Jump to content

Status på svenskekysten


ter-av

Recommended Posts

Hallo på kvelden.

Først av alt Roald, det nermer seg stygt det som heter transportetappe hjem.

Jeg ligger nå ved Stora Kløvskjer rett sør for Grebbestad og retningen er udiskutabelt nordover. :sad:

Skal en tur innom Grebbestad i morgen (Mandag). Natter muligens på Amundholmen, for så og ta indre Strømstads leia.

Har en avtale med systembolaget i Strømstad på Tirsdag, da jeg er så sær på Whiskey at det måtte bestilles. Er foresten like sær på Cognac, men den kunne ikke svensken hjelpe meg med.

Etter det blir det vel noe i området N-Sandøy så til Hvaler en plass, derefter antaglig Risholmen, så Jæløya og Oslo. Er ikke helt fastspikret, men noe i den dur. Men det er nok bare å innse, det spennende med turen er nok unnagjort. Men for all del Roald, er det noe som er interesant i området kan du jo bare sende meg en melding, så skal jeg se hva jeg kan få gjort.

 

Var inponert over prisen din på sjøkrefta Lars, var det værdt prisen.

Følte meg iallefall som en rik mann da jeg spiste middag idag. (De frossene kusinene)

 

p1030840.jpg

 

Men godt smakte det uten tvil. :cheers:

 

 

p1030720.jpg

Jeg var en tur rundt på Landløs idag og knipset litt mer i området.

 

p1030721.jpg

Dette er akurat passe belegg i en uthavn. og hva kan være bedre naboer for en aleneseiler fra Oslo en tre svenske jenter på seiltur.

 

 

p1030724.jpg

 

 

p1030726.jpg

 

 

p1030732.jpg

 

Det er mange flotte ankringsplasser herute.

 

 

p1030735.jpg

 

 

p1030738.jpg

 

Må inrømme at jeg synes det er litt godt å se jentene jobbe. :flag_sw:

 

 

p1030740.jpg

 

 

p1030744.jpg

 

Tok en liten rotur med jolla, rett over bukten lå nemlig Dannemark/Uløn så da kunne jeg jo innspisisere to uthavner i en smekk.

 

 

p1030747.jpg

 

BÆÆ-dyr er det overalt i området. Dette er på Ulø`n - mot St.Flatskjær

 

 

p1030754.jpg

 

Samme her, det går greit og kjøre halvveis inn i bukta, men da må man holde seg på styrbord side

ikke over 1/3.del retning inn i bukten. De andre 2/3. delene består av dybder fra 20 - 50 cm.

 

 

p1030762.jpg

 

Her har jeg gått over øya, og er på den siden som vender mot fastland.

 

 

p1030763.jpg

 

Mange fine strender på begge sidene av øya, og langgrundt

 

 

p1030764.jpg

 

Næmen! er det ikke SXK- bøyer som ligger her da.

 

 

p1030767.jpg

 

Dette må jo vere drømmeland for de rundt bleiealdern

 

 

p1030771.jpg

 

 

p1030778.jpg`

 

Kan ikke si annet en Flott.

 

 

p1030780.jpg

 

Så sent i sesongen er svenskene både fredlige og hyggelige.

 

 

p1030782.jpg

 

I mangel av gps er skiltingen tilstede her også.

 

 

p1030784.jpg

 

Små blondinpoliser i gummibåt, nesten så man får lyst til å gasse på litt provokativt.

Har jeg vært for lenge alene tro?

 

 

p1030789.jpg

 

Dette var litt spesiellt, vikingeskip og hus som antaglig skulle likne på noe fra samme periode.

Mini-folkemuseeum?

http://www.hornboreby.se/

 

 

p1030791.jpg

 

Her er støttene jeg tok bilder av da jeg lå på Musøsaltan, men her er bildene tatt fra åpent farvann. (Den andre siden).

 

 

p1030801.jpg

 

Her er jeg fremme ved nattens havn, Kyrkogårdsholmen v/Stora Klovskjer

 

 

p1030803.jpg

 

Det skal ligge noen gravrøyser fra 15-1600 tallet her, mistenker at dette er en av de.

