Jump to content

MorMajor bordet av kystvakten


ter-av

Recommended Posts

quote.gif
Det kan sikkert veldig godt tenkes og de som tenke kan og har fulgt med har sikkert tenkt den tanken.
Men er det noe poeng i å tenke høyt på forumet?
Ikke sikkert det bryr ter-av det spøtt, men tilknyttingen til navn har jo absolutt ikke noe med emnet og temaet å gjøre.
Forstår derfor ikke vitsen.

Det er slått fast at alle, i den grad de selv vil, skal få være anonym her. Internett er et kraftig medium og med litt søking og aktiv kobling kan en sikkert finne navnet bak mange nick. Er det fritt frem å navngi dem også helt uten mål og mening??

Jeg har litt problemer med å følge deg litt her.... men får å ta det siste først så var det vel både mål og mening i denne saken siden et bilde med en navngitt signatur bel benyttet i Aftenposten og muligens andre steder også, det samme navnet er gjengitt på en hjemmesiden som videre er linket til i signaturen på baatplassen.

De av oss som føler behov for å være annonyme her på forumet sørger for at identitieten er skjult, de andre av oss som ligger ute med linker til private hjemmesider føler nødvendigvis ikke samme behovet for anonymitet.

Når det gjelder det konkrete spørsmålet i denne saken som var bruken av et bilde tatt av ter-av med blant annet MorMajor og kystvaketn i Aftenposten temaet, og i den avisen så var navnet på fortografeb gjenngitt og det stemte rimelig bra med et annet navn. Så jeg ser litt annerledes på saken enn deg når det gjelder om hvorvidt navnet har noe med emnet/temaet å gjøre(emnet og temaet i denne settingen er selvsagt bruken av bildet i Aftenposten), men respekterer selvsagt at du ikke er enig med meg der.

Utover dette så har nok ikke ment eller skrevet at det fritt frem å navngi personer helt uten mål og mening, så det er en påstand som du må stå anvarlig for.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Er visst gått sport i å kontrollere båter nå !

 

http://www.seilas.no:80/wip4/detail.epl?id...11&cat=6026

 

 

Seilere gikk rett i tollfella

 

Tollerne lå klare og ventet på seilerne som var på vei hjem fra Skagen etter Hovdan Skagen Race. Det ble dyrt for enkelte.

Mikkel Thommessen <mikkel@seilas.no>

Publisert: 22.mai 2007 kl.00:18

Sist oppdatert: 22.mai 2007 kl.05:36

 

 

– I forbindelse med Hovdan Skagen Race vet vi at det er mange båter på vei inn fjorden fra Danmark. I den forbindelse synes vi det er viktig å bli sett, og å foreta kontroller, sier kontorsjef Ellen Bye i Tollregion Oslo Akershus til Fredrikstad Blad. Aksjonen ble gjennomført i samarbeid med Tollregion Syd-Norge og Kystvakten. På grunn av kraftig vind lørdag lyktes det ikke tollerne å sjekke mer enn fire båter, men søndag var forholdene bedre. 40 båter ble stoppet hvorav 27 kom fra utlandet. 12 båter ble totalkontrollert, det vi si gjennomgått fra innerst til ytterst.Tre forelegg på til sammen 8700 kroner ble gitt og det ble foretatt seks fortollinger på til sammen 5236 kroner.

 

For deltakerne i Hovdan Skagen Race, må aksjonen ha vært et ublidt møte med gamlelandet. 129 båter deltok i årets regatta og mange av dem seilte rett inn i tollkontrollen på veien hjem. Selv om denne type kontroller er relativt skjelden uttaler kontorsjef Bye til Fredrikstad Blad at båtkontroller ikke er noe nytt. Man må imidlertid regne med at det nok blir hyppigere kontroller nå som tollerne i Oslo Akershus og Fredrikstad får nye hurtiggående båter. Samarbeidet med Kystvakten gjør det også mulig å gjennomføre aksjoner som dette, og det vil fortsette, sier Ellen Bye til avisen.

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Noen som har et telefonnummer å ringe til? :flag::flag_sw:

Lars H.

