Jump to content

Korrekt lanterne på 14 fot?


litenbåt

Recommended Posts

Ble også fortalt av båteletriker i gjor at det var enten, eller...
Så lenge autoriserte folk oppfordrer til bruk av kun en rundtlysende landterne

Er det båteelektrikeren du omtaler som "autoriserte folk"? Sikkert flink han, men han kan vel ikke mer om korrekt lanterneføring enn andre folk. Faren min er lege, autorisert tilogmed, overlege og greier. Kanskje vi skal spørre han?

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Er det båteelektrikeren du omtaler som "autoriserte folk"? Sikkert flink han, men han kan vel ikke mer om korrekt lanterneføring enn andre folk. Faren min er lege, autorisert tilogmed, overlege og greier. Kanskje vi skal spørre han?

 

Jeg velger og stole på folk :yesnod:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Det går klart frem hva som er korrekt lanterneføring. En annen sak er om politi velger å forfølge dem som bruker en rund hvit lanterne i denne båten eller ikke.

 

Hvis en skal stole på folk så får en gjøre det. Eletrikeren som så på vår båt hadde ikke peiling og henviste oss til seilinstruktøren for å finne ut hva som er riktig lanterneføring (vet ikke om han er autorisert da)

Link to post
Share on other sites

Jeg velger og stole på folk :yesnod:

Det er jo greit det - bare man stoler på de rette folka :wink:

 

Lanterneføring er "kjekt å ha" helt til det skjer noe alvorlig. Har man brutt sjøveisreglene i en ulykke der det kanskje også er personskade - ja da stiller man nok i utgangspunktet svakt

 

Årsaken til at det er krav om sidelanterner på båter som er over 7 meter, går over 7 knop (i gjerningsøyeblikket) er for å se hvor båten kommer fra - hvilket ikke alltid er så lett med bare en hvit topplanterne.

 

Naturligvis er det opp til hver enkelt å velge hva man vil føre av lanterner og hvilke regler man vil følge (og hvilke konsekvenser man vil ta). Bare ikke glem at det ikke bare handler om egen sikkerhet - det handler om andres sikkerhet også.

 

Politiet og NSSR's bruk av blålys er et av flere interessante fenomener innen lanterneføring. Et annet er jo de gråmaltes bruk av 2 røde i toppen når de ligger til kai.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sendte sms til Poseidon nå:

"Om kravet til "skikkelige" lanterner på motorbåt gjelder når den KAN gå >7 knop eller når den faktisk GÅR >7 knop?"

 

Svaret jeg fikk:

"Litt uklare regler på det punktet. Men jeg mener nokså bestemt at det er når den faktisk går syv knop i øyeblikket."

 

Selv om regel 23 om størrelse og hastighet synes å være litt "uklar" er svaret fra Poseidon dessverre feil. Maskindrevne fartøy unde 7 meter med et fartspotensiale over 7 knop skal føre minimum sidelanterner pluss rundtlysende lanterne eller akterlanterne. Legg merke til at regel 23 er en del av de internasjonale sjøveisreglene, og internasjonalt er det overhodet ingen tvil om hva "høyeste fart" betyr i denne sammenhengen.

 

Vær også klar over at ved å kun føre en rundtlysende lanterne i norsk innenlandsk farvann, vil en i prinsippet ha vikeplikt for alt og alle, jfr. regel 43.

 

Tillegg:

Engelsk versjon av regelen:

 

a power-driven vessel of less than 7 meters in length whose maximum speed does not exceed 7 knots may in lieu of the lights prescribed in paragraph (a) of this Rule exhibit an all-round white light and shall, if practicable, also exhibit sidelights. [intl]

 

Legg merke til at her benyttes uttrykket "maximum" og ikke "present" som det ville ha stått hvis det var farten i øyeblikket.

Redigert av kes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Legg merke til at regel 23 er en del av de internasjonale sjøveisreglene, og internasjonalt er det overhodet ingen tvil om hva "høyeste fart" betyr i denne sammenhengen.

Men er det automatikk i at de internasjonale sjøveisreglene har rang foran de norske - så lenge man er i norsk farvann?

Link to post
Share on other sites

Det er jeg ikke enig med deg i.

Her er regel 1a)

Kapittel I. Internasjonale regler til forebygging av sammenstøt på sjøen.

Del A - Alminnelige regler.

Regel 1. Anvendelse

(a) Disse reglene skal gjelde for alle fartøy i rom sjø og i alle tilstøtende farvann som kan befares av sjøgående fartøy.

 

Her er regel 39) som innleder om de norske sær reglene

Kapittel II. Særskilte regler for norsk innenlands farvann.

