Jump to content

Ikke lag brygger i skjærgården med 10cm vann under


lano2

Recommended Posts

:nonod: Det er bare å legge seg på utsiden av hverandre, og det blir plass til like mange båter

 

Hva er fordelen med å ligge longside utenpå hverandre :rolleyes:

 

Ser kun mange ulemper jeg. Flying over mange båter når en skal i land. Fordel med båter av lik størrelse og tyngde for å ligge godt. Organisert avreise er en fordel. Kun en båt har direkte adgang til land med hunder, små unger ol. Sikkerhet hvis det brått oppstår brann ol i en av de indre båtene.

 

Har en en mindre lettere båt som meg blir en fort liggende å føle seg som en fender. Vi får også mye bevegelse i mindre snekker når noen går over. Ungen har lagt seg ol. Mye uro. :headbang:

 

Liker ikke å lage noen stor diskusjon på det. Er jo ikke noe stort problem i utehavner. Eller en finner en bukt for seg selv der en kan ligge på svai. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Disse hersens seilbåt eierene..... ;-)

 

Vi har i alle år hatt en liten fri havn like utenfor stavanger(linehavn), her har alle typer båter kunnet legge seg med dregg og inn til land. Alltid vært plass nok til alle.

Altifra små robåter til båter i 60fot+ har traktert denne naturperlen....i skjønn forening.

 

Hva skjer...jo friluftsrådet finner ut isammen med grunneigere at de skal gjøre området mere tilgjengelig for folk flest.....jaja...

 

For 4de helg på rad ser vi samme tendensen...folk som aldri før har vært i linehavn okkuperer den nye brygga som er montert...her snakker vi ikke om snekker og vanlige båter..heller store bavaria seilbåter, store fairlainer og annet milion rask....og de ligger der longside hele helga...sågar lå 45fot speedbåter med baugen ut idag...og milionærene i sine ny strøkne shorts bivånet vi som ikke fikk plass......

 

Vi som i alle år har brukt plassen må nå finne oss andre plasser...håper de nye innbyggerne og kan ta på seg og rydde på stranda hver gang de er ute...men de tror jeg ikke de gjør for nå ordner jo friluftsrådet opp....

 

Så jeg synest at vi skal la være og lage så mye brygge til "båtfolktet" rundt om kring for de ender bare opp med at uerfarne bavaria og annet milionær rask beslaglegger de siste friplassene som er igjen i ryfylke.....vanlige båter fortrenges....vi lå tre båter i sammen idag og pratet om dette. den ene båten gikk ut tidlig fredag da lå de første der allerede og ventet på vennebåter.... går vi til rossøy ja så er det ledig der(1 times gange) det er ofte for langt for disse pene menneskene....

 

Nå vet jeg at dette er noe spydig..men jeg ser ikke hvorfor vi på død og liv skal lage brygger, i linehavn har alle båter kunne legge seg med baugen mot land, seilbåter, motorbåter osv osv i alle år...så fort det kommer brygge ja så fylles den opp med svære seilbåter og motorbåter...båter vi aldri før har sett i denne uthavna....det synest jeg er rart...men nå er jo jeg litt rar da..

 

bare for og fyre litt i diskusjonen!

 

Vi hadde forøvrig ikke noe problem med og finne en flott uthavn i dag, med lekeplass til ungene, grill og solskinn...herlig dag!

Link to post
Share on other sites

helt enig :yesnod:

syntes dette også gjelder marinaer/havner. nesten uansett hvor du drar så kommer eller ligger det flere svære båter der. og gjerne longside.

i havner hvor det før var plass til 150 gjesteplasser, er det nå kanskje plass til bare 70 båter.

jeg tror havnene også tjener mindre på dette. og disse folka i de store båtene sine, forlater jo heller aldri båten. aldri sett noen av disse folka verken på pub eller resturang.

de sitter som oftest på båten og nyter medbrakt. :yesnod:

kanskje det må innføres skilt med teksten........ forbudt for båter over 35fot :lol::lol::lol:

Link to post
Share on other sites

Er helt enig med Sabeltann.

