Sleipner93 Posted September 7, 2007 Author Share Posted September 7, 2007 Blir nok Mekanisk så får jeg skifte senere i livet en gang heller. Men nå må jeg på skolen som du sikkert forstår visst du ser på klokken Seilaren :lol: Link to post
Sleipner93 Posted September 7, 2007 Author Share Posted September 7, 2007 Om en måned skal båten på land for vinteren og mye skal gjøres. Det første er å få båten tett, så starter jeg med pussing av det jeg ikke kom til når den var på land sist, male dollbordet grønt, få ordnet dollbordet, fikse litt på trelista rundt. Stoffing, anoder å slikt er jo en selvfølge.. Men angående tettingen har jeg litt spørsmål, det lekker imellom bordgangene noe sted, her tenker vi å bruke vi å bruke bolter med mutter å stramme godt til, vil dette fungere bra? Den lekker litt i rorgjennomføringen så her må jeg også finne ut noe. Jippi innlegg nr 1000!! Ny stripe :flag: :flag: Link to post
index Posted September 8, 2007 Share Posted September 8, 2007 Klinking er jo det retteste da, men bolter med muttere og store skiver gjør for så vidt samme jobben. Det ser bare ikke like profft ut. Men det viktigste er vel kanskje at det blir tett? Link to post
Sleipner93 Posted September 8, 2007 Author Share Posted September 8, 2007 Ja det viktigste er at det blir tett, vi prøvde oss på litt klinking når den var på land men vi syns det var tungvindt og fikk det ikke skikkelig til. Anyway så ligger dette under dørken så utsende gjør ikke så mye.. Link to post
index Posted September 8, 2007 Share Posted September 8, 2007 Skru i vei du! Det viktigste er at det blir tett, og såpass langt nede viser det lite eller ingenting! Tror jeg ville ha brukt rustfrie skruer, slik at det holder en stund. Kanskje Biltema har noe som egner seg? Link to post
Sinten Posted September 8, 2007 Share Posted September 8, 2007 Er jo ikkje tungvindt å klinke, er berre kjekt det . Ein som heldt i mot og ein som slår. Berre hugs å bruk kulehammar for å få klinka til å flyte fint utover på innsida av roa, men viss dette ikkje vert synleg uansett så er det ikkje så nøye. Du må berre passe på å ikkje slå for hardt når du skal flate ut klinka for då kan den bøye seg. Ver tolmodig og bruk vekta til hammaren og slå med, ikkje stort meir enn det. Er det galvanisertklink eller kobberklink frå før? Uansett så må du fortsette med det som er begynt med for elles vil metalla "gå laus" på kvarandre, men det visste du sikkert. Og viss du mot all sunn fornuft skal bruke gjennomgåande skruer med mutter på :nono: , så må du passe på å velge rustfrie (A2) viss du har kobberklink i resten av båten. Syrefast(A4) og kobber ligg lengre frå kvarandre i spenningsrekka og vil "gå laus" på kvarandre. (viss eg ikkje hugsar heilt feil ) Link to post
Sleipner93 Posted September 8, 2007 Author Share Posted September 8, 2007 Går nok mot sunn fornuft å bruker skruer jeg, du får jo evt fjerne disse å klinke istedenfor når du kjøper båten Sinten! Link to post
Sinten Posted September 8, 2007 Share Posted September 8, 2007 Vert ikkje at eg kjøper viss du bruker skruer Link to post
Seilaren Posted September 8, 2007 Share Posted September 8, 2007 Sinten får hjelpe med klinkingen når slekten hans kommer roende for å løfte opp din båt... Link to post
Sleipner93 Posted September 8, 2007 Author Share Posted September 8, 2007 Hehe, det blir nok slippen i Hillevåg som trekker opp båten min Link to post
Seilaren Posted September 8, 2007 Share Posted September 8, 2007 Hvor skal du ha den stående i vinter? Link to post
Sleipner93 Posted September 8, 2007 Author Share Posted September 8, 2007 Hillevåg båtforening (Kvalaberg) Link to post
Seilaren Posted September 9, 2007 Share Posted September 9, 2007 Den havnen er kjent for en ting; De trebåtene som kommer opp der, kommer aldri ned igjen.. Det står minst 10 vrak i den havnen... Link to post
Sleipner93 Posted September 9, 2007 Author Share Posted September 9, 2007 Ja, det er riktig men ikke min De som eier alle de "vrakene" er "øldrolter" de kommer på en sykkel med en kasse øl. Så drikker de hele kvelden uten å pusse på båtene Og så leier de sykkelen hjem :lol: Link to post
Seilaren Posted September 9, 2007 Share Posted September 9, 2007 Du skal se at du om noen måneder er blitt smittet og lider samme sjebnen. Link to post
