Jump to content

Båtførerbevis kommer dette?


froesak

Recommended Posts

Tror ikke jeg har ytret min mening om obligatorisk båtførerbevis tidligere i denne tråden, derfor:

 

JA, til obligatorisk båtførerbevis for alle, opptil den grensa vi allerede har idag. (15 meter-50 bruttotonn) Med alle mener jeg også de som har ført båt i "alle" år, og også for de som idag er godt voksne. (har det ikke vært snakk på fritak for de som er født før 1950?) Jeg kan ikke se noen opplagt grunn til å lage en masse dispensajoner og unntak. Har man hatt livet sitt på sjøen tar man sannsynligvis denne prøva med glans i løpet av 30 minutter. Hvis ikke, ja da var det jammen på tide å sette seg på skolebenken.

 

Om ulykkene vil gå ned? Kanskje. Jeg tror ikke det blir flere ulykker ihvertfall.

 

Om jeg vil merke noen forskjell? Ikke økonomisk, men jeg håper og tror at alle som ferdes på sjøen vil "snakke samme språk". Kunnskap gir ofte bedre holdninger. Kall det gjerne yrkesstatus. Man greier nok neppe å fange opp alle til å følge godt sjømannskap, men mange er bedre enn noen etter mitt syn.

 

Jeg har lest og lest, men jeg etterlyser gode argumenter for hvorfor vi ikke skal innføre dette. Mulig jeg er tjukk i hue som ikke har sett de. :confused:

 

Med vennlig hilsen

 

Ben Sin

Link to post
Share on other sites

Administrasjon, admimistrasjon,administrasjon. :lol:

 

Flere offentlige ansatte, økte kontroll bevilgninger osv osv.

 

Når det først kommer så vil samme departemant også bevise at de ikke bare skal kontrollere men også komme med nye avgifts ideer og sann mine ord. Om få år så kommer vi til å se at båt blir like beskattet som bil og det kan vi takke alle glade båtfolk for som ønsker OBLIGATORISK prøve.

 

(For de som ofte ønsker å misforstå, så sa jeg ikke at prøven er en dum ting å ta men heller tvertimot) :yesnod:

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

og sann mine ord. Om få år så kommer vi til å se at båt blir like beskattet som bil og det kan vi takke alle glade båtfolk for som ønsker OBLIGATORISK prøve.

Du glemte noe, tvungen registrering, vognbåtkort, årsavgift, EU båtkontroll med utslippskrav annet hvert år etc. etc. etc. :headbang:

Dette blir nok bare begynnelsen.

De rødgrønne har nok arbeidsplasser i Båttilsynet i kikkerten allerede.

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har lest og lest, men jeg etterlyser gode argumenter for hvorfor vi ikke skal innføre dette. Mulig jeg er tjukk i hue som ikke har sett de. :confused:

 

Et argument mot er at innføringen altså er beregnet til å koste mellom en og to milliarder kroner, og ingen er i stand til å fortelle hva vi faktisk får igjen for disse kronene. Altså om det hjelper noe på sjøsikkerheten.

Om dette er et godt argument eller ikke får jo være opp til hver i sær å mene noe om.

Jeg synes det er godt.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Formoder det er riktig at dette koster mellom 1 og 2 milliarder kroner. Siden dette ettersigende ikke vil medføre at sikkerheten til sjøs øker så regner jeg med at det da er rimelig å anta at dette beviset ikke vil gi økt kompetanse på noen måte.. Da er det vel også rimelig å anta at alle som ferdes på sjøen kan alt om det å ferdes på sjøen, så kurs og lærebok blir dermed bortkastete penger... Da gjenstår vi med at en må avsette en times tid til å avlegge eksamen, som burde være ren plankekjøring formoder jeg... og kostnaden er vel muligens 500 kroner... dette beløpet ar antatt... men ligger vel i denne storleiken formoder jeg..