 

Jeg var ute og seilte forrige helg. Da hadde jeg første natt på Rossøy. Her var der flere seilbåter som lå utpå hverande. Det vat også en gruppe med motorbåter som kjørte i følge og lå utpå hverandre. Det var bare to båter som ikke hadde noen utpå seg. Det var to svære motorsaker jeg ikke aner hva var for noe "marakkels". - Merkelig?? :diving:

 

Neste natt hadde vi tenkt å ta på Sauøy, men der var det to enda sørre saker som hadde lagt seg. Jeg hadde mest lyst til å ligge langs en brygge fordi de hadde melt ganske kraftig vind om kvelden/natten. Sauøy måtte vi gi opp. Det var tydelig at de to familiene som var der hadde nok med seg selv.. :smash:

Så vi endte opp på Rossøy en natt til. Her er det alltid ledig plass, fordi folket lager plass til deg. Rossøy er alltid en kjekk plass å være.

 

Andre plasser er det seilbåter som presser ut andre. Det virker som om noen øyer har helt egne miljøer. Stavanger Seilforenings Langøy ved Finnøy foreksempel. Trodde jeg var kommet til et Bavariatreff :nonod: Her er det alltid de samme som ligger og nykommere bil mottatt med merkelige blikk. :diving:

 

Du Sabeltann passerte noen 100m forran meg mandag forrige uke. Jeg kom fra Fogn, og du kjørte inn Rossøysundet. Jeg vinket som en gal, men ingen respons. :rolleyes: Men det så ut som om ungene på dekk koste seg :flag:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Beklager jeg ikke så deg.. :eek: pleier og vinke til alle som er i vinke radius! Vi tok en liten tur til rossøy ja, og der forhalte et par båter seg straks og jeg fikk plass på nuet!

 

Tror foresten jeg så deg i ulsnes vågen en dag tror jeg...eller var det da jeg for over en av by broene med bilen en dag!? ikke lett og følge med! Skal og følge med på tre viltre unger så fokus fokus!!!

Link to post
Share on other sites

Disse hersens seilbåt eierene..... ;-)

 

.................................

 

Måtte slike holdninger som her vises ikke spre seg til det sørlige deler av østlandet, men holde seg på Stavanger området.... maken til surmuling skal en lete lenge etter... Æ trur æ :puke:

 

I det området jeg ferdes er det heldigvis plass til alle og med alle typer båter og størrelser... også selv om vi ikke har sett båten før... Dette kravet er vel kun for Stavanger og Ryfylke formoder jeg..

 

Jeg hadde et gått inntrykk av Stavanger etter mine seilinger i området i forbindelse med et par kurs, men nå lurer jeg på om dette er en feil oppfatning...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

...her snakker vi ikke om snekker og vanlige båter..heller store bavaria seilbåter, store fairlainer og annet milion rask....

 

Ja, fy søren! Tenk at noen med Fairline og Bavaria og annet millionærrask hadde lagt seg der du hadde tenkt å ligge!!! Slikt går bare ikke an!!!

 

Har vi ikke faste plasser her i landet kanskje??

 

Ben Sin

 

 

 

 

(Jeg passer på å nevne at dette er skrevet med ironi. Hvis noen skulle komme til å misforstå)

 

Og et lite spørsmål til slutt. Hva er en vanlig båt?

Link to post
Share on other sites

Ja tenk så fælt me har det..... neida som dere sikkert så var det med seilbåt eierne ironisk ment. fakta Har flere venner med store master og dyre båter tenk det!

 

Men jeg står fast på det at det er rart at så fort det kommer opp en brygge så kommer det masse nye folk med store båter og legger seg til der. Har aldri sett disse båtene her før.

 

Har selv "vokst opp" på denne plassen og ønsket brygge velkommen, da line er en plass som mange flere burte oppleve, men synd da at f.eks en stor båte legger beslag på hele den ene sida av brygga, og en ser ofte at dette er godt voksne og når da barnefamiliene kommer ut så er det ikke så lett og komme seg i land som en egentlig hadde tenkt...

 

Dette har i alle år vært en dagstur plass, en reiser ut og griller og bader. Nå er brygga plassert mitt i smørøyet og båtene ligger som regel hele helgen. Det blir litt sånt at de som kan slutte tidligere på jobb og komme seg ut legger beslagt på plassen for resten av helga...

