Jump to content

Status på svenskekysten


ter-av

Recommended Posts

Vi har gått Malø strømmar og rundt Bassholmen flere ganger. Det går en lei fra Koljøfjorden til Bassholmen - går inn ved Lökskären. Vi gikk her med Windyen da vi leverte den på NordWest - dvs vi gikk fra Lysekilsfjorden til Koljöfjorden. Her var det mye strøm, og jeg hadde nok ikke vært så komfortabel med å gå her med større båt. Spesielt gjelder det leia rundt Øst siden av Bassholmen. Her er det nok 3-4 knops strøm og den tok godt i windyen og det er trangt - så trangt og strømmete at man med stor båt ikke har lyst til å møtre andre.

 

Det er jo tidevannet som setter opp strømmen i dette farvannet. Du har følgelig tider hvor strømmen er ganske så fredelig, og du kan ha motstrøm eller medstrøm som kan være vrien, spesielt hvis du ikke er godt kjent i farvannet. Men som jeg har vært inne på foran, M/S Byfjorden av Uddevalla, trafikkerer strekningen Uddevalla - Lysekil om sommeren.

 

Når et stort fartøy som M/S Byfjorden takler farvannet med eleganse, bør vel en skarve Windy 37 eller en Nordwest på rundt 40 fot, være peanuts å ta igjennom dette farvannet. Man kan vel kanskje antyde at det kan være et spørsmål om skipperens kompetanse?

Link to post
Share on other sites

Når et stort fartøy som M/S Byfjorden takler farvannet med eleganse, bør vel en skarve Windy 37 eller en Nordwest på rundt 40 fot, være peanuts å ta igjennom dette farvannet. Man kan vel kanskje antyde at det kan være et spørsmål om skipperens kompetanse?

Kunne vært interessant å se om de går samme rute som andre rundt Bassholmen. Har aldri møtt de. Naturligvis har det med komeptanse å gjøre. Samt at en så stor båt nok er mindre påvirket av strømmen og at andre også antakelig flytter seg i en smule større grad enn når en skarve Windy 37 eller en Nordwest på rundt 40 fot kommer tuslende :wink:

Med tanke på Roladbj's båt også - som er bred og høy og med to rette aksler som stikker ut på hver side av kjølen - så er jo konsekvensene ganske store om man bommer med 10 meter. For min del handler det om hva jeg er komfortabel med - og strøm og trange farvann med mye trafikk er jeg nok ikke så komfortabel med - så da heller være litt forsiktig :smiley:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dagens reisedagbok. Vi bestemte oss for å gå til Bohus Malmön. Ettersom dette først og fremst var en transportstrekke - og vi nettopp hadde gått "indre led" til Marstrand bestemte "vi" at det blir utaskjærs tur i dag :smiley:

 

Vi lå på Ringens Varv som er VP forhandler ligger midt i sundet. Krana deres er godt synlig :smiley: Et flott verksted drevet av hyggelige mennesker. Den tyske GB'en ble det siklet litt på da vi gikk forbi :smiley:

marstrand_ringens_varv.jpg

 

Åstol er en øy vi har lest om flere ganger - men aldri gått nedom. I dag tok vi turen - og for en vakker havn :smiley:

aastol_havn.jpg

Det var tett med båter her - vi var her rundt kl 11 - og for at vi skal få plass bør vi nok være på plass akkurat når andre går ut.

aastol_kaf.jpg

Åstol er ett av stedene vi går tilbake til i år :yesnod:

 

Vi var også en tur nedom naboøya - Stora Dyrön - men der syntes jeg ikke det så like koselig ut. Stemmer det?

