Jump to content

Status på svenskekysten


ter-av

Recommended Posts

Vi gikk Moss - Hunnebostrand på max 2,5 timer på flatt vann med Windy 37. Holdt rundt 30 knop stort sett hele veien. Gikk på utsiden av Havstensund. Vi gikk også på utsiden av Sotekanalen dagen etter - men det var ikke så vellykket. Veldig humpete sjø der på tross av lite vind.

 

Så om du regner 3,5 timer Son- Sotekanalen og 1 times tid videre til Smøgen er du vel i nærheten - om du kan marsje rudnt 25 knop.

Link to post

For dere som er i Strømstad - Hvalerområdet anbefaler jeg turen inn til Halden. De høye fjellene rundt innseilingen ved Svinesundbroen er alltid fasinerende. Halden byr på rikt marked og godt med gjesteplasser.

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post

I kveld setter sun flyer kursen mot gøteborg. Ankomst er beregnet i morgen formiddag. Overfarten blir fra Arendal. Satser på fint vær i området de neste dagene. Blir spennende å se om skipskatten klarer å mjaue på svensk... :flag_sw:

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post

Noen bilder fra seilasen idag. Dette er nok et bilde mange kjenner fra Smøgen.

 

smoegen1juli2008.jpg

 

Ferja kjenner nok mange.

 

ferjekungshamn.jpg

 

Stupebrett er det nærmest over alt - flott med allemannsretten i Sverige.

 

stupebrett1juli2007.jpg

 

Denne innseilingen til Gullholmen har mange obeservert.

 

husgullholmen.jpg

 

Relativt lite båter i Gullholmen i dag.

 

gullholmen1juli.jpg

 

Dagenes eneste katamaran ble observert i "renna" sør for Gullholmen.

 

katamaran1juli2008.jpg

 

Ingen båter ved dieselpåfyllinga.

 

 

dieselpaafylling1juli2008.jpg

 

Vi finner flere slike plasser både i Sverige, Danmark og Tyskald. Noen som har mer info?

 

 

dyrkeplass.jpg

 

 

 

marstrandb1juli2008.jpg

 

 

 

fyrlykt1juli2008.jpg

 

 

kystbevakningen.jpg

 

Kystbevåkningen er på plass.

 

trangt1juli2008.jpg

 

Her er det trangt.

 

trangtb1juli2008.jpg

 

 

Jeghar kalt dette riskosport.

 

 

risikosport.jpg

Link to post

Takk for fine bilder Roaldbj :smiley:

 

Vi finner flere slike plasser både i Sverige, Danmark og Tyskald. Noen som har mer info?

 

 

dyrkeplass.jpg

Oppdrett av skjell - til mat - pleier dette å være.

 

 

 

Kystbevåkningen er på plass.

Du får hilse de så mye fra meg :wink: Ser ut som gutta som hadde fartskontroll ved Tanumstrand

Link to post

Så ligger du vel omkring Kungen nu, gætter jeg på. God tur - det ser ud som om du kommer til at holde dig under 5 s/m hele vejen. Husk at fortælle i den anden tråd om ICE virker på Anholt - jeg planlægger at lægge vejen fordi om 10 dages tid - hvis vejret holder... :confused:

 

Andy

Link to post

Jeg tog fejl....HER ligger du...

 

Name SWAN Latitude 57°33,036'N (57,550600)

MMSI 257550090 Longitude 11°40,191'E (11,669847)

Call Sign LK9560 Speed 8,1 Knt

Type and Cargo Pleasure Course 185,0°

Dimension Length:13m, Beam:4m Heading n/a

Last Seen UTC Time 02-07-2008 07:37:17 Position Accuracy Low (>10m)

Last Seen Local Time 02-07-2008 09:37:17 Position Fixing Device n/a

 

 

 

Ja, den teknik....man bliver hele tiden overrasket over hvad den kan...

 

 

Andy

Link to post

Kystbevakningen møtte jeg etter at jeg hadde seilt ut fra Albrekssunds kanal. Der stoppet den og skulle sannsynlig se om noen kom for raskt ut Her er det 5 knop. (Kanalen som går NV til Marstrand). Jeg har sett pumpepriser på diesel til 15.10. Enkelte steder hvor fiskere fyller kan man få billigere diesel. Alle kjenner visst noen som vet endel om dette. Dersom båten er registrert i NOR kan det være enda billigere. Jeg betalte nylig SVK 8.70, som vel skulle tilsvare NOK 7.35 - da måtte jeg vise frem skipsdokumentene.

Link to post

IM sendt. Jeg hadde en ordning med kjøp av avgiftsfri diesel med kort på Grebbestad og i Kungshamn. Noen klaget på forskjellsbehandling og avtalen ble kansellert. Poenget for den som fyller hvor fiskerne fyller er å ta med skipsdokumentene som viser at båten er NOR-registrert.

Link to post

Hei Lars. Godt at noen passer på. Jeg følger med på CPA og TCPA. Foreløbig ligger Lore Prahm nærmest med CPA 1.320 nm om 37 minutter 7 sek. Det er faktisk endel skiftende støm i denne delen av Kattegat. COG har forandret seg omlag 1 knop i løpet av en times tid.

Link to post

For øyeblikket 10 (som er maks). Alle har også AIS, så nå får jeg sjekket MARPA systemet ombord. Det er flere ting jeg ikke skjønner. Jeg får inn AIS posisjoner men ikke noe radarekko. Snodig for avstanden er bare 11 nm. Ekkosignal og AIS symjbol er ofte forskjøvet (ragne 12 nm, 2/3 radaroffset).

Link to post

Nå ble jeg skremt et øyeblikk Roald, du forsvant fra AIS bildet og jeg tenkte på Lore Prahm som var tett oppi deg. Men nå er du på plass igjen og jeg ser at Lore Prahm går aktenfor deg, puuuh . ...

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...