CB. Svart 27.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2007 En praktisk prøve hadde naturligvis vært det beste sammen med en obligatorisk prøve på like linje med førerkort på bil. Det åpner også for økt syssesetting da nye opplæringsteder må startes opp. En annen fordel er at flere tenker seg om 2 ganger før en vurderer å kjøpe båt. Det kan også være en fordel for oss andre da flere plasser blir tilgjenglig på sjøen. Jeg er enig med Mouche i at vi trenger kontroll på sjøen i større grad enn i dag. Årsavgift i størrelsesorden som årsavgiften til bil klarer de fleste og spise. En økning av dieselavgiften er også av det gode. Det medfører at flere tenker seg om før en drar på sjøen en solfylt dag noe som kun er en fordel med tanke på miljøet og vi andre som SKAL på sjøen uansett vær og vind. For at ikke seilfolket skal slippe unødvendig lett unna så kan det med fordel innføres en vind avgift som bør ligge på størrelses nivå av et gjennomsnittlig diesel avgift for en motorbåt pr år. Det viktig å være konsekvent. Forsvaret har kjøpt inn endel nye fregatter det åpenbart ikke er behov for. For å frigjøre ressusjer og spare penger på nye innkjøp av nye politi båter så kan kanskje disse benyttes til kontroll. Da får vi gjort bruk av en feil investering til glede for sjølivets sikkerhet. Det bør også innføres alkometer styrt start sperre på båter så snart som mulig og helst en 0.0 grense på sjøen. Tross alt har flere drukningsulykker sitt grunnlag i alkoholen. Det bør også innføres plikt til å ha på flytevest kontinuerlig. Dette bør også gjelde i større båter. Tross alt bedrer dette sikkerheten og det er alltid best å være føre var. Det siste bør være å innføre maks hastighet på 5 kn i hele indre Oslofjord. Det sparer miljøet, vi eliminerer også hekkbølge problematikken. Dette må også gjelde seilbåter. Det enkelste her er sansynligvis å begrense seilarealet slik at ingen kan komme opp i hastigheter over 5 kn uansett vind. Det bør også bli forbudt å seile i innfartsleder. Det styrker sikkerheten da en slipper disse sikksakkseilasen som tidvis kan være meget uforutsigbare for motorbåtfolket. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post Share on other sites More sharing options...
nimbuster Svart 27.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2007 Hvem sier at det må være et "must" med et økt kontrollapparat fra myndighetenes side, bare fordi Båtførerbevis blir obligatorisk? Bortsett fra Mouche da...som fortsetter sin harsellering... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
CB. Svart 27.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2007 Når staten pålegger noe så må det økt kontroll til. Ellers så har ikke pålegget livets rett. det blir lite respektert. Ta f.eks bilbelte regelen. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 27.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2007 5 båter +hytte. Skjønner at det var en komplisert matematisk oppgave, men riktig svar er fire båter (Jeg har to båter med seil og tre båter med motor, den ene av disse har begge deler)! Samlet vekt på disse båtene er ca 3500kg og totalt antall hk er 123. Alle tre motorer er moderne fire-taktere. Totalt forbruk av fossilt brensel i årets sesong var ca 300 liter bensin og så overlater jeg til andre å avgjøre om det kvalifiserer til miljøversting og i hvilken grad. At den hytta jeg har er et miljøproblem var jeg ikke klar over, men vil gjerne bli opplyst om hvordan slik at jeg kan endre på det som er mulig for å kunne henge opp et Svanestempel på hytteveggen. Ti orientering så er strømforbruket i løpet av et år på ca 1500kwh, ikke inn/utlagt vann og utedo. Ja, jeg har flere biler. Noe av grunnen til det er at kollektivtrafikken, i den grad den finnes, er alt for dårlig utbygd og i tillegg svært lite pålitelig. Jeg er absolutt tilhenger av å ivestere (mye) i de områder hvor dette er naturlig/riktig. En god start hadde vært å doble frekvensen med lokaltog og halvere prisen, men ser ikke ut til at noen partier går inn for dette - merkelig nok og dessverre! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
CB. Svart 27.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2007 Har sikkert noe med dårlig utbygd jernebane nett å gjøre Mouche, men det kan sikkert (-- reference to evil site removed --) svare bedre på Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 27.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2007 Hvem sier at det må være et "must" med et økt kontrollapparat fra myndighetenes side, bare fordi Båtførerbevis blir obligatorisk? Bortsett fra Mouche da...som fortsetter sin harsellering... Nei, det er ikke et "must", men tror faktisk at det er flere enn meg som mener at å innføre regler hvor det ikke vil være kontroll med om disse etterleves har begrenset verdi. Da mener jeg det er bedre å bruke pengene (de samme) på informasjonskampanjer og gjerne få båtføreropplæring inn i skolen som man nå gjør i f.eks Lillesand. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
catano Svart 27.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2007 Hei.mouche Trafikalt grunnkurs koster ikke 4 5000 kr det ligger på ca 1500 kr + mørkekjøring i vinterhalvåret kr 14000. mvh Catano Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post Share on other sites More sharing options...