Kystvakten

 

Haakonsvern, 5886 Bergen

55 50 20 00

 

Postadresse: Postboks 75 Haakonsvern, 5886 Bergen

 

Toll- og avgiftsdirektoratet

 

Schweigaards g 15, 0191 Oslo

22 86 03 00

 

Postadresse: Postboks 8122 Dep, 0032 Oslo

 

Ring i vei!

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Link to post
Share on other sites

Er det fritt frem å navngi dem også helt uten mål og mening??

 

Utover dette så har nok ikke ment eller skrevet at det fritt frem å navngi personer helt uten mål og mening, så det er en påstand som du må stå anvarlig for.

 

Jeg tar ansvar for spørsmålet jeg sydvesten.

Så håper jeg dem som av en eller annen grunn navngir medlemmer her tar ansvar for det.

Og at de som drifter forumet ser det prinsipielle og tar sitt ansvar.

 

Ikke noe mer å kverulere om altså. Var ikke det som var poenget med å ta det opp.

 

:seeya:

Link to post
Share on other sites

vi og andre båter ble i dag stoppet av kystvakten på vei fra strømstad til skjeberg.

De spurte om vi hadde noe tollfrie varer og om å få se flytevester til alle om bord.

Og siden vi ikke hadde vært på systembolaget og at vi hadde flytevester om bord.... ønsket de oss en fortsatt fin dag.

:flag:

Link to post
Share on other sites

vi og andre båter ble i dag stoppet av kystvakten på vei fra strømstad til skjeberg.

De spurte om vi hadde noe tollfrie varer og om å få se flytevester til alle om bord.

:flag:

Ikke at jeg er så mye nedover men , er det full sjekk fra topp til bunn . Eller spør dem pent bare og ser du uskyldig ut så er det god tur videre ? Hakke veldig lyst til å få et par ombord til å romstere rundt i skuta , men må jeg så må jeg :sad:

 

Dem kom med to lettbåter inn i Horten gjestehavn i natt ( kystvakta ) ca 01.30 , satt igjen den ene båten og kjørte ut igjen med en RIB med to stk motorer på . Hvorfor dem surra rundt inne i der inatt veit ikke jeg , men du hørte dem godt så var nok noen som bråvåkna tipper jeg .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Kjørte gjennom Puttesundet og ble stoppet ved Tangen i Kjøkeøysundet i dag. Var en RIB fra Kystvakten med tollere.

Pratet litt med dem. De ville vite hvor jeg hadde vært, hvorfor jeg hadde valgt denne ruten. De ville også vite om båten var min og hvor jeg hadde havneplass.

De er voldsomt på hugget her nede nå. De gikk ikke ombord hos meg selv om 2 mann stor klar på ripa. De undersøker nok mest og bruker sin tolleregenskaper og vurderer bording ut fra de svar de får fra folk.

 

Jeg hadde ikke vært i Sverige og hadde alt lovlig :flag:

Link to post
Share on other sites

Ble stoppet av kystvakten i går på Lera (ved tennebåene),de lurte på hvor jeg kom fra (kom fra Stokken)og det var vel det eneste de spurte om,kom ikke om bord eller ville se redningsvester,ser man erlig ut og oppfører seg ordentelig så går det nok bra :cool:

sto det skjæret i kartet????

Link to post
Share on other sites

Kan du oppgi posisjonen til Tangen i Kjøkeøysundet (slik at jeg finner stedte på kartet)?

 

Jeg ble stoppet ved 59 08.172N 10 55.939E ... ca :lol:

 

Det kalles Vraktangen i kartet

 

Tangen er på Kråkerøysiden der Walter bor (ikke Kjøkøy). Det er en cafe og brygge der. Også rampe for utsetting av båter på henger. Det er også en bittliten strand der.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

De ville vite hvor jeg hadde vært, hvorfor jeg hadde valgt denne ruten. De ville også vite om båten var min og hvor jeg hadde havneplass.

 

Ærlig talt, er det bare en nisse som meg, som ser det uhørte i å måtte svare på den slags spørsmål ?

 

Jeg hadde f**n meg heller latt de taue meg inn og putte meg i spjellet, enn å svare på hvorfor jeg har valgt den eller den ruta.

