Jump to content

Status på svenskekysten


ter-av

Recommended Posts

Stemmer det ebonita. Vi kan begrense ved å sette amperen. Vi regulerer den etter strømkilden inn. Har ikke tenkt på at jeg kan gjøre det for å være snillere mot kabeltrommelen. Men 220V koblen på vv berederen går ikke om inverteren - så den får ikke drahjelp derfra. Alt annet får strøm via invteren

 

Jeg sjekket og så at den er satt inn på 13A nå - glemte å stille den etter at vi slo av generatoren. Men det fungerer jo greit. Laderen tar ikke mer enn 4 Ah nå.

 

 

En anne sak: Noen som har seilt inn til Kungälv uten å gå om Göteborg? Jeg ser på kartet at det er et stort, umerket og grunt område på innsiden av St. Kalven.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Først litt om Gule Humpen. Jeg har mange ganger gått utenom Gule Humpen området i litt rufsete vær. Men med SV-lig vind blir dette ofte en prøvelse for familien. Jeg pleier som regel å ta leden vest for Klätten. Jeg har også seilt direkte fra Skagen til Færder i rullesjø. Dette gjør jeg ikke flere ganger før jeg får trawler med stabilisatorer.

 

gulehumpenjuli2008.jpg

Link to post
Share on other sites

En anne sak: Noen som har seilt inn til Kungälv uten å gå om Göteborg? Jeg ser på kartet at det er et stort, umerket og grunt område på innsiden av St. Kalven.
Vi seilte opp til Tjuvholmen og har hatt flere flotte overnattinger i det området. Jeg må ellers medgi at jeg ikke husker så mange detaljer fra den seilasen. Vi pleier som regel å seile oppover Götakanalen via Göteborg. Vi har hatt mange turer opp via Trollhätta til Vänersborg - et flott sted med et herlig badeland. Dette er en fin tur om vinden er for sterk i Göteborg-traktene. Det er alltid hyggelig å seile i denne delen av Götakanalen. Et sted vi har overnattet mange ganger er i Nols Båtklubb, posisjon 57.55.400 N /012.03.840 E, noen nautiske mil etter at Lilla Bommen er passert oppover kanalen. Så ellers i loggboka at vi i 2000 betalte 5 kr literen for dieselen hos Alfreds Oljor på Hönö. Når jeg i år betalte NOK 7.35 like i nærheten så synes jeg ikke det er så ille.
Link to post
Share on other sites

Er hjemme igjen etter 4 begivenhetsfulle dager på Svenskekysten og Lesø.

 

Bilder glemmer jeg stort sett å ta men har vært innom ett par nye plasser som jeg vil anbefale.

 

Hønø: Sydligste av øyene i Nordre Gjøteborg skjæegården. Fin havn som passer fint hvis man venter på været for å gå over til Danmark. Og som alternativ hvis det er fullt på Vinga.

 

 

Her er billeder fra Hönö Klåva (?) (sommeren 2003):

 

img_3902.jpg

 

img_3905.jpg

 

 

 

 

Og så må jeg lige korrigere: Lige syd for Hönö ligger Fotö, ( N57 39 59.5 E11 39 22.5) der er en MEGET hyggelig lille havn. Også en fint alternativ til Vinga, som man let kan se fra havnen.

 

1363669_img.jpg

 

Lægger lige en videosnut ind fra Fotö når jeg får den redigeret...

 

 

Andy

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gratulerer med nok et fint opptak MajorAndy. Jeg har HDD kamera og ser ikke hvordan jeg klarer å begrense datamengden så mye som du har fått til. Harddisken på kameraet er på 60 GB og dette holder til 5 timers opptak. Dette skulle tilsvare noe sånt som 200 MB per minutt ? Kan det stemme?

Link to post
Share on other sites

Jeg overspiller til computeren og (grov)redigerer med Adobe Premiere. Kunne også have brugt det med Windows følgende Movie Maker. Eksporterer derefter til et komprimeret format (Windows Media) og lægger det på YouTube. Både Premiere og Movie Maker kan eksportere til mange forskellige formater.

 

Og dermed slut på endnu et OT-indlæg i forhold til Svenskekysten. Jeg læner mig efterhånden op ad karantæne på BP :wink:

 

 

Andy

Link to post
Share on other sites

kremt-kremt..... :yesnod:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Vi gikk fra Åstol til Källö i dag. En tur gjennom variert farvann. Opprinnelig var tanken å gå til Lilla Bommen i Gøteborg, men reisefølget vårt har max fart på ca 7 knop så det ble litt langt strekk for dem.

 

Åstol ga definitvt mersmak. Hyggelig havn. Vær dog obs på at tidevannet er av betydning for fortøyning her. Vet ikke eksakt hvor mye det er - men jeg måtte slakke på fortøyningene i går kveld ettersom de ble stramme ved lavvann - mer enn jeg hadde forventet.

