Jump to content

Status på svenskekysten


ter-av

Recommended Posts

Vi forflyttet oss fra Hunnebostrand til Strømstad idag. Bunkret litt diesel ved Hamburgssund. Nesten 13 kroner literen, gøyere å fylle hjemme.... Fant ut vi ville ligge her i helgen, får sansynligvis besøk av noen venner her.

Var litt spent på farvannet rundt "Humperna" og "Gule Humpen" men båten trivdes godt og det var en fin tur. Virker som om det har blåst opp mer etter hvert idag. Tror jeg er den eneste i Strømstad som ligger på dregg, men vi har vinden i baugen og noen bygninger som "vindstopper".

Satser på godvær til uka, så vi kan ta det rolig hjemover.

 

Kona har allerede begynnt å planlegge neste sverigetur, og eventuelt en danmarks-visitt i samme slengen, så da er fremtiden reddet :-)

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

Jeg kaller det for Jomfruhullet, men på kartet står det L Jungfruhålet. Det ligger vest av Tjørn, og kan kreve stor oppmerksomhet når bølgene og vinden er vanskelig - det er i alle fall min erfaring.

hej roaldbj

 

stellet kallas för "Lilla Jungfruhålet" og er som navnet säger, litt trangt......

Lilla Jungfruhålet er en snarveg!

 

(i Stora Jungfruhålet går den prickade leden)

 

översiktsbild

jomfruhullet.jpg

 

detalj

jungfruhaalet.jpg

 

spesial

Jungfruhaalet.jpg

 

skall man gå Lilla Jungfruhålet så rekommenderar jag att man leser

" Tistlarna - Strömstad " av Kaj Hartelius / Yngve Rydholm finns på bibliotek eller antikvariat

(tror siste utgåvan kom 1982 eller noe liknande, men dessa gubbar kunde 'sin' skärgård)

i den boken står litt om "overett merken" man bör kunna

 

+ att man har SXK's skiss över området som visar leden + lite naturhamnar i området

 

(man bör ikke nitendo-navigera :nono: )

 

:smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

He-he. Jeg gikk også her i sommer. Kom for sydgående ned mot de to 'klotene' som markerer nevnte hål. Merkelig nok var det ingen andre båter på vei her akkurat da, men kunne se noen nordgående båter som stoppet og ventet...

Måtte stanse båten helt og på med briller og finstudere papirkartet før jeg listet meg igjennom i 0.5 knop.

 

Et av de få stedene hvor Garmin BlueChart på plotteren ikke var til mye hjelp.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

stellet kallas för "Lilla Jungfruhålet" og er som navnet säger, litt trangt......

Lilla Jungfruhålet er en snarveg!

:smiley:

Har man fritthengende propeller og ror hengende under båten, faller det liksom naturlig på en måte å ikke utfordre skjebnen ved å ta "snarveier" når anledningene byr seg.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

 

Det har blåst kuling med grov sjø de dagene (siden torsdag) vi lå på Klädesholmen. Og det var jo bra for Tjörn rundt der det ble satt rekord. Aldri har turen rundt Tjörn blitt gjort så raskt.

 

Men nå er vi på vei nordover. Gikk innerleden via Hjärteröns renna (ikke snarveien langs den røde streken til Gunga) og Kyrkosund i smult farvann før vi gikk over til Käringön fra Kråksund gap. Sjøen og vinden har løyet, kun 5m/s, men det var en meter urolig sjø over hit.

 

Da vi kom hit la vi oss til kailangs da det kun var en håndfull båter, men har lagt oss med baugen inn og vanlig fortøying i bøye nå etter som det har økt på med båter. Det er sikkert 15 båter her nå! Vanligvis er det flere hundre.

 

Akkurat nå sprekker skylaget opp og solen titter frem og det er 20gr, så vi ligger i hvert fall over en dag her. Må jo ikke være hjemme før mandag om to uker.

 

karingon1.jpg

 

Sommerhilsen Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

He-he. Jeg gikk også her i sommer. Kom for sydgående ned mot de to 'klotene' som markerer nevnte hål. Merkelig nok var det ingen andre båter på vei her akkurat da, men kunne se noen nordgående båter som stoppet og ventet...

Måtte stanse båten helt og på med briller og finstudere papirkartet før jeg listet meg igjennom i 0.5 knop.

 

Et av de få stedene hvor Garmin BlueChart på plotteren ikke var til mye hjelp.