 

Nok en skonnert - denne er ganske interessant med senterbord. Er nok lagd for å gå på elver/kanaler og på havet.

tysk_skonnert_med_senterbord.jpg

 

et kjent landemerke i leia N for Marstrandfjorden. Lurer på hva dette skal være - for meg ser det ut som en hanekam - andre forslag?

hanen_og_vindn.jpg

 

"Jag trivs best i öppna landskap nära havet vill jag bo" :smiley: Snart senker roen seg ombord.

jag_trivs_best_i_ppna_landskap__naera_havet_vill_jag_bo.jpg

deilig å komme ut på sjøen der man ikke hele tiden kjører i kø

 

Måseskjær er et skjær mange har hørt og lest om - fast innslag i værmeldingene. Slik ser det altså ut - fra utsiden. Et flott fyr og det så ut som om det var en liten havn på N siden av skjæret. Ett av wp'ene på dagens rute.

maaseskjaer__mange_har_hoert_om_det__dette_er_kanskje_en_side_ikke_saa_mange_har_sett.jpg

 

Av og til må man ta en kikk i bakspeilet. Alt OK - bare åpent hav. Skippern koser seg :yesnod:

en_kikk_i_bakspeilet.jpg

 

Litt sjø hadde vi i dag - særlig ut fra Marstrand. Men for det meste var sjøen aktafor tvers. Vi koste oss i 20-22 knop. Satt og så inn på alle stedene vi ellers er tett på. Fint å se de fra utsiden også.

 

Roald har tidligere i denne tråden kommentert vanntårnet i Smøgen. For oss var synet av det tegnet på at det var på tide å gå inn mot land igjen - vi skulle inn hovedleden til raffineriet som ligger N for Lysekil

 

smgen_fra_utsiden.jpg

 

Et par båter ligger på reia og venter på ledig plass på raffineriet

ankringsplass_ved_bohusmalmn.jpg

 

Det er ganske så fullt i havna på Bohus Malmön. Vi var heldige (og tidlig ute - ankom ca 1215) og smatt inn på en longside plass som en fransk seilbåt akkurat gikk ut fra :smiley: Utsikten fra terrassen. Mange "fastboende" båter her - vi kjenner flere igjen fra da vi var her tidligere i år.

til_kais_innerst_inne.jpg

 

Selv om dagens tur ikke var av de lengste - ca 35 nm derav ca 25 nm utaskjærs - var det godt å komme til havn. Alle slappet av - dette er en havn vi koser oss i. Fin øy med fine tur- og bademuligheter. Og de siste årene har det kommet flere spisesteder her også. Gode muligheter for klesvask er det også.

deilig_aa_vaere_i_havn_igjen.jpg

første året vi har med hunden - og vi er så overrasket over hvor fint han tilpasser seg. Koselig med hele familien på tur sammen :yesnod:

 

(ny smiley rekord i dette innlegget? det gjenspeiler stemningen ombord :smiley:)

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kunne vært interessant å se om de går samme rute som andre rundt Bassholmen. Har aldri møtt de. Naturligvis har det med komeptanse å gjøre. Samt at en så stor båt nok er mindre påvirket av strømmen og at andre også antakelig flytter seg i en smule større grad enn når en skarve Windy 37 eller en Nordwest på rundt 40 fot kommer tuslende.

Om M/S Byfjorden http://www.mareud.com/Uddevallarederier/uddevalla_trafik.htm

Dim: 25,50x5,68x3,20m før båten ble forlenget.

 

Ruteplaner: http://www.bohuslan.com/templates/product_...px?prodId=47251

M/S Byfjorden anløper Bassholmen. Den passerer gjestehavnen, og enkelte turer går den Malø strømmar.

 

En stor båt flytter seg vel like mye som en liten i strømmen? Hvis du mener noe annet skulle det være interessant å se teorien for det?

 

Å, nei Bitteliten - vi har nok mye å lære av de som fører M/S Byfjorden i det farvannet! Ha på VHF'en - de sier fra når de passerer kritiske steder. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Morsomt å følge reisebeskrivelsen din, Bitteliten, med flotte bilder og levende beskrivelser! Nesten som å være med! :flag_sw: Dette er virkelig fornøyelig lesing! Veldig bra!