 

Turen gikk gjennom Marstrand. For oss er Marstrand et rart sted. Vi synes alltid det er hyggelig å kjøre gjennom sundet - men å være der appellerer ikke til oss. Vi synes det er et hektisk sted - virker som et litet sted med storbypuls. Men mange ser ut til å trives. Masse båter i gjestehavna - og på storbåtplassene var det godt med store båter - den "lille hvite" i midten er en Windy 52. Den med blå stripa er en windy 58

marstrand_19_juli_mye_store_baater.jpg

 

Vi gikk videre gjennom Albrektssunds kanal. En hyggelig led som er godt merket - dog ikke så definert som Sotekanalen. En hel del trafikk der i dag

albrektssunds_kanal__mye_trafikk.jpg

 

Selvom kanalen er smal er det plass nok - bare de største ikke får noen i møte på det smaleste. Her kommer Bohuslän av Göteborg tuslende. Hørtes ut som om den var dampdrevet

bohusln_av_goeteborg_1.jpg

 

bohusln_av_goeteborg_2.jpg

 

På enkelte steder er kanalen ganske så smal - men det er godt merket

albrektssunds_kanal__trangeste.jpg

 

Her er nok det smaleste - kan se ut som om denne delen er hugget ut av fjellet da siden på denne kanalen er ganske hakkete

albrektssunds_kanal__trangeste_2.jpg

 

Turen opp til Källö gikk fort - det var hard motvind og lite sjø - en hel del trafikk - men det var greit å holde opp mot 30 knop.

Her er indre del av indre havn :wink: Mange som koser seg godt innerst her. Utfordringen er at båtene blir større og større - så noe særlig over 40 fot her er for stort tror jeg. Vi ligger litt lenger ute langsmed og har vinden inn fra siden. Det blåser godt inn her og båten krenger mot brygga på vinden

kll__indre_havn.jpg

 

Det er gratis w-lan her og det er både kebab sjappe og fin restaurant. Konsum har også butikk her. Landstrømmen er litt rar. det er 3 pols 16A anlegg, men sikringen går på land om vi tar mer enn 6A. Jaja - vi får nå i hvertfall strøm inn :smiley:

 

Vil igjen slå et slag for Havneguiden skrevet av Hanne og Jørn Engevik. Den har gitt oss mange tips på denne turen og er til stor glede. Den fikk også meget god omtale i et svensk båtblad denne måneden :smiley: Til neste år kjøper vi inn Havneguiden for Vestlandet også

 

 

 

 

 

 

 

Med hilsen fra alle oss på Bitteliten V :smiley:

Link to post
Share on other sites

Apropos Roalds GRIB fil

 

Først skal dette passere

lavtrykk.jpg

Må være et kraftig høytrykk som fyller dette lavtrykkshullet. Har hørt noe om at det er orkan i Atlanterhavet som nå pumper varmluft opp mot oss og fyller alle de lavtrykkene vi har hatt på rekke og rad siste tiden. Resultatet er i hvertfall dette

 

langtidsvarsel_lysekil_19_juli_08.jpg

 

Håper Fjellbonden har klart å karre seg over til riktige siden før stormen som vist over

Link to post
Share on other sites

Flott at du følger med på været Bitteliten. Fine bilder "du" har tatt. Når vi følger med på værutviklinmgen blir liksom alt været bra på Kattegat. Imorgen skal vi ha sol på Skagen, dvs Grenen, http://no.wikipedia.org/wiki/Grenen . Her skal vi se hvordan Kattegat møter Skagerak. Skal også besøke slott: http://www.middelalderdage.dk/øke

Link to post
Share on other sites

Nä jag håller med Bitteliten, Marstrand är ett skvalpigt blåshål som är trevligt att gå igenom men som inte förtjänar någon övernattning.

 

Och tidvatten i Bohuslän... tja 2-3 decimeter får man räkna med. Kan vara viktigt när man ligger i naturhamn och har glidit in över en sten vid högvatten.

Har vaknat någon gång av att det dunsar emot, och ... ja det är bara att dra på byxorna och ut i natten och slacka på förförtöjningarna och dra i ankaret. :sweat:

 

Faktiskt kan mina Garminplottrar visa förutsagt tidvatten över tid på olika positioner. Kan Raymarine oxå det?

 

And btw, även DMI har plockat fram ett HÖGTRYCK till slutet av nästa vecka! Hoppas det stämmer för då sätter även vi kurs mot Bohuslän. :cheers:

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå regner det ned - i bøtter og spann. Sendte en lydfil av regnet mot kalesjen til Svenning og han ble nok litt deppa av lyden :wink: Det blåser godt fra SØ her. Ser ut til at det skal regne i hele natt ihht yr.no - men i morgen blir det sol :yesnod:

 

(går det an å laste opp lydfiler til Baatplassen ? lurer på hvordan det kan gjøres)

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

... Sendte en lydfil av regnet mot kalesjen til Svenning og han ble nok litt deppa av lyden :wink:

 

... og da gikk det prompte en SMS tilbake; "Slutt omgående med å sende disse regnværene opp til oss!" :lol:

 

Vi ligger rett utenfor Grebbestad. Dro fra Moss på Torsdag morgen. Planlegger å dra over til Danmark imorgen. En liten uke i Danmark, tilbake til Sverige og så en liten uke Svenskekysten oppover igjen.

 

Når det regner som værst koser vi oss med meterologiske "prosjekter". yr - SMHI - DMI - Gribfiler sammenlignes hyppig. Og det ser jo ut som om at neste uke kan bli riktig trivelig.

Link to post
Share on other sites

Finnes det noe bedre enn å våkne til lyden av regn mot dekket da? Og bare snu seg rundt, pakke dyna godt om seg - og vite at man kan bli liggende fordi man har ferie og god tid....... Nei, en regnværsdag nå og da er ikke å forakte. :sleep:

 

Svenning, vi er klare til overfarten!

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

Finnes det noe bedre enn å våkne til lyden av regn mot dekket da? Og bare snu seg rundt, pakke dyna godt om seg - og vite at man kan bli liggende fordi man har ferie og god tid....... Nei, en regnværsdag nå og da er ikke å forakte. :sleep:

 

...............

 

Har man hund som skal luftes så er det ikke like artig med konstant regnvær :cryin:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...