Mulligan Svart 15.Mai.2007 Del på Facebook Svart 15.Mai.2007 Ja, eller turtallsregulering. En controller til en golfbil vil redusere støyen dramatisk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Naurstad Svart 15.Mai.2007 Del på Facebook Svart 15.Mai.2007 Baugpropell er et godt hjelpemiddel spesielt for de som har kun en motor med fast aksling. Brukte båten min som var 37fot med en motor i 10 år uten thruster for eller akter, men skulle gjerne hatt dette hjelpemiddelet enkelte ganger. Har nå montert et hekkthruster som drives av dieselaggregatet med en 230V trefasemotor. Her er det støy fra diselaggregatet som er problemet. Båten er nå blitt 43fot og holder på og monterer hydraulisk baugpropell som jeg tror blir nærmest lydløs. Sitér dette innlegget Naurstad sin hjemmeside Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtummel Svart 15.Mai.2007 Del på Facebook Svart 15.Mai.2007 En slik demping ville gjøre lystbåtthrustere tilnærmet lydløs. Thrustere av den typen som senkes ned under skroget er også en relativt stillegående løsning. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
baatsman Svart 15.Mai.2007 Del på Facebook Svart 15.Mai.2007 Du får nedsenkbare thustlere, de er mer stillegående. Utfordringen er vel at det er vanskelig å få de ordinære montert lavt nok. Har Sleipner SP95 med rake rør Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post Share on other sites More sharing options...
SpaceCab Svart 15.Mai.2007 Del på Facebook Svart 15.Mai.2007 Tøff båt du har SpaceCab... Hva med thruster framme i stedet for ankervinsj.... Takk for det Som sagt det er ikke mulig å få for mye utstyr i båten, hva med begge deler tusen takk Skulle muligens være plass til en radar på fordekket ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Divemaster Svart 15.Mai.2007 Del på Facebook Svart 15.Mai.2007 Nå kommer også et "billig" alternativ med opp til 100kg trykk..... Vannjet .... med opp til fire utløp, drevet av hydraulisk pumpe. Lett og installere, mindre hull i båten, og skal være minst like effektiv. Rundt 1900 pund for den største alternativet, og ingen begrensning om hvor lenge pumpen kan svive, som vil gjøre at en kan låse vannjet foran og bak, slik at en kan presse seg opp mot bryggekanten, og rolig gå frem og tilbake mens man håndterer tauverket... Skal finne mer info ... men kan finnes nevnt i MBY denne måneden... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post Share on other sites More sharing options...
avmønstret5 Svart 15.Mai.2007 Del på Facebook Svart 15.Mai.2007 (redigert) Jeg prøvde å provosere, men det var vannet på gåsa. Det er noen sider som lett oversees med utstyrlastingen. Alt er i hovedsak strømkrevende, dvs batterikapasiteten må økes, det må laddes og fete gule strømkapler ligger bak doningen i havna mens strømmåleren raser rundt. Jeg innser for mange er lykken på sjøen proposjonellt med antall elektriske duppetitter, men hva med å tenke litt selvforsyning med solcellepaneler og vind/vann møller? Støyforurening fra thrustere er en plage både i båthavner og ikke minst i uthavner. At en på toppen skulle ha behov for D.P. på turbåter dvs. propeller baut rundt- er noe jeg fleipet med, men noen ser tydligvis et seriøst behov. Det hele viser vel at noen båtfolk er totalt avhengigheten av teknologien for å kunne ferdes på sjøen- ta vekk duppedigsene, gi dem et sjøkart og salget av bobiler går rett til værs. Redigert 15.Mai.2007 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 15.Mai.2007 Del på Facebook Svart 15.Mai.2007 Må jo være helt konge å trykke på en knapp, spise lunsj og så kjøre videre! Du bør ikke det engang. Du planlegger ferien hjemme på PC, og laster den opp til båten via satelitt. Når ferien begynner, går du bare ombord og setter deg på soldekk. På det predefinerte tidspunkt tar autodocking gangveien og de hydrauliske fortøyningsarmene og tar båten pent fra land ved hjelp av dockingradar, GPS med RTK og short baseline akustikk. Båthavna har selvsagt transpondere både på bunnen og på bryggene. Når seilasen er igang sørger paceren for at det doseres ut riktig motorkraft sett opp mod vind, strøm, bølger og innprogammert ankomsttidspunkt i neste havn. Det er også innlagt stopp for bading hvor DP holder båten i posisjon. Tenk så flott. Man vet på sekundet når ferien er slutt. Blir litt som siste modell av Boeing 747. Den har et mannskap på to. Ei bikkje og en mann. Mannens jobb er å mate bikkja, og bikkjas jobb er å bite mannen hvis han rører noe. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 15.Mai.2007 Del på Facebook Svart 15.Mai.2007 Ja, ja, foskjellen på en mann og en gutt er tydeligvis fortsatt prisen på leketøyet. Og kanskje også antall leketøy? Må ha det, bare må ha det! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Kenneth Svart 15.Mai.2007 Del på Facebook Svart 15.Mai.2007 Dette er noe vi har lagt merke til før også. Jo større båt----- jo lengre og oftere skal denne dingsen brukes Har du tenkt på logikken i det sure oppstøtet ditt (som nok bare var skrevet fordi du kjedet deg og ville ha debatt)? - Til større båten er, dess mer vindfang=mer avdrift= mer thrusting (jada de er tunge, men de får godt "ség" når de driver av) - Til større og tyngre båten er til mer krefter kreves når en thruster skal "dytte" den tilbake der det var meningen at den skulle være. Hydrox: Endelig får en styrmann lære bort noe til maskinisten transpondere: Hydroakkustisk posisjonsreferanse. En transceiver (på en måte som en sonar eller et ekkolodd) senkes noen meter ned under kjølen for å unngå luftbobler og støy. Denne sender så et signal til en transponder (beacon) på bunnen. Beaconet mottar dette signalet og sender et svar. Da regnes avstand og retning ut. På forhånd, spesielt på dypt vann, har man senket ned en sonde som måler saltinnhold og temperatur slik at man kan kompensere for avbøyingen som lyden i vann tar. Fan beam: En reflektor, vanligvis et PVC-rør med reflekstape, henges opp på et punkt som ikke beveger seg, vanligvis en plattform i min verden. På båten står en laserunit med to linser. En for sending og en for mottak. Den scanner sideveis etter mål som reflekterer og man velger den beste som forhåpentligvis er reflektoren. Denne måler også retning og avstand til målet slik at DP-en får gjøre sine beregninger. Kan være en plage når arbeidere med refleks på kjeledressene går forbi. Derfor er det greit å ha andre referanser inne slik at ikke båten følger arbeideren... Håper det ble forståelig Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
rogeri Svart 15.Mai.2007 Del på Facebook Svart 15.Mai.2007 La meg si det slik: Ingen går vel med rullator uten at de trenger det!!? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 15.Mai.2007 Del på Facebook Svart 15.Mai.2007 En reflektor, vanligvis et PVC-rør med reflekstape Du får bedre lock ved å bruke prisme enn reflekstape. Da locker den også på et punkt og ikke en flate. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
avmønstret5 Svart 15.Mai.2007 Del på Facebook Svart 15.Mai.2007 La meg si det slik: Ingen går vel med rullator uten at de trenger det!!? Ja det er vel riktig, men litt mindre energikrevende og stillegående rullatorer vil gjøre seg Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Marwin Svart 15.Mai.2007 Del på Facebook Svart 15.Mai.2007 Ja, eller turtallsregulering. En controller til en golfbil vil redusere støyen dramatisk. Kjæmpe-idé!! www.dtc.no har slike! Jeg innser for mange er lykken på sjøen proposjonellt med antall elektriske duppetitter, Endelig har du skjønt det! ... gi dem et sjøkart og salget av bobiler går rett til værs. Du LIKER å provosere du Nå har jeg bestillt AIS-transponder. (Takket være så mye info om DET her på BP.) Den nye radaren er snart underveis... Men nå er det alså baug- og hekkstruster som står på ønskelista EchoPilot HAR jeg jo allerede. :rolleyes: HMmm... Hva blir det neste mon tro? MÅ jeg bytte båt for å få plass til mere? Den er jo bare 20 fot... :eek: :lol: Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 15.Mai.2007 Del på Facebook Svart 15.Mai.2007 (redigert) Turtallsregulering på baugpropellen... hva i all verden skal en med det.. De motorbåter jeg har sett har jo ikke det engang på hovedmotoren, kun av og på bryter når de ferdes i skjærgården Redigert 15.Mai.2007 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
Marwin Svart 15.Mai.2007 Del på Facebook Svart 15.Mai.2007 Turtallsregulering på baugpropellen... hva i all verden skal en med det.. Da går de STILLERE Sydvesten. STILLERE... (Hvis du ikke kjører den på fullt da....) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 15.Mai.2007 Del på Facebook Svart 15.Mai.2007 Kan være enig i det, men det er ingen ulempe om motorbåtene kan regulere litt gassen også, virker kun som de har av og på bryter der også.... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 15.Mai.2007 Del på Facebook Svart 15.Mai.2007 Jeg ler ikke så mye av thrusterbruk på helplanende motorbåter uten kjøl og stort vindfang. Men jeg ler så jeg griner av alle disse som ikke klarer å manøvrere disse billige Bavaria-Trabant båtene som er blitt så populære for tiden. Disse lakentørker baljene med stor kjøl og ror (hvis den fremdeles henger på) er jo noe av det letteste som finns å manøvrere. Synd at det ikke egner seg å installere thruster i den grunne baugen på disse baljene, for det hadde jammen mange hatt bruk for. Men noe ofrer man vel, bare balja er billig nok. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
baatsman Svart 15.Mai.2007 Del på Facebook Svart 15.Mai.2007 (redigert) Jeg er meget glad jeg har thrustler, det gjør at som i Tanumstrand og andr trange havner så går jeg inn. Andre kvier seg på grunn av retrett. Som sagt så trengs det litt fart i båten for at den skal bakke/tørne. Ellers hører ikke jeg forskjell på støyen fra en thrustler i henhold til en frislipp winsch med kjetting. Men winsch bråker antagelig mindre, eller. Bavaria Trabant eier Redigert 15.Mai.2007 av baatsman (see edit history) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post Share on other sites More sharing options...