 

 

p1030805.jpg

 

 

p1030818.jpg

 

 

p1030833.jpg

 

 

p1030834.jpg

 

Livet kan være hardt på den svenske vestkusten. "Har jeg sagt det før". :lol:

 

 

p1030844.jpg

 

Så tilsist en liten smak av kveldsstemningen her i skjærgården utenfor Grebbestad.

 

Kaptein og besetning på M/S-Ojda ønsker god natt.

Redigert av Ojda (see edit history)
Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Nå lakker og lir det med ferien for oss også. Men vi har fremdeles hele denne uken igjen, og må ikke være hjemme før torsdag i neste uke. Idag har vi vært på langtur, hele 4,2Nm fra Käringön til Gullholmen! Har ikke vært rundt med kameraet ennå, så foreløpig blir det kun et bildet fra båten innover i havnen der båtene ligger kailangs i finværet. Men dere slipper nok ikke unna. Mer bilder kommer nok etter hvert.

 

havn_panorama.jpg

 

Lars H.

webcam fra båten

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Nei da, du kan bare slappe av. Det er fremdeles mulig for de som vil ligge inne i "det trange, stinkende og brannfarlige hølet"! :wink::lol:

Fikk i ettertid se hvorfor de ikke ville ha fullt av båter inn der akkurat da. Søpplebåten hadde et ærend helt innnenfor indre molo.

Og det var ikke mange centimetrene klaring inn. Så snart det oppdraget var over, skulle skiltet fjernes.

 

soppelbaat1.jpg

 

soppelbaat2.jpg

 

Lars H.

nå på Gullholmen

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Unnskyld at jeg er litt OT Lars:

Har du benyttet ICE nettverket under hele seilasen - eller har det tidvis ramlet ut, og i så fall hvor?

Jeg mistet utelukkende ICE ved Anholt. De svakeste ICE signalene hadde jeg faktiske inne i Strømstad havn. Men det fungerte også der.

Velkommen tilbake til gamlelandet.

Link to post
Share on other sites

Da var det på`n igjen. Dagen idag begynte med deilig solskinn. Det finnes ikke bedre måter å vokne på en klukking av små bølger i skroget, og sola som titter igjennom takluka og ned på nesa mi. Så var det opp og lage en båtkaffe. (Sjokoladekaffe med en dasj brandy) :drink: Namm.

 

 

p1030846.jpg

 

Derefter frokost, er det flere som har lakt merke til at skallet på svenske egg er mye tykkere en det er i norge? Norske høner holder pusten når de legger egg :sweat:

 

p1030848.jpg

 

På planen idag stod Grebbestad for litt Systemhandling, tidligere i tråden var det en som bemerket håndtering av båten i trange havner når man er alene. Idag var vel den dagen jeg mest hadde kunne tenke meg en hoppilandkalle som svenskene kaller det. Fortøyning i Grebbestad gjestehavn, med sønnavinden i 90 grader fra siden. Det er stressende å skulle være foran, bak og ved spakene på samme tid.

Iallefall fant jeg tilslutt en plass i gjestehavnen selvom det var trangt og fikk lagt til ganske greit.

 

 

p1030850.jpg

 

Fant denne i havna i grebbestad.

 

 

p1030854.jpg

 

Sjekk tampene

 

 

p1030860.jpg

 

Dagens mål er Amundholmen, en fin plass rett Nord for Havstensund.

Denne plassen har jeg forelsket meg i for flere år siden.

Det er kun plass til etpar båter longside fjellveggen der jeg ligger, men jeg har aldrig sett noen andre ligge her. Det er bolter i fjellet og god dybde til større seilbåter.

Det ligger godt i le for sjø fra alle retninger, men er noe åpent for vind mellom Syd og Øst.

 

 

p1030862.jpg

 

Det ser ikke så veldig ut på dette bildet, men det er en flott liten sandstrand rett innenfor, den er så liten at de gangene jeg har vært her har det kun vært folk der en gang.

 

 

p1030863.jpg

 

Dette er fjellet det fortøyes til, det er også fint å ligge på svai i bukta på dybder fra 6 til 10m

 

 

p1030870.jpg

 

Her har jeg min egen lille hage i le rett ved siden av båten.

