Jump to content

epoxylim eller polyurethanlim?


Steffen

Recommended Posts

Det holder med polyurethanlim, men det blir etter mitt sjønn sterkere med epoxy.

Blir det gjort riktig så blir alle sjøter også vantette.

Da polyurethanlim er et relativt dyrt lim tror jeg ikke det er så mye å spare på å bruke det.

 

Hadde jeg stått over for det valget hadde jeg valgt epoxy.

 

Bruker du epoxy til å lime med, da må du huske å pensle ufortykket epoxy på de flatene som skal limes.

Når det er gjort tar man litt fortykkningsmiddel i epoxyen, nok til at det blir som majones i konsistensen, denne blandingen taes på de flater som skal limes.

Husk at epoxy må skjermes for uv stråler enten med maling eller lakk med uv filter.

Før man pusser på epoxyen må den vaskes med såpevann, dette for å vaske vekk voks rester som felles ut under herding.

Det med vaskingen er serdeles viktig der det skal males eller lakkes, dette for at lakken skal henge ordentelig.

Link to post
Share on other sites

Før man pusser på epoxyen må den vaskes med såpevann, dette for å vaske vekk voks rester som felles ut under herding.

Det med vaskingen er serdeles viktig der det skal males eller lakkes, dette for at lakken skal henge ordentelig.

 

Amin-blush kaller vel utlendingene dette. "Voksen" er vannløselig, så man skal bare vaske med vann, ikke såpevann. Såpevannet vil etterlate en (mikroskopisk) hinne av såpepartikler. Amin-blush opptrer i forbindelse med at epoksyen er helt utherdet(etter ca 1 døgn). Dersom man ved pålegging av duk skal legge på 2-3 strøk med epoksy for å fylle veven, bør man legge på strøk 2 og 3 før epoksyen er helt utherdet. Man trenger da ikke vaske og slipe flaten mellom strøkene.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...