Jump to content

Hva slags kaffe smaker best ombord ?


lano2

Recommended Posts

Hvis du har funnet en som har nybrent umalt kaffe til de prisene der, så er jeg veldig interessert i å vite hvilken det er.

Vi kona starter dagen med hver sin halvliter av expresso og drikker vanlig ikke mer kaffe om dagen. Før i tiden kjøpte vi umalte bønner men vi er blitt for late til den jobben daglig.

Var ellers i Reykjavik og kjøpte der 5kg pose til den prisen... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Noen ferier i Nordvästra Skåne (skrives det ikke sånn, tro?) gjorde at smaken av skånerost-kaffen langsomt, langsomt ble den foretrukne.

 

Ja da, den smakte mørkt og farlig til å begynne med, men etterhvert ble akkurat denne smaken lik med smaken av virkelig god kaffe. Så for alle som trives godt med de vanlige mellomrøstede variantene, som det går mest av i Norge, skygg unna ord som mørkbrännt og skånerost. De greiene der er vanedannende!

 

Forøvrig gjelder selvfølgelig lovmessigheten at "den beste kaffen i væ'la er den jeg liker nå" - og tusen takk for det! Når det gjelder smak og behag er og blir hver og en av oss dronning/konge.

En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand."

Link to post
Share on other sites

...eller god kaffe med slike kjemiske produkter :lol:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Har gjort en kraftig oppgradering på kaffefronten hjemme. Pensjonerte min gamle liksomespressomaskin til fordel for en Rancilio Silvia med Rancilio Rocky kaffekvern:

 

Har akkurat fått maskinene i hus og prøvekjørt litt og så langt ser det veldig bra ut. Så blir det store spørsmålet om jeg skal dra sakene med meg ombord...

 

 

Hei Svein svaret er JA :yesnod: Har vært med å PID modde flere Rancilioer, men etter min mening bør man ha kommet over nybegynnerstadiet før man PID oppgraderer. Det er så mange brukerfeil som må lukes ut før 100% stabilitet på temp, har veldig påvirkning på resultatet i koppen. Er man nøye med å alltid flushe godt gjennom gruppen, stabiliserer dette temp. en god del. Selv på helproffe maskiner flusher man alltid gruppen (dersom Baristaen vet hva han driver med!!)

 

For de som er opptatt av enkelhet OG GOD kaffe, er AEROPRESS svaret! Gir fantastisk resultat (bedre enn presskanne!!) Og er nesten like enkelt å bruke som pulverkaffe. Kan bruke både espressomalt kaffe og lite vann til en espresso (gir bedre resultat enn espressokanne) eller min favoritt, litt finere malt kaffe enn filtermalt i en vanlig kopp. Har faktisk (nesten) pensjonert Rancilioen min. Men så har jeg da også tilgang på god kaffe på jobben

 

Pulverkaffe er IKKE !!! kaffe, Basic i Instant coffe er industriprodusert og maskinhøstet, der blader, kvister modne, råtne, umodne marksspiste innsektsbefengte (evt. sprøytede) og mugne kaffebær behandles samlet! Og der fraktkostnaden på selve containeren de fraktes i ofte langt overstiger verdien på kaffen. Til en hvis grad gjelder dette også for vanlig butikk kaffe (ALi, Evergood, Friele osv..)

 

Norsk "butikk" kaffe er relativt syrlig og ubalansert. (Derfor tåler den også dårlig å stå lenge på termosen, i tilegg er den sannsynligvis laget på en gammel, møkkete trakter som ikke gir på langt nær høy nok bryggetemperatur) Vil du ha bedre kaffe! Rens trakteren din IDAG, og fortsett med det minst 1 g i mnd, helst hver 14 dag.

 

Dersom du ikke liker syrligheten i norsk butikk kaffe, kjøper du evt. svensk butikk kaffe! Den mørkere brenningen de ofte benytter i Sverige fjerner en del av syrligheten i kaffen. Eller ennå bedre! Gå til en GOD kaffebar og kjøp med deg en pose kaffe fra Syd India eller Sør/mellom Amerika. Disse er svært ofte søtere, med mer preg av sjokolade og karamell, samt søte bær. (NEI Ikke Smakssatt dessertkaffe!)

