Jump to content

Baugpropell, må den brukes hver gang..?


litt peiling

Recommended Posts

Baugpropell er et godt hjelpemiddel spesielt for de som har kun en motor med fast aksling. Brukte båten min som var 37fot med en motor i 10 år uten thruster for eller akter, men skulle gjerne hatt dette hjelpemiddelet enkelte ganger. Har nå montert et hekkthruster som drives av dieselaggregatet med en 230V trefasemotor. Her er det støy fra diselaggregatet som er problemet. Båten er nå blitt 43fot og holder på og monterer hydraulisk baugpropell som jeg tror blir nærmest lydløs.

Link to post
Share on other sites

Nå kommer også et "billig" alternativ med opp til 100kg trykk..... Vannjet .... med opp til fire utløp, drevet av hydraulisk pumpe.

 

Lett og installere, mindre hull i båten, og skal være minst like effektiv. Rundt 1900 pund for den største alternativet, og ingen begrensning om hvor lenge pumpen kan svive, som vil gjøre at en kan låse vannjet foran og bak, slik at en kan presse seg opp mot bryggekanten, og rolig gå frem og tilbake mens man håndterer tauverket...

 

Skal finne mer info ... men kan finnes nevnt i MBY denne måneden...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Jeg prøvde å provosere, men det var vannet på gåsa. Det er noen sider som lett oversees med utstyrlastingen. Alt er i hovedsak strømkrevende, dvs batterikapasiteten må økes, det må laddes og fete gule strømkapler ligger bak doningen i havna mens strømmåleren raser rundt. Jeg innser for mange er lykken på sjøen proposjonellt med antall elektriske duppetitter, men hva med å tenke litt selvforsyning med solcellepaneler og vind/vann møller? Støyforurening fra thrustere er en plage både i båthavner og ikke minst i uthavner. At en på toppen skulle ha behov for D.P. på turbåter dvs. propeller baut rundt- er noe jeg fleipet med, men noen ser tydligvis et seriøst behov. Det hele viser vel at noen båtfolk er totalt avhengigheten av teknologien for å kunne ferdes på sjøen- ta vekk duppedigsene, gi dem et sjøkart og salget av bobiler går rett til værs.

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Må jo være helt konge å trykke på en knapp, spise lunsj og så kjøre videre!

 

Du bør ikke det engang.

Du planlegger ferien hjemme på PC, og laster den opp til båten via satelitt.

Når ferien begynner, går du bare ombord og setter deg på soldekk. På det predefinerte tidspunkt tar autodocking gangveien og de hydrauliske fortøyningsarmene og tar båten pent fra land ved hjelp av dockingradar, GPS med RTK og short baseline akustikk. Båthavna har selvsagt transpondere både på bunnen og på bryggene. Når seilasen er igang sørger paceren for at det doseres ut riktig motorkraft sett opp mod vind, strøm, bølger og innprogammert ankomsttidspunkt i neste havn. Det er også innlagt stopp for bading hvor DP holder båten i posisjon.

Tenk så flott. Man vet på sekundet når ferien er slutt.

 

Blir litt som siste modell av Boeing 747.

Den har et mannskap på to.

Ei bikkje og en mann.

Mannens jobb er å mate bikkja, og bikkjas jobb er å bite mannen hvis han rører noe.

Link to post
Share on other sites

Dette er noe vi har lagt merke til før også. Jo større båt----- jo lengre og oftere skal denne dingsen brukes :crazy:

 

Har du tenkt på logikken i det sure oppstøtet ditt (som nok bare var skrevet fordi du kjedet deg og ville ha debatt)?

 

- Til større båten er, dess mer vindfang=mer avdrift= mer thrusting (jada de er tunge, men de får godt "ség" når de driver av)

- Til større og tyngre båten er til mer krefter kreves når en thruster skal "dytte" den tilbake der det var meningen at den skulle være.

 

Hydrox: Endelig får en styrmann lære bort noe til maskinisten :smiley:

 

transpondere:

Hydroakkustisk posisjonsreferanse. En transceiver (på en måte som en sonar eller et ekkolodd) senkes noen meter ned under kjølen for å unngå luftbobler og støy. Denne sender så et signal til en transponder (beacon) på bunnen. Beaconet mottar dette signalet og sender et svar. Da regnes avstand og retning ut. På forhånd, spesielt på dypt vann, har man senket ned en sonde som måler saltinnhold og temperatur slik at man kan kompensere for avbøyingen som lyden i vann tar.

 

 

Fan beam:

En reflektor, vanligvis et PVC-rør med reflekstape, henges opp på et punkt som ikke beveger seg, vanligvis en plattform i min verden. På båten står en laserunit med to linser. En for sending og en for mottak. Den scanner sideveis etter mål som reflekterer og man velger den beste som forhåpentligvis er reflektoren. Denne måler også retning og avstand til målet slik at DP-en får gjøre sine beregninger. Kan være en plage når arbeidere med refleks på kjeledressene går forbi. Derfor er det greit å ha andre referanser inne slik at ikke båten følger arbeideren...

 

Håper det ble forståelig

Link to post
Share on other sites

Ja, eller turtallsregulering. En controller til en golfbil vil redusere støyen dramatisk.