 

Men nå er vi så heldige at vi bruker båtene fra januar til november når været tilltater det og etter mai-august rennet får vi ha line i ro og fred. Og plasser har vi egentlig nok av...enda....

 

Er nok det at vi har hatt en fredet perle som nå koker av båter bare pga en brygge som er uvant...

 

 

Kansje friluftsrådet kunne laget enda en brygge lengre inne hvor bare de små båtene kom inn, da hadde vi jo fått i pose og sekk da...

Redigert av Sabeltann (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Beklager jeg ikke så deg.. :eek: pleier og vinke til alle som er i vinke radius! Vi tok en liten tur til rossøy ja, og der forhalte et par båter seg straks og jeg fikk plass på nuet!

 

Tror foresten jeg så deg i ulsnes vågen en dag tror jeg...eller var det da jeg for over en av by broene med bilen en dag!? ikke lett og følge med! Skal og følge med på tre viltre unger så fokus fokus!!!

 

Vi var nok akkurat så langt vekke at det ble unaturlig å vinke om en ikke kjenner hverande. Din båt er lett å kjenne igjen på babord side pga livbøyen :lol:

Vi treffer nok hverandre i løpet av sommeren :wink:

De folkene som lå på Røssøy var veldig hyggelige.

Les mer om den turen i bloggen min :smiley:

 

 

quote.gif
Måtte slike holdninger som her vises ikke spre seg til det sørlige deler av østlandet, men holde seg på Stavanger området.... maken til surmuling skal en lete lenge etter... Æ trur æ :puke:

 

I det området jeg ferdes er det heldigvis plass til alle og med alle typer båter og størrelser... også selv om vi ikke har sett båten før... Dette kravet er vel kun for Stavanger og Ryfylke formoder jeg..

 

Jeg hadde et gått inntrykk av Stavanger etter mine seilinger i området i forbindelse med et par kurs, men nå lurer jeg på om dette er en feil oppfatning...

Ryfylket er og blir en fantastisk plass! Appsolutt et mål for sommeren :wink:

På ein Sjøspeiderleir i fjor sommer på Lindøy i Ryfylket var den en gjeng fra Bamble i telemark. De var veldig fasinert av Ryfylket. Vi seilte til omtalte Rossøy og viste dem det stedet også! De ville tilbake! Han ene derfra var god til å jodle.. :lol: Å så hadde dere fine grønne søppelsekker, jeg har en rull som jeg fikk :lol::lol:

 

Det "Bavariatreffet" jeg skrev om hadde ikke du heller passet inn i. Du har for mye kunnskap til det, det har jeg kunnet lese av innleggene dine :wink: Så det er ikke båtmerket jeg sikter til i utgangspungtet her.

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Men jeg står fast på det at det er rart at så fort det kommer opp en brygge så kommer det masse nye folk med store båter og legger seg til der. Har aldri sett disse båtene her før.

 

Hva er rart med at noen legger seg til på en brygge, selv om brygga er ny? Kanskje båtene også er nye, og at det er derfor du ikke har sett de før?

 

Eller kanskje det er noen som har kjøpt båt for første gang og funnet et fint sted de kan ligge og kose seg. Som deg og meg og alle andre. Stikk ombord å si HEI, og fortell historien om stedet, så kanskje du får noen nye båtvenner også.

 

Ben Sin

Link to post
Share on other sites

Hva er rart med at noen legger seg til på en brygge, selv om brygga er ny? Kanskje båtene også er nye, og at det er derfor du ikke har sett de før?

Jeg ferdes i samme området selv og kan med selvsyn bekrefte det Sabeltann skriver. Poenget er at de som legger seg langsmed ikke har tilstrekkelig sosial intelligens til å forstå seg på godt sjømannskap og velvilje til og gjøre plass til andre, som ønsker å stoppe opp ved denne naturperlen.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Du har helt rett Ben sin, og det er det jeg og 99% av oss andre og gjør når vi treffer folk vi ikke kjenner på sjøen..tro ikke annet. :smiley:

 

Men det jeg prøver og poengtere og som Ingar fint viste til fra den gamle tråden som omhandler noe lignende er at dagens nye lange båter tar mye plass og at de fortrenger andre båter når det ligger longside. Tror rett og slett at båtene kansje er så store at de blir for tungvindt og vanskelig og legge til med dregg og at eiere derfor velger de offentlige bryggene som kaiplass. Før har de latt være og bruke plassen rett og slett fordi det er for tungvindt og dregge...

