Jump to content

Færdern 2007


Mulligan

Recommended Posts

Liten rapport fra Færderen, vi har akkurat passert Slemmestad og ligger greit an, men det lite vind.... har vært vestlig og det meldes nordvestlilig mellom 0,5 og 1 m/s utopver natten..

 

Nydelig vær og fin badetemperatur.... "liten og blå 12 og en halv grad"

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Kommet hjem etter en tur ut ved Borgen. De første seilbåtene var akkurat i ferd med å nærme seg jeeteen ved Hurumlandet. Har null peiling på slike lakentørkere men de hadde svære laken. Om det sier folket noe?

 

Nord for Kaholmen kom det en flokk til. De så noe mindre ut.

 

Ellers var det lite seil å se nedover fjorden. Det var "noe" vind på det ellers speilbalnke vannet. Men å drive fram noe stort og tungt tror jeg det var for lite vind til.

 

Dette fra min obs-post ombord i Astor.

 

Ellers var vi innom pollen hvor livet gikk sin vante gang. mange på svai og langs land denne vakre kvelden.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Da er vi ankommet Horten gjestehavn, vi fyrte jern genoan i kjelleren ved 11 tiden tenker jeg og gikk for motor de siste 15 milene til Horten, da hadde vi brukt 11 timer fra nordspissen sv Håøya og til midt mellom Drøbak og Filtvedt. Har hatt en fantastisk tur på sjøen, og vi blir no i Horten til i morgen tidlig da vi fortsetter hjemover..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Komm nettopp hjem med ferje/tog fra Horten (var med som mannskap).

 

Det var helt uvirkelig. Vi brøt idag tidlig sånn ca kl 6-7. Da hadde vi ennå ikke kommet oss til Drøbak. Båtene bare fløt rundt oss, baugene pekte i alle retninger siden de færreste oppnådde styrefart. Gikk på motor til Horten. Til og med VOR 70 båten (Erichson 1 eller hva den heter) hadde ennå ikke passert Filtvedt, men hadde noe fart.

 

Mønstret så av og tok ferjen, men da viste det seg at det hadde blitt noe vind og kl 4 hjemme så var det ingenting å klage over. Blir spennede å se hvor mange prosent som brøt. :sailing:

Link to post
Share on other sites

Vi brøt også.

Lå litt syd for Drøbak klokka halv sju (brukte natten på å drive forbi Håøya med svak sydgående strøm - til tross for alle varsler fra meteorologiske som sa at det skulle være nordovergående strøm hele tiden). Da døde den lille vinden vi hadde fått ved Kaholmen. Da fikk det være nok. Vi skjønte at vi aldri ville klare målgang innen fristen.

Men en fin seilas har det vært!

Redigert av silentia (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser følgende fra Seilas (havna.com):

 

Klasse: LYS =< 1,06

1 S- 67 OSKAR Accent Hans Oskarsson Stenungsunds 26:34:36

2 NOR 9762 RUSKESARA First 260 Spirit Jan Nyborg Røyken SF 28:55:41

3 NOR 1669 TEAM LOL Hunter sonata 7 Daniel Ingebretsen Hurum SF 29:58:30

7 fullf

 

 

Gratulerer til Sonata 7 (for det er vel dem?)

 

Tre ting man må huske på i distanseseilaser:

Ikke gi opp.

Ikke gi opp!

og sist men ikke minst: man må ikke gi opp.

 

Ser ut til at de har husket dette mens de lå i vindstilla :smiley:

Redigert av surprise (see edit history)

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Tre ting man må huske på i distanseseilaser:

Ikke gi opp.

Ikke gi opp!

og sist men ikke minst: man må ikke gi opp.

 

Ser ut til at de har husket dette mens de lå i vindstilla :smiley:

 

Har akurat kommet meg hjem.

Nei vi ga ikke opp.

Etter en helt ræva start ,på kjørsel og mye vindstille,

fikk i går ved lunch tiden endelig bra vind til å krysse ut til Filtvet. Der var det helt vindstille igjen. Lå en times tid før vinden tok seg opp igjen, og opptimismen kom tilbake. Nå var vi sikkre på å nå mål før tidsfrist.

Veddemålene gikk på om vi ville greie det før eller etter 2100. For fullføre skulle vi.

Var neste oppe ved Medfjordsbåen når vinden forsvant igjen. Greide med 0,6 knops fart å få kommet oss rundt.

Lempa opp spinnakeren og holdt 1-2 inn mot Horten. 4-500 meter før målseilet var det totalt stopp.

Spinnakeren hang som ei pølse og igjen 0,00 i fremdrift :cryin: Tidsfristen ble passert og vi ble uplasert.

Lå som nummer 5 i vår klasse både ved Filtvedt og Medfjordbåen, om de andre hadde brutt eller lå bak oss i feltet vet jeg ikke.

Må si det var en skikklig nedtur å måtte starte den grønne, når vi så målbøyene.

 

Dette var første gang jeg og båten jeg var ombod i var med på Færder'n. Mye hygglige folk, men også endel som tydligvis tar en regatta som noe av det viktigste i livet. Greit at det er en konkuranse, men maken til oppførsel på enkelte rett før og etter start. :puke: Skulle jo tro at det gjaldt livet. En viss form for oppførsel skulle en vel kunne forlange, selv for medlemmer av KNS.

