Jump to content

Oppussing av trebåt!


Sleipner93

Recommended Posts

Eneste bilde jeg kunne finne er av fjerning av Benarolje fra dørken i min far sin båt. Her legger vi to strøk hvert år. Dørken er av kryssfiner.

 

Lakket nesten alt treverk innvendig i Skilsøen med Benarolje i fjor. Resultatet ble bra. Kan ta noen bilder av dette og legge ut hvis ønskelig.

 

benarolje.jpg

Tidlig krøkes....

Link to post
Share on other sites

Jeg synes oljet/lakkert furu gjør seg veldig bra sammen med mørkere tresorter. Jeg er så heldig å ha overbygg i mahogny. Når jeg senkrer interiørdetaljer til dette bruker jeg furu. Jeg er litt perfeksjonist, så jeg limer platene selv for å få det kvistfritt. På båten maler jeg helst ikke noe.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

På båten maler jeg helst ikke noe.

Heilt einig :cheers: (brus til meg :wink: )

 

Forstår sjølvsagt dei som maler skrog og slikt som er veldig hardt angrepet av blåmann eller liknande, men så langt det lar seg gjere synst eg at tre skal sjå ut som tre og ikkje malast. Når det er malt kunne det like godt vore plast :wink:

 

Så ingen maling no Ørjan, fleirtalet har talt :lol:

Redigert av Sinten (see edit history)

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Jeg har lenge snakket om at jeg sansynligvis skal kjøpe ny skute neste år. Med større overbygg som egner seg bedre til tur. Men nå har jo jeg begynt å tenke vet dere :lol: Det kom fram i en samtale i hjemmet om kanskje å bygge nytt overbygg på denne båten hadde vært noe?? Da satte tankene seg fort i sving... Kunne dette være noe??

 

Etter masse tenking har jeg egentlig ikke kommet fram til noe enda. Jeg skal prøve å få med meg en som har god greie på skrog å motor (Torstein fra Engøyholmen tenkte jeg) for å sjekke om dette er noe jeg kan satse på. Det er endel som må fikses på.

 

Har noen hovedting ;

 

Må skifte noen gjennomgående bolter til motoren..

 

Få den tett...

 

Skifte deler i propellen

 

Overhale motor

 

Ordne akslingen (Har kast i seg).

 

Dette er noen viktige ting som må fikses. Til propellen har jeg splitt ny akselkloss så der mangler jeg bare vingeklossene og foringer. Gjennomgående bolter mente Torstein at man brukte 16mm rustfri gjengestang nå til dags. Å få tett skroget er en annen sak, her håpte jeg at han kunne sjekke klinkene og slikt..

 

Det nye overbygget vil bli bygget i kryssfiner regner jeg med og jeg har planer om å strekke det helt bak til motorkassen.. Altså at motorkassen er rett bak styrehusveggen.. Men som sagt, ingenting er avgjordt enda.. Men hva tror dere om dette? Hva vil noe slikt koste?? Hvor mangen kryssfiner plater vil jeg ca trenge osv?

 

Legger ved en skisse min venn Håkon tegnte til meg.. :wink:

 

oerjan2.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg ville gått for en oppgradering av den du har, man kommer ikke unna oppgraderinger om man bytter til seg en litt dyrere båt antagelig.

Gjengestang ville jeg ikke brukt, etter råd fra bla Hulda på forumet.

 

Er vel messingbolter som er brukt fra før?

Messingstang kan du gjenge sjøl, og kan sikkert skaffes fra en lokal jernvare eller sveiseverksted.

Poseidon vet sikkert om noe

 

Hvis du får ett overbygg som ligner det på tegningen så blir det lekkert :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg venta på svar fra deg nå Per Chr. ! :wink:

 

Jeg skal høre litt med han når det gjelder dette med gjengestang. Jeg har ikke problemer med å stole på denne karen som jobber med dette hver dag! Tror han har drevet på med gamle motorer og båter mer enn de fleste!

 

Som du sier så er det brukt messing/brose bolter fra før!

 

Som du også sier, overbygget som er tegnt er lekkert! Og når jeg ser på bildene at visst jeg strekker det bak til motorkassen for jeg stor inneplass! Får ikke så god uteplass da men det trenger jeg egentlig ikke. Men hvor mye vil det koste ca..? Hvor mangen kryssfiner plater vil jeg trenge?

Link to post
Share on other sites

Litt lettere og regne på hva du trenger når du har fått målt lengde og høyde på overbygg.

Er det bare bakre delen du skal lage nytt?

Slik at du beholdet dekket slik det er nå?

 

Hei igjenn!

 

Ja jeg regner med å bare lage selve "overbygget" Jeg har funnet litt råteskader på enden av fordekket, altså på siden av det overbygget som er idag. Jeg regner med å kunne åpne opp å erstatte litt der for og så legge plast igjenn oppå.

 

Jeg skal ta en dag å måle diverse. bredde, lenge, høyde osv.. :wink:

Link to post
Share on other sites

Ja, antar det skal gå bra.. Får nok ha med meg far på dette her.. Har jo ikke allverdens snekker-kunnskaper jeg, men han har jo bygd nytt overbygg på en Sagen 27 trebåt så han vet jo litt! :wink: Men først av alt må jeg jo finne ut på om skroget og slikt er noe å satse på! :wink: Har jo funnet noen knukkne spant!

Link to post
Share on other sites

Jeg har funnet en råteplass og det er det lille "hullet" som jeg fant tidligere i tråden. Dette er overvannlinja og jeg har lagt sement inni med en plankebit over! :wink: Må vel ikke klinke opp alt under vannlinja?? :crazy: Går vel bare med de som trengs å byttes?

 

Men får høre litt med han som har greie på det om han kan være med å ta en titt en gang. Er jo ikke noe som blir gjordt før våren uansett..

Link to post
Share on other sites

Var borte i skuta idag å tok en kopp kakao å målte lengden på båten. Jeg målte ca 7,5-7,6m som tilsvarer ca 25 fot + litt! Neste oppgave blir å måle bredde per 0,5 meter så jeg kan tegne en skikkelig tegning og tilpasse et overbygg evt.! Begynte å måle i taket inne i overbygget men det ble så stress at jeg ga opp! Neste gang jeg er i båten og det er sol får jeg prøve å lette litt på presenningen! :wink:

 

Ellers kan jeg si at jeg kjenner sterke absitnenser for å ikke ha vært utpå sjøen med båten på leeeenge... Begynte idag å virkelig kjenne det aner ikke hvorfor :crazy: Per Chr. hvordan du har klart deg på land i alle år kan jeg ikke begripe!! :lol:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...