Jump to content

Båtferien 2007


Astor

Recommended Posts

Vi starter båtferien i morgen ettermiddag, det som gjenstår er bare å bestemme oss for om vi drar til vestkysten i Sverige eller sørover her hjemme - vi lar været bestemme, men det er jammen ikke lett. På yr.no skifter varslene fra time til time, men akkurat nå ser det best ut sørover.

Link to post
Share on other sites

Tankmåleren står på halv siden vi fyllte opp på Herføl. Mye sakte kjøring i 6-7 knop. 150 liter fra Herføl til Fiskebekkil og retur er ikke så galt.

 

Men fylte ikke du opp her før du dro da ? Måtte vel ikke fylle på Herføl da vel ? Noe jeg har missa her ? Bare lurte litt nu , men sikkert en grei forklaring på saken ..............

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Vi starta i går på en 2-ukers ferieperiode, hvorav storparten av tiden er avsatt til båtliv.

Så langt har det blitt litt loffing i den nærmeste Østfold-skjærgården. Etter en rekognoseringstur igjennom Hankøsundet på søndag, ble mandag til tirsdag tilbragt ved Geitøya (Mærrapanna). Et fantastisk flott område! Denne uka kan man jo også velge og vrake i ledige fortøyningsringer!

Vi ser an været og justerer planene etter det.

 

Bildene nedenfor er fra Geitøya/Mærrapanna.

 

geitoeya_oversikt__red.jpg

geitoeya__kveldsstemning.jpg

 

Regnværet i ettermiddag ble "ridd av" i hjemmehavna, hvor dynamoen ble forberedt på den nye PDAR-regulatoren som skal monteres. Mye "fikling" i og med at dynamoen (Hitachi) måtte plukkes "helt" fra hverandre for å få kobla til "styreledningen" for regulatoren. Jørg's detaljerte monteringsanvisning var imidlertid god å ha, og prøvekjøringen etter at dynamoen var sammensatt igjen, tydet på at den hadde overlevd inngrepet. Nå gjenstår bare oppkobling og montering av selve regulatoren, før latmannslivet til dynamoen forhåpentligvis er over!

Link to post
Share on other sites

Ligger nå fortøyd longside i Smøgen, vært her siden klokken 13 i dag, har vært noen timer med opphiold med når regner det igjen. Rimnelig god plass i havnen, ligger kun en rekke med båter, og det er plass til et rekker til.. Er mest seilbåter her, og mange av god Bayersk kvalitet, og et par franske damer har også funnet veien hit.

 

16-17 grader i luften, 15,5 i sjøen og regn er hva været kan by på her

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Lars H. - har du regnet på fordelene med WLAN fra Rover Rabbitt i forhold til å bruke Edge/3G og Mobilt Kontor. Prisen på Mobilt Kontor i norden er kr 25 per MB. Er spent på svaret ditt. Har du oversikt over hvor Rover Rabbit er tilgjengelig på Vestkysten av Sverige? Reiser i morgen tidlig nedover svenskekysten og videre til Anholt. Kjenner ikke internettprisene i Danmark utover ved bruk av mobilt kontor. Ligger nå i Soon med Mobilt Kontor.

Link to post
Share on other sites

Rover Rabbit fungerer ikke her jeg ligger i Smøgen, får kun very low på signal styrken og det rekker ikke til å komme på nett, det er Telenor Edge (115kb) som hjelper meg på nettet nå... Har betalt 299 sek for en måneds bruk for "kaninën", men hjelper lite når det ikke er dekning.. Var imponert i Hunnebostrand, men ikke her

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker vanlig kabel fra pc'en til mobilen og kobler meg opp.... det er bedriftsab. fra Telenor jeg har, vet ikke noe mere om det enn som så... ikke hva det koster heller (Hydro betaler).

 

Skal du nedover svnskekysten i morgen roaldbj så er det meldt liten til stiv kuling fra vest i morgen ettermiddag, vi blir nok mest sannsnynlig liggende her i Smøgen til det dette uværet har passert, dvs. fredag.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Lars H. - har du regnet på fordelene med WLAN fra Rover Rabbitt i forhold til å bruke Edge/3G og Mobilt Kontor. Prisen på Mobilt Kontor i norden er kr 25 per MB. Er spent på svaret ditt. Har du oversikt over hvor Rover Rabbit er tilgjengelig på Vestkysten av Sverige?
Nei, har ikke regnet så nøye på det, men med kursen på SEK skulle et månedsabonnement tilsvare sånn ca. 10MB. Og det går fort når en er langt hjemmefra og vil lese litt norske aviser på nettet. Og hvordan er det med Mobilt Kontor, er det ikke faste månedsavgifter i tillegg? Oversikt over hvor du har accesspunkter på svenskekysten finner du på Rover Rabbitt sine sider, https://www.roverrabbit.com/menu_left.htm. Klikk på "Locations" i menyen til venstre.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Rover Rabbit fungerer ikke her jeg ligger i Smøgen, får kun very low på signal styrken
Jeg fikk også lav signalstyrke noen steder sist år, men det var da jeg hadde USB enheten plugget rett i PC'n og satt nede i båten. Satte så på en 3m kabel slik at USB-enheten kunne plasseres oppe på taket, og da var det fryd og gammen.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Fant ikke noe gratis WLAN på Gullholmen sist år, er det et usikret privat nett du har funnet, eller har hvnen satt opp noe?

