Jump to content

Ikke lag brygger i skjærgården med 10cm vann under


lano2

Recommended Posts

TJ

 

Nå synes jeg du er "hårsår". Som jeg skrev, hvis du legger deg longside, baug inn, akter inn eller på svai, kan ingen komme å be deg dra. Noen vil kanskje spørre om få å ligge utenpå hvis båten er av samme størrelse. I uthavner jeg kjenner til her jeg befinner meg, er det svært sjelden noen har spørt om det. Det er mer et havne-fenomen.

 

Vi alle har et ansvar for at alle skal finne ly. Noen vil kanskje være usikre å trekke dit andre er. Ellers kan det blåse opp,

slik at andre sikrer seg tidlig. Normal folkeskikk skal finne sted.

 

Dette er selvfølgelig ingen Bavaria diskusjon.

 

Hilsen en som har/hatt

 

Stor båt, liten båt, stor båt og liten samtidig. Både av seil og av type CC,DC og åpen

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Siden du husker så godt de mindre båtene du har hatt forstår du vel også problemet.

Når 30 - 40 fotere legger seg longside ved en tilrettelagt brygge i en uthavn, tydeligvis med god samvittighet fordi fenderne er ute, ekskluderer en småbåtene.

De med litt større båter hadde sikkert også påpekt dette om det alltid lå en gjeng med småbåter og opptok all plass fordi de absolutt skulle ligge longside inntil bryggen.

Link to post
Share on other sites

Du må nok bare innse det tj - storgutta oppsøker hverandre, breier seg godt og vi småkarsfolka får nok finne oss en annen plass. Ja, og dessuten så er vi jo så små at det kan da ikke være noe problem! Dessuten så må du vel forstå at små båter lettere lager stygge merker på de store båtene - huff og huff!

 

Den som påstår at det ikke finnes nøyaktig de samme "mekanismer" til sjøs som til lands med tanke på hvordan man velger sitt selskap må være dum, døv eller blind eller kanskje helst kombinasjonen!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Med fare for å bli hengt: Tiltredes! :cheers:

 

For ikke å glemme: ..."Måne over Nærøysund"......og ...."bli med i geitbåten i værrasunde, en vårdag når vinden e vrang og kontrær"

 

Mvh Emil, som hjelper til å ta vare på vår trønderske maritime sangskatt :lol:

Redigert av emilskj (see edit history)

Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.
Medlem av Forbundet Kysten

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
Men Oteren..... Jeg måtte ut med den store fenderen. ( 2.500 NOK for 1 stk fender !!! ) :blush:

 

Kan jo nesten ikke la være legge merke til den....men jeg kan ikke se Color Line- logoen på den... :lol:

 

Fint du legger ut kulefendere på brygga di .....badeplattformen.... jeg får legge til der neste gang :lol:

 

Har observert opptil flere seilbåter ved brygga på nordsiden i Indre Nodeviga, brygga på sørsiden tror jeg må være sponset av lokale båt- og propellreperatører...grunn og steinete

Link to post
Share on other sites

Jeg irriterer meg over diverse brygger som kommune og båtforeninger setter opp, hvor det ikke er dybde nok til å komme inn for oss seilbåter.

Er det gjort med vilje ? :confused:

 

 

Dette er jeg helt enig i. Det burde vært flere brygger der seilbåter kommer greit inn. Dette er ikke et spørsmål om stor eller liten båt, masse eller lite penger. En 27 fots seilbåt sliter mer med å finne båtplass på en offentlig brygge enn en tilsvarende motorbåt. Slike brygger kan oftere plasseres der det er dypt vann, slik at flere velger seilbåt i disse miljøtider.

 

Selv har jeg gjort som tidligere nevnt i tråden, funnet meg en masse plasser der jeg kan ligge longside fjellvegger, og skrevet notater på dette slik at jeg trygt kan komme igjen senere.

 

Makan til gnål om dette med logside da :lol: .... etter mitt syn er ikke dette noe problem, ligger jeg longside så henger jeg fenderne ut for å invitere andre båtfolk som trenger en havn for natten eller så, tar selvsagt imot tampene også. Dette er blant annet hva jeg legger i begrepet godt sjømannskap og det faller meg helt naturlig.

 

Her er jeg helt enig med sydvesten, og hvis jeg legger meg longside og en havn blir full uten at jeg har fått "selskap" på utsiden, legger jeg heller ut hekkankeret enn å sitte der med dårlig samvittighet for å ta all plassen. Dette handler ikke om stor eller liten båt, men om å gi plass ved behov.

 

 

 

Hva med å få kartlagt alle plasser der det er fint å ligge longside fjellvegger, lage gode beskrivelser, få kommunene til å sette bolter i fjellene? For så å lage en longsideguide her på båtplassen...I disse tider med stadig mindre plass vil kanskje det være kjekt. :cheers:

 

Ser mange plasser der man er avhengig av lange tau og fjellkiler. Med bolter i fjellene kan vi til en viss grad veie opp for det svik kommunene har gjort ved å legge 75% av alle brygger på 1 meters dyp. Her sør er nok det gjort fordi sikkert 90% av båtene er motorbåter.

Link to post
Share on other sites

..eller Stusøy, Færøy, Mannevær, osv....

 

Vi seilbåter blir stengt ute fra de pene plassene . :cryin:

 

Du har hørt om senkekjøl, hvis du plent må in alle plassene.

 

Legg deg heller på svai, og sett blondinnen fremme på dekk som ankervakt :yesnod:

Så slipper du også å få noen longside :wink:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...