Sleipner93 Svart 8.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Desember.2007 Vel... Jeg liker ikke det så godt.. Skal ihvertfall sjekke gjennom båten for ting som er verdifulle i tilfelle.. Men skal ihvertfall få løfta denne "Drageren" så det kommer mer luft inn! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Seilaren Svart 8.Desember.2007 Del på Facebook Svart 8.Desember.2007 Kan vel ikke ha døra oppe? Allerede i natt var det innbrudd her i havna Hva i alle dager er det å ta inni i båten din Sleipner?? En grunn til at hver 3 gamle bil langs veien står ulåst. Koster mye mer med nytt håndtak en ny CD spiller.. Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post Share on other sites More sharing options...
Sleipner93 Svart 8.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Desember.2007 Sei det Har endel verktøy fek.s... E vel det som e mest av verdig tenke eg.. Men, har du kabindøren åpen kanskje?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Seilaren Svart 8.Desember.2007 Del på Facebook Svart 8.Desember.2007 Nei. Av den enkle grunn at døren kan blåse ut hvis den er tørr. Vi låset ALDRI døren inn i cabinen på Nidelven... Har faktisk nøkklen hjemme enda, så de som eier båten nå kan heller ikke det.. Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post Share on other sites More sharing options...
Sleipner93 Svart 8.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Desember.2007 Døren kan blåse ut visst den er tørr? :confused: Du har jo bare noen "luker" de kan du jo ha inne isåfall! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Seilaren Svart 9.Desember.2007 Del på Facebook Svart 9.Desember.2007 Da regner det jo inn din lille nisse Trodde du som hadde trebåt viste av tre lever. Altså når døren er våt sitter den bom fast. Når treet har tørket og døren er tørr så sitter den helt løst. Ikke at det skjer så ofte i denne byen. Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post Share on other sites More sharing options...
Sleipner93 Svart 9.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Desember.2007 Trodde du hadde presenning øve eg? Men eg forstod ikkje heilt ka du meinte. Men du meinte at visst du ikkje låste så blåste den ut (Nå,r den e tørr) sant? Va litt trøtte.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Seilaren Svart 9.Desember.2007 Del på Facebook Svart 9.Desember.2007 Det medføre riktighet. Eg har presenning, men d e foktig i loften fordeom. Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post Share on other sites More sharing options...
Sleipner93 Svart 11.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Desember.2007 (redigert) Sinten, angående denne olje-diskusjonen. Grunnen til at jeg mente at den ikke var lik var at jeg spurte en gang noen om jeg kunne bruke D1 olja og de mente at den ikke var lik. Jeg fant litt om Owatrol Olje her Jeg bladde litt tilbake i gamle tråder å fant fram denne tråden. I innlegg nr 3. mener TMe at jeg ikke skulle bruke D1/D2...? Redigert 11.Desember.2007 av Sleipner93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sinten Svart 11.Desember.2007 Del på Facebook Svart 11.Desember.2007 Joda, greit det, du har sikkert rett . Det eg skulle likt å visst var kva den faktiske forskjellen er på D1 og denne penetrerande olja, og om forskjellen er så stor at det er nødvendig å ha ein boks av kvar sort ståande? Eller går det ann å berre tynne D1 olja med eit eller anna (terpentin?) og så får du penetrerande olje? Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post Share on other sites More sharing options...
Sleipner93 Svart 11.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Desember.2007 Visst det går an å tynne den ut så skal jeg bruke den jeg har stående da tenker jeg. Det følte nemlig med litt D1 olje med båten. Antar det er litt under 1/2 liter igjenn i boksen. Men får ta en skikkelig runde med stålbørsta først.. Blir vel ikke noe av før det blir varmere desverre.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sleipner93 Svart 30.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Desember.2007 (redigert) Har omsider vært en liten tur i båten idag. Hovedoppgaven var å få litt større åpning i presenningen! Satte opp en planke under dragern som er spikret i stevnen og så er det 2 planker som går skrått for å stive det av. Disse festa jeg i dollbordet. Det ser ikke så fint ut (brukte ikke like materialer på alt engang) men det viktigste er at det fungerer og det gjorde det! Sånn ble det da :lol: : Og slik ble det når jeg trakk presenningen bak igjenn, grei åpning dette? (Ellers, sjekk den rompa da!! :cool: ) Åpningen foran ser slik ut : Var stort sett det jeg fikk gjøre idag.. Skulle egentlig prøve å få borra vekk settskrua men jeg hadde bare med batteridrill og den var det ikke mer strøm igjenn på.. Så skulle jeg løsne mutterene på pinneboltene til manifolden. Den ene mutteren løsna og den andre røyk selvfølgelig Så her må jeg få tak i ny pinnebolt.. Så snart begynner jeg med Sabben. Skal bare få ut akslingen... Må få gjordt en ting om gangen ! Redigert 30.Desember.2007 av Sleipner93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Robbern Svart 1.Januar.2008 Del på Facebook Svart 1.Januar.2008 Ser bra ut dette! Nå ble det bedre plass til å jobbe! Lykke til ;) Og ikke minst, Sitér dette innlegget Robin Antonsen, 14 år. Seaflyer Yamaha 9,9F m/cleaver Yamaha 9,9D -------------------------- Racing i klasse T-250 www.AP-Home.tk Link to post Share on other sites More sharing options...
