Jump to content

Oppussing av trebåt!


Sleipner93

Recommended Posts

Fra imorgen kan du sitte inne og lese når været er dårlig

 

Posten Norge AS har registrert følgende sporingsinformasjon om sendingen:

Søketidspunkt: 27.11.07 kl. 23.26.15

Sendingsnummer

Kollinummer SM106628919NO Produkt SMARTPOST PAKKE

Vekt 1,5 kg

Volum 4,0 dm3 (33x24x5 cm)

Prisgrunnlag 1,5 kg

Signatur

 

Dato Kl Hendelse Poststed

27.11.07 21.05 ANKOMMET POSTKONTOR 4088 STAVANGER (COOP PRIX HINNA)

27.11.07 10.52 REGISTRERT OMLASTINGSTERMINAL 4068 STAVANGER

26.11.07 08.14 VIDERESENDT 0024 OSLO

23.11.07 08.40 INNLEVERT POSTTERMINAL 8200 FAUSKE

22.11.07 13.51 INNLEVERT POSTKONTOR 8801 SANDNESSJØEN

:cheers::wink:

Redigert av Jon-Kåre (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Innesnekring er tingen om vintereren. :wink:

 

Må en tur ut i båten av og til for å kontrollmåle og prøve. Er enig i at det er guffent. Har ikke varme heller. :eek:

Men ellers står jeg inne på snekkerloftet og koser meg med å lage interiørdetaljer. Er nok litt heldig der.:smiley:

Eneste problemet er at jeg også har andre ting å gjøre. Må tjene til livets opphold (les båt) også. :headbang:

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har et lite spørsmål til ekspertisen..

 

Sitter her å funderer litt på noe. På klinkbygde båter, skal det nederste bordet (Kjølbordet??) ha drev imellom seg å kjølen?? Jeg tror jeg har endel lekkasjer i kjølen selvom vi byttet nesten alle kjølspikrene i Mai? Fant ikke noe om dette i boka jeg fikk av deg Jon-Kåre, har du greie på dette?

Link to post
Share on other sites

Om du tror det lekker mellom kjøl og kjølbord, så er det jo ingenting i veien for at du drever opp dette. Kanskje det lønner seg å sette inn noen gode skruer med litt mellomrom også, slik at du får dratt dette ekstra til. På min siste motorbåt (furuholmensnekke), så sjøsatte jeg og spruten sto nesten i taket. :lol: Heiste da denne opp igjen, og så at vannet fosset ut mellom kjøl og kjølbord. Skrudde inn noen syrefaste skruer med 20 sm. mellomrom, og sjøsatte med en gang igjen....da var det tilnærmet lik tett.

 

Litt drev hele veien, og noen skruer kan nok være en god løsning..bare pass på at du ikke drever for hardt.

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Ok Vikers, får se på det til våren da!

 

Vi skiftet jo alle kjølspikrene. Men det rennte litt vann fra kjølen her og der når jeg tok den opp. Kanskje jeg kan prøve med litt drev og noen skruer.. Så må jeg vel slå inn spikrene lenger visst jeg får strammt det lenger inntil med skruer.. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Nytt spørsmål... Angående motoren.. Denne må jeg jo gå over med stålbørste og få vekk litt rust. Jeg lurer på om jeg bør sandblåse den? Eller vil jeg bare lage en masse rot med sand og drit i bunnen av båten? Jeg har nemlig sandblåseutstyr? Men er litt redd at jeg aldri vil få ut sanden igjenn??

Link to post
Share on other sites

Hva du enn gjør - ikke sandblås motoren!!! Du kommer til å få sand inn i alle slags trolige og utrolige åpninger, tetninger m.m., og motoren vil aldri bli den samme igjen! Samt at båten blir full av sand overalt som du heller aldri blir kvitt igjen. Vask den helle godt med avfetting, og puss med stålbørste så godt du klarer. Hvis det er mye rust, kan du smøre den inn med Owatrol olje for metall før du grunner og maler den. Blir nok lekkert dette, skal du se!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ok. Var det jeg fryktet. Tror jeg skal få noe 2-komponents maling fra jobben til far. Det er gode greier å tåler temperaturer opp til 120celcius! :wink: Hvor selger de denne Owatrol Olja egentlig?? Bør jeg ta av manifolden når jeg skal til å pusse å male?? (Er litt redd for at skruene skal knekke??)

Redigert av Sleipner93 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja det e det såklart :smash:

Korleis kan du vere så skråsikker på det? I begge tilfeller skal olja trenge inn anten det er tre eller metall(rust) det er snakk om (ja tru det eller ei det trekker faktisk inn i metallet/rusten). Einaste vesentlige forskjellen eg tenkje meg fram til er at den olja som er berekna til metall moglegens er tynnare enn D1. Pluss at eventuelle faretilsetjingar som er i treolja er tatt vekk.

 

Kaldpressa linolje skal også ha mykje dei same eigenskapane som owatrolen har når det gjeldt både metall og tre (les her) På linolje.com (sjå link) sel dei kaldpressa linolje i ein variant og den kan brukast til både tre og owatrol.

 

Fann denne hos Jernia:

OWATROL OLJE 1L PENETRERENDE

Legg spesielt merke til "Penetrerende olje til behandling av metall og treverk"

 

Så for å omformulere, nokon som veit forskjellen på denne "penetrerende" olja og D1-olja?

 

 

PS.

Kan godt hende du har rett sleipner angåande at dei to oljene er heilt forskjellige, men det at D1 er ei treolje er ikkje åleine god nok grunn til å overbevise meg. Som sagt, kaldpressa linolje kan brukast til begge deler...