Kjæmpe-idé!! www.dtc.no har slike! :smiley:

 

Jeg innser for mange er lykken på sjøen proposjonellt med antall elektriske duppetitter,

Endelig har du skjønt det! :wink:

 

... gi dem et sjøkart og salget av bobiler går rett til værs.

Du LIKER å provosere du :yesnod:

Nå har jeg bestillt AIS-transponder. (Takket være så mye info om DET her på BP.)

Den nye radaren er snart underveis...

Men nå er det alså baug- og hekkstruster som står på ønskelista :cool:

EchoPilot HAR jeg jo allerede. :rolleyes: :rolleyes:

HMmm... Hva blir det neste mon tro? MÅ jeg bytte båt for å få plass til mere? Den er jo bare 20 fot... :eek: :eek:

:lol: :lol: :lol:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Turtallsregulering på baugpropellen... hva i all verden skal en med det.. De motorbåter jeg har sett har jo ikke det engang på hovedmotoren, kun av og på bryter når de ferdes i skjærgården :wink:

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Kan være enig i det, men det er ingen ulempe om motorbåtene kan regulere litt gassen også, virker kun som de har av og på bryter der også....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg ler ikke så mye av thrusterbruk på helplanende motorbåter uten kjøl og stort vindfang.

Men jeg ler så jeg griner av alle disse som ikke klarer å manøvrere disse billige Bavaria-Trabant båtene som er blitt så populære for tiden.

Disse lakentørker baljene med stor kjøl og ror (hvis den fremdeles henger på) er jo noe av det letteste som finns å manøvrere.

Synd at det ikke egner seg å installere thruster i den grunne baugen på disse baljene, for det hadde jammen mange hatt bruk for.

Men noe ofrer man vel, bare balja er billig nok.

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg er meget glad jeg har thrustler, det gjør at som i Tanumstrand og andr trange havner så går jeg inn. Andre kvier seg

på grunn av retrett. Som sagt så trengs det litt fart i båten for at den skal bakke/tørne.

 

Ellers hører ikke jeg forskjell på støyen fra en thrustler i henhold til en frislipp winsch med kjetting. Men winsch bråker

antagelig mindre, eller.

 

Bavaria Trabant eier

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

quote.gif
Jeg ler ikke så mye av thrusterbruk på helplanende motorbåter uten kjøl og stort vindfang.
Men jeg ler så jeg griner av alle disse som ikke klarer å manøvrere disse billige Bavaria-Trabant båtene som er blitt så populære for tiden.
Disse lakentørker baljene med stor kjøl og ror (hvis den fremdeles henger på) er jo noe av det letteste som finns å manøvrere.
Synd at det ikke egner seg å installere thruster i den grunne baugen på disse baljene, for det hadde jammen mange hatt bruk for.
Men noe ofrer man vel, bare balja er billig nok.

Jeg ler aldri av folk med slitsomme komplekser, de har vel sitt å stri med. Når det gelder de omtalt "baljer" så har de også en rigg som en kan seil fort med bare vinden er god nok. Men fleste "baljeskippere" lærer å legg trygt til brygga ved å ta hensyn til de ulike krefter som virker inn.
Link to post
Share on other sites

Bare for å komme med et bidrag... :rolleyes:

 

Jeg fikk prøve Nauticat 321 i Leangbukta på søndag. Jeg fikk også æren av å legge den til longside etter prøveturen, og jeg har aldri før opplevd mer lettkjørt båt. Med unntak av joller med utenbords, da. Båten gjorde akkurat som jeg ba den om; i forhold til min egen båt holdt jeg relativt god fart under hele tilleggingen, ...satte jeg båten i revers og ga litt gass - ja, så bakket den. Svinget når jeg dreide rattet også...

 

I min båt må jeg har fart først, før den kan svinge. Propellstrømmen er bak roret, og har bare effekt i revers. I tillegg henger propellen kun 10-15cm under havflata, og får derfor ikke tak. Når båten driver fremover kan jeg i ca 30 sekunder holde full gass i revers før det er merkbart at den bakker. Blåser det 3-4 m/s fra siden, ja - da flytter båen seg sidelengs med 1-2 knops fart :crazy:

 

Og jeg som trodde større båter var vanskelige å legge til med - Kosmix er jo vrangvilja selv, men jeg tolker det som at båten trives best på sjøen og ikke i havn :seeya:

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg ler aldri av folk med slitsomme komplekser, de har vel sitt å stri med. Når det gelder de omtalt "baljer" så har de også en rigg som en kan seil fort med bare vinden er god nok. Men fleste "baljeskippere" lærer å legg trygt til brygga ved å ta hensyn til de ulike krefter som virker inn.

 

 

Neste gang jeg skal legge meg longside utenpå deg, så skal jeg legge til for seil. :wink:

13 tonn med båt bør jo kunne legges til med gennakeren oppe. :yesnod::cheers:

Link to post
Share on other sites

Neste gang jeg skal legge meg longside utenpå deg, så skal jeg legge til for seil. :wink:

13 tonn med båt bør jo kunne legges til med gennakeren oppe. :yesnod::cheers:

Tja nå er vel slike erfaringer ikke din sterkeste side Lano. For øvrig tilsier godt sjømannskap at vi bytter plass.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...