 

 

p1030873.jpg

 

Den første bukta er en leirebukt, og kan ikke brukes.

Men den andre er fin sandstrand. Det er forresten endel østers på dyp mellom 1/2 og 3 meter, sikkert dypere også. Har ikke spist noen i år, men i fjor lå jeg her i fire dager, og det var ikke pga dårlig vær. Da hadde jeg iallefall flere østersmiddager av selvplukk.

 

 

p1030876.jpg

 

Som sees er det god høyde på fjellhylla rett ved båten, det gir god ly.

 

Det var ca alt jeg hadde av bilder i dag. Ferden Nordover fortsetter imorgen :seeya:

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

p1030818.jpg

 

 

Mange fine bilder...Slik er utsikten motsatt vei hvis man tar en tur inn på hyttetunet . Her er det jo ganske enkelt å ta seg fram . Ingen tungvindte omveier for å nå målet . Klatre opp på fjellet hvor utsikten er enorm. Vederøarna ligger rett utenfor og hav så langt øyet kan se

 

p7280357pk5.jpg

Link to post
Share on other sites

Unnskyld at jeg er litt OT Lars:

Har du benyttet ICE nettverket under hele seilasen - eller har det tidvis ramlet ut, og i så fall hvor? . . . Velkommen tilbake til gamlelandet.

Hei.

 

Jeg er meget imponert over ICE her på svenskekysten. Og jeg har ikke registrert brudd på forbindelsen noe sted, hverken i havner eller under veis. Underveis kan jeg jo ha hatt utfall da jeg ikke har nesen i skjermen hele tiden. Før neste sesong får jeg skaffe meg et program som i bakgrunnen "pinger" forbindelsen hvert 5 min eller noe slikt og logger eventuelle brudd. Stort sett har hastigheten ligget mellom 1200 og 2200kbps. Noen få ganger har jeg vært nede på 600, men jeg har også vært oppe i 2700kbps!

 

Gamlelandet er jeg ikke kommet tilbake til ennå. Ligger nå på Gullholmen, og drar nordover om et par dager. Vi må være hjemme neste torsdag da Trude skal på jobb fredag 5. sept. Ruslet litt rundt med fotoapparatet rundt halsen i går, så nå kommer det snart nye bilder herfra.

 

Lars H.

vårt webkamera

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ahsj!! Havgapet, du skal jo alltid vri på alt. :lol::lol::lol::lol:

 

Hehe... et bilde må jo rettes ut mot havgapet for at det skal gi de riktige dimensjonene. Her er huset til en eldre ,,tant, som har bodd hele livet på Karingø. Sikkert trivelig at det er fastboende på øya. Istedenfor neddratte rullegardiner står vinduer og dører åpne og gardinene blafrer i vinden. Og her kan man sikkert passere tett opptil og ta en prat om gamle dager ?

 

p7310427nn6.jpg

 

Når man skulle bade før i tiden var det nok viktig at man kledde seg om på en anstendig måte. Det var to adskilte rom i dette badehuset som tilhører boligen . Herrer til venstre og damer til høyre

 

 

p7310425ia7.jpg

Link to post
Share on other sites

Kan bare istemme med Lars. Bortsett fra området Kungshamn/Smøgen når jeg var der.

Surfing fungerte helt greit, men opplasting av 1mb store bilder i antall ble en prøvelse iallefall ikke jeg bestod. Ellers har det fungert 100% hele tiden uten at jeg har målt hastighetene.

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

p1030880.jpg

 

Spanderer noen flere bilder fra Amundholmen

 

 

p1030883.jpg

 

Den vesle sandstranden i vika

 

 

p1030884.jpg

 

Det er også en fin bålplass med "krakker" å slå seg ned på

 

 

p1030885.jpg

 

 

p1030889.jpg

 

 

p1030895.jpg

 

 

p1030898.jpg

 

Dette må være årets beste investering, for kr 29,90 har jeg stått fjellstøtt på steiner

med så stor helling at med mine Addidas på ville jeg ufrivillig badet for lenge siden.

Dette gjalt på både tørt og vått fjell.

De flotte føttene som er i skoene er forøvrig mine.

 

 

p1030903.jpg

 

Den lille badestranden sett fra sjøen.