 

Forstår at på Stokken så er det forbud mot longside fortøyning...de har antakeligvis hatt de samme tendensene at noen få legger beslag på mange plasser. Alle har rett til og bruke en offentlig brygge, helt klart, samme hvilken størrelse båt de har. Den ene STORE båten idag hadde faktisk bakket inntil(på ende av brygga) og la dermed beslag på minimalt med plass. Hva med de andre? Hadde de med STORE båter gjort det ville nok en fire fem mindre båter med masse unger i og fått gleden av stranda idag......det er jo derfor brygga er lagt. at flere skal få tilgang til plassen...eller?

 

Nå skal ikke jeg mase mere om dette, kjekt med litt diskusjon dog!

 

Brødet til i morgen tidlig står i ovnen og jeg må ned og få det utav og la det få litt avkjøling..det er godt med hjemmelagt brød!

Link to post
Share on other sites

Det vi i hvertfall er helt enige om, er at longsidefortøyning er noe dritt! Vi opplever det samme der vi ferdes.

 

Selv trykker jeg bare på noen knapper, og vips er båten fortøyd med hekken eller baugen ut. Det er jo mye enklere enn alt annet, og de fleste store båter har vel slikt utstyr.

 

Hjalp selv en idag, som aldri hadde prøvd vinsjen sin og han var strålende fornøyd og takknemlig for hjelpen. Ny båtfører med ny "stor" båt.

 

Ben Sin

Link to post
Share on other sites

Vi var på Usken i helga, og la oss inn til brygga med anker i hekken og baugfortøying, slik som alle med unntak av ein hadde gjort før oss. Så kom ein stor P***** på førti fot og la seg utapå stakkaren som låg longside. Det skal seiast at eigaren av Princessen er ein hyggeleg kar som eg har møtt i havn før, og som den gongen spanderte vaffler på oss. :yesnod:.

 

Båten innerst gjekk først. Så då var det berre for dei to ytterste å kasta fortøyingane, gå litt utpå og fortøya på ny. Ein blir flink til å legga inntil når ei fortøyer longside. Ei sparer ein del straum siden ein ikkje må bruka ankervinsjen, men taper litt på bruk av baugpropellen.

 

Og til Ryfylke friluftsråd, om De les dette: Spar oss for tilrettelegging av alle perlene i Ryfylke, spesielt dei som ligg nær byen.

 

..På ein Sjøspeiderleir i fjor sommer på Lindøy

Er du og pensjonert sjøspeider?

Link to post
Share on other sites

En liten kommentar når det gjelder seilbåt folkets mere positive instilling (enn mange av oss med mindre/mellomstore motorbåter)til det å ligge longside med masse båter på utsiden:

Jeg har vært med og seilt en del i broderens Bavaria 36 og har et bestemt intrykk av at man sitter mye mere uforstyrret nede i "hulen" i en seilbåt. Man sitter dypere nede i båten, og siden regelen (meg fortalt) er at man skal alltid gå foran forreste luke så hører man rett og slett ikke så mye til de som tasser over dekk. At seilbåten pga tung kjøl ikke flytter noe særlig på seg hjelper jo også....

Noen som er enig?

 

Ellers er jeg enig i mye av debatten her, det ER mange som ikke tenker over at deres egen måte å fortøye ikke nødvendigvis er optimal/plassbesparende.

Men jeg synes allikevel at det er litt sterkt å ensidig henge ut Bavaria eiere og "millionærbåter", husk at det er faktisk endel også på dette forumet som passer inn i den klassen...

Ord for dagen: Spis en rå Fjesing til frokost.....så skjer det i alle fall ikke noe verre DEN dagen....

Link to post
Share on other sites

quote.gif
Disse hersens seilbåt eierene..... ;-)

Vi har i alle år hatt en liten fri havn like utenfor stavanger(linehavn), her har alle typer båter kunnet legge seg med dregg og inn til land. Alltid vært plass nok til alle.
Altifra små robåter til båter i 60fot+ har traktert denne naturperlen....i skjønn forening.