De lokalkjente svenske seilerene drar gjennom her for fulle seil, noen prøver omtrent å krysse seg igjennom. Selv har jeg som regel bare storseilet oppe (da jeg ser dårlig med genoa som går helt til dekk) og har motoren på i tilfelle. I sommer møtte jeg på det trangeste mellom øya og staken en annen båt. Det var ikke mange metrene til staken og jeg stikker 2m dypt, men det gikk bra (har Echopilot sonar- så jeg så at det burde gå). Selv pleier jeg å slå bi og vente til motgående båt har passert Jomfruhullet, men andre har ikke tid til å vente og skal tydeligvis presse seg frem. Måtte i sommer også en 60-70 ft Hollandsk stålbåt på vei sydover mot Jomfruhullet- han kom sikkert igjennom med litt bruk av trustere.

Redigert av atletico1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

quote.gif
karingon1.jpg

Slik var det definitvit ikke når vi kom fra Skagen og inn til Kjäringön klokken 19.40 på kvelden en torsdag i juli... Da fikk vi ikke plass og det lå en del båter for svai utenfor bryggen også... Så vi tuslet videre til Ellös da.. der var det plass i massevis..

Neste år blir det ferie fra st.hans og til rundt 10 juli, og ny runde i august... orker ikke overfylte gjesthavner..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

hej roaldbj stellet kallas för "Lilla Jungfruhålet" og er som navnet säger, litt trangt......Lilla Jungfruhålet er en snarveg!

spesial

 

Jungfruhaalet.jpg

 

skall man gå Lilla Jungfruhålet så rekommenderar jag att man leser " Tistlarna - Strömstad " av Kaj Hartelius / Yngve Rydholm finns på bibliotek eller antikvariat

(tror siste utgåvan kom 1982 eller noe liknande, men dessa gubbar kunde 'sin' skärgård) i den boken står litt om "overett merken" man bör kunna

+ att man har SXK's skiss över området som visar leden + lite naturhamnar i området

Hei Gunga Din. 1) Jeg har ikke lest beskrivelsen av Hartelius og Rydholm. Lars H. har laget en fantastisk oversikt over en del snacs fra Bohuslen. Klarer vi å få en tilsvarende ordning med beskriveslen til Hartelius og Rydholm. Slik jeg kjenner Lars H. er han sikkert behjelpelig. 2) Kan du gi nærmere opplysninger om skissen fra SXK og hvor den finnes? 3). Har du noen beskrivelse av indre led fra Strømstad i nord til syd for Såssø. 4) Har du henvisning til overrettere i Syd-Koster. Jeg har forlagt mine et eller annet sted.

 

Det var 4 omfattende spørsmål.

Link to post
Share on other sites

quote.gif
Hei Gunga Din. 1) Jeg har ikke lest beskrivelsen av Hartelius og Rydholm. Lars H. har laget en fantastisk oversikt over en del snacs fra Bohuslen. Klarer vi å få en tilsvarende ordning med beskriveslen til Hartelius og Rydholm. Slik jeg kjenner Lars H. er han sikkert behjelpelig. 2) Kan du gi nærmere opplysninger om skissen fra SXK og hvor den finnes? 3). Har du noen beskrivelse av indre led fra Strømstad i nord til syd for Såssø. 4) Har du henvisning til overrettere i Syd-Koster. Jeg har forlagt mine et eller annet sted.

Det var 4 omfattende spørsmål.

Hej roaldbj o alle andre !

1
nu kom jag akk hjem o 'Tistlarna - Strömstad' ligger i 'båden' :smiley:
skall pröve o gjengi denne passasjen......
men om en uke eller 2 (jobben starter imorgon.....varför skall man jobbe egentligen när man kunde vart ut o seglat hele tiden???? :crazy: )

2
skissen finnes i din pärm fra SXK o heter 'Hjärterösund'

3
hvis jag ikke missminner mig så finnes oxo skissen til inre leden til Strömstad(Råssö-Daftö) med i pärmen med flyfoto
(i SXK's tidl utgaver var det inga flyfoton, kun handritade skisser med overett-linjer)

4
vad gäller sydkoster så har jag ombord 2 handritade sjökart + det 'halvoffisielle' som säljs nu (det som LarsH lagt ut)......
det förste er fra för kriget......men så detaljert att man beslagtog dette, för att det ikke skulle falla i tyskarnas händer,
efter kriget fick opphovsmannen tilbaks grunnlaget o fortsatte.......
det andre handritade er gjort på 80-talet o noe bedre (tror dom har benyttet noen 'ekonomisk kart' eller likn som bas o lagt till sjökartsinfo)
jag tror att det er dette som er grunnen till det 'halvoffisielle' som säljs nu!

kan fixa kopier til dig.....har du noe o bytte med :wink::lol:

har en del kopi på kopi fra "Langesund Seilforening" el noe liknande skulle gärna haft fler o bedre kopier..... eller noe fra Vestfold :smiley::smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Takk for svarene Gunga Din - flotte greier.