Del A - Alminnelige regler

Regel 39. Anvendelse

(a) Disse reglene skal gjelde for alle fartøy i rom sjø og i alle tilstøtende farvann som kan befares av sjøgående fartøy.

(b) Intet i disse reglene skal være til hinder for bruk av særregler som av den rette myndighet er gitt for en red, havner, elver, innsjøer eller innenlandske farleder som er forbundet med rom sjø og kan befares av sjøgående fartøy. Slike særregler skal ligge så nær opp til de internasjonale reglene som mulig.

c) Intet i disse reglene skal være til hinder for at det blir nyttet særregler, fastsatt av en stats regjering, om særlige posisjons- eller signallanterner, signalfigurer eller fløytesignaler for krigsfartøy og fartøy i konvoi eller om særlige posisjons- eller signallanterner eller signalfigurer for fiskefartøy som holder på med å fiske som en gruppe. Disse særlige posisjons- eller signallanterner, signalfigurer eller fløytesignaler skal så vidt mulig være slik at de ikke kan forveksles med noen lanterne, signalfigur eller signal som har hjemmel annensteds i disse reglene.

 

39b) sier at de skal ligge så nær opp til som mulig. Hva så nær opp til som mulig er avhenger nok av den enkelte stats fortolkning.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bitteliten - svar på innlegg # 33:

 

Jeg synes du skal lese regel 39 a nøye en gang til. For sikkerhets skyld er den kopiert nedenfor. Hvor ikke noe annet uttrykkelig framgår av de norske innenlandske reglene, er det de internasjonale som gjelder. Og det er ingen ting i de norske særreglene som endrer lanterneføringen til den type båt som tråden omhandler.

 

Kapittel II. Særskilte regler for norsk innenlands farvann.

Del A - Alminnelige regler

Regel 39. Anvendelse

(a) De internasjonale regler til forebygging av sammenstøt på sjøen gjelder også i norsk innenlands farvann når intet annet går frem av reglene i dette kapittel.

(b) Reglene i dette kapittel gjelder også for utenlandske fartøy.

© Norsk innenlands farvann er havner, elver, kanaler, innsjøer og alle farvann som ligger innenfor den utenskjærsgrensen som er særskilt fastsatt i loslovgivningen.

 

PS: Jeg er autorisert (!!) :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Mitt spørsmål var av generell art - dvs om det alltid er slik at de internasjonale reglene gjelder foran de nasjonale. Du har bekreftet samme som meg - at de nasjonale gjelder foran de internasjonale, naturligvis for de områdene de nasjonale omfatter - de nasjonale er jo å anse som et tillegg til de internasjonale og da er det ikke noe poeng i å gjenta alt som står i de internasjonale regleen i de nasjonale reglene. Men finnes det nasjonale regler på et område har de altså gyldighet foran de internasjonale reglene. Og finnes det ikke nasjonale regler for et område, da er det de internasjonale reglene som gjelder.

 

Dette står jo helt klart i sitatet du for sikkerhets skyld tok med

De internasjonale regler til forebygging av sammenstøt på sjøen gjelder også i norsk innenlands farvann når intet annet går frem av reglene i dette kapittel.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mitt spørsmål var av generell art - dvs om det alltid er slik at de internasjonale reglene gjelder foran de nasjonale. Og finnes det ikke nasjonale regler for et område, da er det de internasjonale reglene som gjelder.

 

Hvis jeg leser ditt innlegg # 33 en gang til, kan jeg hvis jeg utviser meget stor velvilje kanskje tolke det slik du sier, men saken er faktisk motsatt av det du framstiller. Særregler kommer som tillegg til de internasjonale og utdyper lokale eller særegne forhold som gjør de internasjonale reglene lite hensiktsmessige eller velegnet innenfor enkeltområder.

 

Nasjonale særregler kan derfor ikke være i konflikt med de internasjonale som f.eks at i norsk farvann skal vi ha grønn lanterne på babord side og rød lanterne i toppen. Hvorfor tror du f.eks. at norske innenlandske hastighetsbegrensninger ikke er nedfelt i Sjøveisreglene, men i egne forskrifter/vedtekter. Kan det være fordi de vil være i konflikt med de internasjonale sjøveisreglene? :confused:

Link to post
Share on other sites

Jeg synes du skal lese regel 39 a nøye en gang til.Kapittel II. Særskilte regler for norsk innenlands farvann.

Del A - Alminnelige regler

Regel 39. Anvendelse

(a) De internasjonale regler til forebygging av sammenstøt på sjøen gjelder også i norsk innenlands farvann når intet annet går frem av reglene i dette kapittel.

