Jump to content

Oppussing av trebåt!


Sleipner93

Recommended Posts

Kan vel ikke ha døra oppe? Allerede i natt var det innbrudd her i havna :lol:

 

Hva i alle dager er det å ta inni i båten din Sleipner?? :crazy:

 

En grunn til at hver 3 gamle bil langs veien står ulåst. Koster mye mer med nytt håndtak en ny CD spiller.. :smash:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Da regner det jo inn din lille nisse :wink:

 

Trodde du som hadde trebåt viste av tre lever. Altså når døren er våt sitter den bom fast. Når treet har tørket og døren er tørr så sitter den helt løst. Ikke at det skjer så ofte i denne byen.

 

:sailing:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Sinten, angående denne olje-diskusjonen. Grunnen til at jeg mente at den ikke var lik var at jeg spurte en gang noen om jeg kunne bruke D1 olja og de mente at den ikke var lik. Jeg fant litt om Owatrol Olje her

 

Jeg bladde litt tilbake i gamle tråder å fant fram denne tråden.

 

I innlegg nr 3. mener TMe at jeg ikke skulle bruke D1/D2...?

Redigert av Sleipner93 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Joda, greit det, du har sikkert rett :wink: . Det eg skulle likt å visst var kva den faktiske forskjellen er på D1 og denne penetrerande olja, og om forskjellen er så stor at det er nødvendig å ha ein boks av kvar sort ståande? Eller går det ann å berre tynne D1 olja med eit eller anna (terpentin?) og så får du penetrerande olje?

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Visst det går an å tynne den ut så skal jeg bruke den jeg har stående da tenker jeg. Det følte nemlig med litt D1 olje med båten. Antar det er litt under 1/2 liter igjenn i boksen. Men får ta en skikkelig runde med stålbørsta først.. Blir vel ikke noe av før det blir varmere desverre..

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Har omsider vært en liten tur i båten idag. Hovedoppgaven var å få litt større åpning i presenningen! :smiley: Satte opp en planke under dragern som er spikret i stevnen og så er det 2 planker som går skrått for å stive det av. Disse festa jeg i dollbordet. Det ser ikke så fint ut (brukte ikke like materialer på alt engang) men det viktigste er at det fungerer og det gjorde det! :wink:

 

Sånn ble det da :lol: :lol: :lol: :

 

bilde000.jpg

 

Og slik ble det når jeg trakk presenningen bak igjenn, grei åpning dette? (Ellers, sjekk den rompa da!! :cool: :cool: )

 

bilde001.jpg

 

Åpningen foran ser slik ut :

 

bilde003.jpg

 

Var stort sett det jeg fikk gjøre idag.. Skulle egentlig prøve å få borra vekk settskrua men jeg hadde bare med batteridrill og den var det ikke mer strøm igjenn på.. :rolleyes:

 

Så skulle jeg løsne mutterene på pinneboltene til manifolden. Den ene mutteren løsna og den andre røyk selvfølgelig :rolleyes: Så her må jeg få tak i ny pinnebolt.. Så snart begynner jeg med Sabben. Skal bare få ut akslingen... Må få gjordt en ting om gangen ! :wink:

Redigert av Sleipner93 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Angående kastet i akslingen min. Jeg og Håkon diskuterte dette en dag om det ikke kunne være opprettinga til motoren som var feil. Båten hadde jo tross alt stått å tørket i 2 år og motoren står jo montert rett på bunnstokkene. Så derfor vil jeg forhåpentligvis idag sjekke opprettinga. Til dette lurer jeg på om jeg trenger følerblad eller om jeg kan bruke noe annet? Lurer også på om det bare er å løsne skruene til flensene og stikke følerbladet imellom på høyre, venstre, øvre og nedre side av flensen?

Link to post
Share on other sites

...løsne mutterene på pinneboltene til manifolden. Den ene mutteren løsna og den andre røyk selvfølgelig ...

 

Velkommen i "Pinnebolt-knekker-foreningen", Sleipner! Nå er vi 3 stykker tilsammen her som har klart det: Du, hengefjes og jeg - det er nok til å danne en egen forening! :wink:

 

Brukket_Pinnebolt_15.jpg

 

Hos meg så knakk den ved den ytre gjengen. Jeg tror at hengefjes sin knakk på akkurat samme sted. Hvor knakk din hen?

 

Problemet er selvfølgelig den at pinnebolten sitter dønn i toppen. Husk på å bruke kobberpasta (copaslipp) når du monterer igjen, så slipper du og være redd for at det skjer en gang til - neste gang du tar av lyddemperen. Også husk å oppgi metrisk eller tommemål når du bestiller ny pinnebolt.

 

Lykke til!

:o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Har fått gjordt litt i båten!

 

Jeg snakket med Torstein fra Engøyholmen om den lause hylsa jeg hadde. Han sa at det ikke var 3 gjennomgående bolter så skulle holde den fast. Men at hele hylsa skulle skrus på så stramma den seg. Dette ble gjordt og nå er hylsa stramm igjenn! Så nå blir det å få sjekka opprettinga til motoren.

 

Og vikers, nå er det godt med luft under presenningen og døren står åpen når jeg forlater båten! Og etter stormen her i Stavanger lå fortsatt presenningen på så jeg er fornøyd! :wink:

Redigert av Sleipner93 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da har endelig Sabb-skruingen begynt! Skulle idag få av toppen men slik ble det ikke. Hadde ikke stort nok verktøy og heller ikke propan-brenner. Har tatt noen bilder ;

 

Begynte med å ta av slangen og røyret til kjølinga :

 

eksospotte.jpg

 

Så var det å ta eksosflensen av for og så trekke av manifolden. (Min bolt brakk på akuratt samme sted som din Walter!! :wink: )

 

pinnebolter.jpg

 

Så var det av med dieselrøyr og topphetta for og så prøve å få av toppboltene! :

 

klar_til_aa_ta_av_topp.jpg

 

Men toppboltene fikk jeg som sagt ikke av. De er nok godt rustet fast og jeg hadde bare en liten skralle. Neste gang blir det lang skralle/arm og propan-brenner så tenker jeg at det løsner! :smiley: Men pinneboltene til eksosen fikk jeg løs!

 

Så har jeg et bilde av propellen og akselklossen, har pussa den litt! :smiley:

 

cimg1110.jpg

 

Og sist et bilde av manifolden som ligger godt å tørt i kjelleren (Jeg tror jeg skal sandblåse den, den ser jo ikke ut...) :

 

cimg1112.jpg

Link to post
Share on other sites

Hei

Ser at du skal ta av toppen på sabben. Angående toppboltene så pleier de å sitte noe j..... godt fast dersom de ikke har vært av på en stund. det pleier ikke å hjelpe så mye med propanbrenner, men dersom du tar nok i så pleier de å løsne. Det er lite sansynlig at du knekker en av disse... skulle selv ta av toppen på en sabb for noen år siden. tok i alt jeg greide med hendene, men fikk ikke løsnet boltene. det eneste som hjalp var å sette seg ned på benken i båten og bruke en fot på fastnøkkelen for å få nok makt...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...