m/s draugen Svart 15.Mai.2007 Del på Facebook Svart 15.Mai.2007 har ikke en slik propell selv,men liker at andre skal tro det så når vi skal legge til så blir fruen jaget ned på doen der hun får ordre om å "kjøre"dassen.......(tuller,men det skjønnes vell) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 15.Mai.2007 Del på Facebook Svart 15.Mai.2007 så når vi skal legge til så blir fruen jaget ned på doen Hvorfor ikke jage henne utpå badeplattformen heller ? Sette ræva nedi å fyre av en brakar ! Skulle gi thrust i massevis det ! Husk å fendre godt først. I tilfelle for mye ukontrollerbar thrust ! Husk neseklype. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Enzo Svart 15.Mai.2007 Del på Facebook Svart 15.Mai.2007 Jeg var i Skagen 01 Mai og der var det en god del nye båteiere på vei hjemover deriblant en Hanse 400 som da han dro fra brygga brukte baugpropell , det som derimot var uvanlig var at jeg la merke til at han brukte den ved å se på bevegelsen på båten samt at det var litt krusninger i vannet rundt baugen , det var så stille at du kunne høre en ølboks falle i vannet. Kan det ha vært en sånn nedfellbar eller noe annet nyere utstyr i den båten ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 15.Mai.2007 Del på Facebook Svart 15.Mai.2007 Nå kommer også et "billig" alternativ med opp til 100kg trykk..... Vannjet .... med opp til fire utløp, drevet av hydraulisk pumpe. Er det dette du har sett.. synes det virker spennende i allefall... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
Anonym Svart 15.Mai.2007 Del på Facebook Svart 15.Mai.2007 Vi har en del Fjordterner her i havna.. De fleste av dem har tydeligvis glemt at båtene er utstyrt med ror.. Man kan rett som det er observere disse komme med baugpropell som eneste manøvreringsutstyr, og holde rattet hardt i ro mens de er på vei inn og ut.. Den mest ekstreme ligger med akterenden inn i bås, og må først turne 90 grader babord, så 90 grader styrbord, og så 150 grader babord.. Alt dette gjøres kun ved hjelp av baugpropell.. Jeg venter fortsatt på at den skal ta kvelden, og da skal jeg kose meg.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kenneth Svart 15.Mai.2007 Del på Facebook Svart 15.Mai.2007 Du får bedre lock ved å bruke prisme enn reflekstape.Da locker den også på et punkt og ikke en flate. Det stemmer. Har brukt det også, men vanligst til "mitt" bruk er reflektoren da den er billig. Ikke sjelden de blir hengende igjen fordi man skulle tilbake, men planene blir endret. Vi er sjelden mer enn 50-60 meter fra reflektoren uansett. Men regn og snø forpurrer det som regel uansett. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtummel Svart 15.Mai.2007 Del på Facebook Svart 15.Mai.2007 Kan det ha vært en sånn nedfellbar eller noe annet nyere utstyr i den båten? Hanse monterer nedsenkbar thruster. Det er både effektivt og stillegående, og gir minimalt med friksjon når propellen er trukket inn i skroget. Ulempen er at slike ting veier en del, og ekstra vekt i baugen er en uting. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Enzo Svart 16.Mai.2007 Del på Facebook Svart 16.Mai.2007 Hanse monterer nedsenkbar thruster. Det er både effektivt og stillegående, og gir minimalt med friksjon når propellen er trukket inn i skroget. Ulempen er at slike ting veier en del, og ekstra vekt i baugen er en uting. Ja det kunne kanskje være en sånn nedfellbar som jobber litt dypere i vannet , veldig lite lyd var det i allefall. Ja vekt i baugen er noe dritt , har selv slengt på land 40-50meter kjetting + anker i år , hadde det ikke blitt et stort stygt hull så hadde jeg demontert den elektriske ankervinsjen også Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