Skal selv nedover i august, så det er greit å vite hvor en kan komme på nett.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ja det ser ut til at det blir bra med norske båter i år også. Har kjørt i kø nedover svenskekysten noen år på rad, da vi må ta ut ferie i fellesferien. I år er ikke noe unntak, så vi reiser i neste uke, onsdag kveld eller torsdag morgen, og sikter på å komme oss et stykke syd for Strömstad. Gleder oss til å komme ut på langtur med den nye båten, som så langt har levd opp til forventningene. :cheers:

Hilsen Ludde

 

Link to post
Share on other sites

Ja det ser ut til at det blir bra med norske båter i år også. Har kjørt i kø nedover svenskekysten noen år på rad, da vi må ta ut ferie i fellesferien.

Det går veldig fint å ikke gå den indre leia også. Vi kjører mer og mer ute i skipsleia. er deilig å slippe all kækjøringa til og la Vera og Petra få gå seg litt skikkelig varme.

 

Har egentlig ikke opplevd noen fryktelig køkjøring noen gang heller. Men det er en del norske båter som kjører litt i hytt og pine. Men det går jo greit det også

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Bitteliten

 

Du har rett, det var mer ment som et bilde på trafikken nedover kysten. Vi holder oss også mye utskjærs, men det finnes hyggelige steder i den indre leia, som vi synes hører med på vei sørover eller nordover. Ellers er ambisjonen å komme oss til Damnark et eller annet sted. Har vært på Lesø tidligere, så kanskje Anholdt eller Sæby kunne vært noe?

Hilsen Ludde

 

Link to post
Share on other sites

En liten oppdatering fra Kungshamn, vi tok en "lang etappe" i dag fra Smøgen til Kungshamn (nesten 1 nm), skulle egentlig bare innom ICA for å handle, men fikk så fin plass i havnen at vi bestemte oss for bli over natten... og "medisinaldepoet" har jo utsalg her, så da slipper jeg unna mellanøl..

 

Vinden har økt i styrke, kommer fra SW og er av bris styrke, med frisk bris 9-10 i kastene.. Det er lovet en økning utover kvelden så tiden vil vise. Sol og eller bra vær, 986 mb luftrykk og meget svakt stignde..

 

Regner med at vi fortsetter i morgen, har liksom et lønnlig håp om å komme innom uthavnene enten i Tån eller Brandskär før vi skal innom fiskerestauranten i Fiskebäckskil... Deretter Kjärringøen før Danmark en gang i neste uke.. Med dagsetapper på 1 nm kan det jo ta sin tid....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Men fylte ikke du opp her før du dro da ? Måtte vel ikke fylle på Herføl da vel ? Noe jeg har missa her ? Bare lurte litt nu , men sikkert en grei forklaring på saken ..............

 

Tine III

 

 

Topper alltid på Herføl til hyggelig pris hos "bensinkællen" der ende. Koslig kar. 7.05 med rabatt.

 

Nå ligger vi innerst i gjestehavna i Horten hvor torden og lyn kommer og tar oss. :lol:

Etter å ha vasket skuta tok vår herre på høytrykken og spylte Astor gullende ren. Snakk om service.

 

I morgen legger vi oss i San Polè. Lørdag hjem med pikk/pakk og på fotballkamp.

 

Litt sjø aktenfra hjemover mellom en haug med ragattaer utenfor Hankø. Merket lite til sjøen da vi fløt fint hjemover i 10-14 knop. Innenfor Rauer møtte vi Nikita på vei nedover. Hyggelig prat på K-77. od tur videre Paul!

 

På Vetnet ligger nå Nord_West på sin faste 5-ukers ferieplass. De gledet seg til en avslappende sommer på Nord-Koster.

 

Rem er forsatt nedenfor Lysekil.

 

Fyllte opp 160 liter på Herføl. 22 motortimer er det blitt ned til Fiskebekkil. Det skulle bli 7.5 liter pr. time på blandet kjøring. Det er vi godt fornøyd med.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...