Jump to content

Oppussing av trebåt!

Sleipner93

Recommended Posts

Har sett Farmen ja :lol: synes at det så spennende ut så jeg må jo bare prøve! Derimot skjer det kanskje ikke med det første da jeg må gjøre det på hytta men kanskje i påske? Skal ta masse bilder!

Hvis du gjennomfører det der så skal jeg svelge en hel banan på tvers med skall... :wink:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

....svelge en hel banan på tvers med skall...

:lol: :lol: Det skulle jeg likt å se!

Lagt til: Det samme gjelder Sleipners "tjæreprosjekt"... :rolleyes: Hvis det blir noen flere hull i ozonlaget, så er det nok bare Sleipner som lager tjære i Stavanger.... :wink:

Redigert av Sjarkens venn (see edit history)

Takk for linker! Jeg skal nok ikke lage så mye som de med tjæremila lagte da men det var spennende og se! :smiley: Den lille varianten med en blikkboks hadde jeg faktiskt tenkt ut før jeg så den her. Hadde riktinok tenkt å bruke et malingspann eller lignende med litt større volum. Men jeg kommer til å bruke metoden som de brukte på farmen, jerngryte som man stuer tyrived inni med litt mellomrom. Så lager jeg et bål rundt denne. Hadde håpet og få lagt til 2-3 liter? Eller er jeg kanskje optimist da? :lol:

Noen tips til noe jeg kan bruke som jerngryte? Kan jeg feks bruke et oljefat eller lignende?

Til noe annet enn tjærebrenning... Har sett litt på akterdekket mitt.. Når vi bygde det brukte vi bord med not og fjær. Vi lagte spor for nating men dette trutnet isammen og slik er det fortsatt. Kan jeg bruke en sirkelsag til og skjære ut spor for nating eller vil det bare bli ujevnt og stygt?

Forøvrig får jeg snart en ny (brukt) aksling. Den gamle var nemlig helt utslitt. Jeg vart borte på Engøyholmen og snakket med en som har greie på det og han kunne ikke forstå hvordan akslingen min hadde blitt slitt slik. Han hadde sett lignende når propeller hadde mistet et propellblad men da hadde akslingen bare blitt slitt på den ene siden .. Men han hadde en aksling hjemme som jeg kunne få så da ordner det seg nok!! :smiley:

Slittaksling2.jpg

Slittaksling.jpg

Var netopp nede og så på trustringene også. Den ene (forrerste) er veldig slitt, den i midten (den som skal peke akterover) ser helt bra ut. Og den bakerste som skal peke forover er litt slitt.. Han på Engøyholmen sa også at han pleide istedenfor og kjøpe nye trustringer klippet han ut en bit av en plastkanne som passet i slitesporet på trustringen. Så skal ta de med bort der neste gang og spørre om han kan vise meg det! :smiley:

Den slitte trustringen :

Slitttrustring.jpg

Den litt slitte :

Littslitentrustring.jpg

Den helt fine :

Heltfintrustring.jpg

Og visst jeg har forstått det riktig skal det monteres sammen slik? (Den i midten peker akterover og de to andre forover) :

montert.jpg

Redigert av Sleipner93 (see edit history)

Vet ikke om de skal byttes enda. Han som driver og hjelper meg med dette pleide bare og klippe ut ene bit fra en plastkanne eller lignende som han la i slitekanten på trustringen. Men vi får se hva det blir til. Tar de med bort neste gang så han får se på de.

Ellers har jeg fått slipt akterdekket og 2 strøk med olje. Finnes akterdekk som er finere men det er godt nok.. :smiley:

...Var netopp nede og så på trustringene også. ---

:blush: Ehemm... trustringer, ja..... :blush: Ehh...mmm...vel...jo....

...kan vel like godt si som det er, folkens -
jeg vet ikke en gang HVA en trustring
(denne spesielle)
er
(nå har jeg jo sett bildet som Sleipner la ut...)
eller hva den egentlig GJØR eller hvilken missjon den har
!!!