 

Vi burde jo ha lagt opp til flere slike tråder fra ulike steder fra folk som har PC om bord. Husker med stor interesse KOB sine nettsider der han har/hadde noen flott reisebeskrivelser fra sine turer. Vet ikke om han har fått oppdatert dem de siste årene.

 

For vår del farter vi som vanlig langs skjærgården mellom Kragerø og Mandal i sommer. PC`en er med, men bare tidvis framme. Svenskekysten er vakker, men den store båt-tettheten er det som gjør at vi velger Sørlandskysten. Merker økniningen i antall båter jo lengre østover vi kommer. Stor forskjell bare fra Grimstad til Kragerø synes vi. Selv om vi føler vi kjenner Sørlandskysten ut og in er det selv etter så mange år er det alltid nye steder å finne. Særlig den fantastiske skjærgården vest for Kr.sand foretrekkes ofte. Her er det svært lite kø og hundrevis av holmer og skjær. Men mulig at vi kjenner svenskekysten for dårlig og at det er leder og havner med mindre båt-tetthet?

 

Morsomt å høre hva dere legger vekt på, Bitteliten, når dere velger svenskekysten år etter år framfor norskekysten.

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I dag har vi vært skikkelige nordmenn på tur. Hørt på reiseradioen mens vi spiste frokost - via web radio :smiley:

 

Vanskelig å si hva som gjør at vi velger svenskekysten fremfor norskekysten. Kan være at dette er kysten jeg kjenner best etter mange år her da jeg var liten (vanligvis var vi annen hvert år på svenske - og norskekysten) Vi synes også stedene her er koseligere enn de norske stedene (bortsett fra Risør kanskje). Stedene i Sverige er mer genuine sommersteder - mens de norske stedene har mer et bypreg. Også synes jeg at stemningen i havnene er bedre - folk er hyggeligere, det er bedre standard på havnene og de er bedre organisert. For meg kommer feriefølelsen når jeg ser de rødgule Bohuslän skjærene.

 

Kan være vi tar en sving over på norskekysten i år - det avhenger av været. Som det ser ut nå er det hipp som happ. Favorittsteder for oss er Verdens Ende, Risør, Lyngør og Ny Hellesund.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ligger nå i Tanum og hadde egentlig tenkt oss sørover i dag men det blåste friskt så vi drøyer til i morgen. Kan bare istemme med at Bitteliten sin reisebeskrivelse er flott og morsom lesning. Vi har også vært nedover denne kysten noen ganger, og fler blir det helt sikkert, da Bitteliten har truffet spikeren på hodet når det gjelder kusten her. Velorganisert, rent, flotte fasiliteter og hyggelige mennesker.

 

Vi tar nok turen over på norskesiden mot slutten av ferien men foreløpig blir det "E6" nedover til Marstrand, deretter Sæby, hvis været vil, og over til Helgeroa til slutt. Feriefølelsen slår inn når vi runder inn søndre leden til Grebbestad etter ca. 3 timer fra båtplassen hjemme i Oslo.

 

Mye båter i havnen her på Tanumstrand i dag og nesten ingen har reist i dag grunnet været. Ser at det skal bli mindre vind i morgen så vi får komme oss nedover til Gullholmen tenker jeg.

 

God ferie til alle på land og til vanns.

Redigert av Ludde (see edit history)

Hilsen Ludde

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har maaaange år bak meg på Vestkysten av Sverige, mange år i barndommen i Gandsfjorden i Stavanger, flere år i Flekkefjord og "loakalkjent" i Eidekanalen i Hidrasund. Plukket maaaange krabber på Kjeøy sør for Flekkefjord. Hva er grunnen til at vi nå velger Danmark og Tyskland som seilingsområde?

Utelukkende en ting: Her er det roligere.