CB. Svart 27.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2007 En meeeeeget god ide, burde vært obligatorisk, i alle fall rundt kysten. Kunne med fordel kuttet ut forming og heimkunnskap for gutter. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 27.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2007 Hei.moucheTrafikalt grunnkurs koster ikke 4 5000 kr det ligger på ca 1500 kr + mørkekjøring i vinterhalvåret kr 14000. mvh Catano Hei! Min sønn tok traffikalt grunnkurs for et år siden og betalte; 10 timer teori 1440 4 timer førstehjelp 575 Mørkekjøring demo 1610 Totalt 3625 Usikker på hva prisen er i år, men gratis er det ikke! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
CB. Svart 27.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2007 Hei.moucheTrafikalt grunnkurs koster ikke 4 5000 kr det ligger på ca 1500 kr + mørkekjøring i vinterhalvåret kr 14000. mvh Catano Synes også 45000 var noe mye. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post Share on other sites More sharing options...
alidal Svart 30.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2007 Er i hvertfall viktig å kunne lanterneføring. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Daffy Svart 31.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2007 Og det plikter du vel allerede i dag Nei, det er ikke et "must", men tror faktisk at det er flere enn meg som mener at å innføre regler hvor det ikke vil være kontroll med om disse etterleves har begrenset verdi. Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post Share on other sites More sharing options...
Poseidon Svart 1.November.2007 Del på Facebook Svart 1.November.2007 Er i hvertfall viktig å kunne lanterneføring. Så enig, så enig Alidal! Det er smått bevendt med kunnskaper om lanterneføring; også hos de som har skrevet den gode artikkelen du linket til: Vidner har bekræftet over for Coast Guard, at slæbebåden foruden de almindelige lanterner førte tre hvide lanterner, der kunne ses horisonten rundt, lige over hinanden, ligesom mudderprammen var afmærket med styrbord og bagbordlanterner og agterlanterne, sådan som de internationale søvejsregler kræver det. Uthevningen er gjort av meg, og påstanden om at det er dette sjøveisreglene krever er feil! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post Share on other sites More sharing options...
Anonym Svart 1.November.2007 Del på Facebook Svart 1.November.2007 Er kr 2000 mye penger, tatt i betrakning av at et båtførerbevis trolig er gyldig livet ut. Ja, det er faktisk uendelig mange ganger den prisen det koster for kompetanse til å føre tilsvarende fartøy i dag. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
23 fot Svart 1.November.2007 Del på Facebook Svart 1.November.2007 En praktisk prøve hadde naturligvis vært det beste sammen med en obligatorisk prøve på like linje med førerkort på bil. Det åpner også for økt syssesetting da nye opplæringsteder må startes opp. En annen fordel er at flere tenker seg om 2 ganger før en vurderer å kjøpe båt. Det kan også være en fordel for oss andre da flere plasser blir tilgjenglig på sjøen. Jeg er enig med Mouche i at vi trenger kontroll på sjøen i større grad enn i dag. Årsavgift i størrelsesorden som årsavgiften til bil klarer de fleste og spise. En økning av dieselavgiften er også av det gode. Det medfører at flere tenker seg om før en drar på sjøen en solfylt dag noe som kun er en fordel med tanke på miljøet og vi andre som SKAL på sjøen uansett vær og vind. For at ikke seilfolket skal slippe unødvendig lett unna så kan det med fordel innføres en vind avgift som bør ligge på størrelses nivå av et gjennomsnittlig diesel avgift for en motorbåt pr år. Det viktig å være konsekvent. Forsvaret har kjøpt inn endel nye fregatter det åpenbart ikke er behov for. For å frigjøre ressusjer og spare penger på nye innkjøp av nye politi båter så kan kanskje disse benyttes til kontroll. Da får vi gjort bruk av en feil investering til glede for sjølivets sikkerhet. Det bør også innføres alkometer styrt start sperre på båter så snart som mulig og helst en 0.0 grense på sjøen. Tross alt har flere drukningsulykker sitt grunnlag i alkoholen. Det bør også innføres plikt til å ha på flytevest kontinuerlig. Dette bør også gjelde i større båter. Tross alt bedrer dette sikkerheten og det er alltid best å være føre var. Det siste bør være å innføre maks hastighet på 5 kn i hele indre Oslofjord. Det sparer miljøet, vi eliminerer også hekkbølge problematikken. Dette må også gjelde seilbåter. Det enkelste her er sansynligvis å begrense seilarealet slik at ingen kan komme opp i hastigheter over 5 kn uansett vind. Det bør også bli forbudt å seile i innfartsleder. Det styrker sikkerheten da en slipper disse sikksakkseilasen som tidvis kan være meget uforutsigbare for motorbåtfolket. Mener du alt dette seriøst???? I såfall ønsker jeg IKKE å bli kjennt med deg i tilfelle vi skulle møtes på sjøen en dag.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
m/s draugen Svart 1.November.2007 Del på Facebook Svart 1.November.2007 23 fot: Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
23 fot Svart 1.November.2007 Del på Facebook Svart 1.November.2007 23 fot: Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
m/s draugen Svart 1.November.2007 Del på Facebook Svart 1.November.2007 Kan ikke etter fattig evne skjønne noe annet at dette må være ett utsagn for å provosere,eller skape litt liv og røre Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Astor Svart 1.November.2007 Del på Facebook Svart 1.November.2007 Slikt tror jeg man må ta med et smil. Humor! Fantasien har ingen grenser. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post Share on other sites More sharing options...
