Jump to content

Baugpropell, må den brukes hver gang..?


litt peiling

Recommended Posts

Vi lå i skjærhalden i helga og kosa oss. Helt til det kom en 38 foter sessa :rolleyes:

Denne skipperen brukte baugpropell noe så enorm :cryin:

Dette er noe vi har lagt merke til før også. Jo større båt----- jo lengre og oftere skal denne dingsen brukes :crazy:

Klarer ikke båtførere med store båter å manuere båten, uten baugpropell. Eller er det et skrik om oppmerksomhet.

Må denne dingsen brukes hver gang :confused:

 

Joa, jeg har dingsen jeg også, men bruker den ikke.

Jeg har redningsvest også, men går ikke med den på meg. :smiley:

Blir ikke debatt av dette vel :confused::lol::lol::lol::lol::lol:

Kommentar fra moderator:

Emnetittelen er endret, var opprinnelig baugpropell.

 

Emnetittelen skal fortelle hva emnet handler om. Produktnavn skal være med og CAPSLOCK skal unngås. For informasjon, se dette innlegget samt Etikette

Link to post
Share on other sites

Har man utstyret blir det jo brukt. Man blir vel avhengig av den etterhvert.. Selv har jeg en 27 foter uten baugpropell og har ingen problemer med å legge til og ifra. Men forstår jo att baugpropellen er en nyttig ting på større båter.

 

Jeg så faktisk noe litt komisk for noen dager siden. Da kom det en 21 foter som skulle legge til bå flytebrygga. Han hadde faktisk baugpropell og brukte den flittig ved tilleggingen :lol:

Link to post
Share on other sites

Komisk???

Med min lette daycruiser på 20 fot har jeg vel mye mer avdrift med sterk vind enn disse større båtene. Synes det er særs vanskelig å legge til med sterk fralandsvind når jeg er alene i båten. Båten har jo vridd seg og drevet fra bryggen før jeg får løftet hånden fra rattet.

Nei, la nå folk ha det utstyret de føler seg komfortabel med og la dem bruke det uten å bli sett ned på.

 

Forundrer meg at det ser ut til at dette plager folk.

 

Forresten, så faktisk endel joller utpå her en dag. Tror dere ikke de hadde årene ombord og brukte motor til framdrift da... Like plagsomt/komisk det også??

Link to post
Share on other sites

Har aldri sagt at det plager meg at noen har baugpropell, selv ikke små båter. Er jo greit att små båter har det men den STORE brorparten av små båter som din og noen fot større har ikke baugpropell. Og de klarer seg jo greit. Har selv hatt to båter før denj jeg har nå, på 17 og 21 fot. Har aldr hatt store problemer selv ved endel vind. Man er mer bevegelig i en liten båt og man finner sin teknikk for å legge til.

 

Skal sies at båten her om dagen la til da det var helt vindstille og ingen sjø. Uten at det skal ha noen betydning. For har man baugpropell blir den vel brukt, samme hvilken størrelse det er på båten.......

Link to post
Share on other sites

Helt enig med deg tj.

 

Klart man må bruke baugpropellen :-)

 

Jo mere man bruker hjelpemidlene som fins, jo flinkere blir man. Skulle ønske jeg hadde baugpropell på min 26 foter..

Må jo være kjekt å kunne gripe til baugpropellen i visse situasjoner istedenfor å havne på land.

Lenge leve bagpropellen :sailing:

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Enkelte baugpropeller bråker no innmari :discuss:

Og jo det irriterer meg :boxing:

ikke behov for å bruke baugpropell i stor åpne havner i mai måned iallefall...

jeg syntes også at det er lettere å "leggetil" med en 42foter(største jeg har kjørt)enn med en 22 foter. ( i vind)

En stor båt ligger rolig i vannet, mens en mindre båt flyter avgårde :sailing:

Redigert av litt peiling (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er godt noen har noe å irritere seg over :wink: Kos med misnøye kan det kanskje også kalles

 

Jeg har baugpropell og bruker den. Men egentlig ikke så ofte. Faktisk sjeldnere og sjeldnere. Men i fjor brukte jeg den en del. I år bruker jeg den mindre. Antakelig har båten blitt endret til en snillere båt i vinteropplaget. Eller kanskje jeg har blitt mer vant til båten? Jeg synes nok at det er enklere å manøvrere denne båten enn de mindre daycruiserne vi har hatt tidligere. Mindre avdrift er det. Men samtidig er konsekvensene større om noe går galt. Jeg er ikke så opptatt av en ripe i egen båt - mer opptatt av å ikke skade andres eiendom.

 

Jeg har også rednignsvest jeg - og den bruker jeg faktisk hver eneste gang jeg er ute i båt. Jeg har aldri forstått hva man skal med en vest ombord i båten om man faller i vannet og vesten er i båten.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Problemet for noen er vel heller at de bruker svært mye strøm. Slik det har utviklet seg de senere årene, er det bltt større båter, trangere i småbåthavnene og dertil mer bruk av baugpropell....ja endog hekktruster.

 

Mange tar småturer hver dag for å fiske e.l., og er avhengig av å bruke sidepropellerne for å kunne komme seg ut og inn av båtplassen sin. Det betyr svært høyt strømforbruk, og kanskje klarer de ikke å tilføre batteriene nok strøm mellom hver tur.

 

Bare en liten "til ettertanke".

Link to post
Share on other sites

Hei

Selvfølgelig skal en bruke det utstyret som finnes i båten, hva skal en ellers med det ?

