Jump to content

Status på svenskekysten


ter-av

Recommended Posts

Blir fort fullt i gjestehavnene når det blir regn og/eller mye vind. Ligger selv helst i uthavn, men det avhenger litt hva mannskapet vil også(skal jo ha det hyggelig) . Hvis ikke står man plutselig uten både matroser og kokk:rolleyes:. Ligger på Kyrkosund nå, dårlig med ledig bryggeplass, men plass til flere utenpå.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror nok det er mer plass i gjestehavnene syd for "Harryland". Nå i kveld 2145 kom det nettopp inn en seilbåt, og han gikk rett inn i en ledig dobbeltbås her på Klädesholmen. Så langt syd er det nesten ingen norske og lite svenske motorbåter, - for dyr diesel? Enn så, lenge (vi har vært på svenskekysten siden 16. mai) har vi enten ligget i bås med gangbar utrigger eller kailangs uten noen utenpå oss. Og så lå vi med line en havn slik at vi måtte bruke baugstige for å trø ned på flytebryggen.

Redigert av Lars H. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Framtia skrev for 1 time siden:

Ligger folk mer i gjestehavn enn i uthavn?. Vi har vært ute i snart tre uker, og har vært i havn kun to netter.


Tror det er både og, men som nevnt av andre så søker folk mot havn når det blir dårligere vær, og det har vært meldt endel vind og regn på Bästkusten de siste par ukene.
 

I mange av de «norske», populære havnene langs svenskekysten så blir det ganske raskt fullt. Det hjelper ikke at det blir mer og mer forhåndsbooking. Det forplikter hvis man har betalt flere hundre kroner, og mitt inntrykk er at mange booker for sikkerhets skyld.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 7 timer siden:

 

Hvor langt ned går "Harryland"? Har forresten ikke noe til overs for Harry-begrepet som "Pølse-Hansen" i sin tid innførte. 

 

Jeg tror de som bruker det begrepet føler seg litt som langturseilere og utforskere når de drar så langt syd 😉

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

"Harryland" er vel et velbrukt begrep, men jeg kan gjerne si nordre del av den svenske vestkysten. Uansett, dette er nærmere Norge enn lenger syd, og langt nord for de fra Göteborg. Selv føler jeg meg ikke som noen langturseiler, men jeg trives best lenger syd. Skulle jeg holdt meg i den "nordre delen" i flere måneder, hadde det blitt lenge på hvert sted. Naturhavner er ikke noe for oss "gamlinger". Og på en måte føler jeg mer på "utenlandsferie" her nede der det store flertallet av (seil)båter er svenske.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 6 minutter siden:

 Selv føler jeg meg ikke som noen langturseiler, men jeg trives best lenger syd. Og på en måte føler jeg mer på "utenlandsferie" her nede der det store flertallet av (seil)båter er svenske.

Enig med deg Lars H👍
Det er nok det de som går litt lenger ned også føler. Jeg trives også bedre i det området dere er mest i, og det er ikke fordi jeg ser på meg selv som utforsker eller langturseiler.

Å sette folk i bås er aldri sjarmerende 😌

Redigert av Tom Rør (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 9 timer siden:

 

Hvor langt ned går "Harryland"? Har forresten ikke noe til overs for Harry-begrepet som "Pølse-Hansen" i sin tid innførte. 

 

Nå frekventerer jeg riktignok området hovedsakelig utenom hovedsesongen, men så vidt jeg har forstått er det vel etter Kungshamn/Smögen at man begynner å se et fallende antall båter med norske flagg og mer plass i både gjestehavner og uthavner.

Link to post
Share on other sites

Vi er også av dem som frekventerer kysten utenom sesongen. For meg virker det som at 'Harryland' stanser opp ved Grebbestad/Taum/Fjällbacka. Soten virker som en skikkelig brems. Det ser man også på havnepriser utenom sesongen. Unntaket er Marstrand, men her er det få nordmenn.