 

Hvis jeg leser ditt innlegg # 33 en gang til, kan jeg hvis jeg utviser meget stor velvilje kanskje tolke det slik du sier, men saken er faktisk motsatt av det du framstiller. Særregler kommer som tillegg til de internasjonale og utdyper lokale eller særegne forhold som gjør de internasjonale reglene lite hensiktsmessige eller velegnet innenfor enkeltområder.

 

Nasjonale særregler kan derfor ikke være i konflikt med de internasjonale som f.eks at i norsk farvann skal vi ha grønn lanterne på babord side og rød lanterne i toppen. Hvorfor tror du f.eks. at norske innenlandske hastighetsbegrensninger ikke er nedfelt i Sjøveisreglene, men i egne forskrifter/vedtekter. Kan det være fordi de vil være i konflikt med de internasjonale sjøveisreglene? :confused:

 

 

Konflikt og konflikt... Nå er det vel ikke snakk om en dirkete konflikt mellom de særnorske og de internasjonale (f.eks rød/grønn lanterne), kes, men i sitatet ditt fra 39 a, så står det jo svart på hvitt at de internationale gjelder så fremt de særnorske ikke sier noe annet. Det betyr jo at de norske særreglene (dersom slike finnes for et område) faktisk går foran de internasjonale.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg leser ditt innlegg # 33 en gang til, kan jeg hvis jeg utviser meget stor velvilje kanskje tolke det slik du sier,

Det er jammen godt gjort å få mitt innlegg nr 33 som spesifikt - det gjelder generelt. Godt at du har litt godvilje til å akseptere det jeg sier da :wink:

 

Jeg velger å stole på meg selv her jeg - jeg mener at du tolker reglene feil. De nasjonale reglene kan overprøve de internasjonale - men skal ligge så tett opptil som mulig.

 

Ekspertisen kan sikkert hjelpe oss her.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bare så ingen skal oppfatte meg som en kverulant som ikke bryr som og regler, så kan jeg føye til at jeg for noen uker siden monterte sidelandterne på min seilbåt. Nettopp pga sikkerhet og disse reglene.. :yesnod:

 

Men på en 14 fots jolle som hovedsaklig brukes om dagen, så mener jeg det er helt greit med en rundtlysende landterne :smash:

:wink:

Redigert av Seilaren (see edit history)

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Jeg vet om mange som har fått advarsel, og også bøter, for å føre en jolle (mere enn 7 knop osv) uten lanterne/lykt, men jeg har aldri hørt om noen i en jolle som med lommelykt eller rundtlysende lanterne har fått bot - har noen andre hørt om det?

 

Og så skal vi vel ikke glemme at de som kontrollerer, og utsteder bøter, er de som er satt til å drive med det, og formodes vel også å kunne noe om reglene?

 

Kanskje øvrigheten på dette punkt har vist litt fleksisbilitet og det er de jo ellers ikke kjent for så da er vel det gærnt også da! :crazy:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

kes, Bitteliten mfl...

 

de 'Internationella sjöveisreglerna' er norsk lov........ like mye som de 'särnorske'

 

de er en del av sjöloven

 

se vad som står över de internationella

 

Fastsatt av Sjøfartsdirektoratet med hjemmel i sjøloven av 24 juni 1994 nr. 39 § 506, jf kronprinsreg.res. av 5. mai 1967. Jf. EØS-avtalen vedlegg II kap. XXXII nr. 1 og vedlegg XIII nr. 56d (direktiv 96/98/EF). Endret ved forskrifter 15 feb 1982 nr. 470, 21 sept 1982 nr. 1432, 29 aug 1990 nr. 724, 1 aug 1991 nr. 557, 24 okt 1994 nr. 976, 29 des 1998 nr. 1460, 15. mai 2001 nr. 539, 25 april 2002 nr. 474, 4 feb 2005 nr. 99 (tittel), 31 aug 2006 nr. 1016.

 

 

sen kan ju inom loven finnes olike tolkningsmöjligheter, för att man leser o tolker reglerna olike.....annars hade ju ikke advokaterna haft noe göra om allt varit solklart.............

 

Internationella sjöveisregler gäller på internationellt vann + nationella vann, detta tror jag alla länder kommit överens inom

ramen för IMO

 

 

 

det finns undantag (men ikke inom sjöveisregler) utan inom utprikkning System A o system B där länderna ikke kunne enas!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

kes, Bitteliten mfl...

 

de 'Internationella sjöveisreglerna' er norsk lov........ like mye som de 'särnorske'

 

Internationella sjöveisregler gäller på internationellt vann + nationella vann, detta tror jag alla länder kommit överens inom

ramen för IMO

det finns undantag (men ikke inom sjöveisregler) utan inom utprikkning System A o system B där länderna ikke kunne enas!