Ikke mulig å få for mye utstyr i en båt :sailing:

 

Sant nok. Men kjøper man en bruktbåt, kan tidligere eier ha installert utstyr som en ellers ikke ville betalt penger for.

Båtene jeg har hatt, har alle hatt ekkolodd; noe jeg i starten av båtlivet brukte en del. Nå bruker jeg dette nesten aldri (så er jeg heller ingen ivrig fisker, forstås..)

Men baugpropellen, den ser jeg frem til å få testet ut :wink:

Link to post
Share on other sites

Baug- og rævpropeller skiller klinten fra hveten. De som ikke fatter hvordan de skal kompenserer for vind og strøm når de legger til trenger selvfølgelig propeller rundt hele båten. Egentlig trenger de også en helikopterevisp slik at de kan løfte hele doningen om de skulle dukke opp en hindring. Men for øvrig er det greit, sjøen er jo for alle, bare de ikke hadde bråket så innmari. :sailing:

Link to post
Share on other sites

Det er ett eller annet med at noe båtutstyr blir liksom aldri helt stuerent blant en del båtfolk. "

 

Pysevispen" skal liksom helst ikke brukes - og bruker du den er du ikke all verdens til sjømann. Komisk spør du meg. Utstyret er til for brukes og om noen har glede av legge til uten å bruke den så er det jo flott, men enig med Bitteliten; dette blir kos over missnøye.

 

En helt annen ting er hensynet til andre i uthavner. Drar en tidlig om morgenen eller kommer sent inn så prøver vi alle å ta hensyn på alle måter - også med hensyn til hvor mye vi bruker "vispen"

Link to post
Share on other sites

Thrustere er jo til for å brukes! Nå jobber jeg på supplybåt og liker evnen disse båtene har til å manøvrere. Hva med å montere DP system i tillegg, da slipper dere å kaste kaffidreggen. Et par tastetrykk og båten ligger på stedet hvil helt ned i 0,5 meters slingringsmonn... :cool:

 

Tøff båt du har SpaceCab... :wink: Hva med thruster framme i stedet for ankervinsj....

Link to post
Share on other sites

montere DP

 

Interessant.

Siste nummer av Yachting Monthly hadde, i forbindelse med sitt 50 års jubileum, samlet et panel som forsøkte å forutse lystbåten 50 år fra nå. En av deltagerne mente at de ville alle ha DP fordi det ville være uakseptabelt av miljøgrunner å ankre opp. Det kom også innspill som hevdet at båtene også ville være utstyrt med autodocking. Hvorfor ikke også ha en pacer ombord.

 

Merk dere ordene.

DP.

Autodocking.

Pacer.

 

Det må være det neste etter at thruster og AIS hysteriet har lagt seg.

Minst et par av utstyrsfanatikerne her er vel allerede på vei til utstyrspusheren.

Link to post
Share on other sites

Minst et par av utstyrsfanatikerne her er vel allerede på vei til utstyrspusheren.

Jepp, søker på nettet allerede.... men hva er Pacer for noe kjekt

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Merk dere ordene.

DP.

Autodocking.

Pacer.

DP= Dynamisk Posisjonering. Holder båten i ro innenfor tillatt avik. Posisjoneres etter GPS, landbaserte stasjoner, transpondere eller fan beam. De to siste du nevner vet jeg i grunn ikke hva er, kansje styrmenne kan fortelle maskinisten hva dette er?

 

Må jo være helt konge å trykke på en knapp, spise lunsj og så kjøre videre!

Link to post
Share on other sites

Må jo være helt konge å trykke på en knapp, spise lunsj og så kjøre videre!

Det er vel slik jeg gjør det i dag, finner er sted som ser bra ut, trykker på en knapp og vinsjen er ute, spiser lunsj, trykker på en knapp igjen og så seiler jeg videre

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg synes nok at det er enklere å manøvrere denne båten enn de mindre daycruiserne vi har hatt tidligere.

 

Hvis jeg husker riktig så har Bitteliten blitt tre fot større flere ganger? Har du gått fra å ha en motor til nå å ha to motorer så hjelper vel det også en del ved manøvrering i havn?

 

At baugpropell er et flott hjelpemiddel er det vel liten tvil om, men at noen bruker denne i overkant mye har nok flere enn meg lagt merke til?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Nei hjelpemidler må IKKE brukes hver gang, ankervinsj bør brukes annehver gang, hjelpemidler som tau til å fortøye med blir også "overbrukt", for ikke å snakke om kart ustanseligt i bruk :wink::wink:

 

spøk til side, skjønner irritasjonen litt, å bruke det når en legger til syntes jeg er OK, men enkelte kjører de nesten i ett kjør når de ligger utpå for å vente på kaiplass eller bunkring, driver baugen noen cm til siden så dures det igang, noen sekunders avdrift og påan igjen - det er for dumt.

Link to post
Share on other sites

På noen større passasjerbåter er thrustere bygget opp med to tunneler. Først tunnelen gjennom skroget, deretter thrustertunnelen gjennom denne montert på demperblokker/vibrasjonsdempere. Dette hindrer i stor grad støy i fra thrusteren i å forplante seg i skroget. Med tanke på støy ved kjøring av thrustere fungerer dette utrolig bra. I en plastbåt fungerer hele skroget som en høytaler i og med at tunnelen er støpt direkte i skroget. En slik demping ville gjøre lystbåtthrustere tilnærmet lydløs.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...