Jump to content

Båtførerbevis kommer dette?


froesak

Recommended Posts

Der er du nok inne på noe, Sigurd. Kravene er ikke særlig høye - det er en av grunnene til at jeg ikke er særlig imponert over forslaget om obligatorisk bevis. Du blir nemlig ikke særlig mye klokere.

 

mvh tuffff

 

Hvor mye klokere en blir avhenger vel antakelig av forhåndskunnskapene. At du ikke er imponert betyr ikke at andre ikke vil ha god nytte av en slik opplæring.

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Link to post
Share on other sites

Jeg er svært glad for at Båtførerbeviset nå blir innført. Mange hopper rett i førersetet på en diger hurtiggående båt uten noen form for opplæring eller kunnskap om sjøvett. Jeg tror neppe det er de over 60 som er problemet, det er nok aldersklassen under.

 

Gode holdninger kommer inn gjennom grundig opplæring. :flag:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Det legges opp til at det gamle båtførerbeviset godtas på linje med et event. nytt obligatorisk.

 

mvh tuffff

 

Uansett hvor kort/lenge du har hatt det??

 

Det er jo ikke noe problem å ta det på nytt, men penger spart er bensin fylt :smash:

 

Lengter til sommer´n :yesnod:

 

Har mere lyst til å ta VHF enn å ta båt lappen på nytt

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke enig med deg der Astor. :nono: Jeg er under 60 og føler meg rimlig kompetent både i A-jolle som i 10 ft with med 40 hk :yesnod::wink: Eller Contraband i østavind inn mot Sætre brygge :wink:

 

men

 

 

Opplæring er alltid bra. :flag::wink:

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Jeg tror neppe det er de over 60 som er problemet, det er nok aldersklassen under.

 

Det er tydeligvis stor forskjell på å kjøre bil og å kjøre båt for det tilbys oppfriskningskurs for bilførere over 60 mens i båt så er det de under 60 som må på kurs for de eldre kan dette og glemmer ikke. :rolleyes:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

.....Gode holdninger kommer inn gjennom grundig opplæring...... :flag:

 

 

Grundig???? Som er så overfladisk og enkelt at enhver sklir igjennom med glans. Du og jeg har nok svært så forskjellig forståelse av ordet grundig. Tror du obligatorisk opplæring blir noe grundigere enn den frivillige ordningen som allerede finnes? Tror ikke jeg!

Link to post
Share on other sites

Hele båtførersaken er en trist historie som ender i en obligatorisk papirlapp båtfolk ikke er tjent med. Her er min subjektive oppfatningen av hvordan veien til obligatorisk førekort skjedde. De som satt midt oppe i lobbyvirksomheten kan sikkert ta meg på små faktafeil...men det beste er jo om de kan suplere min historieskriving med nye ukjente detljer for å belyse prosessen fra ideen om obligatorisk førerkort dukket opp til "alle" politikerne nikket.

 

Slik jeg oppfattet det startet det for noen år siden med Norsk folkehjelps årlige jamring om drukningsstatistikk og at livet på sjøen var farlig pga nyrike med mange HK. Det som ikke ble fremnhevet i pressemeldingene var at mange på statistikken desverre var middellaldrene erfarne menn alene på fiske et sted på Vest landet eller Nord Norge. Politiets respons var økt kontroll av redningsvester i Middagsbukta på solskinnsdager.

 

Etter hvert hang KNFB seg på hylekoret, ja og ikke minst Redningselskapet. Standardsituasjonen er jo den lokale redaksjon kikker ut vinduet å ser at båtsesongen er i gang..og da må man jo lage en artikkel om båtliv...og den originale ideen dukker opp hver gang om at man jo kan bli med Redningselskapet eller politibåten på tur....og når saken kommer i trykken er det alltid en selvhøytidlig fyr som kan fortelle avisen hvor ille det er på sjøen.

 

Et av mange av disse sakene var i Aftenposten hvor de sjokkert kunne konstantere fra dekket på politibåten at en mor i jolle lå i plan ut til hytta på Bleikøya....(fy fy det er jo 5 knop i indre havn)...ikke bare det men politiet fakket også en fyr på tur fra Malmøya som prøvekjørte en båt og som hadde en vest for lite ombord.

 

Når så nidkjær kontroll i indre havn medfører bøter som folk som ligger i 10-15 knop....kan Aftenposten slå til med sjokkmeldingen om at det er stadig flere fartsbøller på fjorden. (Uten å reflektere om antal fartsbøter har med antall kontroller å gjøre.)