Hva skjer...jo friluftsrådet finner ut isammen med grunneigere at de skal gjøre området mere tilgjengelig for folk flest.....jaja...

For 4de helg på rad ser vi samme tendensen...folk som aldri før har vært i linehavn okkuperer den nye brygga som er montert...her snakker vi ikke om snekker og vanlige båter..heller store bavaria seilbåter, store fairlainer og annet milion rask....og de ligger der longside hele helga...sågar lå 45fot speedbåter med baugen ut idag...og milionærene i sine ny strøkne shorts bivånet vi som ikke fikk plass......

Vi som i alle år har brukt plassen må nå finne oss andre plasser...håper de nye innbyggerne og kan ta på seg og rydde på stranda hver gang de er ute...men de tror jeg ikke de gjør for nå ordner jo friluftsrådet opp....

Så jeg synest at vi skal la være og lage så mye brygge til "båtfolktet" rundt om kring for de ender bare opp med at uerfarne bavaria og annet milionær rask beslaglegger de siste friplassene som er igjen i ryfylke.....vanlige båter fortrenges....vi lå tre båter i sammen idag og pratet om dette. den ene båten gikk ut tidlig fredag da lå de første der allerede og ventet på vennebåter.... går vi til rossøy ja så er det ledig der(1 times gange) det er ofte for langt for disse pene menneskene....

Nå vet jeg at dette er noe spydig..men jeg ser ikke hvorfor vi på død og liv skal lage brygger, i linehavn har alle båter kunne legge seg med baugen mot land, seilbåter, motorbåter osv osv i alle år...så fort det kommer brygge ja så fylles den opp med svære seilbåter og motorbåter...båter vi aldri før har sett i denne uthavna....det synest jeg er rart...men nå er jo jeg litt rar da..

bare for og fyre litt i diskusjonen!

Vi hadde forøvrig ikke noe problem med og finne en flott uthavn i dag, med lekeplass til ungene, grill og solskinn...herlig dag!


Lavmål sabeltann, dette var lavmål
Link to post
Share on other sites

Hvorfor det SRA....har ikke jeg lov til og mene noe om dette på plassen, vil gjerne at du leser det jeg har skrevet i tråden og gir meg skikkelige argumenter på hvorfor du er uenig.

 

Regnet med diskusjon da jeg la det inn men vil gjerne ha gode argumenter....Som sagt det var en ;-) for og indikere at dette er skrevet i en litt munter tone..men synest godt du kan skrive hva du mener er feil...

 

Som tidligere sagt dette er en perle hvor vi i alle år har lagt oss med baugen mot land, nå ligger det noen få store båter ofte hele helga.

 

Min påstand er da at den nye brygga virker litt mot sin hensikt..eller? For det er helt klart en STOR forandring som har skjedd på stedet.

 

Kom gjerne med innspill på hva som kan gjøres.

Link to post
Share on other sites

Jag har bare et spørsmål.... er det den nye bryggen som er årsaken til problemet eller er det at det kommer mange

store bavaria seilbåter, store fairlainer og annet milion rask
som er problemet... Eller er det at du ikke kjenner båtene og har sett de før som er problemet..

 

Hadde planer om en tur til vestlandet i sommer med båten men med slike holdninger som her fremsettes så kan jeg neppe det... er ikke sikkert noen kjenner meg og har sett båten min før og dermed er jeg ikke velkommen i uthavner... spesielt ikke vi med Bavaria...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Lavmål???? sett dette flere ganger jeg... brygger i skjærgården som er merket med: IKKE LONGSIDE. og hva ligger der??? 40+fot longside og der det hadde vært plass tilmange er det kun 3... spørre om å få plass? de gidder ikke å se på deg engang hvis du ikke har et svært dråg...en gang jeg og et par andre små(17-20-16fot)fortet de seg for å få jolla/bummibåtene sine i alle åpninger...vi fant oss noen plasser m baug mot fjell men kronglete m noen eldre... de flotte palassene der flere hadde hydrauliske landganger lå longside...også båter liggende og bruker jolla hjem..

 

føl/tro hva dere vil men noen steder råder egoismen...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...