 

Benytter så middelverdien mellom 1 og 2 milliarder og finner ut hvor mange personer som da skal avlegge eksamen for dette beløpet... igjen kan det understrekes at alle kan alt om det som som er nødvendig for å bestå båtførerpøven(tror en kan har rundt 20% feil).

 

1.500.000.000/500=3.000.000 alstå må rundt 3 millioner nordmenn avlegge eskamen før vi er på 1,5 milliarder...men koster det en milliard så er det 2 mllioner som skal avlegge den, koster det 2 milliarder så er det 4 millioner som skal avlegge eksamen..

 

Siden en obligatorisk båtfører oppløring ikke vil bedre sikkerheten til sjøs på neon som helst måte så er det forfi alle er utlært fomoder jeg...

 

Dette jeg har skrevet her er akkutrat like dumt og like mye rett som det enkelte andre har skrevet mot denne opplæringen....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Dette jeg har skrevet her er akkutrat like dumt og like mye rett som det enkelte andre har skrevet mot denne opplæringen....

 

Ja, det har du helt rett i Sydvesten :smiley:

Poenget er vel at ingen kan - eller i hvert fall er det ikke gjort hittil - si noe om hvilken effekt denne opplæringen vil ha. Det er - så vidt meg bekjent - heller ikke vurdert om disse pengene kunne kommet bedre til nytte for sjøsikkerheten dersom de ble brukt på annen måte.

Det virker som om politikerne har grepet etter det enkleste og tilsynelatende mest effektive(?)/nærliggende middelet for å løse et problem som er minimalt, uten å tenke noe særlig på alternativer eller konsekvenser.

Men slik er jo ofte politikken.

 

Det finnes jo overhodet ingen dokumentasjon på at båtførerbeviset fører til noen som helst bedring av sjøsikkerheten. Forsikringsselskapene burde jo eventuelt kunne hoste opp dette, da de vel har registrert hvilke kunder som har båtførerbevis, så kunne vi i det minste se hvordan disse opptrer på ulykkes/skadestatistikken i forhold til de kunder som ikke har dette lille kortet.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Det er - så vidt meg bekjent - heller ikke vurdert om disse pengene kunne kommet bedre til nytte for sjøsikkerheten dersom de ble brukt på annen måte.

Skulle dsse midlene vært brukt på en annen måte så måtte vi vel innført en båtavgift siden vi her ikke snakker om offentlige midler men private midler fra meg og deg..

Linken til VG nette underbygger jo svadaen jeg skrev tidligere og er det ikke så mange mellom 2 og 4 millioner mennekser som må ta dette beviset så er det jo på det rene at det bare er oppspinn at det ksoer oss oss båteiere mellom 1 og 2 milliarder... så falt dette arguemnete i fisk etter mitt syn...riktignok bommet jeg på 25 kroner i prisen da....

 

Er det flere god arumenter mot innføring av båtførerbevis da.. Jeg ser at det det hevdes at en slik opplæring ikke er dokumentert å ha noen effekt og det nok helt riktig siden det ikke finnes noe grunnlag for å dokuemntere det... Men generelt i samfunnet så er det vel en allemenn oppfatning(dog med unntak av noen sjeler på baatplassen.no i allefall) at opplæring medfører økt kompetanse på det feltet man gjennomgår opplæring i... Det er i allefall min lille erfaring fra skolebenken. Det kan vel også tenkes at jeg burde kreve skolepengene tilbake etter noen andres syn for alt jeg vet, men for slike som meg som ikke er noen ferdig utlært "bedreviter" i alt så har jeg i motsetnign til dem en meget stor nytte av kurs og annen opplæring, men respeketer jo at ikke alle andre føler de har den samme nytten.

 

Jeg blir pålagt kurs for å førre bil, motorsykkel eller noe annt som krever slik opplæring, jeg kan selvsagf ritt velge om jeg ønsker å føre dette på de presmisser som gjelder for dette.

