Jump to content

Båtførerbevis kommer dette?


froesak

Recommended Posts

En praktisk prøve hadde naturligvis vært det beste sammen med en obligatorisk prøve på like linje med førerkort på bil. Det åpner også for økt syssesetting da nye opplæringsteder må startes opp.

 

En annen fordel er at flere tenker seg om 2 ganger før en vurderer å kjøpe båt. Det kan også være en fordel for oss andre da flere plasser blir tilgjenglig på sjøen.

 

Jeg er enig med Mouche i at vi trenger kontroll på sjøen i større grad enn i dag. Årsavgift i størrelsesorden som årsavgiften til bil klarer de fleste og spise. En økning av dieselavgiften er også av det gode. Det medfører at flere tenker seg om før en drar på sjøen en solfylt dag noe som kun er en fordel med tanke på miljøet og vi andre som SKAL på sjøen uansett vær og vind. For at ikke seilfolket skal slippe unødvendig lett unna så kan det med fordel innføres en vind avgift som bør ligge på størrelses nivå av et gjennomsnittlig diesel avgift for en motorbåt pr år. Det viktig å være konsekvent.

 

Forsvaret har kjøpt inn endel nye fregatter det åpenbart ikke er behov for. For å frigjøre ressusjer og spare penger på nye innkjøp av nye politi båter så kan kanskje disse benyttes til kontroll. Da får vi gjort bruk av en feil investering til glede for sjølivets sikkerhet.

 

Det bør også innføres alkometer styrt start sperre på båter så snart som mulig og helst en 0.0 grense på sjøen. Tross alt har flere drukningsulykker sitt grunnlag i alkoholen. Det bør også innføres plikt til å ha på flytevest kontinuerlig. Dette bør også gjelde i større båter. Tross alt bedrer dette sikkerheten og det er alltid best å være føre var.

 

Det siste bør være å innføre maks hastighet på 5 kn i hele indre Oslofjord. Det sparer miljøet, vi eliminerer også hekkbølge problematikken. Dette må også gjelde seilbåter. Det enkelste her er sansynligvis å begrense seilarealet slik at ingen kan komme opp i hastigheter over 5 kn uansett vind. Det bør også bli forbudt å seile i innfartsleder. Det styrker sikkerheten da en slipper disse sikksakkseilasen som tidvis kan være meget uforutsigbare for motorbåtfolket.

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

5 båter +hytte.

 

Skjønner at det var en komplisert matematisk oppgave, men riktig svar er fire båter (Jeg har to båter med seil og tre båter med motor, den ene av disse har begge deler)! Samlet vekt på disse båtene er ca 3500kg og totalt antall hk er 123. Alle tre motorer er moderne fire-taktere. Totalt forbruk av fossilt brensel i årets sesong var ca 300 liter bensin og så overlater jeg til andre å avgjøre om det kvalifiserer til miljøversting og i hvilken grad.

 

At den hytta jeg har er et miljøproblem var jeg ikke klar over, men vil gjerne bli opplyst om hvordan slik at jeg kan endre på det som er mulig for å kunne henge opp et Svanestempel på hytteveggen. Ti orientering så er strømforbruket i løpet av et år på ca 1500kwh, ikke inn/utlagt vann og utedo.

 

Ja, jeg har flere biler. Noe av grunnen til det er at kollektivtrafikken, i den grad den finnes, er alt for dårlig utbygd og i tillegg svært lite pålitelig. Jeg er absolutt tilhenger av å ivestere (mye) i de områder hvor dette er naturlig/riktig. En god start hadde vært å doble frekvensen med lokaltog og halvere prisen, men ser ikke ut til at noen partier går inn for dette - merkelig nok og dessverre!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hvem sier at det må være et "must" med et økt kontrollapparat fra myndighetenes side, bare fordi Båtførerbevis blir obligatorisk? Bortsett fra Mouche da...som fortsetter sin harsellering...

 

Nei, det er ikke et "must", men tror faktisk at det er flere enn meg som mener at å innføre regler hvor det ikke vil være kontroll med om disse etterleves har begrenset verdi. Da mener jeg det er bedre å bruke pengene (de samme) på informasjonskampanjer og gjerne få båtføreropplæring inn i skolen som man nå gjør i f.eks Lillesand.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hei.mouche

Trafikalt grunnkurs koster ikke 4 5000 kr det ligger på ca 1500 kr + mørkekjøring i vinterhalvåret kr 14000.

mvh

Catano

 

Hei!

Min sønn tok traffikalt grunnkurs for et år siden og betalte;

 

10 timer teori 1440

4 timer førstehjelp 575

Mørkekjøring demo 1610

 

Totalt 3625

 

Usikker på hva prisen er i år, men gratis er det ikke!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Og det plikter du vel allerede i dag :wink:

 

 

Nei, det er ikke et "must", men tror faktisk at det er flere enn meg som mener at å innføre regler hvor det ikke vil være kontroll med om disse etterleves har begrenset verdi.
:yesnod:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Er i hvertfall viktig å kunne lanterneføring.

 

Så enig, så enig Alidal!

Det er smått bevendt med kunnskaper om lanterneføring; også hos de som har skrevet den gode artikkelen du linket til:

 

Vidner har bekræftet over for Coast Guard, at slæbebåden foruden de almindelige lanterner førte tre hvide lanterner, der kunne ses horisonten rundt, lige over hinanden, ligesom mudderprammen var afmærket med styrbord og bagbordlanterner og agterlanterne, sådan som de internationale søvejsregler kræver det.