At flertallet opplever dette som " rimelig" at øvrigheta skal ha svar på sånne spørsmål, finner jeg rett og slett ikke ord for.

 

George og Kafka er her. Idag.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

At flertallet opplever dette som " rimelig" at øvrigheta skal ha svar på sånne spørsmål, finner jeg rett og slett ikke ord for.

 

Enig. Norske mann i hus og hytte, den servilt underdanige husmannsånden lever i beste velgående. Hvis våre forfedre hadde vært likedan innstilt, hadde vi snakket tysk ... :wink:

 

Det skulle vært artig å se hva de hadde gjort om noen svarte, som rett er, "det har du ingenting med". Kan hende ville de ha påberopt seg det utsagnet som grunnlag for mistanke nok til å ransake? Men det hadde ikke holdt ... om de lå på/ved grensen var det greit, men å drive og plage folk langt inn i fjorden det er meningsløst og minner mest om maktsjuke overøvrighetsmennesker som tar igjen for en vanskelig oppvekst. Jeg takker en viss mann for at vi ikke har det slik her vest. Det er ett av våre privilegier :wink:

Redigert av Skipper Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

De lurte faktisk på hvorfor jeg ikke hadde tatt Østerelva inn og gjennom byen istedet for å å ta veien gjennom Puttesund, Kjøkøysund og inn Vesterelva. Da jeg sa at jeg opplevde denne veien som kortere sa de ikke noe mer til det.

 

Ja, ja skal nok bli mer kjent med disse folka vi som beveger oss med båt i dette farvannet.

 

Minner meg om da i ofte reiste med toget til vestlandet da jeg gikk på skole der. Jeg reiste sammen med en kamerat, norsk men med litt "utenlandsk" utseende. Gjentatte ganger ble ham stoppet på Sentralbanen med spørsmål om opphav og om å vise legitimasjon. Vi andre lo av det den gang, men nå blir vi vel alle uansett utseende ransaket hvis vi er i båt i og omkring Oslofjorden.

:lol::cryin::headbang:

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg må si at jeg heller ikke liker denne "terrorismen". Jeg har ikke blitt stoppet ennå, men det er vel bare et spørsmål om tid. Vet ikke helt om jeg skal være velvillig til dem, eller om jeg skal svare minst mulig på disse spørsmålene..... :sad:

Kan vi ikke begynne med å varsle på vhf'en når kystvakta/tollerne er ute og herjer? Er vel kanskje ikke så lurt å bruke K16, men det går vel an å bruke f.eks K77 som jo mange her på Båtplassen lytter på uansett. Kunne vært interessant å se hvordan reaksjonen blir fra "øvrigheta" da. Nå har de jo hurtiggående båter og kan flytte seg relativt raskt, men det kunne vært litt artig å fulgt dem for å se hvordan de reagerer.

Link to post
Share on other sites

Så fremt jeg er sikker på at jeg ikke har noe kjøpt i utlandet - hvilket jeg er - lurer jeg på om jeg kommer til å sette meg litt på bakbeina når jeg blir kontrollert av tollere i Oslofjorden. Dette er jo uklokt. Men på spørsmål om hvor man har seilt, så står det jo ingen navn ute på havet, så jeg tror jeg kommer til å svare "vet ikke" på spørsmålet om hvor jeg har vært. Det er ikke ulovlig å være enkel til sinns. Det vil nok være noe uvanlig for meg dersom jeg på vei til jobben i bil blir stoppet av tollere og spurt om hvorfor jeg kjører den veien til jobben.

Link to post
Share on other sites

Ærlig talt, er det bare en nisse som meg, som ser det uhørte i å måtte svare på den slags spørsmål ?

 

Jeg hadde f**n meg heller latt de taue meg inn og putte meg i spjellet, enn å svare på hvorfor jeg har valgt den eller den ruta.

At flertallet opplever dette som " rimelig" at øvrigheta skal ha svar på sånne spørsmål, finner jeg rett og slett ikke ord for.

 

George og Kafka er her. Idag.

 

Suzuki

 

Helt enig med deg i dette Suzuki, men jeg må passe meg for å få noe på rullebladet pga jobben min.