 

Les regel 39 Del A en gang til Gunga Din

 

Kapittel II. Særskilte regler for norsk innenlands farvann.

Del A - Alminnelige regler

Regel 39. Anvendelse

(a) De internasjonale regler til forebygging av sammenstøt på sjøen gjelder også i norsk innenlands farvann når intet annet går frem av reglene i dette kapittel.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Eg forstår ikkje heilt diskusjonen om norske og internasjonale reglar i denne tråden. Regel 23 er faktist ein del av det internasjonale regelverket. At regelen er oversett til norsk gjer ikkje regelen særnorsk.

 

Elles står det i regelen «vise» om lanternene. Etter regel 20 skal dette skje når sola er nede, eller at det er dårleg sikt. Det står ingenting om å ha montert lanterner, så lenge dei blir vist når sola går ned og vilkåra etter andre reglar (for eksempel regel 23) er oppfylte.

 

Les ein vidare i reglande, for eksempel om reglar under slep og reglar for kva lanterner som skal visast når ein seglar, er regelverket konsekvent, når forholda som krev lanterneføringa er innfridde, skal lanterna visast. Det er ikkje monteringspåbod, men brukspåbod.

 

Og så unntaket i punkt 23 C: Ut frå slik resten av lanternereglane er skrivne er det i alle fall for meg innlysande at kravet om sidelanterner kjem når båten i løpet av seilasen vil komma over 7 knops fart, OG det er dårlig sikt eller sola er under horisonten.

Link to post
Share on other sites

Eg forstår ikkje heilt diskusjonen om norske og internasjonale reglar i denne tråden. Regel 23 er faktist ein del av det internasjonale regelverket. At regelen er oversett til norsk gjer ikkje regelen særnorsk.

 

Du har helt rett Nils - det med særnorske regler er bare en avsporing som vi er så flinke til her på BP.

 

Det er ikkje monteringspåbod, men brukspåbod.

 

Dette er jeg helt enig i, men ikke det du skriver under her. Dersom båten kan gjøre mer enn 7 knop og du seiler i mørket eller under nedsatt sikt, så skal det vises lanterner. Det hjelper ikke om du lister deg rundt i 3 knop i belgmørget.

 

Og så unntaket i punkt 23 C: Ut frå slik resten av lanternereglane er skrivne er det i alle fall for meg innlysande at kravet om sidelanterner kjem når båten i løpet av seilasen vil komma over 7 knops fart, OG det er dårlig sikt eller sola er under horisonten.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Eg forstår ikkje heilt diskusjonen om norske og internasjonale reglar i denne tråden. Regel 23 er faktist ein del av det internasjonale regelverket. At regelen er oversett til norsk gjer ikkje regelen særnorsk.

 

Elles står det i regelen «vise» om lanternene. Etter regel 20 skal dette skje når sola er nede, eller at det er dårleg sikt. Det står ingenting om å ha montert lanterner, så lenge dei blir vist når sola går ned og vilkåra etter andre reglar (for eksempel regel 23) er oppfylte.

 

Les ein vidare i reglande, for eksempel om reglar under slep og reglar for kva lanterner som skal visast når ein seglar, er regelverket konsekvent, når forholda som krev lanterneføringa er innfridde, skal lanterna visast. Det er ikkje monteringspåbod, men brukspåbod.

 

Og så unntaket i punkt 23 C: Ut frå slik resten av lanternereglane er skrivne er det i alle fall for meg innlysande at kravet om sidelanterner kjem når båten i løpet av seilasen vil komma over 7 knops fart, OG det er dårlig sikt eller sola er under horisonten.

 

Jeg har nå i dag drøftet dette med mange, men desverre har jeg ikke fått noe svar fra Sjøfartsdirektoretet enda. Imidlertid er tilbakemeldingen fra de jeg har drøftet dette med, unison: Om båten er kapabel til å gjøre mer enn 7 knop (og det er mørkt /dårlig sikt) skal det føre sidelanterner.... Jeg ser det er mange som ikke er enig i dette, og det er enda fler som ikke følger dette, men jeg mener loven er klinkenede klar. Spesielt når man ser på den engelske utgaven som var gjenngitt i et tidligere innlegg. Kan dere ikke bare være enige med meg da? :wink:

Jeg er derimot enig i at det ikke er noe krav til lanterner om det er midt på dagen, det må i så tilfelle hjemles i en eller annen CE godkjenning eller, krav til at båten generelt skal være sjødyktig

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...