 

Uthevningen er gjort av meg, og påstanden om at det er dette sjøveisreglene krever er feil!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

quote.gif
En praktisk prøve hadde naturligvis vært det beste sammen med en obligatorisk prøve på like linje med førerkort på bil. Det åpner også for økt syssesetting da nye opplæringsteder må startes opp.

En annen fordel er at flere tenker seg om 2 ganger før en vurderer å kjøpe båt. Det kan også være en fordel for oss andre da flere plasser blir tilgjenglig på sjøen.

Jeg er enig med Mouche i at vi trenger kontroll på sjøen i større grad enn i dag. Årsavgift i størrelsesorden som årsavgiften til bil klarer de fleste og spise. En økning av dieselavgiften er også av det gode. Det medfører at flere tenker seg om før en drar på sjøen en solfylt dag noe som kun er en fordel med tanke på miljøet og vi andre som SKAL på sjøen uansett vær og vind. For at ikke seilfolket skal slippe unødvendig lett unna så kan det med fordel innføres en vind avgift som bør ligge på størrelses nivå av et gjennomsnittlig diesel avgift for en motorbåt pr år. Det viktig å være konsekvent.

Forsvaret har kjøpt inn endel nye fregatter det åpenbart ikke er behov for. For å frigjøre ressusjer og spare penger på nye innkjøp av nye politi båter så kan kanskje disse benyttes til kontroll. Da får vi gjort bruk av en feil investering til glede for sjølivets sikkerhet.

Det bør også innføres alkometer styrt start sperre på båter så snart som mulig og helst en 0.0 grense på sjøen. Tross alt har flere drukningsulykker sitt grunnlag i alkoholen. Det bør også innføres plikt til å ha på flytevest kontinuerlig. Dette bør også gjelde i større båter. Tross alt bedrer dette sikkerheten og det er alltid best å være føre var.

Det siste bør være å innføre maks hastighet på 5 kn i hele indre Oslofjord. Det sparer miljøet, vi eliminerer også hekkbølge problematikken. Dette må også gjelde seilbåter. Det enkelste her er sansynligvis å begrense seilarealet slik at ingen kan komme opp i hastigheter over 5 kn uansett vind. Det bør også bli forbudt å seile i innfartsleder. Det styrker sikkerheten da en slipper disse sikksakkseilasen som tidvis kan være meget uforutsigbare for motorbåtfolket.

Mener du alt dette seriøst???? I såfall ønsker jeg IKKE å bli kjennt med deg i tilfelle vi skulle møtes på sjøen en dag.... :cool:
Link to post
Share on other sites

quote.gif
Forsvaret har kjøpt inn endel nye fregatter det åpenbart ikke er behov for. For å frigjøre ressusjer og spare penger på nye innkjøp av nye politi båter så kan kanskje disse benyttes til kontroll. Da får vi gjort bruk av en feil investering til glede for sjølivets sikkerhet.

Det enkelste her er sansynligvis å begrense seilarealet slik at ingen kan komme opp i hastigheter over 5 kn uansett vind. Det bør også bli forbudt å seile i innfartsleder. Det styrker sikkerheten da en slipper disse sikksakkseilasen som tidvis kan være meget uforutsigbare for motorbåtfolket.


Unnskyld meg, `Contraband`, men dette innlegget minnet meg om skuespilleren Bjørn Sand`s skikkelse "Stutum", som hadde mange humoristiske meninger om "ditt og datt". Jeg ser også humoren i dette. :lol::lol::lol: Redigert av chagall (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Danskene har tydeligvis krav om praktisk prøve for føring av "speedbåde". Det er ser ut som kombinasjon av motoreffekt og skroglengde, samt at skrog er av planende type som utløser krav til "Speedbådsfører bevis".

 

Lovtekst

 

Læreplan fra Søfartsstyrelsen.

Dersom man vil begynne med seg selv i stedet for bare å sette krav til andre, så synes jeg at den danske læreplanen ser meget interessant ut. Jeg kunne tenke meg å gjennomgå den selv FRIVILLIG neste båtsesong. Synes det var mye å lære om sikkerhetstiltak her. :flag_da: (flagger for innholdet, ikke for at det er obligatorisk med praktisk prøve)

 

Redigert: OT kommentar fjernet av NilsPils

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Hei.

DET VAR DA FOR BANNET hvor dere skal ødelegge en tråd, har skrevet det tidligere i tråden også.

Dennne tråden ble hentet frem på nyt med et enkelt spøsmål `` blir det noe av båtfører bevis``

Det som sjer etter det er jo forbannet mye tull.

OM IKKE MODERATOR nå griper inn å stenger ute dere som bare driver med denslaks tull får jeg finne på andre måter å få slutt på dette.

Jeg forstår godt at andre forum slenger med leppa overfor oss her da det tydeligt bare finnes tullinger som heller kunne skrvet sms eller brukt barne sin msn å komunisert den slaks tull på.

At dere skal skrive alt dette tullet her må bety dere ikke har annet å gjøre, som å stille opp i heime og eller annet fornuftigt arbeid.

At dere overfor andre ikke har mer respekt for andre er desverre så tydeligt at det er en stor skam.

 

Jeg oppfordrer Noderator på det sterkeste å ordne opp i dette snarest.

Mvh

Catano

Redigert av catano (see edit history)

Mvh

catano

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...