Jump to content

Ikke lag brygger i skjærgården med 10cm vann under


lano2

Recommended Posts

Om longside er tingen, hva med oss med små båter da??

Er vi tidlig ute får vi svære båter utenpå oss, høydeforskjellen blir formidabel og vi blir gjerne sittende i skyggen og brukt som springbrett når de utenpå skal på land.

Nei, absolutt ikke noe ideell situasjon for oss.

 

Hva om vi ankommer litt sent da? Stige er ikke vanlig utrustning når jeg skal på tur, men kanskje det bør bli det. Ikke lett å få familie og barn i land om en først må klatre opp et partre meter for å entre båten innenfor.

 

Nei, longside er en egoistisk greie for de med passe store båter.

Link to post
Share on other sites

....Nei, longside er en egoistisk greie for de med passe store båter......

Hvor passe stor mener du båten må være før du klassifiserer oss som egoister?? Har da i følge deg alltid vært egoist og kommer fortsatt til å være det. Jeg og de jeg ferdes sammen med ligger gjerne 2-6 eller flere utenpå hverandre. Egoisme??? Nei, vi gjør det blandt annet for å tekkes fantasiløse sutrere som deg.

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke sjøspeider, men skikkelig speider, og skikkelig seiler. (er forresten spiderleder :cool: ) Vi var bare med på sjøspeiderlandsleiren som besøkende "landkrabber" Likte meg ikke med det stempelet.. :lol:

 

Altså speider som brenn bål på land. Vi brende bål i båten. Primus var fine greier ein gong på 80-talet. :wink:

Link to post
Share on other sites

Altså speider som brenn bål på land. Vi brende bål i båten. Primus var fine greier ein gong på 80-talet. :wink:

 

Det kan stemme.. :yesnod:

 

Jeg bruker rødspritapparatet til å lage bål med i båten :lol:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Ja, det inkludernede båtlivet og de hensynsfulle båtfolkene er du sikkert en god representant for Sigurd.

Er taknemmelig for at du lager plass til sutrepaver i små båter.

Ellers er det faktisk ingen, inkludert meg, som har kalt deg egoist. Med en slik fantastisk holdning du viser er det langt fra å kunne tenke seg at du er slik.

Vi kjører debatten videre:

Hva er best ved brygger i uthavn dersom forholdene ligger til rette for begge typer fortøyning?

Longside?

eller

Anker ute og baug mot land?

Link to post
Share on other sites

Hvor passe stor mener du båten må være før du klassifiserer oss som egoister?? Har da i følge deg alltid vært egoist og kommer fortsatt til å være det. Jeg og de jeg ferdes sammen med ligger gjerne 2-6 eller flere utenpå hverandre. Egoisme??? Nei, vi gjør det blandt annet for å tekkes fantasiløse sutrere som deg.

 

Brenner det i en av de indre båtene, er det ikke størrelsen som betyr noe. Et gammelt jungel ord fra Langåra sundet en sanktans aften. :cheers::cheers:

Link to post
Share on other sites

vil vel si at under 20 fot ,og jo smalere jo bedre å ligge ut inn...en smal båt vil rulle forferdlig med folk tråkkende på tvæsj.... :nonod:

 

sutrete småbåter vil vi ikke ha...masse av de så er det ikke plass til de store sutrene.... :lol::lol:

de som ikke kan forstå at det er forskjell på en liten båt m ripa en 40 cm over vannet og en m 2 meter + rekke når en skal på død og liv ligge longside i uthavner bør ta en tur til legen... :rolleyes:

Redigert av bolla (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Feil igjen bolla !!

 

Legg deg utenpå , utenpå, utenpå, utenpå....... Longside er tingen !! :cheers:

Der du trodde du kunne ligge med 3 båter, kan du legge 30 båter longside !!

 

Greit når det blir brann i nr. 15 :wink:

 

Longside er greit nok, men helst alene. I høysesong bør det legges til ut/inn så sant det ikke uheldig pga dreggetau i veien e.l.

Det mener nå jeg. Jeg vil ikke ha en flokk trampene over dekket i tide og utide. Derfor legger jeg ikke til longside med mindre jeg må. Jeg legger meg helst heller aldri på utsiden av noen, men mindre vi er i følge.

 

Jeg skjønner imidlertid godt de som liker å ligge longside på utsiden av andre båter. At man bare legger seg på utsiden av andre uten å spørre synes imidlertid jeg er uhøflig og en uting. Seilere ser ut til å like og ligge longside i flokk og hvis det er slik så er det jo kanksje best at de finner en liksinnet å ligge utenpå. Det er ingen mennskerett å få lov til ligge utenpå andre båter selv om noen ser ut til mene det.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

...Hva er best ved brygger i uthavn dersom forholdene ligger til rette for begge typer fortøyning?