 

Når så medier, ordensmakt og interesseorganisasjoner var enig om virkelighetsbeskrivelsen og tiltak (førerkort) var egentlig saken avgjort.

 

Sakens videre gang gjennom regjering og Storting er vel egentlig kunne en proformasak hvor spørsmålet aldri var ja eller nei til sertifikat, men kun detaljer i implementeringen.

 

I dette forum er det nå åpen debatt for og mot obligatorisk sertifikat et debatt som vel aldri nådde politikerne...premissene var jo lagt av medier og organisasjoner.

 

Bra den sunne fornuft og takhøyde i debatten finnes her i forumet.....båtfolkets sanne talerør.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Problemet salt er at du her (også) vil bli møtt med argumenter som at; man blir jo ikke en dårligere båtfører om man har tatt en båtførerprøve, ikke gjør det vondt, koster ikke allverden, for ikke snakke om alle de gode holdningene man vil bli innprentet i løpet av dette kurset!

 

Vel, nå er jo ikke kurset obligatorisk, kun prøven, og det er ikke kombinert med hverken praktisk opplæring eller test om denne kompetansen, men pytt pytt innføring av obligatorisk båtførerprøve vil vise handlingskraft, evne og vilje, og det er jo bra? :flag:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det er jo ganske uproblematisk for meg å ta prøven. Med litt overtaling får jeg vel min kone til å gjøre det også...og når junior er 16 er det vel fornuftig at han tar kurset...men så var det de andre brukerne av båten da...jeg kan jo ikke tvinge søsken, svogere og venner til å sertifikatet i tilfelle de låner båten en ettermiddag. Det er jo hyggelig å bli dradd på vannski å ikke bare kjøre båten, men nå blir det plutselig ulovlig hvis ikke hele vennegjengen har sertifikat.

 

Ellers har gleden av å tømme lommene mest mulig når jeg med badeshorts tar en tur i skjærgården så hvis jeg blir kontrolert får jeg sikkert uansett forelegg for å ha lagt igjen sertifikatet hjemme..

 

De første ideer om obligatorisk båtføreprøve var sikkert godt ment, men så begynte sneballen og rulle...og prosessen kom ut av kontroll....og da måtte man jo komme med forslag om at det ikke skulle gjelde for de som hadde hatt båt lenger enn 5 år og forslag om at de eldre slipper.....ja for det er jo bare alle de andre som trenger bedre opplæring og kontroll....ikke oss....

 

 

Jeg lengter tilbake til sjøvettkampanjen på 70 tallet...da man hadde troen på holdnigsendring uten lover og bøter.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tipper det er gruppen som ikke har noe Båtførerbevis som hyler mest her på BP. I havna der jeg vanker er det akkurat de samme som jamrer seg. Hvor ligger redselen for å skaffe seg litt mer kunnskap? Frykten for å møte en person som skal gi fra seg lærdom i hvordan man skal ferdes trygt på sjøen? Frykt for å møte andre hyggelige båtfolk som kanskje resulterer i et godt vennskap i mange år fremover? Hva er disse personenes frykt for at Båtførerbeviset skal innføres?

 

Jeg tok mitt når jeg var 20 år og fornyet meg med D5L i vinter. Og du verden hvor mye jeg lærte på disse kveldene sammen med andre BP-medlemmer. I tillegg fikk jeg nye flotte venner som jeg sørger for å ta vare på.

 

Lykke til!


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Det var nok litt "flåsete", men problemet er at du snakker om en del "ting" som i hvertfall ikke jeg kan se at noen har uttalt seg negativt om! For eks., hvem har sagt at det ikke er positivt å tilegne seg kunnskap, møte hyggelige mennesker eller få nye venner? Er det noen som har uttrykt noen form for "frykt" i forbindelse med innføring av båtføreprøve/bevis?

 

Du "lager" problemstillinger som ingen, absolutt ingen, snakker om og da er det faktisk litt eventyrlig det du skriver i dette, og mange tidligere, innlegg!

 

Ble det klarere?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Da skønner jeg heller ikke hvor denne "frykten" eller motstanden for at forholdene på sjøen skal bli bedre, finnes?

