :lol:  Imens man bør ha penger til overs for vedlikehold istedet for lån ifølge min økonomiske tankegang (blir nok også minst dobbelt med drivstofforbruk med 1640 HK selv i deplasementsfart). Akkurat som med aksjer og fond så er penger i båt penger man har råd til å tape uten å gå konkurs.

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette med å blåse ut eller ikke har jeg ikke så mye kunnskaper om. I instruksjonsboken hos meg står det at motorene bør over tid ikke kjøres under 1400 omdreininger, og det er omlag der jeg ligger. Selvom jeg ikke merker noe negativt ved å ligge lavere.Det gir vel mellom 8 og 9 knop.  I yrkesmaskinene hvor motorene brukes går de jo ikke på så hard belastning, men da er de også satt opp annerledes.

 

Mine motorer (TAMD 60 C) ryker ikke når de kjøres sakte, med mindre jeg er helt nede på tomgang. 

 

Jeg "flesker" til en gang i blant for å sjekke at jeg oppnår riktig turtall, men det varer bare et lite minutt. Det hender jo en gang i blant at jeg kjører et strekke på noe vassere fart. Mest dersom det er dårlig vær - båten setter seg godt da.

Link to post
Share on other sites

Ja de er flotte (nå var denne i annonsa rimelig dyr så antar at det var grunnen til at den ikke ble solgt med engang selv om dette var fra 2015) jeg så en til 550 000: https://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=83148783

 

Men når det er ikke mer enn opp på 850 000 for å kunne kjøpe en Princess 435 (og det før pruting har funnet sted) så sparer jeg heller mer og venter lenger og får en enda flottere drømmebåt om noen år. Storebroen blir nok for dyr selv om 5++ år (med familie med på kjøpet) med verdifall og motoren blir trolig lite sparsommelig selv i 7-8 knop når det sitter 1640 HK oppi selv om det kanskje ikke blir mer enn "kun" dobbel forbruk av Princess 435 sitt og sikkert dobbelt vedlikehold.

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Uthavn med ankring (jeg forstår uthavn som ett sted i ly nærme land hvor man kan ligge med ankeret festet i bunn)  burde jo være enklere enn innmanøvrering på båtplass. Det er derfor jeg startet med overgangs/øvelse båt istedet for å spare litt til og gå rett på Princess 435. Det er fint å lære seg med noe mindre av størrelse og mindre verdifullt både for båt, kaskopremien og omgivelsene :lol:  Etter å ha prøvd å innmanøvrere Alicraften på en strømutsatt plass så fant jeg ut av at det er veldig bra at jeg kjøpte øvergangs/øvelse båt for det hadde blitt katastrofe å skulle legge til med Princess 435 som førstegangsbåt :giggle:

 

Men det burde jo ikke så mye forskjell på å legge til med Princess 414 og Princess 435 tenker jeg så jeg vil nok helst ha drømmebåten Princess 435 når den tid kommer.

 

Comet? Har du kjøpt en annen båt enn Fairlinen? Hva slags modell er det på Cometen? Er det en seilbåt?

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Morsom gammel/ny tråd dette. Forbruket på en slik 5,5 liters dieselmotor når man går i deplasementsfart kan holdes svært lavt. Tror ikke det er veldig stor forskjell på om du har en VP TAMD 60, 61, 62, 63 eller en nyere VP D6 på samme slagvolum.(5,5 liter). Antall hestekrefter du bruker for å holde båten i gang er jo det samme uansett hva som er maksimalytelsen på den. Tabellen nedenfor viser årstall for produksjon og antall hestekrefter i Volvos TAMD 60-serie fra starten i 1976 til utfasing i 2005. 

 

TAMD 60A 121-200hk 1976-1978

TAMD 60B 140-230hk 1978-1983

TAMD 60C 152-250hk 1983-1987

TAMD 61A  306hk       1986-1995

TAMD 62A  330hk       1992-1994

TAMD 63L-A 235-318hk 1994-2005

TAMD 63P-A 360-370hk 1994-2005

 

Erfaring med egen båt med 2x370 hk (VP D6-370) med IPS-podder under båten er at forbruket i deplasementsfart er svært lavt. Ulempen med IPS (og andre typer drev) er at de er mindre gunstig i deplasementsfart enn båter med strak aksling og derved litt større propell (IPS-drevene har doble forovervendte propeller, duoprop, som trekker i stedet for å skyve). I høyere fart er forholdet motsatt, dvs markant lavere forbruk når du kommer opp i fart, sammenliknet med strak aksel. Jeg har Volvos digitale multi-instrument som kan vise drivstofforbruk som liter pr time, liter pr nautisk mil, pr km osv. Det gir både gode og dårlige nyheter underveis.

 

Erfaring er som følger: Min båt er nokså bred (ca 4,3 meter) i forhold til lengde (13,25 meter i plastskroglengde). Det er også nøkkelen til å fastslå deplasementsfart, dvs forholdet mellom lengde og bredde. Jo bredere i forhold til lengde, jo lavere deplasementsfart og motsatt. Bavariaen har derved lavere deplasementsfart enn mange andre båter på samme størrelse. Jeg må derved nokså lavt ned (5-6 knop) for å få absolutt laveste forbruk pr nm. (det er jo det eneste som teller. Forbruk pr time er nokså uinteressant, egentlig). Ideelt sett skal en båt være svært smal og lang for å få høyest mulig deplasementsfart til lavest mulig energiforbruk. Tenk f eks på en åtter i roing som har maksimalfart på 15-16 knop i deplasementsfart. De fleste av våre motorbåter i størrelse 25-45 fot har sannsynligvis deplasementsfart på 5,5 til 7,5 knop. Ulempene ved et ekstremt bredde/lengdeforhold er jo åpenbart, men det illustrerer at forbruket i en gitt hastighet kan være svært forskjellig mellom to båter som har samme motorisering. Med økt bredde følger lavere deplasementsfart, evt høyere forbruk pr nm for å holde følge med naboen når han kjører på tomgang i 7,5 knop.

Redigert av HansH (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@HansH: Med andre ord det kan stemme at Princess 435 kan gå i 8 knop på 2 motorer og bruke 2 liter per nm ? Ellers hvis det ikke har så mye å si hvor store motorer er, hva tror du Storebro 500 hadde brukt med den 1640 HK motorn i samme "deplasementsfart"  ikke det dobbelte altså ?

Link to post
Share on other sites

Hei XardasKSP: 2 liter pr nm på 8 knop høres ganske korrekt ut. Ville vel kanskje gjettet en anelse høyere, men P 435 har sannsynligvis en noe høyere depl-fart enn min og derved virker det fornuftig. Min båt som er samme størrelse bruker nok litt mer i den farten, men vil til gjengjeld ligge mye lavere enn P435 når jeg kommer opp i plan og legger meg på 21-22 knop.

 

Vanskelig å si hva man kommer opp i med en Storebro 500 og 1640 hk. Den vil definitivt ligge litt høyere enn en P435, men i 5-6 knop er det utrolig hvor lavt forbruket er, selv på slike meget store motorer. De har et slikt voldsomt dreiemoment at man kan holde 6-8 knop omtrent uten gasspådrag. Hvis du derimot gir på full guffe så ville jeg gjette 330-350 liter pr time, og en fart på mellom 25-30 knop. Da blir milene dyre....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...