Jump to content

MorMajor bordet av kystvakten


ter-av

Recommended Posts

Ikke noe i veien for å bruke militære styrker til å ha fartskontroll, sjekke om du har piratkort i parabolen, kreve inn nrk-lisens osv? Synes det er et ok prinsipp at militærmakt ikke skal brukes mot landets egne innbyggere og at politiet får gjøre politioppgaver. Skjønner heller ikke at det er ulovelig å ikke ha skipspapirer ombord all den tid det ikke er registreringsplikt. Hvordan de da kan borde båten din og kreve å se papirer du ikke behøver ha skjønner jeg ikke. At det er ok for myndighetene å sjekke etter smuglervarer er jo selvsagt alle enig i uansett syn på tollreglene.

Link to post
Share on other sites

Tydeligvis få seilere med AIS ombord.... Jeg hadde jo bare snudd, hvis jeg så kystvakten ligge henslengt ytterst i Oslofjorden... :cheers:

 

De Kystvaktfartøyene jeg har møtt har ikke hatt aktiv AIS ombord. Kanskje naturlig det av flere årsaker om man tenker seg om.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Men så har vi jo ingen grensehandel via sjøveien her heller da..

og pilsen i Nätamő er heller ikke så mye billigere at det lønner seg, men kjøttet kan man jo fortsatt spare noen kroner på da... Men Vodkaen over hos han Putin er vel rimelig fortsatt... :lol:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Men så har vi jo ingen grensehandel via sjøveien her heller da..

Pomorhandelen, er det helt slutt på den? Hadde jeg hatt båt ville jeg vel søkt visum til Russland, og stuet noen kasser i kjølsvinet rommet under dørken

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Lett å skjønne at de ville ombord her. Sjekk hvor dypt båten ligger i vannet. Her måå det være noe suspekt. :yesnod::lol:

 

 

:yesnod: en Dufour 36 Classic . Dvs: Det er jo ulovlig i seg selv..... :lol: at det ikke er en Bavaria ... :lol:

 

Hadde det vært en Bavaria hadde den sannsynligvis vært lett i vannet - selv om kjølevekten i utgangspunktet er altfor lav, vil Baven likevel flyte litt lettere når den har ramlet av..... :diving:

Link to post
Share on other sites

Ikke noe i veien for å bruke militære styrker til å ha fartskontroll, sjekke om du har piratkort i parabolen, kreve inn nrk-lisens osv? Synes det er et ok prinsipp at militærmakt ikke skal brukes mot landets egne innbyggere og at politiet får gjøre politioppgaver. Skjønner heller ikke at det er ulovelig å ikke ha skipspapirer ombord all den tid det ikke er registreringsplikt. Hvordan de da kan borde båten din og kreve å se papirer du ikke behøver ha skjønner jeg ikke. At det er ok for myndighetene å sjekke etter smuglervarer er jo selvsagt alle enig i uansett syn på tollreglene.

 

Akkurat dette med papirer er jeg også noe spørrende til, faktisk såpass spørrende at jeg har en mailkorrespndanse med dem om akkurat det nå, og jeg kan ikke se at de har kommet med noen forklaring enda - vi får se hva som hender videre...

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Fant nylig ut at ikke alle russere drikker Vodka. :eek:

Traff et russisk ektepar sammen m/sønn og svigerdatter i Tyrkia. Vi kom i snakk på en restaurant (på dårlig engelsk). De bestilte Irish Coffee og klaget på for mye Whiskey i kaffen. Jeg regnet med at russere drakk bar vodka og tålte det, men den gang ei. Ikke alle russere drikker Vodka, sa de.

Vi bestilte også et par Irish og den smakte fotreffelig. For mye Whiskey er vel ikke mulig :wink:

 

Når det gjelder bruk av kystvakten til tollinspeksjoner på lystbåter generelt så synes jeg det er dårlig bruk av ressursene. Det er imidlertid greit at tollerene får bistand fra kystvakten i større operasjoner der man skal fange "storfisken" som man vet er på vei med mye smuglergods (narkotika, større smuglerparti av sprit, båtsmugling etc).

At kystvakten skal sjekke i hytt og pinne flest mulig båter på vei fra Sverige til Norge er for dumt. Det er tollerarbeid, og ikke primæroppgave for kytsvakten. De bør ha nok å gjøre med å sjekke fiskeflåten i tillegg til miljøoppsyn.

Som FB tall viser er det kun peanuts de tar inn i tollavgifter /bøter, og det dekker ikke i nærheten av driftsutgiftene en gang.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det kan nesten virke som om noen er av den oppfatning at tollvesenet, eller uvesenet om man vil, ble oppfunnet av noen stortingspolitikere som var kun opptatt av å dekke opp et mulig budsjettunderskudd? Ja, ja, stemmerett skal man ha, men sette seg inn i sakene, nei, det gidder vi ikke!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det kan nesten virke som om noen er av den oppfatning at tollvesenet, eller uvesenet om man vil, ble oppfunnet av noen stortingspolitikere som var kun opptatt av å dekke opp et mulig budsjettunderskudd? Ja, ja, stemmerett skal man ha, men sette seg inn i sakene, nei, det gidder vi ikke!

 

:sailing:

 

Tollvesenet er vel å bra. Jeg kommenterte bruk av kytsvakten til regulære tollinspeksjoner hvis det er mitt innlegg du sikter til.

Link to post
Share on other sites

Glimrende ressursbruk.

 

Politiet sliter i dag med å få midler nok til prioriterte oppgaver, langt mindre til uprioriterte oppgaver (som kontroll til sjøs). Tollerne er vel i samme situasjon, mange viktigere saker som går foran.

 

Målet var nok å være synlig og at det er en risiko for kontroll.

Link to post
Share on other sites

At kystvakten avhjelper Tollvesenet, mener jeg er en utmerket måte å utnytte fellesskapets resurser på. Til syvende og sist er det samme pengesekken de henter midlene sine fra. Forsvaret burde i større grad innvolveres i sivile oppgaver, etter min oppfatning. Dette vil gjøre tjenesten mer " samfunnsnyttig " og en får en mer interesang avtjening avverneplikten.

Mitt syn er at forsvaret også overtar det operative ansvaret for redningskjøytene, men det er vel et stykke igjen før det skjer... :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

I går kveld kom Nornen inn til oslo, de utga seg da for å være et skoleskip for marinen.. (brukte ikke navnet sitt, men kalte seg bare skoleskip)

 

Forøvrig vil jeg si det er meget drøyt å borde båter så lenge man har svarte såler, prøver de seg hos meg skal jeg klare å gi minst et par stk av dem et lynkurs i svømming.

Link to post
Share on other sites

Det er ingen kriminell handling å lempe ut ubudne gjester.

Det som er skremmende er at man bruker militære mannskaper til kontroll av sivile.

Slikt skjer i diktaturer.

 

Da håper jeg for din del at du ikke vil få bruk for 330 skvadronen, om du kommer i havsnød :wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...