Jump to content

Ikke lag brygger i skjærgården med 10cm vann under


lano2

Recommended Posts

Fpr å kommentere en spesifikk uthavn nevnt (Line) som er en av mine mest brukte havner da den ligger under 30 minutters gange fra hjemmehavna.

 

Jeg syns utbyggingen på Line er helt topp...Har bare vært der 2 ganger etter at det ble brygge, men begge gangene har jeg fått plass ved brygga. En gang longside, og siste gang nå i pinsen fikk jeg sneket meg til en plass med baugen inn mot enden av brygga. (Alle andre lå longside riktignok, lurer litt på om de ikke tør ligge på noen annen måte?). Før brygga kom, var det minst like opptatt, og jeg er faktisk usikker på om jeg hadde klart å komme inntil selve Line på grunn av dybden. (Så nå får altså seilbåter også adgang...). Fortøyningsboltene på øya sør for, og øst for Line er fremdeles der, + at det er plass til noen båter å ligge for anker. Så om man absolutt ikke vil dele med andre er det muligheter for det.

 

Med mange ombord i "liten" båt, med enda mindre septiktank er det også svært hendig med et veldig bra toalett.

 

Man burde vel hemmeligholde sine favoritthavner, men her på båtplassen er det kanskje greit?

Link to post
Share on other sites

Jeg har vært med og seilt en del i broderens Bavaria 36 og har et bestemt intrykk av at man sitter mye mere uforstyrret nede i "hulen" i en seilbåt.

det kan du si, men så lenge det er pent vær holder jeg som regel til i cockpit :cool: og sitter like utsatt til som de fleste motorbåter. (Er det dårlig vær setter jeg gjerne opp cockpitteltet som har store vinduer, så det blir ikke bedre av den grunn, men det er litt større sannsynlighet for at jeg er nede i "kjelleren"

:wink: ) Ellers har alle velutstyrte seilbåter med en matte som kan legges på dekk og ikke minst over framre dekksluke slik at lyden av tråkking blir dempet. Lyden av folk som snubler i manntau, skjøter og fall må vi bare leve med. :rolleyes:

 

...også båter liggende og bruker jolla hjem...

Jeg vet i hvert fall om en kommune som har sagt at problemet med folk som bruker uthavner som mer eller mindre fast båtplass i lange perioder skal følges opp med kontroller i sommer. Akkurat dette er å ta seg litt vel mye til rette (sier jeg som flytter meg rundt uten fast plass selv, men jeg flytter meg i det minste i tillegg til at jeg foretrekker å ligge på svai. :smiley: )

Link to post
Share on other sites

Uff nå ble den nesten litt for heftig her.

 

Sydvesten og dere andre:

 

Innlegget var ikke men til og fornærme dere, beklager det. Prøvde og skrive det i en litt ironisk tone, klarte helt tydelig ikke det. Håper dere kan ha meg unnskyldt. Vil absolutt anbefale deg en vestlandstur i sommer, masse plass enda, og kommer du en plass der jeg ligger så skal du se at jeg springer bort og tar imot fortøyningene dine, helt sant!

 

Nå er dette storm i et vannglass vi har fremdels god plass i ryfylke, er HELT enig med Neferetti, det er fremdeles masse plasser på line og legge til som jeg selvfølgelig benytter meg av alt etter vindrettning...dog er kaien plassert på "hot spotten"

 

Tilbake til det tråden handlet litt om brygger..trådstarter vil ha brygger som er tilpasset seilbåt, dype brygger altså. Og det er ikke tvil om at med dype brygger ja så kommer det til store båter, og det ser nok ut som om de fortrenger mindre båte, etter min mening.

 

Er nok slik at nå er det topp sesong, alle er ute og presset blir stort på de havnene som finnes. Men når det lages en brygge med bossdunker og det hele og det er umulig og gå i land og tømme bosset sitt, sette gamle folk i land osv osv... da mener jeg det blir feil og lage bryggen slik den står nå. Toalettet som er kommet opp er jo kjempe bra for alle mindre båter som kansje ikke har dette ombord.

 

Kansje en ide til fornuftig bruk av denne FELLES "friområde brygga" vil være og la det være en brygge for korte stopp? En av sidene eller deler av siden kunne vært forbeholdt på/av stigning??

 

Jeg ser ikke at brygga har gjort plassen bedre tilgjengelig en før.....forn noen ja, for andre nei.

Link to post
Share on other sites

det kan du si, men så lenge det er pent vær holder jeg som regel til i cockpit :cool: og sitter like utsatt til som de fleste motorbåter. (Er det dårlig vær setter jeg gjerne opp cockpitteltet som har store vinduer, så det blir ikke bedre av den grunn, men det er litt større sannsynlighet for at jeg er nede i "kjelleren"

 

Tenkte egentlig ikke så mye dagtid, mere ulempen ved å få forstyrret nattesøvnen når noen "ramler" over båten kl. 4 om morgenen :wink:

 

Men jeg tror aldrig vi blir enige i debatten longside/ikke longside. Vi har alle forskjellig behov og vaner...

