Jump to content

Alarmsystem i båten/havna


GeirFrode

Recommended Posts

Hei!

Er det noen her på forumet som kjenner til et alarm/overvåkingssystem som heter SeaTracking? Er det noe som er verdt å satse på tro? Finner litt info på http://www.autotrap.no/, men synes det er litt dårlig dokumentert, spesielt dekningsgraden,  altså hvor mye systemet er utbygd. :lol: Prisen ser jo overkommelig ut, så spørsmålet er om dette er noe å satse på. Båtforeningen har fått tilbud om å kjøpe systemet, og de synes det virker interessant.

Man får jo varsling på mobil både ved innbrudd, hvis båten forlater brygga, og en del andre elementer.

Kunne være interessant om noen her kjenner systemet, og kan komme med synspunkter. :lol:

Link to post
Share on other sites

Hei!

Er det noen her på forumet som kjenner til et alarm/overvåkingssystem som heter SeaTracking? Er det noe som er verdt å satse på tro? Finner litt info på http://www.autotrap.no/, men synes det er litt dårlig dokumentert, spesielt dekningsgraden,  altså hvor mye systemet er utbygd. :lol: Prisen ser jo overkommelig ut, så spørsmålet er om dette er noe å satse på. Båtforeningen har fått tilbud om å kjøpe systemet, og de synes det virker interessant.

Man får jo varsling på mobil både ved innbrudd, hvis båten forlater brygga, og en del andre elementer.

Kunne være interessant om noen her kjenner systemet, og kan komme med synspunkter. :lol:

 

Det virker som dette systemet bare virker i egen havn.

 

Det er kanskje bedre og satse på et system som sender deg SMS melding uansett hvor båten er.

Link to post
Share on other sites

Denne linken var litt bedre..

http://www.yachtcharter.no/salg/gsm_a55_un...versalalarm.htm

 

Alarmen kan fortelle deg båtens retning , hastighet. Og du kan til og med avlytte hva som skjer i båten samt fjernstyre det meste ombord.

 

Har fått tilbud på denne til ca 5500 + utbygging..

Vannstandmåler til et par hundre lapper osv..

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Her har du en god alarm til båt,, Enorme muligheter

 

http://www.skutleelektronikk.no/page6.html

 

Marine GSM A-55

 

Spennende alarm-mulighet, men èn ulempe for noe mindre båter: GPS-dekningen blir fort svært dårlig hvis båten kjøres innomhus. Falken markedsfører nå en sporingsmodul som er basert på GSM-signaler. Dette gir vesentlig tryggere sporing om det er GSM-dekning, men den inneholder ingen alarm-funksjon. Kombinasjonen hadde vært ideell.

Link to post
Share on other sites

Spennende alarm-mulighet, men èn ulempe for noe mindre båter: GPS-dekningen blir fort svært dårlig hvis båten kjøres innomhus. Falken markedsfører nå en sporingsmodul som er basert på GSM-signaler. Dette gir vesentlig tryggere sporing om det er GSM-dekning, men den inneholder ingen alarm-funksjon. Kombinasjonen hadde vært ideell.

 

Det er en GSM alarm da.. Om noen stiker av med båten så så rekner eg med at dei ikke tar naustet mitt med oppå båten.. Alarmen har jo allerede da sendt sms til deg med fart og retning.. Denne info får du jo hele veien om en vil..

 

Kjøre bak tyven med GPS ... Hehehe

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

:blush: Oooops! Der var jeg visst litt for rask til å starte en ny tråd gitt. Prøvde å søke etter lignende emner før jeg skrev innlegget, men søkte tydeligvis ikke nøye nok i databasen. :smiley:

Men det ser jo ut som systemet bare virker i egen havn, og da er jo halve vitsen med alarmen borte.

Hvis det skal være mulig å spore båten ved et eventuelt tyveri, er en jo avhengig av at mange båthavner langs kysten har installert samme systemet. Kan ikke se at det er så mange som har satset på det, så da kan det jo bli litt lotteri om båten skulle dukke opp i akkurat en havn som har det samme systemet.. :smiley:

Skulle ikke forundre meg om det dukker opp flere lignende alarmsystemer etter hvert heller. Og da kan jo forvirringen bli total.

Link to post
Share on other sites

Spennende alarm-mulighet, men èn ulempe for noe mindre båter: GPS-dekningen blir fort svært dårlig hvis båten kjøres innomhus. Falken markedsfører nå en sporingsmodul som er basert på GSM-signaler. Dette gir vesentlig tryggere sporing om det er GSM-dekning, men den inneholder ingen alarm-funksjon. Kombinasjonen hadde vært ideell.

KNBF har inngått samarbeidsavtale med Electronic Tracking System som markedsfører Falkens sporingsbrikke. Prisen til KNBF-medlemmer er kr. 3.990,- (veiledende pris 4.990,-) + månedsabonnement på kr. 159,- pr. måned.

Hilsen Syvert  :santcheers:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Det er en GSM alarm da.. Om noen stiker av med båten så så rekner eg med at dei ikke tar naustet mitt med oppå båten.. Alarmen har jo allerede da sendt sms til deg med fart og retning.. Denne info får du jo hele veien om en vil..

 

Kjøre bak tyven med GPS ... Hehehe

Her tror nå jeg du misforstår. GSM står for all kommunikasjon, men det er GPS'en som posisjonsbestemmer. Det står i det linkede dokumentet at GPS må monteres med sikt til satelittene. Det er først når posisjonsbestemmelsen skjer ut fra GSM basestasjoner og radiobølger, at dette systemet blir robust.

 

Riktig nok har du kontakt med båten så lenge den er utendørs, men skal du ha tid til å finne den igjen, må du enten ha tilgang til en GPS tracklog som stopper ved "låvedøra", eller en GSM/radiobølge-peiling. Tracklog kan selvsagt simuleres ved å sende en SMS hvert minutt, men det er grenser for hvor lenge kontantkortet, som formodentlig er det mest naturlige GSM-abonnementet, vil vare, eller hvor mange SMS'er du greier å ta imot for minnet er fullt.

 

Shit samme, alarm-systemet ser snacksent ut, kun èn ting synes å mangle, GSM posisjonering.

Link to post
Share on other sites

Jepp Jon_R du har nok rett i det.. :)

Ta en titt på den andre alarmen på siden.. Den kan gi deg mye mere info.. Den alarmen er litt annersledes da.. Uansett som du sier den er tøff da..

 

Sitter med tanker på web kamera på naustet mitt, men da må det vere fri sikt om eg ikke vil ha telefon og nett oppkobling.. Kjøre trådløs kamera overføring..

Har testet hjemme og klarer 2 km uten problemer. 22mb sec..

 

Da vil alarmen gå med en gang noen nermer seg båten og kan da smile fint til kamera..

 

Dette ble litt off topic da men.. Artigt er det..

 

 

Til slutt.. Der skulle vert mulighet for GPS sporing som du snakker om , men det er noe eg ikke skjønner så mye av.. Vi får kontakte produsenten ang. dette.. eller hva..    :santcheers:

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...