Ad 1) Ser frem til din oppfølging.

2) Takk - skal studere SXK.

3) Det er tre flyfoto i SXK permen fra denne leden, men de tar ikke med seg området så langt sør som Råssö, se innlegg # 396 i denne tråden. Jeg har lest en beskrivelse av denne leden "ett eller annet sted" - en oppgave for meg å finne denne til vinteren. Jeg trives nå svært godt i nordre del av denne leden.

4) Jeg skal lete etter noe å "bytte med" - du har så mye erfaring som seiler at jeg må nok tenke meg godt om. Skal besøke noen antikvariat i vinter og se hva jeg kan finne. Jeg har noen historier fra Syd-Koster (Ursholmen) - men disse har du vel?

5) Sydvesten eller andre kan kanskje hjelpe med bedre kopier fra Vestfold?

Link to post
Share on other sites

4) Jeg skal lete etter noe å "bytte med" - du har så mye erfaring som seiler at jeg må nok tenke meg godt om. Skal besøke noen antikvariat i vinter og se hva jeg kan finne. Jeg har noen historier fra Syd-Koster (Ursholmen) - men disse har du vel?

5) Sydvesten eller andre kan kanskje hjelpe med bedre kopier fra Vestfold?

Har vart inom en rekke norske antikvariat för o finne

 

Halfdan Hansen Yachtsilas - Ny omarbeidet utgave

Utgitt J W Cappelens Forlag 1945

 

Halfdan Hansens Havnebeskrivelser for Seil og Motorbåter (Havneboka)

Utgitt J W Cappelens Forlag 1953

 

som Bliss X skrivet så mye om........disse er jag veldi intressert av o lese........

 

ja kansje Sydvesten kan hjelpe til med desse skisser.....

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Jeg tror Sydvesten prøver ut utstyret teoretisk her på BP før han investerer og monterer. Det kan virke slik ut fra tråder om flere ting bl.a. anker, radar, plotter o.a. Og det er sikkert endel av oppgavene til BP: det å få flere synspunkter før man handler. Jeg har sendt en IM til Sydvensten - så får vi se hva han graver frem fra Vestfold... Jeg har merket meg:

Halfdan Hansen Yachtsilas - Ny omarbeidet utgave, Utgitt J W Cappelens Forlag 1945

Halfdan Hansens Havnebeskrivelser for Seil og Motorbåter (Havneboka), Utgitt J W Cappelens Forlag 1953

Dette var da gamle bøker. Hva er spesielet med dem?

Du kjenner sikkert til den nyere Havneguiden 1 & 2, http://www.nautisk.no/products/havneguiden_1_p1351 , som faktisk er ganske bra.

Link to post
Share on other sites

...Har vart inom en rekke norske antikvariat för o finne

 

Halfdan Hansen Yachtsilas - Ny omarbeidet utgave

Utgitt J W Cappelens Forlag 1945

 

Halfdan Hansens Havnebeskrivelser for Seil og Motorbåter (Havneboka)

Utgitt J W Cappelens Forlag 1953

...

Hei Gunga, jeg antar at dette betyr at du på din søken hops antikvariatene ikke fant bøkene? Jeg har tidligere hatt sukssess med gamle bøker hos Thorsens antikvariat i Grimstad. God service også. Jeg søkte på "Halfdan Hansen" på sidene deres nå nettopp, og fant begge de to bøkene nevnt over - kr. 150 pr.stk for de av best kvalitet. Porto kommer i tillegg.

Webside: http://www.thorsens-antikvariat.no/

Telefon: (+47) 37 04 43 92

 

Hilsen Ronald.

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har vart inom en rekke norske antikvariat för o finne

 

Halfdan Hansen Yachtsilas - Ny omarbeidet utgave Utgitt J W Cappelens Forlag 1945

Halfdan Hansens Havnebeskrivelser for Seil og Motorbåter (Havneboka) Utgitt J W Cappelens Forlag 1953

som Bliss X skrivet så mye om........disse er jag veldi intressert av o lese........

 

Hei Gunga

 

Jeg jobber fortsatt med å få "republisert" de to bøkene du nevner. Kan ikke love noe, men det er ikke umulig at jeg får ut en nettugave av Havnebeskrivelser for Seil og Motorbåter i løpet av vinteren. Hvis dette gårt i orden, vil sansynligvis Yachtsilas komme året etter.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...