Mitt ståsted er at jeg unngår å måtte ligge utenpå andre hvis det i det hele tatt finnes alternativer, dette fordi:

a) Kona sover veldig lett, og blir alltid litt pitbull etter en søvnløs natt

b) Plundrete med hunden (Boxer, ikke Pitbull :wink: ) , som også vil ha seg frabedt folk tråkkende på dekk om natten, med dertil hørende varsling.....

c) Med en eldre Baltic som ikke har verdens mest solide rekker lenger så synes jeg det ville vært trist om noen fikk seg en overaskelse når de skulle dra seg ombord..

 

Av samme grunn prøver jeg også å unngå å få noen på utsiden hvis jeg ligger inntill en brygge, MEN hvis noen spør så forklarer jeg høflig hvorfor jeg helst vil unngå det, har aldrig hatt noen problemer med det. På den annen side så oppsøker jeg heller ikke steder ala Smøgen o.l hvor enhver burde forstå at der er kotymen å stable i bredden og høyden slik at alle skal kunne komme inn og :cheers:

 

De uthavner hvor det er brygger så burde det merkes klart om det ikke er ønskelig med longside fortøyninger, og dersom det ikke respekteres så går det da an å ringe eks. politibåten (hvis noe slikt finnes) :wink:

 

Det er jo et poeng at det har vært masse skriverier om retten til strandsonen, og hytte eieres sabotering av denne.

Det er desverre slik at enkelte nesten krever eierskap over friområder (Mølen i Oslofjorden er et godt eksempel) og da synes jeg det er på sin plass at "øvrigheten må kunne rydde opp. Vi I Norge er jo så flinke til å regulere og bøtelegge allt mulig....

Ord for dagen: Spis en rå Fjesing til frokost.....så skjer det i alle fall ikke noe verre DEN dagen....

Link to post
Share on other sites

Er du og pensjonert sjøspeider?

 

Jeg er ikke sjøspeider, men skikkelig speider, og skikkelig seiler. (er forresten spiderleder :cool: ) Vi var bare med på sjøspeiderlandsleiren som besøkende "landkrabber" Likte meg ikke med det stempelet.. :lol:

 

Hadde planer om en tur til vestlandet i sommer med båten men med slike holdninger som her fremsettes så kan jeg neppe det... er ikke sikkert noen kjenner meg og har sett båten min før og dermed er jeg ikke velkommen i uthavner... spesielt ikke vi med Bavaria...

 

Herliga London.... :headbang:

 

Har du lest alle innleggene?

 

Du er velkommen i Ryfylket, og jeg skal personlig komme og ønske deg velkommen om du kommer! :yesnod:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Det begynner å bli så trangt i pressområdene at noe regulering og oppsyn må til. Selv foretrekker jeg å legge til med baug/hekk. Brygger i friområder må skiltes/reguleres slik at flest mulig får tilgang til dem å ikke slik at første mann til mølla bestemmer hvem som skal få ligge der ved å være utrivelig/avvisende til dem han ikke liker. Selv ønsker jeg å omgås hyggelige mennesker på fritiden. Litt skikk og bruk på sjøen hadde vært hyggelig. Et smil og noen vennlige ord så løser det meste seg.(Kanskje noen burde dra i gang en poll for så vi kan se hvordan vi ønsker å legge til?)

Link to post
Share on other sites

Det er plass til flere båter longside . Ref: Skagen ! :yesnod:

 

Vi har ligget som båt nr 14, og med 9 båter utenpå oss. :yesnod:

 

Ligger også longside til tider utenpå større skøyter etc og syntes det er greit, men med tilsammen 23 båter som du beskriver hvordan ser fendere ut til de innerste etter litt uroligheter da?

Link to post
Share on other sites

Ingen problemer med fendring,

 

 

Forskjellen er når noen sparer på de gamle fenderne som var til forrige båt, som var 10 mindre. Skikkelige fendere er et must, ellers er du iallefall nødt til å ha en skikkelig tysk kvalitetsbåt :cool: , ikke sant Lano2 :seeya:

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Her på sørvest landet ligger vi longside hvis det er ledig, men kjappe å legge oss ut på dreggen for å lage plass til så mange som mulig på de kommunale uthavnene. Både pinnebåter og motorbåter. :yesnod:

Opinion is like an ass, everybody have one</FONT>

Link to post
Share on other sites

Da tar du feil . Longside gir bedre plass. :yesnod:

 

Ikke når du ikke vil springe / ha folk springende over båten hele døgnet. Ikke alle legger seg kl 2200.

Vi har sosiale sammlinger på land, vi sitter ikke å sturer i hver sin båt.

Opinion is like an ass, everybody have one</FONT>

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...