Jump to content

Korrekt lanterne på 14 fot?


litenbåt

Recommended Posts

Sjøveisreglene, regel 23 c ii:

 

"Et maskindrevet fartøy på mindre enn 7 meters lengde og hvis høyeste fart ikke overstiger 7 knop, kan istedenfor de lanternene som er foreskrevet i punkt (a) i denne regel vise en rundtlysende lanterne med hvitt lys og skal hvis praktisk mulig også vise sidelanterner."

 

Punkt a snakker om topp, side og akterlanterner. Sjøveisreglene finner du Her.

 

Mvh,

Kjell

LA3939 har endret brukernavn

Link to post
Share on other sites

Dersom dn gjør mer enn 7 knop må den ha full lanterneføring.

Det vil si at du må ha rød og grønn separat, akterlanterne og topplanterne.

Ikke nødvendigvis. I regel 23, c, I står det at en maskindrevet fartøy mindre enn 12 meter kan føre rød/grønn og hvit rundtlysende...

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

"Et maskindrevet fartøy på mindre enn 7 meters lengde og hvis høyeste fart ikke overstiger 7 knop

Jeg tolker dette som at dersom båten går under 7 knop, ELLER er under 7 meter lang trenger den kun en hvit rundtlysende landterne.

 

Det er jo ingen joller som blir levert med full landterneføring, og da hadde jo nesten alle joller blitt solgt ulovlig... :crazy:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Jeg tolker dette som at dersom båten går under 7 knop, ELLER er under 7 meter lang trenger den kun en hvit rundtlysende landterne.

 

Det er jo ingen joller som blir levert med full landterneføring, og da hadde jo nesten alle joller blitt solgt ulovlig... :crazy:

 

Desverre - det er feil, regelen sier mindre enn 7 meter og hvis høyeste fart ikke er overstiger 7 knop....

 

til dette med ulovlighet er vel det riktig det du sier ja, men de kan skjule seg bak: a) om båten bare brukes på dagen er det ikke krev til lanterner, b) om båten ikke går fortere enn 7 knop er det ikke krav til lanterner..

Redigert av hallaron (see edit history)

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Desverre - det er feil, regelen sier mindre enn 7 meter og hvis høyeste fart ikke er overstiger 7 knop....

 

Det har jeg ingen tro på! Isåfall er regelen praktisk umulig å følge.

 

Ble også fortalt av båteletriker i gjor at det var enten, eller...

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Det har jeg ingen tro på! Isåfall er regelen praktisk umulig å følge.

 

Ble også fortalt av båteletriker i gjor at det var enten, eller...

Vel, trosfrihet er jo en grunnlovsfestet rett her i Norge, men Sjøveisreglene sier ganske klart og tydelig hva som er reglene.

 

Her er regel 23 så kan du jo lese selv:

 

Regel 23. Maskindrevne fartøy underveis

(a) Et maskindrevet fartøy underveis skal vise:

(i) en topplanterne forut,

(ii) ytterligere en topplanterne aktenfor og høyere enn den forut. Et fartøy på mindre enn 50 meters lengde har ikke plikt til å vise en slik lanterne, men har lov til å gjøre det.

(iii) sidelanterner,

(iv) en akterlanterne.

(b) Et luftputefartøy skal når det brukes uten deplasement, foruten de lanternene som er foreskrevet i punkt (a) i denne regel vise en rundtlysende blinkende lanterne med gult lys.

©

(i) Et maskindrevet fartøy på mindre enn 12 meters lengde kan istedenfor de lanternene som er foreskrevet i punkt (a) i denne regel vise en rundtlysende lanterne med hvitt lys og sidelanterner.

(ii) Et maskindrevet fartøy på mindre enn 7 meters lengde og hvis høyeste fart ikke overstiger 7 knop, kan istedenfor de lanternene som er foreskrevet i punkt (a) i denne regel vise en rundtlysende lanterne med hvitt lys og skal hvis praktisk mulig også vise sidelanterner.

(iii) Topplanternene eller den rundtlysende lanternen med hvitt lys på ett maskindrevet fartøy på mindre enn 12 meters lengde kan forskyves fra fartøyets senterlinje dersom plassering i senterlinjen ikke er praktisk mulig, forutsatt at sidelanternene kombineres i en lanterne som skal føres i fartøyets senterlinje eller anbringes så vidt mulig i samme langskips linje som topplanternen eller den rundtlysende lanterne med hvitt lys.

Redigert av hallaron (see edit history)

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Min 14 foter ( GH 14) Ble levert med et stk hvit rundlanterne på stang..... Om dette er feil har jeg i det minste aldri blitt stoppet, Og jeg har hatt båten siden midten på 80` Har kjør mye forbi politibåter i Kragerøs skjærgård etter mørkets frembrudd..

