Flid Svart 16.Juli.2017 Del på Facebook Svart 16.Juli.2017 Popeye70 skrev for 1 time siden: Er det noen som vet hvordan situasjonen i Hasselösund/Kungshamn er med det været vi har nå? Vi vurderer å gå fra Læsø og opp dit i morgen, men det blir en lang etappe og vi vil gjerne ha en god havn når vi kommer fram... Hvis ingen svarer på ditt spørsmål, send en IM til SVENSK her på forumet. Er han hjemme så har nok han status i Kungshavn. Men...fra Læsø i morgen blir det en luftig tur opp til Kungshavn.... Sitér dette innlegget Link to post
leopard Svart 16.Juli.2017 Del på Facebook Svart 16.Juli.2017 Hasselösund og Kungshamn er smekk fullt. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 16.Juli.2017 Del på Facebook Svart 16.Juli.2017 (redigert) Flid skrev for 1 time siden: Hvis ingen svarer på ditt spørsmål, send en IM til SVENSK her på forumet. Er han hjemme så har nok han status i Kungshavn. Men...fra Læsø i morgen blir det en luftig tur opp til Kungshavn.... Vi har diskutert saken, og kommer til å ligge én natt til. Jeg er tøff nok i trynet til å si at båt og jeg hadde tålt overfart i morgen, men konemor og jentene (7 og 11) derimot... Det blir derfor landligge på Læsø i morgen. Det er ikke det verste stedet man kan ligge. ? Redigert 16.Juli.2017 av Popeye70 (see edit history) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
larss Svart 17.Juli.2017 Del på Facebook Svart 17.Juli.2017 Takk MajorAndy. Skal skal sjekke der. larss Sitér dette innlegget Link to post
TICORA Svart 17.Juli.2017 Del på Facebook Svart 17.Juli.2017 Blåser 12-16ms her på Långedrag i dag, noe som faktisk er mindre enn de 18 vi hadde i går kveld. Alle plasser med grønt skilt ser ut til å være tatt her på GKSSsom forøvrig er en trivelig havn. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 17.Juli.2017 Del på Facebook Svart 17.Juli.2017 (redigert) Masser af plads i Marstrand nu. Mange er gået, ingen er kommet, men det er vel på grund af vinden, tænker jeg. I aftes var vi ved at blive godt trætte af ryk i båden, så jeg besluttede mig for at prøve at finde en løsning. Jeg tænkte, at alle tov er lidt elastiske og at jo længere et tov er, jo mere kan det udvide sig og trække sig sammen. Så jeg fandt et langt tov, der så elastisk ud og rullede det sammen. Fandt så to andre tov og bandt i hver ende, så dent sammenrullede tov fungerede som en slags elastik. Og det virkede ! Sådan nogenlunde. Det var i hvert fald langt bedre end uden, og det sikrede os en rigtig god nats søvn. I dag tog jeg så til Ringens og købte to rigtige ryk-dæmpere, så nu er jeg sikker på, at der går lang tid inden jeg får brug for dem igen. ? Burde også have købt en paraply i samme omgang. Og så prøvede vi den lokale pay and play golfbane. Den var helt fin og udfordrende, men vi var nær ikke kommet derhen, for Fruen havde kørt Volvoen stort set tom for diesel og nærmeste tank var 20 km. væk. Vi listede afsted med æg under speederen og rullede ind på Preem-tanken i Ytterby på dampene. Bogstaveligt, for tanken rummer 60 liter og vi fyldte 59,6 liter på!! ? Redigert 17.Juli.2017 av MajorAndy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 17.Juli.2017 Del på Facebook Svart 17.Juli.2017 Er der nogen i Långedrag, der kan sige om der er diesel at få og hvad prisen er? Sitér dette innlegget Link to post
Seilersnobben Svart 17.Juli.2017 Del på Facebook Svart 17.Juli.2017 MajorAndy skrev for 5 timer siden: I aftes var vi ved at blive godt trætte af ryk i båden, så jeg besluttede mig for at prøve at finde en løsning. Mot rykking i fortøyninger har jeg funnet ut at lange, tynne, slåtte tau er bedre enn korte, grove, flettede. (Man dobler da selvfølgelig opp for hovedfortøyningene og trekker dem litt strammere.) Ellers har jeg investert i noen morsomme gummidempere som kan kobles på etter at fortøyningen er lagt. Funker fjell. Ulempen er at mister man dem i vannet, synker de som lodd. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 17.Juli.2017 Del på Facebook Svart 17.Juli.2017 MajorAndy skrev for 5 timer siden: Er der nogen i Långedrag, der kan sige om der er diesel at få og hvad prisen er? MA.....ring Wahlborg Marina i Hinsholmskilen, rett innafor Långedrag.....og hør om prisen https://www.wahlborgsmarina.se/ Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
