Seilaren Svart 9.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2008 Har sett Farmen ja synes at det så spennende ut så jeg må jo bare prøve! Derimot skjer det kanskje ikke med det første da jeg må gjøre det på hytta men kanskje i påske? Skal ta masse bilder! Hvis du gjennomfører det der så skal jeg svelge en hel banan på tvers med skall... Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Hilmar 2 Svart 9.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2008 Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Sande (exSkjælø) Svart 9.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2008 Hvis du gjennomfører det der så skal jeg svelge en hel banan på tvers med skall... Det vil vi også se bilder av Sitér dette innlegget Sandefjords hjemmeside Mvh Lena Link to post
Sjarkens venn Svart 9.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2008 (redigert) ....svelge en hel banan på tvers med skall... :lol: Det skulle jeg likt å se! Lagt til: Det samme gjelder Sleipners "tjæreprosjekt"... Hvis det blir noen flere hull i ozonlaget, så er det nok bare Sleipner som lager tjære i Stavanger.... Redigert 9.Mars.2008 av Sjarkens venn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
seilærn Svart 9.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2008 Spørs hva slags banan han mente da Sitér dette innlegget Link to post
Sjarkens venn Svart 9.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2008 Han burde lage en egen logg om "banansvelgingen"! Men nå må vi være litt seriøse her..... Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 10.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2008 Hehe... Blir morsomt og se om det blir noe tjære av dette. Men denne furuen, må den hogges ned og ligge død en stund før man utvinner tjæra eller?? Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 10.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2008 Her finner du "oppskrift" på tjærebrenning i liten målestokk : http://www.skogselskapet.info/more-romsdal/tjaeremile.pdf .....og skal du brenne større volum så finner du "oppskriften" her: http://www.mollis.no/tjeremile/TjereStartSide.htm eller her: http://www.hht.no/index.php?fo_id=1317 Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 10.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2008 Takk for linker! Jeg skal nok ikke lage så mye som de med tjæremila lagte da men det var spennende og se! Den lille varianten med en blikkboks hadde jeg faktiskt tenkt ut før jeg så den her. Hadde riktinok tenkt å bruke et malingspann eller lignende med litt større volum. Men jeg kommer til å bruke metoden som de brukte på farmen, jerngryte som man stuer tyrived inni med litt mellomrom. Så lager jeg et bål rundt denne. Hadde håpet og få lagt til 2-3 liter? Eller er jeg kanskje optimist da? Noen tips til noe jeg kan bruke som jerngryte? Kan jeg feks bruke et oljefat eller lignende? Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 15.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2008 (redigert) Til noe annet enn tjærebrenning... Har sett litt på akterdekket mitt.. Når vi bygde det brukte vi bord med not og fjær. Vi lagte spor for nating men dette trutnet isammen og slik er det fortsatt. Kan jeg bruke en sirkelsag til og skjære ut spor for nating eller vil det bare bli ujevnt og stygt? Forøvrig får jeg snart en ny (brukt) aksling. Den gamle var nemlig helt utslitt. Jeg vart borte på Engøyholmen og snakket med en som har greie på det og han kunne ikke forstå hvordan akslingen min hadde blitt slitt slik. Han hadde sett lignende når propeller hadde mistet et propellblad men da hadde akslingen bare blitt slitt på den ene siden .. Men han hadde en aksling hjemme som jeg kunne få så da ordner det seg nok!! Var netopp nede og så på trustringene også. Den ene (forrerste) er veldig slitt, den i midten (den som skal peke akterover) ser helt bra ut. Og den bakerste som skal peke forover er litt slitt.. Han på Engøyholmen sa også at han pleide istedenfor og kjøpe nye trustringer klippet han ut en bit av en plastkanne som passet i slitesporet på trustringen. Så skal ta de med bort der neste gang og spørre om han kan vise meg det! Den slitte trustringen : Den litt slitte : Den helt fine : Og visst jeg har forstått det riktig skal det monteres sammen slik? (Den i midten peker akterover og de to andre forover) : Redigert 15.Mars.2008 av Sleipner93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 15.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2008 Ser slik ut ja. Men de skal vel selvsagt byttes først? Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Sleipner93 Svart 16.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2008 Vet ikke om de skal byttes enda. Han som driver og hjelper meg med dette pleide bare og klippe ut ene bit fra en plastkanne eller lignende som han la i slitekanten på trustringen. Men vi får se hva det blir til. Tar de med bort neste gang så han får se på de. Ellers har jeg fått slipt akterdekket og 2 strøk med olje. Finnes akterdekk som er finere men det er godt nok.. Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 16.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2008 Når skal du på vannet da? Det må jo snart skje!!! Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Walter_S Svart 16.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2008 (redigert) ...Var netopp nede og så på trustringene også. --- Ehemm... trustringer, ja..... Ehh...mmm...vel...jo.... ...kan vel like godt si som det er, folkens - jeg vet ikke en gang HVA en trustring (denne spesielle) er (nå har jeg jo sett bildet som Sleipner la ut...) eller hva den egentlig GJØR eller hvilken missjon den har !!! Noen som føler seg kallet for å gi en teskje-forklaring. Jeg ser jo på måten de er slitt på (bildet til Sleipner) at de tar opp en del friksjon, ergo går de mot noe (hverandre?)