Vi har etter hvert funnet endel havner i Sverige (uthavner), Tyskland og Danmark hvor ting skjer rolig - selv om det er ferie. Dette er viktig for oss. Vi har nå en seilas på omlag 10 døgn bare innen Limfjorden. Vi har hittil ikke hart ett eneste fest-signal. Selvfølgelig er vi forberedt på at disse signalene må komme - men hittil har vi hatt fred og idyll. Derfor fortsetter vi i Limfjorden og kankje Helgoland.

Link to post
Share on other sites

Hva er grunnen til at vi nå velger Danmark og Tyskland som seilingsområde?

Utelukkende en ting: Her er det roligere.

 

Skjønner godt dit argument, Roald. Derfor tar jeg aldri ut ferie i juli. Fruen og jeg er svært glad i svenskekysten og legger ut 1. august for en kort-ferie nedover. Ingen stress i gjestehavnene som vi benytter oss mest av. Stort sett hyggelige eldre seilere på opp eller nedtur. Ikke ti ville hester får meg ut på "E6" i juli.

 

God ferie til dere alle.

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Hadde siste overnatting fre/lør i Marieholm marina, Strømstad. Lå baug/baug mot en ny flott Windy 33 her på forumet. Svenning var meget behjelpelig å hjelpe til at vi fikk tørnet rundt i havnen også. Trangt mellom utriggerne, og da slapp jeg å bakke 50 m. Er nå hjemme igjen fra ferien, må faktisk ned til båten i morgen å hente kyllingen som er gjenglemt i båten. :lol:

 

Ellers igjen flott billedserie av Bitteliten.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Takk for sist ja baatsman!

Vi var i Strømstad ihelgen da junior og hans samboer skulle på konsert med "Kent".

Tenkte at ingrediensene finvær midt i Juli og rockekonsert ville tilsi mye støy i sentrum. La oss derfor på Marieholm. Veldig bra, stille og rolig. Veldig fin marina med topp el-anlegg.

 

Så forøvrig en ny Windy 48 Triton liggende ved det nye hotellet der. Byggenummer 1, nettop levert. Med IPS600 installasjon. Fornøyd eier.

 

Teller nå ned til ferien, start i slutten av uken. Svenskekysten ligger foran oss.

Link to post
Share on other sites

Ludde - anbefaler deg å være tidlig ute til Gullholmen - mye folk i havnene nå som det har blåst. Vinden løyer jo litt i morgen, men mellom Tanum og Gullholmen er det vel bare Islandsberg som tar 5 minutter som er å frykte på den strekningen. Det er meldt 8-12m/s fra V og SV hele uka - så det er bare å bli vant til litt vind :smiley: Mange seilbåter på vei nordover som storkoser seg i den fine seilvinden.

 

Vi blir liggende her en dag til. Har fått familie på utsiden (de kom fra Tanumstrand i dag) og i morgen er det minigolf og bading på tapetet.

 

Noen stemningsbilder fra dagens rundtur på øya :smiley:

Et typisk smug i et litet sommersted

smug_bohusmalmn.jpg

 

Typisk svensk 1

typisk_svensk_moped.jpg

 

Typisk svensk 2

typisk_svensk_minigolf.jpg

Flott minigolfbane her - i morgen skal familien utfordres :smiley:

 

Malmøn har flotte bademuligheter - både fra fjell og fra strender. Her er kanskje den største stranda

malmn__badestrand.jpg

 

Seacrest - bilder av NW 420 - de beste ligger på nordwest.se. Her er bilde av en søsterbåt som passerte Bohusmalmön i dag.

nw_420_utsiden_av_malmn.jpg

Link to post
Share on other sites

Hei Bitteliten og takk for rådet.Planen var å ankomme ca. 11.00, men det er mulig at det blir Kungshavn i stedet og noen utflukter til Smögen i første omgang. Har bestemt meg for at vi ikke skal ligge i Smögen denne gangen da vi hadde et h..... i fjor med ankerkjettinger i store klyser og vind og svineri.