rogeri Svart 16.Mai.2007 Del på Facebook Svart 16.Mai.2007 Ja vekt i baugen er noe dritt , har selv slengt på land 40-50meter kjetting + anker i år Hva slags båtsport er det dere bedriver som ikke tillater nødvendig sikkerhetsutstyr ombord i skuta?? Er 30-40 kg. alfa og omega, for et "vellykket" båtliv??? Eller var dette bare en spøk?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 16.Mai.2007 Del på Facebook Svart 16.Mai.2007 Vektfordeling rogeri. Vektfordeling. Med et langt, slankt forskip er det ingen innertier å ha en tung vekt i enden. Jeg har heller ikkeno kjetting eller vinsjer der fremme. Kun et Bruceanker med et langt nylontau. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Enzo Svart 16.Mai.2007 Del på Facebook Svart 16.Mai.2007 (redigert) Ja vekt i baugen er noe dritt , har selv slengt på land 40-50meter kjetting + anker i år Hva slags båtsport er det dere bedriver som ikke tillater nødvendig sikkerhetsutstyr ombord i skuta?? Er 30-40 kg. alfa og omega, for et "vellykket" båtliv??? Eller var dette bare en spøk?? Er sikker på at den kjettingen og det ankeret veide opp mot 70kilo og det er ikke noe jeg vil ha i baugen , jeg har en ankaroline med et bruce anker på 10kilo og en daumann bak , det er alt jeg trenger. Sikkerhetsutstyr ? Redigert 16.Mai.2007 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 16.Mai.2007 Del på Facebook Svart 16.Mai.2007 Et skikkelig anker forut er en vital del av sikkerhetsutstyret. Eneste grunnen til at jeg har det tunge Bruceankeret forut er at det er nødbremsen min. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtummel Svart 16.Mai.2007 Del på Facebook Svart 16.Mai.2007 Ja vekt i baugen er noe dritt , har selv slengt på land 40-50meter kjetting + anker i år Nei nei, sånt må du ikke gjøre. Løsningen er å føre kjettingen i rør mot midten av båten, f.eks. til kjettingkasse over kjølen. Om mulig flytter du ankervinsjen også. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Enzo Svart 16.Mai.2007 Del på Facebook Svart 16.Mai.2007 (redigert) Skulle jeg ønske å ankre forut så drar jeg bare ankeret forut men jeg ligger skjelden på svai så det gjøres utrolig skjelden/aldri. Men dette med sikkerhet , hvorfor skulle jeg ønske å ankre opp foran som en sikkerhets sak , er det ekstremt vær så seiler jeg eller ligger i havn ,skulle masten gå overbord så har jeg motor og skal vel klare å lage en nødrigg rimelig kjapt. Jeg seiler kun i farvannet fra Vestfold og ned til Skagen og opp Svenskekysten om sommeren og skulle jeg dra på lagtur så ville jeg selvsagt ta ombord dette utstyret igjen. Regner med denne posten skaper litt diskusjon men det er vel derfor man har diskusjonsforumer hehe Nei nei, sånt må du ikke gjøre. Løsningen er å føre kjettingen i rør mot midten av båten, f.eks. til kjettingkasse over kjølen. Om mulig flytter du ankervinsjen også. Der plasserer jeg ølkassen så det er ikke plass Redigert 16.Mai.2007 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
lano2 Svart 16.Mai.2007 Del på Facebook Svart 16.Mai.2007 Det beste stedet å oppbevare kjettingen, er inne i masta. Da er den ikke i veien, og vekta blir plasset laaangt over dekk, som kan være en fordel når ikke blåser.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
litt peiling Svart 16.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mai.2007 Bytt til plastkjetting Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Divemaster Svart 16.Mai.2007 Del på Facebook Svart 16.Mai.2007 Er det dette du har sett.. synes det virker spennende i allefall... That's the one .... https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=30135 Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post Share on other sites More sharing options...