 

Det kan kun gå en vei. Men de som er motstandere av innføring av et båtførerbevis prøver hele tiden å finne nye unnskyldninger for å slippe å ta dette båtførerbeviset.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Da skønner jeg heller ikke hvor denne "frykten" eller motstanden for at forholdene på sjøen skal bli bedre, finnes?

 

Det kan kun gå en vei. Men de som er motstandere av innføring av et båtførerbevis prøver hele tiden å finne nye unnskyldninger for å slippe å ta dette båtførerbeviset.

 

 

Tror du er inne på noe vesentlig her Astor :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg har vært på sjøen siden -79 og opplevd mange situasjoner, men jeg tar med glede en teoretisk oppfriskning og det skal jeg faktisk gjøre i vinter.

Jeg var tidligere motstander av dette med obligatorisk båtførerbevis, men det var fordi man lager en lov med tilbakevirkende kraft. Delvis også fordi jeg generelt hater formyndersamfunnet.

Jeg har derimot endret oppfattning, dette egentlig mest fordi jeg ser at tilstanden forværrer seg hvert år. Det kommer stadig nye "Båtfolk" på vannet som aldri har vært der før. Ulikt tidligere, er det nå en slik økonomisk situasjon i landet som gjør at førstegangs-reisende ikke kommer i 20 fots sjekte, men i 20 fot med 150 hk eller 40 fot med null styring.

Svakheten ved opplegget er vel egentlig at det kun er teori....ingen praksis :nonod:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Da skønner jeg heller ikke hvor denne "frykten" eller motstanden for at forholdene på sjøen skal bli bedre, finnes?

 

Alvorlig talt Astor, nå må du slutte med dette tullet! Hvem har gitt uttrykk for "frykt" eller motstand for at forholdene på sjøen skal bli bedre? Du kommer med de mest uhyrlige påstander som savner enhver form for rot i virkeligheten! Hvor tar du dette fra? Dokumenter hvem, hva og hvor noen har kommet med dette våset du hevder. Dette er og blir eventyrfortellinger du holder på med!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det kommer vel båtførerbevis eller har det skjedd noe nytt på dette området?

Har fulgt lite med i det siste ...

 

– Før sommeren vil regjeringen vil foreslå for Stortinget at det innføres et obligatorisk båtførersertifikat, sier stortingsrepresentant Svein Roald Hansen (Ap). Han vil også gjøre småbåtregisteret obligatorisk igjen.

 

Kilde: Seilas

 

ps

Kanskje legge til at dette oppslaget er datert 2.mai 2006 (!) så TTT (ting tar tid) og av og til blir det borte "av seg selv" - omtrent som alle farlighetene i drikkevannet i Oslo!

ds

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

..... Men de som er motstandere av innføring av et båtførerbevis prøver hele tiden å finne nye unnskyldninger for å slippe å ta dette båtførerbeviset. ....

 

Kan bare snakke for meg selv når det gjelder påstanden din, men jeg tror nok det gjelder mange andre også som ikke tror på holdningsendring via tvang. Jeg tror vi har langt bedre papirer å vise for oss vi som har som yrke å føre en båt enn hva en koser seg til over en kopp kaffe i løpet av noen få hyggekvelder. Neida, vi prøver ikke å finne unskyldninger for ikke å ta båtførerbeviset. Vi har både det og et hav av andre sertifikater. Men dette teller vel neppe i Astors verden.

Link to post
Share on other sites

Kan bare snakke for meg selv når det gjelder påstanden din, men jeg tror nok det gjelder mange andre også som ikke tror på holdningsendring via tvang. Jeg tror vi har langt bedre papirer å vise for oss vi som har som yrke å føre en båt enn hva en koser seg til over en kopp kaffe i løpet av noen få hyggekvelder. Neida, vi prøver ikke å finne unskyldninger for ikke å ta båtførerbeviset. Vi har både det og et hav av andre sertifikater. Men dette teller vel neppe i Astors verden.

 

 

Det har jeg vel aldri sagt eller ment. Du vet like godt som meg at Båtførerbeviset er nederst på rangskalaen som til slutt ender på D1.

Jeg føler meg noe misforstått. Og du Sigiurd, har vel ikke behov i det hele tatt for å ta dette inn over deg. Det er værre med oss som seiler kanskje bare et 200 timer i året med motoren i gang.

 

Nå nytter det vel lite å skrike om dette Båtførerbeviset lenger. Nå får vi vente noen år og se på statistikken hva den kan fortelle oss.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...