Sleipner93 Posted September 25, 2007 Author Share Posted September 25, 2007 Sånn, dere vil kanskje ikke tro det men jeg har rotet meg til å ta noen bilder av båten Jeg får ha unskyldning på at kameraet mitt ligger hos en kamerat men at jeg nå har fått så ny-moderne mobil at jeg kan ta bilder med den Idag tøffet jeg en liten tur bort til Lindøy, en meget flott plass med gode brygger og ellers en kjekk plass. Her ligger den vakre dame fortøyd : Nærbilde : Aktenifra (Huff, se på trelista som er knust og skrapene på skroget ) Hehe, når jeg drev å tok bilder kom det plutselig en geit springende mot meg : Så var det hyllene jeg snekra sammen for en stund tilbake. Ikke så veldig vakkert men det duger! Knipset også et kvelds-bilde, slik ser det ut i vinduene når det er mørkt ute! (Meget dårlig bilde) Sånn... Det var det Så også Poseidon noen ganger idag, fikk desverre ikke tatt bilde før han forsvant bak Kalvøy. Jeg så han også når jeg lå ved kai men når jeg oppdaget han forsvant han bak Engøy Sleipner93 Link to post
Sleipner93 Posted September 28, 2007 Author Share Posted September 28, 2007 Trenger litt hjelp nå. Vurderer nå når båten skal på land å skrape skroget innvendig. Det er malt grått fra før med Shipoling tror jeg. Men mine spørsmål, er det slitsomt å skrape av og lager det mye støv/flass som blir vanskelig å få vekk etterpå? Visst jeg skraper. Bør jeg da male med Grå shipoling igjenn evt olje? Link to post
Walter_S Posted September 28, 2007 Share Posted September 28, 2007 Hei Sleipner! :o) Har vært gjennom akkurat det samme som du nå lurer på. Morild så slik ut innvendig: Innerskroget var malt med en fæl gråfarge, der hvor skroget var synlig. Under dekk - og på steder som ikke var synlig - var innerskroget malt med en grønnfarge som var originalfargen fra båtbygger Kommedal. Denne grønnfargen var en gammeldags linoljemaling som lot skroget "puste" - mens gråfargen utenpå, var "smørt på" av en som ikke hadde bedre vett. Det var en diffusjonstett skipsmaling for stålbåter (pottetett!!) - jeg vet det fordi jeg fant rester av malingsboksen ombord..... Nok om det. For å unngå at skroget råtnet inne-ifra, var det bare å gå på med krum hals og skrape, skrape, skrape og slipe, slipe, slipe.... Det satt maling i flere tykke lag. Du kan se den grønne grunningsmalingen (original) i bildet, helt til venstre..... ....etter en uke så det slik ut.... Like før første strøket med olje (Owatrol 1 - først fortynnet med 50% White Spirit, så gradvis renere olje). Det gikk med mange liter og 8-9 strøk, vått-i-vått før veden var mettet..... ....og slik ble resultat av Owatrolen: ...etter noen dagers tørk ble det fulgt opp med 2 strøk Benar-olje, men det har jeg ikke noen bilder av. Skrape og slipe et slikt innerskrog er slitsom, men så er man da glad i båten sin og da gjør det ikke så mye! Vanskelig å råde deg akkurat hva du skal gjøre, det må du nesten vite selv. Olje er tross alt det peneste og beste for veden antagelig...... Lykke til! :o) Link to post
M/S Bastard Posted September 28, 2007 Share Posted September 28, 2007 Ble bra det der Walter, spørs om jeg ikke skal gjøre det samme selv. Men jeg er litt heldig for det er nesten ikke lakk igjen hos meg, så det blir lite skraping. Men den sysselen kan jeg ta den dagen jeg ligger på vannet Link to post
vivvi Posted September 28, 2007 Share Posted September 28, 2007 Hei! Skrapte og pusset min Vivvi på innsiden av skroget den vinteren jeg laget ny innredning. Dette var veldig lettvint da båten var ren innvendig, men det ble MYE støv. Oljet med Owatrol D1 olje halvblandet med Amerikansk Terpentin, noe jeg syntes var veldig bra. Resultatet ble iallefall veldig bra. Link to post
Sande (exSkjælø) Posted September 28, 2007 Share Posted September 28, 2007 Kanskje har det blitt skrevet tidligere, men jeg bruker varmluftpistol når lakk/maling skal skrapes vekk. Link to post
index Posted September 28, 2007 Share Posted September 28, 2007 Ser at flere har gode erfaringer med Biltema sin nylonbørste for drill for fjerning av maling på trevirke. Ellers ville jeg så absolutt gjort som Walter, og oljet treverket med Owatrol etterpå. Link to post
Sande (exSkjælø) Posted September 28, 2007 Share Posted September 28, 2007 Angående oljing så er det mange oppskrifter å velge mellom. Vi har brukt blanding av rå linolje/amerikansk terpentin/antiparasitt våttivått på samme måte som Walter med delvis tykkere oljeblanding til det ikke trekker mer. Deretter forseglet med kokt linolje/benar eller lignende. Link to post
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now