 

Her på Tanumstrand har det nå løyet betraktelig og værutsiktene for morgendagen ser ikke så ille ut. Har vært inne å sjekket både, yr.no, storm.no samt smhi.se, og konstaterer at det fortsatt er storm som har det beste været i tillegg til de peneste jentene :lol:

Hilsen Ludde

 

Link to post
Share on other sites

Lurer på om det er sannsynlig at det er mulig å få plass i gjestehavna i Strømstad dersom man kommer førstkommende søndag ca. kl 22?

 

Det er alltid plass til en som bruker sterilan :lol:

 

Min erfaring er at kommer man sent på kvelden er det noe lettere å få plass en når havnesjefen går rundt med roperten sin for å dirigere. Ofte er det også vindstille så det er letter å gå innerst i havnen selv om det er trangt, og folk er også da ikke så bekymret for en ekstra båt utenpå.

Link to post
Share on other sites

Kom til Fjellbacka kl.15. Mye båter i havna, flere lå og ventet på "reden", men vi hadde flaks og smøg oss rett inn med baugen mot brygga. Rett over oss ligger de longside med fem båter i bredden. Folket i nabobåten kan likevel fortelle at det er en del utskiftning, så med litt tålmodighet er det vel plass til de fleste. Meldt en del vind i dagene som kommer, men ikke mer enn at det skal gå bra. Veien går videre sydover.

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

Stort sett er det god anledning til å legge seg på utsiden av andre båter syd på den "nye" kaien som er laget. Det er det kaiområdet som er avmerket nederst på kartutsnittet. Her er det som regel også rolig. Jeg har aldri ankommet Strömstad uten at jeg har fått plass. Jeg har nå helt sluttet å gå inn i det indre havnebassenget. Her skjer det mye "rart" ei sommarnatt. Flere har opplevd tilgrisinger av baugluker og det er noen historier her poå BP om hendelser i indre havn.

 

strmstad.jpg

Link to post
Share on other sites

Meldt en del vind i dagene som kommer, men ikke mer enn at det skal gå bra. Veien går videre sydover.

Er meldt opp til 16 m/s i hht dmi's vindisder de kommende 2 døgnene. Vi ligger fortsatt på Malmön - har 3 seilbåter utenfor oss nå. Vinden er fra SV - og den kommer inn på baugen ut fra brygga. Alle 4 båter har tau i land i baugen. Vi har 2 trosser 1 spring og 2 brest - og 6 fendere. Fenderne trengs ettersom båtene på utsiden vrir seg i vinden og da presses vi mot brygga.

 

Det har vært litt utskiftninger her i dag - men minst halvparten ligger her på 2. dagen. Er usikker om det er smart å gå videre nå - har tenkt oss til Gullholmen området - men lurer på om vi finner plass. Vinden er ikke noe stort problem så lenge vi går innaskjærs. Utaskjærs og på åpne strekk bør man være klar over at sjøen nå har fått tid til å bygge seg opp noen dager.

 

Fra SMHI

3. Måseskär-Nordkoster

Måndag kväll

Väst, 11-15 m/s. Risk för vindar över 10 m/s: 99%

Natten till Tisdag

Väst, 10-14 m/s. Risk för vindar över 10 m/s: 90%

Tisdag förmiddag

Mellan väst och sydväst, 10-14 m/s. Risk för vindar över 10 m/s: 90%

Tisdag eftermiddag

Sydväst, 11-15 m/s. Risk för vindar över 10 m/s: 99%

 

Flerdygnsprognos

Onsdag

Väst, 8-12 m/s. Dygnets högsta vindhastighet 13 m/s

Torsdag

Väst, 8-12 m/s. Dygnets högsta vindhastighet 13 m/s

Fredag

Syd, 8-12 m/s. Dygnets högsta vindhastighet 13 m/s

Lördag

Mellan väst och nordväst, 2-6 m/s. Dygnets högsta vindhastighet 8 m/s

 

Her er værsituasjonen - mye lavtrykk rundt oss. La oss håpe at høytrykket over England kommer opp til oss :yesnod:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...