chagall Svart 1.November.2007 Del på Facebook Svart 1.November.2007 (redigert) Forsvaret har kjøpt inn endel nye fregatter det åpenbart ikke er behov for. For å frigjøre ressusjer og spare penger på nye innkjøp av nye politi båter så kan kanskje disse benyttes til kontroll. Da får vi gjort bruk av en feil investering til glede for sjølivets sikkerhet. Det enkelste her er sansynligvis å begrense seilarealet slik at ingen kan komme opp i hastigheter over 5 kn uansett vind. Det bør også bli forbudt å seile i innfartsleder. Det styrker sikkerheten da en slipper disse sikksakkseilasen som tidvis kan være meget uforutsigbare for motorbåtfolket. Unnskyld meg, `Contraband`, men dette innlegget minnet meg om skuespilleren Bjørn Sand`s skikkelse "Stutum", som hadde mange humoristiske meninger om "ditt og datt". Jeg ser også humoren i dette. Redigert 2.November.2007 av chagall (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
CB. Svart 1.November.2007 Del på Facebook Svart 1.November.2007 Det var nok ironisk ment, trodde de fleste skjønte det. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post Share on other sites More sharing options...
m/s draugen Svart 1.November.2007 Del på Facebook Svart 1.November.2007 (redigert) Det var nok ironisk ment, trodde de fleste skjønte det. Luringen.Lurte meg...............................................................nesten Redigert 1.November.2007 av m/s draugen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 1.November.2007 Del på Facebook Svart 1.November.2007 (redigert) Danskene har tydeligvis krav om praktisk prøve for føring av "speedbåde". Det er ser ut som kombinasjon av motoreffekt og skroglengde, samt at skrog er av planende type som utløser krav til "Speedbådsfører bevis". Lovtekst Læreplan fra Søfartsstyrelsen. Dersom man vil begynne med seg selv i stedet for bare å sette krav til andre, så synes jeg at den danske læreplanen ser meget interessant ut. Jeg kunne tenke meg å gjennomgå den selv FRIVILLIG neste båtsesong. Synes det var mye å lære om sikkerhetstiltak her. (flagger for innholdet, ikke for at det er obligatorisk med praktisk prøve) Redigert: OT kommentar fjernet av NilsPils Redigert 2.November.2007 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
catano Svart 1.November.2007 Del på Facebook Svart 1.November.2007 (redigert) Hei. DET VAR DA FOR BANNET hvor dere skal ødelegge en tråd, har skrevet det tidligere i tråden også. Dennne tråden ble hentet frem på nyt med et enkelt spøsmål `` blir det noe av båtfører bevis`` Det som sjer etter det er jo forbannet mye tull. OM IKKE MODERATOR nå griper inn å stenger ute dere som bare driver med denslaks tull får jeg finne på andre måter å få slutt på dette. Jeg forstår godt at andre forum slenger med leppa overfor oss her da det tydeligt bare finnes tullinger som heller kunne skrvet sms eller brukt barne sin msn å komunisert den slaks tull på. At dere skal skrive alt dette tullet her må bety dere ikke har annet å gjøre, som å stille opp i heime og eller annet fornuftigt arbeid. At dere overfor andre ikke har mer respekt for andre er desverre så tydeligt at det er en stor skam. Jeg oppfordrer Noderator på det sterkeste å ordne opp i dette snarest. Mvh Catano Redigert 1.November.2007 av catano (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post Share on other sites More sharing options...
CB. Svart 2.November.2007 Del på Facebook Svart 2.November.2007 Luringen.Lurte meg...............................................................nesten Æsj,.................bare nesten Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.