Suzuki Svart 13.Mai.2007 Del på Facebook Svart 13.Mai.2007 glassfibermatta fra Biltema kan iallefall ikke benyttes sammen med epoxy. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
MartinN Svart 13.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mai.2007 (redigert) Neivel, fordi? Dårlig kvalitet? Redigert 13.Mai.2007 av MartinN (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 13.Mai.2007 Del på Facebook Svart 13.Mai.2007 Er det ikke vanlig å mette glassfiberen med polyester? Det kan være lurt å pusse underlaget slik at det gir feste. Unngå blanke flater. Når har lagt matta på plass kveller du på polyester og ruller med en aluminiumsrulle for å få ut luften. Sitér dette innlegget Link to post
Sidelengs Svart 13.Mai.2007 Del på Facebook Svart 13.Mai.2007 Det holder !!!IKKE!!! å bare vaske, det MÅ slipes gjennom coaten på det stedet du skal støpe! Så vaskes med aceton, legge på polyester, legge ett lag med glassfiber, rulle med en jernrulle (for å mette duken). -Så gjenta ettersom hvor mange lag det trengs. Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 13.Mai.2007 Del på Facebook Svart 13.Mai.2007 Jeg vet bare at sånn er det, har vel noe med at tåene i en glassfibermatte ikke tar til seg epoxy. Det er egene matter som er beregnet til epoxy Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
OT-flyktning Svart 13.Mai.2007 Del på Facebook Svart 13.Mai.2007 Neivel, fordi? Dårlig kvalitet? Har ikke noe med kvalitet å gjøre. Fibrene er belagt med noe som passer til polyester, men ikke til epoxy (- eller omvendt muligens: fibrene må under produksjonen belegges med noe som passer til epoxy.) Sitér dette innlegget Link to post
MartinN Svart 13.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mai.2007 Ok, noen som har tips til gode polyester produkter? Sitér dette innlegget Link to post
Nefertiti Svart 13.Mai.2007 Del på Facebook Svart 13.Mai.2007 Biltema selger iallefall billig polyester...Jeg er vel av oppfatning at Polyester er Polyester, men...jeg det er muligens kvalitetsforskjeller. Jeg har tenkt, den dagen jeg får ånden å lage instrumentpod kun med Biltema produkter...som et forsøk, som forhåpentligvis kan bli OK nok. Men, hvor får man kjøpt jernrulle? Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 13.Mai.2007 Del på Facebook Svart 13.Mai.2007 Du kan nok ikke bruke den matta sammen med epoxy, slik er det bare. Det er riktig som Andreas skriver. Ellers kan du kjøpe polyester og herder på Biltema, fungerer utmerket og jeg har brukt det til diverse reparasjoner. Du velger tykkelse på matta avhengig av hva du skal bruke den til, middels tykkelse fungerer til det meste. Stedet som skal repareres må rengjøres skikkelig med et egnet middel, f.eks aceton. Deretter bør du slipe overflaten med en vinkelsliper med sliperondell slik at det blir grovt og gir godt feste. Polyester med herder og matte (ikke bland for mye poyester på en gang) påføres lag i lag og husk å rulle godt over og få ut all luft mellom hvert lag. Husk å vær nøye med mengde herder og temperaturen bør ikke vær for lav i luften. Etter en stund kan du male over med topcoat for en siste finish. Jon Sitér dette innlegget Link to post
monique Svart 13.Mai.2007 Del på Facebook Svart 13.Mai.2007 (redigert) Epoxy kan ikke brukes sammen med vanlig csm matte (manga korte hår), for epoxyen klarer ikke å løse opp bindemiddelet i csm, men hvis du får tak i rovingmatte, så kan den brukes til både epoxy og polyester. En annen ting man må være obs på, er at har man begynt å bruke epoxy så må man fortsette med epoxy. Epoxy kan brukes oppå polyester, men polyester vil ikke binde seg oppå epoxy. Det er uansett hva man bruker, så må alltid coat eller maling fjernes og området støvsuges og vaskes før støping. Redigert 13.Mai.2007 av monique (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 13.Mai.2007 Del på Facebook Svart 13.Mai.2007 Matte beregnet for bruk sammen med polyester er inkompatibel med epoksy. Matta, det være seg CSM eller rettede fibre, er emulsjonsbunden og skal kun brukes med ortopolyester. Emulsjonen inneholder bonding agent som gjør at polyesteren binder mot glasset. Sitér dette innlegget Link to post
Sinten Svart 13.Mai.2007 Del på Facebook Svart 13.Mai.2007 (redigert) Men, hvor får man kjøpt jernrulle? Veit ikkje om jernrulle er det same som aluminiumsrulle, men aluminiumsrulle har dei på maritim.no Aluminiumsrulle 1 Aluminiumsrulle 2 Aluminiumsrulle 3 Redigert 13.Mai.2007 av Sinten (see edit history) Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post
Gudrun Svart 13.Mai.2007 Del på Facebook Svart 13.Mai.2007 (redigert) I tilegg til det som er nevnt ville jeg og ha prøvd en lokal plastbåtbygger.... ta med en helt rein plastkanne og fyll på polyester på den.... Hvis du skal ha noen lag, så går det snart med noen kilo.... Herder utenom... Betaler du direkte så sparer du snart endel kroner kontra det som er i 1-5 og 10 kg bokser.... Ellers er det viktig at det er 100% reint, tørt og du bør stå temperert når du jobber. Har du lagret noe i en kald kjeller bør dette få tid til å temperere seg før du begynner å jobbe. Ville ha slipt vekk all topcoat for å være sikker på å få feste. Støvsug etterpå og så aceton. Bildet er litt dårlig, men unngå skarpe hjørner og kanter, rund de godt med egnet slipemaskin. Rull godt med jernrullen når du har laget på de lagene du skal ha for å være helt sikker på at luften er borte. Det spruter litt av denne rullen når du jobber, så bruk egnet verneutstyr når du jobber!!! Ikke stå i solsteiken når du plastrer, da herder det snart for fort.... ser det gjerne ikke før etter herding når det har blitt brunt..... Vask jernrullen i en boks med litt aceton oppi, så har du den til flere gangers bruk. Må du ha flere lag med plolyester/duk etter herding eller når du skal smøre topcoat på, husk å pusse vekk de små glassfiber flisene som stikker opp. De lager problemer for deg senere... Støvsug etterpå. Redigert 13.Mai.2007 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MartinN Svart 13.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mai.2007 Glimrende hjelp fra folket! Tusen takk!!!! Sitér dette innlegget Link to post
