Jump to content

MorMajor bordet av kystvakten


ter-av

Recommended Posts

Det er litt fornöyelig med de norske kvotereglene. Da jeg bodde Göteborg kunne jeg ta med meg omtrent hva jeg ville fra Tyskland/Danmark. Det jeg måtte passe meg for var å ikke få overlast på bilen. Svensk politi har jevnlig kontrollen på de som kommer fra Tyskland og da er det mange som blir anmeldt for overlast. Ellers så er jo foreleggene ganske moderate for å ha med for mye öl og vin. Det blir nok billigere i lengden å ta et forelegg den gangen man skulle bli stanset. Man får jo litt ekstra spenning i hverdagen også. Så langt har jeg aldri blitt kontrollert på sjöen og kun en gang på landeveien(selv da jeg pendlet mellom Göteborg-Oslo). Om man ikke går inn for å tiltrekke seg oppmerksomhet er sjansen for å bli stanset minimal. Tollvesenet/Kystvakten er "sportsmenn" som jakter storfisk. Om man ikke trigger dem gidder de ikke kaste bort tiden på småfisk. De vil fange storfisken.

Link to post
Share on other sites

Om man ikke trigger dem gidder de ikke kaste bort tiden på småfisk. De vil fange storfisken.

Da skjønner jeg hvorfor en del av "små"kverulantene her på baatplassen muligens ser litt mørkt på dette med kontroller :lol::lol:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Om man ikke trigger dem gidder de ikke kaste bort tiden på småfisk. De vil fange storfisken.

 

Tja :crazy:

 

"40 båter ble stoppet hvorav 27 kom fra utlandet. 12 båter ble totalkontrollert, det vi si gjennomgått fra innerst til ytterst.Tre forelegg på til sammen 8700 kroner ble gitt og det ble foretatt seks fortollinger på til sammen 5236 kroner."

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Tollvesenet/Kystvakten er "sportsmenn" som jakter storfisk. Om man ikke trigger dem gidder de ikke kaste bort tiden på småfisk. De vil fange storfisken.

 

Normalt er de vel det, men når de har kontroll med KV Nornen og to lettbåter så stopper de alle de har kapasitet til. Jeg og tre andre båter på stripe ble stoppet, gummibåt inntil, en toller ombord og gummibåten videre til neste båt. Dette var i fjor sommer.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror han gikk for motor uten at dagsignalet var heist, og det er jo nærmest kriminelt skal en tro motorbåtfolket som her innhenter seilbåten

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg tror han gikk for motor uten at dagsignalet var heist, og det er jo nærmest kriminelt skal en tro motorbåtfolket som her innhenter seilbåten

 

Tja, det er jo i hvert fall et brudd på sjøveisreglene, og de gjelder vel som norsk lov? Og da er det vel kriminelt etter min enkle mening.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Var det ikke noe med at væpnede styrker ikke skal brukes mot egne borgere?

 

Det er det ikke snakk om her.

 

Hva da med Garden, Grensevakten?

 

Foreslår å ta en titt i hvilket oppdrag disse er satt til: "Norge gjennomfører i fredstid kontroll av eget territorium (suverenitetshevdelse) både på sjøen, i luften og på land."

 

Generelt er det fint at et reglement blir fulgt opp med kontroller. Det har definitivt en forebyggende effekt. Lovlydige borgere har intet å frykte........

Link to post
Share on other sites

Har lurt litt på hvor grundig de kontrollerer. Hvis de skulle kontrollert alle steder ombord i min båt, ville dette tatt et par tre timer, og båten ville ikke være manøvreringsdyktig under deler av kontrollen. Går ut fra at det er slik i andre båter også?

Link to post
Share on other sites

Etter å ha vært i kontakt med diverse myndigheter har jeg konstatert følgende:

 

1. Grensen ut fra Norge er åpen

 

2. Man kan få kjøpt enveis billett med tog, fly, buss eller båt ut av landet

 

3. Hvis man resier innen 30 juni slipper man vel billig/ere unna m.h.t. skatt da man har bodd i landet mindre enn 6 måneder (halve året)?

 

4. Å utfylle en flyttemeldingblankett er forholdsvis enkelt - fåes på nærmeste likningskontor/folkeregisteret

 

Bon voyage!

 

Makan til sutrehuer! :nono:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...