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg har forsåvidt lurt på det samme, og har også brukt dem litt om hverandre alt etter hva jeg har i hus.. Vil tro at forskjellen ikke er stor. Farge, konsistens og lukt er bortimot identisk, så de inneholder nok stort sett det samme vil jeg tro. Eneste problemet med owatrol olje er å finne en grunning som sitter skikkelig oppå olja. Det solgtes tidligere en rosa grunning som het Owatropal, som var helt suveren til dette. Men den har jeg ikke sett på lenge nå. Tviler på om tokomponent produkter er så veldig godt egnet oppå Owatrol olja, da er det kanskje like greit å sløyfe olja og heller grunne med Jotun Antipest primer for å unngå koking.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Korleis kan du vere så skråsikker på det? I begge tilfeller skal olja trenge inn anten det er tre eller metall(rust) det er snakk om (ja tru det eller ei det trekker faktisk inn i metallet/rusten). Einaste vesentlige forskjellen eg tenkje meg fram til er at den olja som er berekna til metall moglegens er tynnare enn D1. Pluss at eventuelle faretilsetjingar som er i treolja er tatt vekk.

 

Kaldpressa linolje skal også ha mykje dei same eigenskapane som owatrolen har når det gjeldt både metall og tre (les her) På linolje.com (sjå link) sel dei kaldpressa linolje i ein variant og den kan brukast til både tre og owatrol.

 

Fann denne hos Jernia:

OWATROL OLJE 1L PENETRERENDE

Legg spesielt merke til "Penetrerende olje til behandling av metall og treverk"

 

Så for å omformulere, nokon som veit forskjellen på denne "penetrerende" olja og D1-olja?

 

 

PS.

Kan godt hende du har rett sleipner angåande at dei to oljene er heilt forskjellige, men det at D1 er ei treolje er ikkje åleine god nok grunn til å overbevise meg. Som sagt, kaldpressa linolje kan brukast til begge deler...

 

Oisann :blush:

 

Du har nok mer rett enn meg. Trodde det var 2 helt forskjellige oljer jeg.. :blush:

 

Men var borte i båten idag og prøvde å få ut akslingen. Det gikk desverre ikke.. Begynte med å løsne skruene som holder flensene isammen for og så trekke akslingen bakover for å få en avtrekker på flensen til akslingen. Når jeg hadde fått trukket akslingen langt nok bak (Måtte ta av roret) Kom jeg på at jeg ikke kom til å klare å få av skruene som holder flensen fast på akslingen.. Så var det å skyve akslingen inn igjenn å feste på 2 skruer (Da kunne jeg nemlig holde imot slik at akslingen ikke snurra rundt med sveiva).. Så prøvde jeg igjenn. Men de satt dønn fast. (Var forberedt på det.) Tok fram propan brenneren å varmet opp flensen. Også var det å bruke rå makt på den ene skrua og den løsna til slutt. Den andre skruen fikk jeg vridd litt på, men når jeg tok nytt tak å vridde knakk skrua av! :nonod: Så her må jeg vel borre opp??

 

Her er noen bilder..

 

Et bilde av flensene :

 

flenser_sammenskrudd.jpg

 

Her er de løsnet :

 

flenser_loese.jpg

 

Her er akslingen presset så langt bak jeg fikk den :

 

akslingen_dyttet_ut.jpg

 

Og her er den knekkte skruen :

 

knekkt_skrue.jpg

 

Og slik forlot jeg båten idag :

 

aksling_langt_ute.jpg

 

presenning_oeve_baaten.jpg

 

Sånn det var det.. Nå venter middagen! :wink:

Link to post
Share on other sites

Alltid surt med boltar som knekk :sad:

 

Dette er ikkje mitt område så veit ikkje heilt kva som er best. Er det flensen eller akslinga som er gjenga opp (sikkert dumt spørsmål men eg har ikkje greie på dette :wink: )? Viss ikkje flensen er gjenga opp så er det jo relativt risikofritt å borre opp bolten. Akslinga skal du vel bytte såvidt eg har forstått, så då gjer det vel ikkje noko om det står ein liten tapp nedi akslinga? Men dersom det er flensen som er gjenga opp så må du jo vere litt meir forsiktig når du borrer. Eller hadde du ny flens og kanskje? I såfall er det jo berre å ta vinkelsliparen :wink:

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Det er flensen som det er gjenger i.. Må nok borre ut og gjenge på ny med en annen størrellse tenker jeg. (Disse skruene skal være rimelig "harde" i metallet så det kan kanskje bli litt vanskelig men får det nok til! :wink: ) Ellers skal verken aksling eller flens ny (var ihvertfall planen). Flensen skal brukes på ny og akslingen skal jeg prøve å få rettet. :wink:

Redigert av Sleipner93 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du ville ikke høre på meg da jeg sa at du bør ha gjennomtrekk på presenning, nei.... du er ikke hakket bedre enn min eldste datter (15)!!! :nonod:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Altfor liten!!! Løft drageren opp minst en meter!!! :smiley:

 

Masse luft....det er bedre enn alt hva du kliner på av olje og andre remedier....tre trenger luft, Sleipner93! :lol:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Ha også dører til kabin, og luker foran om du har, åpne - slik at det strømmer friskluft gjennom ....

 

:lol: Høres ut som helsefrik her, men på treverk så er det absolutt å foretrekke...

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Dragern? Er det den stokken presenningen ligger på? :blush: ?

 

:yesnod:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Der tar du feil, tror jeg... Jeg har all verdens greier i båten, men låser aldri noe. Skal tyver inn, så er det bedre at de har fri gange, enn at de bryter opp og ødelegger alt mulig. Ta hjem det du kan og luft ut... :smiley:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...