 

Jeg blir også pålagt å gjennføre kurs og opplæring på jobben, men jeg kan fritt velge om jeg ønsker å jobbe her på de prsmisser som gjelder for min stillig i det selskapet...

 

Slik er det også med båter etter mitt syn.... fritt valg til føre det om man ønaker det i henhold til de til enhver tid gjeldene regler som er..

 

Like uproblematisk som om man moderet her på baatplassen i grunn... helt frivllig å være med her osgå under de gjeldene regeler som er fastsatt...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Skulle dsse midlene vært brukt på en annen måte så måtte vi vel innført en båtavgift siden vi her ikke snakker om offentlige midler men private midler fra meg og deg..

 

Ja, det er klart en måtte gjøre, men det er vel ett fett om man betaler for et pålagt kurs eller samme sum i en avgift.

 

Linken til VG nette underbygger jo svadaen jeg skrev tidligere og er det ikke så mange mellom 2 og 4 millioner mennekser som må ta dette beviset så er det jo på det rene at det bare er oppspinn at det ksoer oss oss båteiere mellom 1 og 2 milliarder... så falt dette arguemnete i fisk etter mitt syn...riktignok bommet jeg på 25 kroner i prisen da....

 

Jeg får ikke åpnet linken til VG, men beregningen vedr. de 1-2 milliarder var basert på en kurspris på mellom 2.500 og 5.000 kr og at 400.000 båtførere måtte ta beviset. Ikke så helt galt dersom man ser på kursprisene som er i dag. Det er nok de færreste som leser seg opp på egen hånd.

 

Er det flere god arumenter mot innføring av båtførerbevis da.. Jeg ser at det det hevdes at en slik opplæring ikke er dokumentert å ha noen effekt og det nok helt riktig siden det ikke finnes noe grunnlag for å dokuemntere det... Men generelt i samfunnet så er det vel en allemenn oppfatning(dog med unntak av noen sjeler på baatplassen.no i allefall) at opplæring medfører økt kompetanse på det feltet man gjennomgår opplæring i... Det er i allefall min lille erfaring fra skolebenken. Det kan vel også tenkes at jeg burde kreve skolepengene tilbake etter noen andres syn for alt jeg vet, men for slike som meg som ikke er noen ferdig utlært "bedreviter" i alt så har jeg i motsetnign til dem en meget stor nytte av kurs og annen opplæring, men respeketer jo at ikke alle andre føler de har den samme nytten.

 

Det er nok ikke mange som vil hevde at opplæring ikke er av det gode, men du har sikkert - i den jobben du har - vært borte i kost/nytte-beregninger, og det er vel her flere stiller et ørlite spørsmålstegn. Investeringen er enorm, og nytteverdien ikke dokumentert. Dermed blir investeringen tvilsom. Egentlig enkelt dette her synes jeg.

 

Slik er det også med båter etter mitt syn.... fritt valg til føre det om man ønsker det i henhold til de til enhver tid gjeldene regler som er..

 

Det er vel ingen her på BP som har hevdet at en ikke skal følge de til enhver tid gjeldene regler? Det vi diskuterer er jo hvilke regler som skal gjelde - før de blir vedtatt.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Er det flere god arumenter mot innføring av båtførerbevis da..

 

Poenget er vel ikke å finne gode grunner mot å innføre noe, men gode grunner for å innføre noe? Og hvis man ikke kan sannsynliggjøre verdien av å innføre dette, ja da synes jeg at man ikke skal innføre det, verre er det ikke!

 

Betyr det at man er imot kunskap og opplæring i bruk av båt og de regler som gjelder for ferdsel på sjøen? Nei, selvfølgelig ikke, men mener også å ha lest, hørt og sett, at alle som ferdes på sjøen i dag plikter å ha satt seg inn i reglene som gjelder og å følge disse, eller tar jeg feil?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg trenger kun en grunn for å innføre dette. Den grunnen er at det ganske sikkert (all erfaring fra andre områder sier det) blir både tryggere og hyggeligere å ferdes på sjøen i både fritidsbåt og nyttefartøy. Den grunnen holder i massevis for meg. At seriøse fritidsbåtbrukere har problemer med dette forstår ikke jeg.