ebonita Svart 18.Juli.2017 Del på Facebook Svart 18.Juli.2017 Kom till Gullholmen vid 11-tiden efter kort seglats från Käringön. Fick plats i färjehamnen, flera platser lediga då. Sen dess har det blivit rätt fullt i innerhamnen, men tror att Hamnkaptenen fortfarande har platser kvar på utsidan. Vinden har äntligen gett med sig. Sitér dette innlegget Link to post
FredT Svart 18.Juli.2017 Del på Facebook Svart 18.Juli.2017 Havnekapteinen heter Fred - som mange bra mennesker ;-)) Den hyggeligste og mest hjelpsomme av slagsen jeg kjenner til. Her tror jeg det skal mye til om han ikke finner plass til en båt til. Anviser plass - tar i mot fortøyninger - og ikke minst - han blåser i pipa si når tullinger ikke overholder 5-knopsgrensen i sundet forbi der. En meget trivelig havn - selv om jeg synes at kr 450,- per kg for reker hos Albins er noe i overkant av det jeg finner greit... Jeg mener sjøkrepsene der sist uke kostet kr 350/kg, og de er til gjengjeld de beste jeg noengang har smakt. Sitér dette innlegget Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole Link to post
MajorAndy Svart 18.Juli.2017 Del på Facebook Svart 18.Juli.2017 Virkelig mange på vandet i dag! Alle skulle åbenbart skifte plads i dag efter det blæsende vejr. Jeg gik fra Marstrand til Långedrag indenskærs via Björköfjorden. Visse steder lidt rodet sø især ved Nordre Älvs udmunding og især i fjorden ind mod GBG. Fruen tog bilen til Nordstan for at shoppe lidt... Gik 6 knob hele vejen og det tog tre timer. Efter først at have fyldt grøn diesel på den (nye?) Gulf-tank i Marstrand til en fornuftig pris på 14 SEK. masser af både i gang i dag: Ud for GBG var et enormt tankskib ved at forlade havnen - bugseret af ikke mindre end fire slæbebåde. Det virkede som lidt af en operation og det blev ikke nemmere af at sejlbåde valgte at krydse foran båden hvilket udløste flere advarselssignaler fra båden og slæbebådene. Det er altid lidt nervepirrende at lægge til i en havn alene, så jeg valgte at gå melle pæle i medvind, så jeg kunne styre farten med agterfortøjningerne. Heldigvis var der igen en flink nordmand parat til at tage imod og hjælp med forfortøjningerne. Tak for det! Og nu er vi her! Sidste etape langs kysten mod DK i morgen. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 18.Juli.2017 Del på Facebook Svart 18.Juli.2017 (redigert) Ankom Marstrand etter flott seilas fra Læsø rett over kl 1700, og da var det godt med ledige plasser. Hadde regnet med at det skulle være fullere på et så populært sted som Marstrand, men dengang ei. Redigert 18.Juli.2017 av Popeye70 (see edit history) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
MajorAndy Svart 18.Juli.2017 Del på Facebook Svart 18.Juli.2017 Også godt med pladser i Långedrag her kl. 19. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 18.Juli.2017 Del på Facebook Svart 18.Juli.2017 På Ramsö (syd for sydKoster) er det riiimelig fullt, 9 i bredden... men sola skinner, og vindmåleren ligger på 10 kn nå.., blir en stille natt. Mye barnefamilier, regner ikke med partytilstander i natt. Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 19.Juli.2017 Del på Facebook Svart 19.Juli.2017 (redigert) Idag gick vi från Gullholmen till Brandskären. Lite dramatik för vi fick kortslutning och rökutveckling i främre ankarspel vid utlöp från Gullholmen, men det akuta problemet klarades av genom att koppla bort strömmen dit. Får föras upp som ett vinterjobb. Mycket båtar på sjön, men ganska gott om plats i Brandskärshamnen när vi kom fram vid 13-tiden. Kunde komma in på vår favo-plats sedan snälla grannar hade sänkt sina akterlinor. Redigert 19.Juli.2017 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 19.Juli.2017 Del på Facebook Svart 19.Juli.2017 Kryssa Skagerak i dag. Spist stekt nyfiska makrell ca 25nm fra land. Havblikk mesteparten av veien. Smögen i sikte nå. :-) Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 19.Juli.2017 Del på Facebook Svart 19.Juli.2017 (redigert) Perfekt dag at sejle i i dag! @ebonita kom kortslutningen af sig selv? I kørte ikke med ankerspillet? Kan det være saltvand, der har forårsaget det? Godt at det gik godt, men jeg tænker, at der var lidt høj puls i øjeblikket! Redigert 19.Juli.2017 av MajorAndy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 19.Juli.2017 Del på Facebook Svart 19.Juli.2017 ref MA: kom kortslutningen af sig selv? Nej vi hade inte använt spelet de senaste dagarna. Spelets relä har uppenbarligen fått ström och gett signal 'ankare upp' utan att jag märkte det förrän motorn blev överhettad. Kopplat bort strömmen genom att ta bort säkringen. Inga skador utöver den förmodligen brända motorn i spelet. Närmare felsökning får anstå till vi kommit hem. Förmodar att Du hade en drömresa från Göteborg till hemmahamnen? Spoiler Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 19.Juli.2017 Del på Facebook Svart 19.Juli.2017 Det kan du tro! Lidt billeder i min hentetråd, men her er et par stykker, som jeg er sikker på at du kender :-) Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 21.Juli.2017 Del på Facebook Svart 21.Juli.2017 (redigert) Överraskande lite dagsläges-kommentarer i den här tråden just nu. Konstigt för här är gott om Norrmän... Idag gick vi vidare från Brandskären till Fjällbacka. Efter flera dagar med önskeväder på Brandskären så var det lite lätt sommarregn under dagens resa, men njutbart svaga vindar och släta vatten. Kom iväg lite sent, och ankom därmed Fjällbacka först vid 14:30, och då var det lindrigt sagt mycket båtar på plats. Hamnkapten/hamnvärd lyste med sin frånvaro så det var vilda västern. Fick så småningom en plats utanpå en märkesbroder modell större men på bästa läge med utsikt över händelsernas centrum. Hamnavgift SEK 440:- med ström.... Uj... Redigert 21.Juli.2017 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 21.Juli.2017 Del på Facebook Svart 21.Juli.2017 Da vi var i Marstrand hørte jeg, at de har sænket priserne i år. Jeg betalte 300 sek for min båd i år, og det tror jeg er det samme jeg betalte for adskillige år siden. Kan det passe, at toppen er nået for priserne på vestkysten ? Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 21.Juli.2017 Del på Facebook Svart 21.Juli.2017 Vi er nettopp tilbake i Norge nå, og vårt inntrykk er at de havnene vi har besøkt flere ganger ikke var dyrere i år enn tidligere. Jeg er elendig på å huske priser, men kona husker sånt. Det var ett sted vi synes vi betalte mye, men det var for Dockspot-plass i Lilla Bommens havn i Gøteborg. Der endte vi på over 1000,- SEK for to dager. Merkelig nok var det ca 90,- forskjell i pris for de to døgnene på samme plass: 484,- og 572,-. Jeg hadde skjønt det hvis en av nettene var fre-lør eller lør-søn, men vi lå fra søndag til tirsdag. Utover det har vi ikke reagert nevneverdig på prisnivået. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Lars H. Svart 21.Juli.2017 Del på Facebook Svart 21.Juli.2017 Da du fikk de forskjellige prisene, dat var ikke akkurat skille på mellom og høysesong? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Popeye70 Svart 21.Juli.2017 Del på Facebook Svart 21.Juli.2017 Lars H. skrev 12 minutes ago: Da du fikk de forskjellige prisene, dat var ikke akkurat skille på mellom og høysesong? Jeg trodde ikke det var på skillet av to sesonger (vi snakker om 9. til 11. juli), men ser nå på kvitteringen at det faktisk er én dag i lavsesong og én dag i høysesong: Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.