Marwin Svart 16.Mai.2007 Del på Facebook Svart 16.Mai.2007 HMmmm... Lurer på hvor mye lyden av "treskeverket" dempes med en spenningsregulator jeg... Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 16.Mai.2007 Del på Facebook Svart 16.Mai.2007 Jeg tror ikke det er en spenningsregulator. Jeg tror det er pulsbreddekontroller som brukes. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bwh Svart 16.Mai.2007 Del på Facebook Svart 16.Mai.2007 Enig i at kansje mange skulle planlagt vind og strøm før de legger til, da ville behovet for å "bråke"blitt mindre, men selfølgelig skal thrusterne brukes ved behov , det er jo derfor de er montert. Sitér dette innlegget Ingen for stor eller for liten det er trivselen som bestemmer. Link to post Share on other sites More sharing options...
Jens_P Svart 16.Mai.2007 Del på Facebook Svart 16.Mai.2007 Selvfølgelig skal baugpropell brukes, helst i kombinasjon med ankervinsj med kjetting og frittfall. Ankomst i havn mellom midnatt og soloppgang ingen hindring. Båtfolk har da sovehjerte. [/ironi] Har ikke baugpropell, men om jeg hadde hatt det ville jeg brukt den. Men alt med måte. I og med at de fleste støyer ville jeg forsøkt å begrense bruken. En god skipper vet hvilke hjelpemidler han har til rådighet og vet å bruke dem når det er behov. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post Share on other sites More sharing options...
bliss X Svart 16.Mai.2007 Del på Facebook Svart 16.Mai.2007 Det hender jeg hopper høyt i senga når en baugpropell plutselig fyrer opp noen meter unna midt på natta, men såpass får man tåle. Det er jo en typisk båtlyd, og det hører med. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Arnstein Svart 16.Mai.2007 Del på Facebook Svart 16.Mai.2007 Invalidepropell, som han sier havnesjefen i Skiftesvik båthavn, er et fortreffelig hjelpemiddel. Den må brukes når det er betimelig. Prosedyren om bord hos meg er mye lik den større båter har når de nærmer seg havn. I stedet for å starte hjelpemotor for sikker strømtilførsel (som min båt ikke er utstyrt med), atriverer jeg kontrollpanelet for baugprogpellen. Bruker propell når jeg føler dette er nødvendig for å spare egen båt, men ikke minst for og unngå skade på annen part. Jeg mener at den som har baugpropell er forpliktet å bruke denne når situasjonen krever dette. Jeg vil uansett ikke skåne natteroen fremfor å unngå harde kontakter. Når det er sagt, mener jeg også at man trenger nødvendigvis ikke å ha fem knops fart inntil det står en meter igjen til brygga. Slakk ned i god tid og la sjøene komme til land i god før du selv er der. Nattestid ville jeg uansett tatt det ekstra med ro og nærmet meg med den største forsiktighet for nettop å unngå invalidepropellen. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post Share on other sites More sharing options...
Jens_P Svart 16.Mai.2007 Del på Facebook Svart 16.Mai.2007 Haddee fornøyelsen av å være med fergen "Hankø" tur-retur Hankø i dag. Svær Scania i kjelleren som stort sett ruslet på tomgang. (Er vel 5 knop grense her!) Antar at det er hydraulisk styremaskin og baugpropell. Styremaskinen var det som skapte mest lyd. Så det går an, men er vel et spørsmål om penger. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post Share on other sites More sharing options...
Penny Svart 16.Mai.2007 Del på Facebook Svart 16.Mai.2007 Jeg lar meg i liten grad irritere av lyder fra thruster, humøret blir så mye bedre om man bare ignorerer problemer som går over av seg selv etter få sekunder. Når det er sagt er det litt rart å se hvor mange som "må" ha thruster for å legge en plastbåt på 30-40 fot inntil en ledig kaistripe som gjerne er ti båtlengder. Går jo helt greit å legge til en kaistripe på tre båtlengder med stålbåter på 55' og 173' fot (Poseidon, Gamle Salten) helt uten thruster. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.