De lurte faktisk på hvorfor jeg ikke hadde tatt Østerelva inn og gjennom byen istedet for å å ta veien gjennom Puttesund, Kjøkøysund og inn Vesterelva. Da jeg sa at jeg opplevde denne veien som kortere sa de ikke noe mer til det.

Hvilke rettigheter har de i dette?

Vi er da for f... ikke noen diktator eller kommuniststat.

Men terrororister kan gå fritt på gata i Oslo...

Redigert av Brage (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vel, jeg tror du oppnår mest ved å svare på en hygglig måte. Men det er ikke noe i veien å spørre hvorfor de gjør dette.

Fortelle rett ut at det er som "storebror ser deg". Tror sikkert du får et vettugt svar på dette.

 

De som jobber ombord er sikkert oppegående mennesker som forstår hvorfor man spørr.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Vi ble stoppet på denne måten. :nono: Vi kjørte fra strømstad og hadde følge med en båt. Vi så først en ca 35 foter komme ganske fort et stykke fra oss på babord side. Et stykke bak kom kystvakta i full fart. Denne båten ble innhentet og stoppet. Båten som lå i følge med oss ga gass og dro i retning fredrikstad. Kystvakta ga gass og innhentet straks denne båten. Vi kjørte videre innover mot skjebergkilen, og plutselig kom dem opp på våres babord side. 2 mann kom ut på båten og viste tegn til at vi skulle stoppe og åpne opp kalasjen. Kona åpna opp og vi fikk følgende spørsmål.

1. hvor har dere vært?

2.har dere noen tollfrie varer?

3.har dere flyte-vester ombord?

4.hvor mange er dere ombord?

5.kan vi få se 4 stk flytevester.....? (vi var 4 stk i båten)

 

Jeg hadde funnet frem og framviste "båtkortet", men dette trengte dem ikke å se?????????????????

 

Deretter ønsket de oss god tur /dag videre. For deretter å stoppe neste båt. :sailing::flag_sw::flag:

Redigert av litt peiling (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg forstår ikke helt dette jeg.....

 

Lera, Kjøkøysund og de andre stedene båter her har blitt stoppet, ligger jo ikke akkurat på grensen da.

 

Kan man bli stoppet overalt på havet? Må man selv holde bevisbyrden hvis man har mer enn "kvota" ombord i båten?

Har de rett til å "ransake" båten, som forøvrig jeg betrakter som privat område?

 

Jeg har selvfølgelig ikke noe å skjule, men jeg er helt sikker på at jeg ville oppleve dette som en krenkelse mot privatlivets fred.

 

Hvordan er jussen? Kan man borde et fritidsfartøy uten skjellig grunn til mistanke, midt på fjorden eller inne i Oslofjorden?

 

Med hilsen en undrende

 

Ben Sin

Link to post
Share on other sites

Men terrororister kan gå fritt på gata i Oslo...

 

 

Ikke bare det; på toppen av alt får de fri bolig, 30.000 i måneden og ubegrenset med advokathjelp for å få bli her. Forstå det den som vil ... snart får de vel fri båt også? For å bli ordentlig "integrert" ... Jeg ser for meg Mulla Krekar i en Hydrolift, Meling som throttle-mann og med Kystvakten i "hot pursuit"... :lol:

 

Var det opp til meg ble de ikke stoppet, men høflig vist og forklart kursen lengst mulig bort herfra! :lol:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Kan vi ikke begynne med å varsle på vhf'en når kystvakta/tollerne er ute og herjer? Er vel kanskje ikke så lurt å bruke K16, men det går vel an å bruke f.eks K77 som jo mange her på Båtplassen lytter på uansett. Kunne vært interessant å se hvordan reaksjonen blir fra "øvrigheta" da. Nå har de jo hurtiggående båter og kan flytte seg relativt raskt, men det kunne vært litt artig å fulgt dem for å se hvordan de reagerer.

gör som Taxi Göteborg......

allmännt anrop, allmännt anrop...veldi halt/glatt i Stigbergsbakken..........(även mitt i sommaren :wink: )

i klartekts betyder det politikontroll/hasighetsövervakning :lol:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...