 

Kostnad på 1-2 milliarder?? For hvem?? En kostnad på 525,- kr pr bruker er vel mer riktig. Dere som mener dette ikke er nødvendig, og at kunnskapene er på plass, trenger jo kun en eksamen. For oss andre amatører synes jeg 1750 kroner er mer enn velanvendt for å tilegne seg kunnskap som jeg kan ha nytte og glede av på fritiden.

 

Lenge siden vi har vært så enige Sydvesten. Det var hyggelig.

 

Ben Sin

Link to post
Share on other sites

Den grunnen er at det ganske sikkert (all erfaring fra andre områder sier det) blir både tryggere og hyggeligere å ferdes på sjøen i både fritidsbåt og nyttefartøy.

For oss andre amatører synes jeg 1750 kroner er mer enn velanvendt for å tilegne seg kunnskap som jeg kan ha nytte og glede av på fritiden.

 

Å herregud :headbang: Det blir ganske sikkert hyggeligere å ferdes på sjøen??????? Hvor i himmelens navn har du det fra.

Dine 1.750 kr til båtførerkurs er fullstendig irrelevante i diskusjonen. Dersom vi legger denne summen til grunn for å unngå flisespikkeriet, så blir det allikevel 700 millioner kroner dette kommer til å koste. Lur bruk av penger fordi du tror at det blir hyggeligere på sjøen?

Gi heller disse pengene til sjøvettkampanjen, så blir de i hvert fall brukt til noe nyttig.

 

mvh tuffff

Redigert av tuffff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I andre sammenhenger er det mange på dette forumet som forfekter det jeg kaller "Musepissteologi". Her er den jo også relevant. 500,- eller 1750,- er musepiss sammenlignet med de verdier vi bruker på, og har bundet opp i fritidsflåten. Fritidsflåtens nytteverdi er vel i det store å hele å gi mulighet til tvivsel og rekreasjon på og ved sjøen. Om man på død og liv skal regne og beregne alt mulig, og satte opp det nokså avbsurde regnestykket tid brukt på sjøen, og % trivsel i løpet av denne tiden,skal det en uhyre liten endring i holdninger og oppførsel til, for at disse pengene er svært gode investeringer. Om man i tillegg avverget noen av de verste idiotulykkene ville det jo være ren bonus. Og om (slik jeg tolker det enkelte sier her) påstandene om at båtfolk kan deles i to grupper, vi som kan det som trengs fra før av, og de andre som ikke er istand til å tilegne seg kunskap / endre holdninger i det hele tatt, skulle stemme: Er jo pengene anvendt til dette uansett bare musepiss, og har ingen dokumenterbar negativ effekt på båtfolkets lommebok :wink: .

Link to post
Share on other sites

Mener Tuff alvorlig at jeg skal sponse en kampanje isteden for å betale for å ta et båtførerkurs? :crazy: .

 

Dersom du vil gi et bidrag til sjøsikkerheten så burde du nok det ja. Å tilegne deg den nødvendige kunnskapen for å føre en båt har du vel allerede gjort, slik som du er forpliktet til som båtfører.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Det er nok de færreste som leser seg opp på egen hånd.

Nå regnet jeg med at kunnskapen alt er inne og dermed er det ikke behov for noe lesning i det hele tatt.. Dette fordi en slik opplæring er totalt bortkastede penger siden det ikke vil øke kunnskapsnivået noe... Dette er noe som har vært prediket i langtekkelige fra mostandmenigheten etter min oppfatning...

 

En opplæring er etter mitt syn bortkastet når den er unødvendig siden komptansen alt er tilstede, eller interessen er totalt fraværende...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Fordi jeg ser at det stort sett er holdningene det er noe galt med - ikke kunnskapen.