o.b.lix Svart 13.Mai.2007 Del på Facebook Svart 13.Mai.2007 husk også 10:1 - dvs skal du støpe i noe som er 1 cm tykt, så må du lage en 10 cm overgang (bakke) mellom gammel og ny plast... Sitér dette innlegget Link to post
monique Svart 13.Mai.2007 Del på Facebook Svart 13.Mai.2007 (redigert) Mulligan, det er ikke alle matter med rette fiber (roving/ vevde matter) som er emulsjonsbundet, det er mange som er sydd, og derfor kan brukes med både polyester og epoxy. Jeg jobber med både polyester/ vinylester og epoxy til daglig, vi bruker samme duker ( db, dbl,dbt og dblt) til alle matriser, bortsett fra ikke csm matte til epoxy. Man kan få tak i csm matter til epoxy også, som har et annet binde middel. Redigert 13.Mai.2007 av monique (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 13.Mai.2007 Del på Facebook Svart 13.Mai.2007 Noen aktuelle tråder: Rep av gammel plast båt Arbeid med glassfiber. Dagbok prosjekt fjerne skum - bygge ny dobbeltbunn Hvor tykk glassfibermatte? Ellers en mengde tråder i Emneoversikten. Sitér dette innlegget Link to post
MartinN Svart 13.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mai.2007 Emneoversikten ga blink! http://kunder.123onweb.no/westsystem_no/up...stemhandbok.pdf Oppskrift, enkelt og greit! Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 13.Mai.2007 Del på Facebook Svart 13.Mai.2007 Epoxy er dyyrt, kreftfremkallende og knallhardt å slipe, helt unødvendig til denne jobben... Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 14.Mai.2007 Del på Facebook Svart 14.Mai.2007 Mulligan, det er ikke alle Joda, kjenner til det. Poenget jeg prøvde å få fram var at man skal bruke kompatible materialer. Det er en bråte forskjellige matriser og fibre. Jobber litt med karbo som hverken er bundet eller sydd. Den ramler i en haug på arbeidsbordet hvis man ikke taper den før legging. Den kan selvsagt brukes med alle typer matriser. Sitér dette innlegget Link to post
BAG049 Svart 14.Mai.2007 Del på Facebook Svart 14.Mai.2007 her er en tidligere tråd med tips https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=29606 Polyester og herder får du kjøpt på Biltema, også top coat som du bruker for å få en fin finish og riktig farge etter at det du har lagt på har herdet. Men du bør vente til det blir varmere i været, minst 15 grader Sitér dette innlegget Link to post
MartinN Svart 14.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2007 (redigert) Polyester og herder får du kjøpt på Biltema, også top coat som du bruker for å få en fin finish og riktig farge etter at det du har lagt på har herdet. Javel, så det dere sier er hva? Polyester og herder (hva heter produktet på Biltema) + et lag med topcoat i bunn av båten? Jeg sitter nå bare igjen (etter vask og fjerning av gammel glassfiber og finerplater) med det som er levert fra fabrikken i sin tid, altså plastformen til seter/ gulv/ luker ned til skroget.. Bør jeg gjøre dette før jeg monterer og fester nye finerplater for å bygge opp skjelettet til seter osv? Herder epoxy mot polysterunderlaget? Ingar? Du som er guruen her, hva mener du? Redigert 14.Mai.2007 av MartinN (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sodne Svart 14.Mai.2007 Del på Facebook Svart 14.Mai.2007 viss du ska ha hugget matte, (csm, eller biltema matte) og bruke poxy så er det pulver matte du skal ha, en assortert jernvare handel eller div. nettbutikker f.eks west system har disse. Jeg ser i svarene du har fått at mange synst du bør bruke pol. og csm. Jeg pleier å si at reparasjon av herdeplast foretas med epoxy og pulvermatte, det er lettere og man får bedre styrke og bedre heft. men puss godt først helst med 24 korning og ikke for hardt trykk. OG bruk verne utstyr. Sitér dette innlegget stå i ro båt! Link to post
Sinten Svart 14.Mai.2007 Del på Facebook Svart 14.Mai.2007 Polyester og herder (hva heter produktet på Biltema) + et lag med topcoat i bunn av båten? Produktet heiter Polyester .Det er to komponent og herdar (sjå link) må derfor blandast i. Herdaren står som regel i lage med polyesterspanna i butikken. Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post
MartinN Svart 14.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2007 (redigert) Ok! Da er jeg med... Planen er følgende: Vaske og pusse ned for deretter å legge glassfibermatter og mette duken med polyester. Dette gjøres over hele båten innvendig (ikke kabin)! La dette herde, dekke med topcoat og siden bygge opp skjelettet (oppå dette) med finerplater (vertikalt) og feste dette med epoxy mot polyesterunderlaget/ glassfiberunderlaget.. Hehe, mange spørsmål, men det blir for dumt å gjette på dette når jeg ikke har peiling.. Takk! Redigert 14.Mai.2007 av MartinN (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.