 

Men det var jo en fin om enn noe langdrøy tur.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Vi ga opp lørdag kl 0900 ved nordenden av Håøya. Vi rundet Slemmestad som nr 4 i vår klasse, drøye to timer bak nummer tre, eller ca. 500 meter...

 

Sportslig sett en heller flau affære, men allikevel en flott natt på fjorden: blikkstille, lys nattehimmel og tusener av hvite seil og tente lanterner - en helt fantastisk oppsetning av et surrealistisk teaterstykke med tittelen "Mens vi venter på vinden".

Link to post
Share on other sites

Første båt oppservert i Drøbaksundet rundt klokken 21.00!!! den passerte porten i Sjeteen ved Hurum sida ca klokken 02,00!!!!!!

 

Stakkars Kongen, som brukte over 2 timer på å passere gjennom porten!!

 

Camilla stakk av ved porten, med opp i mot 300 meters ledelse, for så å gå baklengs tilbake til Kongen.

 

Snakk om seilas??

 

Faxen

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

Vi brøyt på ett eller annet klokkeslett. Det hadde begynt å blåse opp og vi ble nok noe ivrige, for ved en baut falt en av mannskapet på rorkulten så den knakk. Den ble surret sammen så godt vi kunne, så rundet bøyen ved Filtvet bare for å ha gjort det, og satte kursen mot Horten.

Det var ikke mange båter der da vi kom inn. Musikken startet ca 30-60 minutter etter at vi hadde fortøyd.

 

Selv om det til tider ble kjedelig, så hadde vi fin og lærerik tur. Fikk solbrent oss masse, og vi fikk også trent endel spinnaker.

 

Hyggelig at du la merke til oss utenfor Aker brygge, Sydvesten. Vi valgte å finne et roligere sted for natten, så vi la oss på svai et koselig sted ikke langt fra venteområdet. Om det ble så rolig kan diskuteres, for kl. 02.00 hørte jeg en båt nærmet seg med stor fart. Den sneiet og dusjet oss. Vi hadde ikke stengt lukene helt, så det sputet vann inn i båten. Hørte to personer le høyt mens de forsvant utover i Oslofjorden...

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

AKKA kastet inn håndklet ca klokken 1000 lørdag formiddag, da hadde vi brukt 19 timer på å komme oss til midt mellom Dragsund og Askholmene (ca 1/3 av Håøya tilbakelagt..)

 

Der fant mannskapet ut ca klokken 0800 at man var i nærheten av noen stygge grunner, etter at en annen båt gikk på grunn like ved (og måtte slepes av), de vekket så skipperen (meg), og fikk tillatelse til å starte motor for å gå klar av grunnen, samt notere hva som ble gjort i egenerklæringen, 1 min senere hadde vi en liten grunnberøring, takket være senkekjølen ble vi ikke stående på..

 

Vi kastet så anker, og lå ca 2 timer for anker, spiste en bedre frokost, og fant ut at dette kunne vi bare droppe å fullføre..

Ca klokken 1000 ble avgjørelsen tatt, vi ringte til regattakontoret, og meldte at vi hadde brutt.

Startet så jerngenoa og dro til Horten der det ble en voldsomt heftig fest..

Undertegnede har nå sovet ca 5 timer siden fredag klokken 0900, og er relatiivt sliten..

 

Forresten var ene mannskapet mitt tilfeldigvis bosatt i nabolaget til Sydvesten, noe jeg ble oppmerksom på etterhvert.

Link to post
Share on other sites

Vi i Team LOL starta 14:50 altså etter at vinden hadde kommet, vi hadde fin vind til sjøstrand, men vi stoppet aldri opp, vi holdt fart i båten. Gikk som Are wiig på innsiden av håøya og tjente masse på dette, men etter at vi hadde krysset sjeteen på storsand løyet det og vi begynte å drive bakover, vi asta dregg og jeg fikk 1 og en halv time på øyet før vinden kom igjen. Derfra gikk vi langs hurumlandet og rundet på filtvet som nummer en i klassen. Derfra gikk vi på en smell, vi hadde kontakt med Are Wiig og gutta + jenta fra lunde båt og de mente kanskje det lønte seg og gå øst og tjene høyde mot runding. Vi fikk en sterk motstrøm og ved runding medfjord hadde vi falt to plasser. Ved merket utenfor Åsgårdstrand løyet det og vi fikk spinnakeren til å stå så vidt i all "møkkasjøen" helt frem til 500 meter fra mållinja, da hadde vi ett sig på 1,2 knop. 20:13 var vi vell i mål. Det ble en tredje plass og vi er storfornøyde, i fjor var det nest siste men da i IF-klassen(skandalebåtklassen).

 

Vi hadde da en gjenomsnittsfart på 2,3 knop gjennom hele silasen.

 

Takker for gratulasjoner :flag:

Link to post
Share on other sites

Gratulerer så mye!! :flag:

 

Heretter vet du at motorbåt er tingen.

Dorget du underveis? :wink: Makrellen er kommet til fjorden.

 

 

Hehe mannskapet hadde vist prøvd i 6 tiben men snøret hang seg i bånn når farta på båten blei mindre. Det der med motorbåt kan jo diskuteres, men vil vell aldri ta slutt tenker jeg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...