 

<mvh

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Så lenge autoriserte folk oppfordrer til bruk av kun en rundtlysende landterne, så forholder jeg med til det. :yesnod:

 

Vi har vell funnet ut flere ganger at ikke alle reglene i dette langstrakte landet er like stabile... :crazy:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Du er nok ikke alene om å forholde deg til reglene på den måten og jeg er vel ikke uenig med deg, men spørsmålet opprinnelig var korrekt lanterneføring, og korrekt lanterneføring for en 14 foter med motor som går fortere enn 7 knop er:

 

Rundtlysende hvit pluss rød og grønne sidelanterner

 

eller

 

akterlanterne, topplanterne og sidelanterner

 

Eller:

 

Om en vil ta den helt ut har en vel anledning til å føre to topplanterner, den aktre høyere enn den forre. pluss sidelanterner og akterlanterner

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Reglene er klinkende klare, små hurtiggående skal ha side/topp/akter, men om det blir for vanskelig så vil jeg hevde det er bedre å bryte reglene ved å føre hvit rundtlysende enn å bryte reglene ved å ikke ha lys i det hele tatt. Har hatt diverse turer med litt større båter (Gamle Salten og Rogaland) hvor vi har vært nære ved å valse over helt mørklagte plastbåter.

 

Selger av hurtiggående jolle med hvit rundtlysende har sitt på det tørre, da mange slike selges som "leketøy" til bruk på fine dager, så er det en lanterne montert i tilfelle man skulle få behov for å flytte båten sakte og forsiktig etter mørkets frembrudd.

 

At politiet ikke har peiling på hvilke regler som gjelder på sjøen overrasker vel ingen? Blålyset på den lokale politibåten (og sikkert mange andre politibåter i landet) er jo et helt åpenbart brudd på regel 36.

Link to post
Share on other sites

Reglene er klinkende klare, små hurtiggående skal ha side/topp/akter, men om det blir for vanskelig så vil jeg hevde det er bedre å bryte reglene ved å føre hvit rundtlysende enn å bryte reglene ved å ikke ha lys i det hele tatt. Har hatt diverse turer med litt større båter (Gamle Salten og Rogaland) hvor vi har vært nære ved å valse over helt mørklagte plastbåter.

Nja - så lenge de er under 12 meter kan de føre rundtlysende istedenfor for og akterlanterne..

 

Selger av hurtiggående jolle med hvit rundtlysende har sitt på det tørre, da mange slike selges som "leketøy" til bruk på fine dager, så er det en lanterne montert i tilfelle man skulle få behov for å flytte båten sakte og forsiktig etter mørkets frembrudd.

Tjaa det er ikke aktuell fart som er utslagsgivende, men fart båten KAN oppnå, som om båten er uten etter mørkets frembrudd, uten annet enn rundtlysende, så er det ikke 100% korrekt lanterneføring. Kan båten gå fortere enn 7 knop hjelper det ikke om man snegler seg avsted i 2 knop....

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Ikke ubetinget enig i at det er avhengig av hvilken fart fartøyet KAN oppnå.

"Et maskindrevet fartøy på mindre enn 7 meters lengde og hvis høyeste fart ikke overstiger 7 knop"

 

Hvem bestemmer under hvilke forhold denne høyeste fart skal oppnås? Jeg får skynde meg til sjøhuset og montere sidelanterner på kajakken min, gamlemors nesten identiske kajakk klarer seg gjerne uten... :smiley:

Link to post
Share on other sites

tja når det står "hvis høyeste fart" så er det vel ikke så mange tolkingsmuligheter, er det? Dette er akkurat det samme som når 14 åringen er ute med ei 12 fots jolle med 9,9 hk på, selv om sneipen ikke overskrider 10 knop har han ikke lov å føre denne båten. Det er ikke aktuell fart som gjelder, men høyeste fart.

Kajakken din kan du trygt la være som den er, for regel 23 som vi kverulerer over her :wink: gjelder maskindrevne fartøyer...

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Om en vil ta den helt ut har en vel anledning til å føre to topplanterner, den aktre høyere enn den forre. pluss sidelanterner og akterlanterner

 

 

Jeg får skynde meg til sjøhuset og montere sidelanterner på kajakken min, gamlemors nesten identiske kajakk klarer seg gjerne uten... :smiley:

 

:lol::lol:

 

En optimistjolle har jo toppfart på 8 knop, og e-jollen min kan gå over 8 knop. Den har jeg ikke landterne på i det hele tatt. :crazy:

 

 

Her helt enig i at det verste er båten uten lys i mørket. Det er uakseptabelt :nono:

En lommelykt har folk i det minste plass til i båten..

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Auda, ser jeg bommet hva angår kajakk ja.

 

Når det gjelder grensen på 16/13 år så står det i teksten "1. kan oppnå større fart enn 10 knop ...", så der er det hva det KAN og ikke aktuell fart, så langt er vi enige.

 

Når man ser reglene nedover (24, 26-30) så går alt på hva fartøyet faktisk gjør, ikke hva det KAN gjøre. Det er grunnen til at jeg forstår regel 23Cii som at det er greit med kun hvit rundtlysende når man til enhver tid ved mørke og nedsatt sikt holder farten under 7 knop.

 

Noen som vet om det finnes en dom på dette?

Link to post
Share on other sites

jaja - om du tolker "hvis høyeste fart" som aktuell fart, kan jeg ikke gjøre noe med det. Du får spørre poseidon så får vi høre hva han sier... Uten at jeg husker reglene på rams så er det vel ikke nevnt noen hastigheter i disse reglene, eller?

Redigert av hallaron (see edit history)

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Sendte sms til Poseidon nå:

"Om kravet til "skikkelige" lanterner på motorbåt gjelder når den KAN gå >7 knop eller når den faktisk GÅR >7 knop?"

 

Svaret jeg fikk:

"Litt uklare regler på det punktet. Men jeg mener nokså bestemt at det er når den faktisk går syv knop i øyeblikket."

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...