Noen som føler seg kallet for å gi en teskje-forklaring. Jeg ser jo på måten de er slitt på (bildet til Sleipner) at de tar opp en del friksjon, ergo går de mot noe (hverandre?)....men hvordan og hvorfor...og når?

HJÆLP - jeg må bare vite det! Kan jo hende jeg må ta opp propellen selv en gang, og da er det jo greit og være forberedt.

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Noen som føler seg kallet for å gi en teskje-forklaring. Jeg ser jo på måten de er slitt på (bildet til Sleipner) at de tar opp en del friksjon, ergo går de mot noe (hverandre?)....men hvordan og hvorfor...og når?

Hadde trenkt samme forklaringen jeg også... :sweat:

Og dessuten var det noen her som sa; "den slippen er kjent for en ting; de båtene som blir tatt opp der, de kommer aldri ned igjen".....

Det sa jeg, og det stemmer. Neste alle båtene der ser ut som vrak og har sått der i flere tiår... :lol:

Men det er liten vits i å ha båten på vannet før mai. Det er for kladt til å ha det kjekt like vel....

Fritjof Brandt

Hadde trenkt samme forklaringen jeg også... :sweat:

Det sa jeg, og det stemmer. Neste alle båtene der ser ut som vrak og har sått der i flere tiår... :lol:

Men det er liten vits i å ha båten på vannet før mai. Det er for kladt til å ha det kjekt like vel....

Dette er ikke helt riktig, jeg snakket nemlig med de karene som er der idag. De irriterer seg og har sendt brev til de som eier alle vrakene som står der. Blir det ikke noe respons blir det sendt innkasso. Og flesteparten av båtene som står i havna er båter som skal på sjøen.. Det jeg vet havnen sliter med er endel innbrudd.. :nonod: Men de som driver slippen er kjempekjekke og slå av en prat med! :wink:

Jeg kunne også trengt en forklaring på hva denne trustringen skal gjøre men jeg regner med den er der for og ikke ha slark. Det er jo egentlig en foring vel? :confused:

Redigert av Sleipner93 (see edit history)

HAH! Det er jo bare tull, man må bare ta på seg stillongs og ullgenser da vettu... Det finnes ikke dårlig vær, bare dårlige klær. Eller som vi sa i militærert; de finnes ikke dårlige klær - bare dårlige folk hehehehehe ;)

Trustringene tar vel ganske så enkelt opp det trustet som genereres fra propellen sitt virke i vannet. Nemlig å drive båten den eine eller den andre veien - forover eller aktover. Derav to ringer for forover og ein ring for bakover, går jo for det meste forover. Og dei sitter i propellen på Sabb sitt vribare system da all kraft - eller trust om du vil - overføres fra propellen til båten inn i akterstevnen/stilken via stevnflensen. Dette i motsetning til motorer med "vanlig" fast aksling der trustet tas opp ein eller anna plass inni båten enten i motorfestene eller i eit trustlager på akslingen ein plass før giret...

Sabb sitt system er egentlig ganske så genialt da alt kraft overføres på den beste plassen, men stiller krav til at stevnen er i god skikk for at enten ikkje stevnflensen skal komme inn i båten ved forovergange eller at stevnskruene skal rives ut med dertil spennende opplevelser ved ein litt for hurtig vridning aktover...

Var dette til hjelp eller var ikkje teskjeen liten nok :wink:

Troll 20

Kommedal 27
Coronet 26 Family

HAH! Det er jo bare tull, man må bare ta på seg stillongs og ullgenser da vettu...

Joda, klart det. Stillongs og ull må en ha i hele mai for å overleve på sjøen i en liten fuktig seilbåt :wink:

Men når min båt er så liten så er det ikke gøy når alt er fuktig, og ting blir ødelagt :nonod:

Fritjof Brandt

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...