 

mvh tuffff

Det vet vi vel ikke så mye om, men la oss nå anta det? Det vi vet at relevant opplæring i alle fall vil være mer holdningskapende enn kampanjer. Jeg vil at mine skattepenger skal brukes mest mulig effektivet og ikke til kostbare kampanjer. Båtfolk flest har vel utmerket god råd til selv å betale sin opplæring. Eller er det ikke slik? :confused:

Link to post
Share on other sites

En opplæring er etter mitt syn bortkastet når den er unødvendig siden komptansen alt er tilstede,

 

Ja, det stemmer eksakt Sydvesten, Derfor rammer et obligatorisk båtførerbevis fullstendig i blinde. De aller fleste som har ferdes en stund på sjøen har den nødvendige kunnskapen. Holdningene derimot er det nok værre med.

 

En liten historie fra virkeligheten. I vår gjennomgikk jeg båtførerkurs og tok beviset for annen gang, fordi jeg etter 37 år hadde rotet bort det gamle, og regner med at byråkratene får sin vilje i løpet av vinteren. Kona ble med på kurset, og det var veldig hyggelig. Hun bestod med glans, og fikk sitt flotte laminerte bevis i posten en måned senere. Hun er derimot ikke i stand til å starte båten vår, eller ta den ut fra båtplassen, ei heller å seile ut fra havnen og så snu utpå for å ta den inn igjen. Hun er rett å slett ikke i stand til å føre en båt i det hele tatt, men etter de foreslåtte regler er hun fullt kompetent. I båthavna vår finnes det 152 båtplasser hvor omtrent 20 % av eierne har båtførerbevis. Jeg er ikke i tvil om hvem jeg ville følt meg mest trygg på som båtfører av de resterende 80 % eller min egen kone.

 

Hun har dog de rette holdningene til sjøen og livet på sjøen. Kanskje får jeg henne til å trene til sommeren.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Det vi vet at relevant opplæring i alle fall vil være mer holdningskapende enn kampanjer. Jeg vil at mine skattepenger skal brukes mest mulig effektivet og ikke til kostbare kampanjer. Båtfolk flest har vel utmerket god råd til selv å betale sin opplæring. :confused:

 

Javel, men er opplæringen relevant?

Jeg lærte ikke en dritt om holdninger til sjøs på mitt kurs nå i vår, derimot fikk jeg servert noe vranglære om vikeplikt for nyttefartøy osv. (Dessuten er jo ikke engang kurset foreslått obligatorisk - kun prøven).

Båtfolket har helt sikkert råd til å betale en hel masse, og jeg har da aldri ivret for å bruke dine skattepenger til hverken opplæring eller holdningskampanjer.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Hun er rett å slett ikke i stand til å føre en båt i det hele tatt,

Tull og tøys.

Hun har jo båtførerbeviset !

Nå kan hun kjøpe seg en 45 Princess, sette seg på fly'n å suse av sted !

 

Men fyren i båsen ved side av, som har ført Princessen sin i 10 år, og den tidligere Nordwesten i 10 år før dette

+ noen mindre snekker og en seilbåt før dette.

Han får landlov til sommeren, da han ikke har båtførerbeviset. :lol::lol::lol:

 

 

Link to post
Share on other sites

De fleste har vel selv en rimelig realistisk oppfatning av hvilket kunnskap- og kompetansenivå en selv ligger på. Det er vel lite poeng i å ta opplæring på noe en kan fra før. Dvs en finner det kursnivået en vil ha glede av. Er kurset av dårlig kvalitet kan en be om å få pengen tilbake, noe jeg er viktig siden det sikkert blir mange kursaktører av ymse kvalitet på dette marked. Det går også an å be om referanser fra kursholder.

Men som ørten ganger tidligere; - opplæring og kunnskap er eneste veien å gå i det rimelig demokratisk samfunn, vi kan ikke bare skyte de med dårlig holdninger. Og jeg og alle dere andre har forbasket god råd å betale det selv!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...