avmønstret5 Svart 15.Mai.2007 Del på Facebook Svart 15.Mai.2007 Jeg ler ikke så mye av thrusterbruk på helplanende motorbåter uten kjøl og stort vindfang. Men jeg ler så jeg griner av alle disse som ikke klarer å manøvrere disse billige Bavaria-Trabant båtene som er blitt så populære for tiden. Disse lakentørker baljene med stor kjøl og ror (hvis den fremdeles henger på) er jo noe av det letteste som finns å manøvrere.Synd at det ikke egner seg å installere thruster i den grunne baugen på disse baljene, for det hadde jammen mange hatt bruk for. Men noe ofrer man vel, bare balja er billig nok. Jeg ler aldri av folk med slitsomme komplekser, de har vel sitt å stri med. Når det gelder de omtalt "baljer" så har de også en rigg som en kan seil fort med bare vinden er god nok. Men fleste "baljeskippere" lærer å legg trygt til brygga ved å ta hensyn til de ulike krefter som virker inn. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kosmix Svart 15.Mai.2007 Del på Facebook Svart 15.Mai.2007 Bare for å komme med et bidrag... Jeg fikk prøve Nauticat 321 i Leangbukta på søndag. Jeg fikk også æren av å legge den til longside etter prøveturen, og jeg har aldri før opplevd mer lettkjørt båt. Med unntak av joller med utenbords, da. Båten gjorde akkurat som jeg ba den om; i forhold til min egen båt holdt jeg relativt god fart under hele tilleggingen, ...satte jeg båten i revers og ga litt gass - ja, så bakket den. Svinget når jeg dreide rattet også... I min båt må jeg har fart først, før den kan svinge. Propellstrømmen er bak roret, og har bare effekt i revers. I tillegg henger propellen kun 10-15cm under havflata, og får derfor ikke tak. Når båten driver fremover kan jeg i ca 30 sekunder holde full gass i revers før det er merkbart at den bakker. Blåser det 3-4 m/s fra siden, ja - da flytter båen seg sidelengs med 1-2 knops fart Og jeg som trodde større båter var vanskelige å legge til med - Kosmix er jo vrangvilja selv, men jeg tolker det som at båten trives best på sjøen og ikke i havn Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post Share on other sites More sharing options...
lano2 Svart 15.Mai.2007 Del på Facebook Svart 15.Mai.2007 Jeg ler aldri av folk med slitsomme komplekser, de har vel sitt å stri med. Når det gelder de omtalt "baljer" så har de også en rigg som en kan seil fort med bare vinden er god nok. Men fleste "baljeskippere" lærer å legg trygt til brygga ved å ta hensyn til de ulike krefter som virker inn. Neste gang jeg skal legge meg longside utenpå deg, så skal jeg legge til for seil. 13 tonn med båt bør jo kunne legges til med gennakeren oppe. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
avmønstret5 Svart 15.Mai.2007 Del på Facebook Svart 15.Mai.2007 Neste gang jeg skal legge meg longside utenpå deg, så skal jeg legge til for seil. 13 tonn med båt bør jo kunne legges til med gennakeren oppe. Tja nå er vel slike erfaringer ikke din sterkeste side Lano. For øvrig tilsier godt sjømannskap at vi bytter plass. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
lano2 Svart 15.Mai.2007 Del på Facebook Svart 15.Mai.2007 Tja nå er vel slike erfaringer ikke din sterkeste side Lano. For øvrig tilsier godt sjømannskap at vi bytter plass. Erfaring med hva da ? Bytte plass er vel ikke nødvendig. En 39 foter tåler vel en 43 foter ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 15.Mai.2007 Del på Facebook Svart 15.Mai.2007 HMmm... Hva blir det neste mon tro? MÅ jeg bytte båt for å få plass til mere? Den er jo bare 20 fot... :eek: :lol: Er det vannlinjen eller fenderlisten som er øverst på båten? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.