Jump to content

Oppussing av trebåt!

Sleipner93

Recommended Posts

Tror ikke det blir syregrunning, men malingstynner før jeg maler kan jeg sikkert få til. Lynol fek.s?

Åndedrettsbeskyttelse!

Er motoren inne i båten, bør du vel ha luftavsug også. Er den i hus, må det være god lufting.

(egen erfaring med hammerite: den fester seg fint på rusten, og faller av etter en tid, sammen med rusten. Så var det å håpe at det var igjen mere gods.)

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Da har toppen og manifolden fått et strøk med grunning hver. Det ble svart Arcanol da jeg hadde det tilgjengelig, regner med at jeg klarer å male blått oppå (to strøk). Begynte dagen med å kjøpe avfetting og stålbørste. Så var det bare å skru på ventildekselet på toppen og tette hullet som smørekoppen skal være i. Satte den så ut i hagen å sprøytet på masse avfetting. Varmt vann fikk jeg også ettersom jeg kobla hageslangen til vannkranen inni kjelleren. Så da var det bare å vaske!

Etter det var gjordt med både topp og manifold gikk jeg grovt over med stålbørste. Fikk slipt vekk endel rust og løs maling men det ble ikke helt "rent" metall. Men jeg sa meg fornøyd og håper at malingen fester seg godt nok.

Etter vasking og skraping var det bare grunningen som gjenstod. Før jeg grunna gikk jeg over med en fille med rødsprit på. Arcanolen hadde sikkert stått ett år men etter en god rørerunde så den bra ut :yesnod: Da var det bare å grunne topp og manifold. Selv syns jeg det ble bra og jeg tror at den fester seg bra.

Har også tatt endel bilder ;

Her ser dere at jeg har tettet hullet i ventildekselet. Brukte en skrue med litt teip rundt :lol:

klar_for_vask.jpg

Her er toppen misunnelig på strømaggregatet som ble vasket før den :lol:

utfor.jpg

Topp og manifold :

topp_og_manifold_ute.jpg

Ferdig vasket :

ferdig_vasket.jpg

ferdig_vasket_2.jpg

Så var den klar for grunning! :

klar_for_maling.jpg

Og så plutselig var toppen svart :

ferdig_malt.jpg

Hokus Pokus så ble manifolden også svart! :lol:

manifold_ferdig_malt.jpg

To bilder av "verkstedet" også :wink: :

arbeidsrommet.jpg

arbeidsrommet_2.jpg

Det var det! Nå gjenstår det bare å få på 2 strøk med blå Bengalack, nye vannpakninger og få glødet toppakningen! Så blir det å montere det hele isammen igjenn!

Redigert av Sleipner93 (see edit history)

Hvis det bare er sotkant så er det egentlig ikke så mye å bekymre seg for! Du kan skrape den forsiktig bort med en kniv eller skrape, bare pass på å ikke lage riper! Eventuelt kan du jo pusse den bort med f.eks stålull. Det gjør ikke så mye om du lar den være som den er heller, men det er jo greit å gjøre skikkelg rent når du først har toppen av da....

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Har nå fått malt både topp og manifold blå. Fargen ble ikke helt riktig men det får bare gå.. Begynte med at jeg "stjal" fargenummeret fra hengefjes sin tråd. Ga nummeret til min søster som skulle blande dette til meg så jeg kunne komme å hente det når de stengte. Uten å kikke oppi boksen gikk jeg hjem. Åpner opp å fikk litt "sjokk" når jeg så farven.

Den var ekstremt lyseblå :

cimg1174.jpg

Dette var altfor lyst, så gikk ut dagen etterpå og spurte om de kunne hive i litt mer blått. Ble litt fram og tilbake for fargen jeg skulle ha skulle vært B-base og den jeg hadde fått var A-base. Men hun sa at hun kunne prøve å se hvordan det gikk. Fargen er fortsatt litt lys men det får bare være... :

cimg1177.jpg

Toppen :

topp_blaa.jpg

Ser i sylinderveggen din at du har noen loddrette striper, Siden du har mye sot/olje i foringer kan det se ut som du har slitte stempelfjærer. Siden du går så grundig til verks, bør du ta ut og skifte fjærer og kontrollere råde og rammelager.

Norske båter er best!

Har tenkt å montere toppen igjenn med slipte ventiler for og se hvordan kompresjonen blir først. Visst det ikke blir bra nok får jeg skru av toppen igjenn og ta opp stempelet. Er fort gjordt å ta av toppen :wink: Men husk på at jeg har sprøytet endel olje inn i sylinderen for å få god nok kompresjon når jeg har startet, har nok blitt endel olje/sot i foringen av den grunn også.

Men, er det noen som vet hvor jeg kan kjøpe gummi til å lage vannpakningene ut av? Noen som vet hvor tykke disse skal være også, blir vel litt feil å måle de som har vært klemt imellom to flater så lenge...?

Sendte mail til Sabb en gang å hørte hva skulle ha for vannpakningene og toppakning. Da sa de at for vannpakningene måtte jeg kjøpe et helt sett til 800,- Og får å få toppakningen måtte jeg kjøpe et sett til 1200,- .. :crazy:

Fant ut hvilken pakning jeg skal ha i en gammel tråd : 3MM B-700 NITRU (3mm). Er dette noe du kan skaffe Per Chr.?

Hei

Ser at du trenger vannpakningene.

Nå er det Maritim butikken i Bergen som har overtatt delelageret til Sabb. Var innom en tur å så. De selger de vanligste pakningene løst f. eks. topp og eksospakning + div andre. Husker ikke prisene i hodet, men du kan ta en tlf. til Maritim og høre.

Hei

Ser at du trenger vannpakningene.

Nå er det Maritim butikken i Bergen som har overtatt delelageret til Sabb. Var innom en tur å så. De selger de vanligste pakningene løst f. eks. topp og eksospakning + div andre. Husker ikke prisene i hodet, men du kan ta en tlf. til Maritim og høre.

Dette hørtes interessant ut! Får ta en telefon opp om jeg skulle trenge noe. Men først prøver jeg med den biten Bastard har funnet frem til meg. Er jo kjekt å lage pakningene selv synes nå jeg :wink:

En vannpakning er ingen problem å lage selv. ville bare gjøre deg oppmerksom på dette om du skulle trenge flere pakninger eller deler slik at du slipper å kjøpe hele settet. Var innom butikken for en drøy uke siden og la da merke til at de hadde en egen stor hylle med Sabb deler. Var ganske fascinerende å se en ny topp til 10hk.....

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...