....men hvordan og hvorfor...og når? HJÆLP - jeg må bare vite det! Kan jo hende jeg må ta opp propellen selv en gang, og da er det jo greit og være forberedt. Redigert 16.Mars.2008 av Walter_S (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Sjarkens venn Svart 16.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2008 Sleipner tar det rolig han. Og dessuten var det noen her som sa; "den slippen er kjent for en ting; de båtene som blir tatt opp der, de kommer aldri ned igjen"..... Så vi kan nok bare slå oss til ro her, eller hva Sleipner? Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 16.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2008 Noen som føler seg kallet for å gi en teskje-forklaring. Jeg ser jo på måten de er slitt på (bildet til Sleipner) at de tar opp en del friksjon, ergo går de mot noe (hverandre?)....men hvordan og hvorfor...og når? Hadde trenkt samme forklaringen jeg også... Og dessuten var det noen her som sa; "den slippen er kjent for en ting; de båtene som blir tatt opp der, de kommer aldri ned igjen"..... Det sa jeg, og det stemmer. Neste alle båtene der ser ut som vrak og har sått der i flere tiår... Men det er liten vits i å ha båten på vannet før mai. Det er for kladt til å ha det kjekt like vel.... Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Sjarkens venn Svart 16.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2008 Vår båtsesong varer hele året... Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 16.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2008 (redigert) Hadde trenkt samme forklaringen jeg også... Det sa jeg, og det stemmer. Neste alle båtene der ser ut som vrak og har sått der i flere tiår... Men det er liten vits i å ha båten på vannet før mai. Det er for kladt til å ha det kjekt like vel.... Dette er ikke helt riktig, jeg snakket nemlig med de karene som er der idag. De irriterer seg og har sendt brev til de som eier alle vrakene som står der. Blir det ikke noe respons blir det sendt innkasso. Og flesteparten av båtene som står i havna er båter som skal på sjøen.. Det jeg vet havnen sliter med er endel innbrudd.. Men de som driver slippen er kjempekjekke og slå av en prat med! Jeg kunne også trengt en forklaring på hva denne trustringen skal gjøre men jeg regner med den er der for og ikke ha slark. Det er jo egentlig en foring vel? Redigert 16.Mars.2008 av Sleipner93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jupan Svart 16.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2008 Men det er liten vits i å ha båten på vannet før mai. Det er for kladt til å ha det kjekt like vel.... HAH! Det er jo bare tull, man må bare ta på seg stillongs og ullgenser da vettu... Det finnes ikke dårlig vær, bare dårlige klær. Eller som vi sa i militærert; de finnes ikke dårlige klær - bare dårlige folk hehehehehe ;) Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 16.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2008 Jeg skulle gjerne hatt båten på vannet, abstinensene herjer som bare det... Savner og stå bak på hedersplassen med Sabben :cryin: Sitér dette innlegget Link to post
Troll 20 Svart 16.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2008 Trustringene tar vel ganske så enkelt opp det trustet som genereres fra propellen sitt virke i vannet. Nemlig å drive båten den eine eller den andre veien - forover eller aktover. Derav to ringer for forover og ein ring for bakover, går jo for det meste forover. Og dei sitter i propellen på Sabb sitt vribare system da all kraft - eller trust om du vil - overføres fra propellen til båten inn i akterstevnen/stilken via stevnflensen. Dette i motsetning til motorer med "vanlig" fast aksling der trustet tas opp ein eller anna plass inni båten enten i motorfestene eller i eit trustlager på akslingen ein plass før giret... Sabb sitt system er egentlig ganske så genialt da alt kraft overføres på den beste plassen, men stiller krav til at stevnen er i god skikk for at enten ikkje stevnflensen skal komme inn i båten ved forovergange eller at stevnskruene skal rives ut med dertil spennende opplevelser ved ein litt for hurtig vridning aktover... Var dette til hjelp eller var ikkje teskjeen liten nok Sitér dette innlegget Troll 20 Kommedal 27Coronet 26 Family Link to post
Seilaren Svart 16.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2008 HAH! Det er jo bare tull, man må bare ta på seg stillongs og ullgenser da vettu... Joda, klart det. Stillongs og ull må en ha i hele mai for å overleve på sjøen i en liten fuktig seilbåt Men når min båt er så liten så er det ikke gøy når alt er fuktig, og ting blir ødelagt Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
jupan Svart 16.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2008 Nei det er klart det er ikke gøy da! Er disse trustringene noe som man skifter ofte??? Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 16.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2008 Det spørs vel litt hvor mye man bruker båten... De skiftes når de er slitt (propellen slarker fra side til side..). Visst du ser på bildene av mine ser du jo hakket som er slitt, så mye vil da propellen kunne slarke.. Sitér dette innlegget Link to post
jupan Svart 16.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2008 Hørte du at det var slark eller oppdaget du det ikke før du tok det opp? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.