Link to post
Share on other sites

Havneprisene fyker ikke slik i taket her syd i høysesongen. Vi kommer i gruppen 0 - 12m og har ennå ikke betalt over SEK300 her syd. Da vi var lengre nordover på sydtur var det off season og i Hunnebostrand betalte vi feks. SEK 61 + 60 for el, mens det nå er SEK 377 + 60 el. Hva prisene er enda lengre nordover nå, vet jeg ikke. Men jeg vet at i Fiskebäckskil ville det blitt over SEK 500 med el for oss nå! Her på Klädesholmen betaler vi nå SEK240 + 50 for el.

Redigert av Lars H. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vår erfaring er at det er vesentlig billigere havnepriser, og at folk også er triveligere lenger syd  på Sveriges vestkyst.

Dette kan ha noe med at de ikke er plaget med gjestehavner smekkfulle av nordmenn som til tider kan ta vel mye plass på alle måter.

Vi orker ihvertfall ikke å henge i de havnene som har stort trykk i høysesong, men kommer oss så fort som mulig nedover mot Gøteborg. Jeg har full forståelse for at Lars H velger det området. 

 

Link to post
Share on other sites

Utenom sesongen seiler vi ofte ca. 8 timer rett fra hjemmehavn og til Kungshamn. Et naturlig stopp kan også være Hunnebostrand. Begge tilhører Sote kommun. Brygge/gjestehavner i Tanum (Havstensund, Grebbestad, Väderö havn, Fjällbacka, Tanum havn) har vi sluttet å gå til. På dette strekket er det nok av fine naturhavner.

 

Som da vi kom inn til Dosö kom havnekapteinen og vinket oss inn til en plass. Tok imot fortøyningene. På vennlig måte informert om havnens faciliteter. En gang vi kom inn til Grebbestad, kom en sprett på sykkel og truet med 'bot' hvis vi ikke snart betalte. Og det var før vi hadde justert fortøyningene. 

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 14 timer siden:

Hvor langt ned går "Harryland"? Har forresten ikke noe til overs for Harry-begrepet som "Pølse-Hansen" i sin tid innførte.

 

Pølse Hansen innførte vel heller begrepet Harryhandel? Det går mer på sære nordmenn enn betegnelse på svensk landskap. Jeg synes det er OK og svært beskrivende når jeg handler på svenskesiden. Når sommerrushet er over i Strømstad gjør jeg nok Harry av meg en dag jeg også . .

Link to post
Share on other sites

I dag gikk vi fra Pinnö (Grebbestad) til Tocken (nord for Soten). På Pinnö lå vi tre netter, bla sammen med @VegJoh, og var så heldige å få stiftet bekjentskap med @larshans1 og frue. Meget hyggelig! (Til tross for at de er fra særp, og reiser med pinnebåt 🤣🤣). Det ble noen flotte dager med hyggelig selskap 😊

 

Her på Tocken er det krystallklart vann som holder 20,5 grader, endelig totalt fritt for brennmaneter 😄.  Akkurat nå har det kommet noen regndråper, og vinden har løyet. Blir her en dag før vi går mot Smögen. 

 

Mest svenske båter å se i holmene her, noen nordmenn, og noen få tyskere. Lett å finne plass i uthavner, gjestehavner vet jeg ikke. 

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 11 timer siden:

I dag gikk vi fra Pinnö (Grebbestad) til Tocken (nord for Soten). På Pinnö lå vi tre netter, bla sammen med @VegJoh, og var så heldige å få stiftet bekjentskap med @larshans1 og frue. Meget hyggelig! (Til tross for at de er fra særp, og reiser med pinnebåt 🤣🤣). Det ble noen flotte dager med hyggelig selskap 😊

 

Takk det samme, veldig hyggelig å få hilst på dere😊

@oj_knut var også veldig glad for å få hjelp til å hente opp solbrillene sine fra dypet😎🙈

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...