 

 

Sjekk også ut

 

coffeegeek

 

Forskning

Link to post
Share on other sites

Alltid godt med faglige innlegg :yesnod: . Jeg er nok LANGT fra å kune kjenne forskjellen som PIDen utgjør og på en måte så er jeg ikke interressert i å kunne det heller. En god kaffe basert på espresso er uansett noe helt annet enn traktekaffe og jeg ser jeg har en del utfordringer med både selve bryggingen og melkeskumming. Det ser veldig enkelt ut på YouTube men praksis er en smule annerledes...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Det er umulig å være objektiv i omtale av espresso. Etter 8 år i Napoli så er min kjærlighet til kaffe låst til en smak.

 

Annet kan være alt fra udrikkelig via akseptabelt, til velsmakende - men det er ikke "min kaffe".

 

Hvor får jeg så "min kaffe"? Jo - til min egen store overaskelse - fra min Nespresso maskin Essenza. Den enkleste og billigste.

 

Den slår tom. min ekte Napoli trakter.

napolikaffe.jpg

Som nå er permitert.

Link to post
Share on other sites

jeg har en del utfordringer med både selve bryggingen og melkeskumming. Det ser veldig enkelt ut på YouTube men praksis er en smule annerledes...

 

Og derfor selger jeg helst ikke espressomaskiner uten kurs! enten innbakt i en pakkepris, eller frittstående kurs. Det gjør terskelen mye lavere, og gjør at folk faktisk bruker espressomaskinen, fordi de klarer å lage god kaffe rimelig raskt, istedet for å surre i ukesvis uten å få det til, for så å plassere maskinen i kjellern.

 

 

Det er umulig å være objektiv i omtale av espresso.
:yesnod: men man kan være enige om prinsipper for tilberedelse, og hva som påvirker resultatet i koppen! Hva hver enkelt av oss liker er en annen :cheers_wine: Forøvrig hevder onde tunger at Italienerne brenner kaffen så mørkt pga dårlige råvarer (bønner)....

 

 

Trygve

Link to post
Share on other sites

Jeg har jo svart tidligere i tråden ,men var vel noe kort da . Klart Evergood kaffe fra Moccamasteren er best , uten tvil mener jeg og dem jeg serverer .Kjenner fort forskjell på kaffe'n ja , men når det er noe ekstra så må det batterivann oppi også.Det gjør bare kaffe'n enda bedre ,å i disse svinetider så hjelper det på bassilusker også vil jeg mene .

Men har lært en ting til når vi ikke hadde strøm før ,kokte vann å helte over i filterholderen på kaffetrakteren da .Dette er litt genialt på flere måter,du får den gode filter kaffe'n .Men du slipper også kaffegrut i vasken,for med kokekaffe så kommer gruten i vasken før eller siden .Å det er jo kjempe morro ,når alt tetter seg å skal få ut det igjen .Men nå har vi strøm uannsett,så da går det på trakterkaffe og da med Moccamaster og Evergood .Å da gjerne med en god slump med batterivann oppi,så man blir litt mere i vater :wink:

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Svaret er Evergood filtermalt. Og den bør tilberedes på en Moccamaster. Kanskje ikke så enkelt å få til ombord, men spørsmålet var "Hva slags kaffe smaker best ombord?" Og da er svaret, som hjemme, Evergood filtermalt.

 

767763_h1_5_e_01.jpg

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Presskanne er jo et enkelt alternativ til Moccamaster ombord og det funker fint med filtermalt i den.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Et alternativ er å bruke espresso malt kaffe
Den blir alt for fin til presskanne, filtermalt er betydelig nærmere og funker helt fint.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Har en slik en i båten jeg også :smiley:

 

 

Det er umulig å være objektiv i omtale av espresso. Etter 8 år i Napoli så er min kjærlighet til kaffe låst til en smak.

 

Annet kan være alt fra udrikkelig via akseptabelt, til velsmakende - men det er ikke "min kaffe".

 

Hvor får jeg så "min kaffe"? Jo - til min egen store overaskelse - fra min Nespresso maskin Essenza. Den enkleste og billigste.

 

Den slår tom. min ekte Napoli trakter.

napolikaffe.jpg

Som nå er permitert.

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post
Share on other sites

Presskanne er et enkelt alternativ, både i båten og hjemme.

Men strengt tatt så er ikke vanlig filtermalt kaffe det beste. Kaffe som skal brukes i presskanne skal være litt finere malt en filterkaffe.

 

Et alternativ er å bruke espresso malt kaffe

 

Nå er jeg ingen kaffe ekspert, men nå tror jeg du tuller litt.?. Presskannekaffe er vel litt grovere malt enn filterkaffe?

 

Mvh

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...