Longside?

eller

Anker ute og baug mot land?

 

Det som etterlyses av trådstarter er litt mere dybde langs bryggeanlegg slik at de med kjøl også kommer inntil. Kjenner godt til problemet da jeg ofte er på tur sammen med seiler. Det ordner seg enkelt vet at jeg legger meg longside innerst. Seilbåten og gjerne flere legger seg utenpå hvor det gjerne er dypt nok. Tilsammen tar vi plassen til et par-tre inn-ut båter. Bedre plass til alle og nesten alle er fornøyd. Ser det fokuseres på brannfare!!. Har selv sett dregg-showet, eller skal vi si kaoset som oppstår når panikken brer seg og alle hiver løs samtidig. Mye raskere og sikrere å komme seg vekk når en ligger longside i ei uthavn. Ligger jeg en sjelden gang inn/ut er det med hekken mot land, håper det er greit

Link to post
Share on other sites

Det som etterlyses av trådstarter er litt mere dybde langs bryggeanlegg slik at de med kjøl også kommer inntil. Kjenner godt til problemet da jeg ofte er på tur sammen med seiler. Det ordner seg enkelt vet at jeg legger meg longside innerst. Seilbåten og gjerne flere legger seg utenpå hvor det gjerne er dypt nok.

 

 

Nå er det jo slik at de aller fleste moderne litt større seilbåter først har 3-4-5 meter med lite dypgående før kjølen starter. Legger man seg da med baugen inn får man omtrent samme effekt som i Sigurd's eksempel. Vet ikke om dette hjelper Lano så mye da jeg mistenker R43 for å ha en ganske lang kjøl.....

Redigert av gimi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har da ingen problemer med å forstå at det kan være gode grunner til at noen legger seg longside og utenpå hverandre.

Alle uthavner utvikler sin kultur - og utvikles det en kultur der alle skal fortøye longside ved utlagte brygger er det fra mitt ståsted som småbåteier uheldig.

Link to post
Share on other sites

Så om jeg kommer til ledig bryggeplass, legger meg longside så mener du at jeg skal flytte båten min utover etterhvert som de større ankommer?

 

Det er du som bestemmer om du vil flytte deg. Det er heller vanlig at man finner en båt på samme str, og selvfølgelig spørr først. :yesnod: Henger du fenderne ute, er det en invitt. De aller aller fleste på sjøen er ute for å ha det hyggelig.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Så om en tre/fire båter på min størrelse kommer inn og legger seg longside ved bryggen skal vi okkupere hele bryggen for større båter :nonod:

Vi kunne sef lagt oss utenfor hverandre, men det er som sagt utrolig ubehagelig med en liten båt.

Synes den beste løsningen hadde vært om det var kultur å ligge med snuten inn slik at det også hadde blitt plass til større båter.

Link to post
Share on other sites

Makan til gnål om dette med logside da :lol: .... etter mitt syn er ikke dette noe problem, ligger jeg longside så henger jeg fenderne ut for å invitere andre båtfolk som trenger en havn for natten eller så, tar selvsagt imot tampene også. Dette er blant annet hva jeg legger i begrepet godt sjømannskap og det faller meg helt naturlig.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

ligger jeg longside så henger jeg fenderne ut for å invitere andre båtfolk som trenger en havn for natten eller så, tar selvsagt imot tampene også. Dette er blant annet hva jeg legger i begrepet godt sjømannskap og det faller meg helt naturlig.

 

I ekte Bavaria-ånd :lol: . Jeg er helt enig, tror alle setter pris på en invitt, en å spørre mange om å få legge seg longside.

Alle er vel ute i samme, nemlig å ha et hyggelig.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

til alle :seeya:

les alle innleggene, det kommer tydelig fram at alle med seilbåt syntes det er ok med longside og det å ligge utenpå hverandre.

mens vi med motorbåter har et annet syn.

hvis du greier å få bedre plass ved å ligge longside i en havn, da må dere fortelle meg hvordan i hel.... det er mulig :discuss:

 

en annen sak er jo at seilbåtene er enklere å gå/klatre på.

 

men er det ikke slik at det ofte er forbudt å ligge longside i høysesongen da :confused:

 

:sailing::sailing::sailing::sailing::sailing::sailing::sailing::sailing: ..lano2.. :sailing::sailing::sailing::sailing::sailing::sailing::sailing::sailing:

Link to post
Share on other sites

Har holdt meg unna den evindlige Bavariadiskusjonen og sett på den som vrøvl, men skjønner nå at jeg har tatt feil.

Virker som det kun finnes to typer Bavarieiere - de som aldri har hatt liten båt og de som i glansen har glemt at de har hatt liten båt.

Synd :sad:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...