Sleipner93 Svart 3.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Januar.2008 Angående kastet i akslingen min. Jeg og Håkon diskuterte dette en dag om det ikke kunne være opprettinga til motoren som var feil. Båten hadde jo tross alt stått å tørket i 2 år og motoren står jo montert rett på bunnstokkene. Så derfor vil jeg forhåpentligvis idag sjekke opprettinga. Til dette lurer jeg på om jeg trenger følerblad eller om jeg kan bruke noe annet? Lurer også på om det bare er å løsne skruene til flensene og stikke følerbladet imellom på høyre, venstre, øvre og nedre side av flensen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roy_n Svart 3.Januar.2008 Del på Facebook Svart 3.Januar.2008 Du trenger en bladsøker eller følerblad som du sier,du måler på minst 4 punkter på akselflensen.Du må være veldig nøye med oppretting av akselen hvis ikke kan det ryke lager i gearkassen. Lykke til roy_n Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sleipner93 Svart 3.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Januar.2008 Hei! Skal jeg løsne skruene dra det litt ifra hverandre og putte et følerblad imellom på høyre side fek.s. Så presser jeg sammen flensene og holder de i samme posisjon og måler de andre stedene også? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 3.Januar.2008 Del på Facebook Svart 3.Januar.2008 For eksempel ja. Evt trykke dem sammen igjen uten følerblad mellom, og sjekke rundt alle fire punktene med et 010 blad og se om det går inn noe sted. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Walter_S Svart 3.Januar.2008 Del på Facebook Svart 3.Januar.2008 ...løsne mutterene på pinneboltene til manifolden. Den ene mutteren løsna og den andre røyk selvfølgelig ... Velkommen i "Pinnebolt-knekker-foreningen", Sleipner! Nå er vi 3 stykker tilsammen her som har klart det: Du, hengefjes og jeg - det er nok til å danne en egen forening! Hos meg så knakk den ved den ytre gjengen. Jeg tror at hengefjes sin knakk på akkurat samme sted. Hvor knakk din hen? Problemet er selvfølgelig den at pinnebolten sitter dønn i toppen. Husk på å bruke kobberpasta (copaslipp) når du monterer igjen, så slipper du og være redd for at det skjer en gang til - neste gang du tar av lyddemperen. Også husk å oppgi metrisk eller tommemål når du bestiller ny pinnebolt. Lykke til! :o) Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post Share on other sites More sharing options...
Sleipner93 Svart 3.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Januar.2008 Hehe, joda min knakk på samme sted! Antar at mutteren var rustet helt fast i pinnebolten. Derimot kommer jeg nok ikke til å kjøpe nye bolter derimot prøve å få lagt noe selv! Hengefjes har gitt meg god informasjon over IM så tror det skal gå bra! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sleipner93 Svart 10.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Januar.2008 (redigert) Har fått gjordt litt i båten! Jeg snakket med Torstein fra Engøyholmen om den lause hylsa jeg hadde. Han sa at det ikke var 3 gjennomgående bolter så skulle holde den fast. Men at hele hylsa skulle skrus på så stramma den seg. Dette ble gjordt og nå er hylsa stramm igjenn! Så nå blir det å få sjekka opprettinga til motoren. Og vikers, nå er det godt med luft under presenningen og døren står åpen når jeg forlater båten! Og etter stormen her i Stavanger lå fortsatt presenningen på så jeg er fornøyd! Redigert 10.Januar.2008 av Sleipner93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sleipner93 Svart 16.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Januar.2008 Da har endelig Sabb-skruingen begynt! Skulle idag få av toppen men slik ble det ikke. Hadde ikke stort nok verktøy og heller ikke propan-brenner. Har tatt noen bilder ; Begynte med å ta av slangen og røyret til kjølinga : Så var det å ta eksosflensen av for og så trekke av manifolden. (Min bolt brakk på akuratt samme sted som din Walter!! ) Så var det av med dieselrøyr og topphetta for og så prøve å få av toppboltene! : Men toppboltene fikk jeg som sagt ikke av. De er nok godt rustet fast og jeg hadde bare en liten skralle. Neste gang blir det lang skralle/arm og propan-brenner så tenker jeg at det løsner! Men pinneboltene til eksosen fikk jeg løs! Så har jeg et bilde av propellen og akselklossen, har pussa den litt! Og sist et bilde av manifolden som ligger godt å tørt i kjelleren (Jeg tror jeg skal sandblåse den, den ser jo ikke ut...) : Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kritrov Svart 16.Januar.2008 Del på Facebook Svart 16.Januar.2008 Hei Ser at du skal ta av toppen på sabben. Angående toppboltene så pleier de å sitte noe j..... godt fast dersom de ikke har vært av på en stund. det pleier ikke å hjelpe så mye med propanbrenner, men dersom du tar nok i så pleier de å løsne. Det er lite sansynlig at du knekker en av disse... skulle selv ta av toppen på en sabb for noen år siden. tok i alt jeg greide med hendene, men fikk ikke løsnet boltene. det eneste som hjalp var å sette seg ned på benken i båten og bruke en fot på fastnøkkelen for å få nok makt... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sleipner93 Svart 16.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Januar.2008 Jeg vil nå tro at det hjelper litt med varme uansett og mindre fare for at de knekker evt! Men de har nok sittet en stund kan jeg tenke meg! For se, muligens går jeg ned og prøver igjenn imorgen! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kritrov Svart 16.Januar.2008 Del på Facebook Svart 16.Januar.2008 det vil hjelpe med litt varme ja, men det blir ikke særlig lett å få varmet opp boltene, da det er mye gods i toppen som må varmes opp før boltene blir varme. Det vil ta litt tid. Ville gjort et forsøk til med fastnøkkel før jeg hadde begynt å varme. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
M/S Bastard Svart 16.Januar.2008 Del på Facebook Svart 16.Januar.2008 (redigert) Hva med muttertrekker? Hjelper vel bra med litt slag som den gir, vil jeg tro. Ellers er det greit og bruke beina til hjelp ja, har gjort det selv. Redigert 16.Januar.2008 av M/S Bastard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.