 

 

p1030904.jpg

 

Nordsiden av Amundholmen

 

 

p1030905.jpg

 

De neste bildene er fra strekningen etter Amundholmen og mot Galtø.

Etter det streiket batteriet på fotoapparatet. Tok noen bilder med mobilen, så om det ble noe interessant skal jeg supplere senere.

 

 

p1030907.jpg

 

 

p1030908.jpg

 

 

p1030910.jpg

 

 

p1030913.jpg

 

Her er an av mine andre favoritter, Østsiden av Rossø-Lyngholmen.

Man ligger skjermet for vinder fra Sør og Vest, men om det blåser sjikkelig opp

trekker det godt. Denne havnen kjennetegnes også av to flotte sandstrender, ikke mer en ca 10 meter hverseg. I sundet på Sørsiden er det vadedybde fra Rossø, og det kan være ganske komisk å sitte og betrakte små karavaner av badegjester som behersker kunsten å gå på vannet. :eek:

 

 

p1030915.jpg

 

Innseilingen til Rossøsund.

 

Idag gjorde jeg forresten noe spennende.

Jeg var nyfiken på om det var farbart under brua mellom Resø og Galtø, og det er jo bare en morsom måte å finne det ut på. :yesnod:

Brua skal ha en høyde på 3,30 jeg har en båt som er 3,litt så jeg brettet ned lantærnemasta og med god dytt av Sønnavind i rumpa og en meget trang bruåpning begge veier lot jeg det stå til.

Antennene bøyde seg, flaggstanga skrapet i brutaket det grunnet kraftig opp styrbord helt inntil båten straks jeg var igjennom. Og fasiten, joda MS-Ojda kommer igjennom der.

Men jeg gjør det ikke en gang til med vind i ryggen. :tongue:

 

Da Systemen i Strømstad ikke hadde fått inn dråpene mine enda blir jeg liggende en dag ekstra utenfor byen.

 

Å her slutter vi for idag. RoaldBj! jeg har holdt det jeg lovte, men det ble en serie på over 60 bilder, og her ved Strømstad hvor jeg er nå er det veldig tregt nett så jeg håper å få lastet opp i morgen.

 

Sensommerhilsen fra Ojda.

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

Jeg traff en trivelig seiler på Otterøen ved Grebbestad her i juli. Jeg var bare ute for å se solnedgangen og seileren skulle lufte hunden. Vi møttes på toppen og ble stående å snakke om løst og fast. Været er jo gjengangeren på slike møter. ,,Sådan har jag aldri sett havet.... helt stilla. Fruktansvår åska imorgon men for all del gå til Vederøarna,, sa den erfarne seileren.

 

En trivelig svensk seiler ved Grebbestad

 

p7290383we7.jpg

Redigert av havgaaaaapet (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

 

Så var det tid for en ny rapport fra oss her nede på svenskekysten. Vi ligger fremdeles på Gullholmen. Vi ligger over til en ventet kuling har passert før vi runder Islandsberg og videre nordover. Foreløpig er det helt stille her, overskyet og 20gr. Men gammel sjø bryter godt på utsiden. Akkurat nå er vi kun 2 gjestebåter her! Men det er da en del andre faste båter her.

 

Hva med denne? Litt av et vindfang i frisk vind!

 

bella_donna1.jpg

 

bella_donna2.jpg

 

bella_donna3.jpg

 

Ellers er jo fergen Hättan et kjent trekk i havnebildet for de som har vært her.

 

hattan.jpg

 

Og fergeleiet tåler nok en hardhendt tillegging.

 

fergeleie.jpg

 

Det er blitt flere lufteturer med skipshunden, men det virker ikke som om hunder er særlig populære!

 

rastnig.jpg

 

forbjudet.jpg

 

Men heldigvis gjelder det visstnok kun for svarte og hvite hunder. Vår Labrador er brun.

 

no_dog_white.jpgno_dog_black.jpg

 

Men katter er de glad, som vindfløy sammen med mer vanlige symboler som skuter og hvaler(!)

 

vindfloy_katt.jpgvindfloy_skute.jpgvindfloy_hvalt.jpg

 

Rett opp for havnen er det en utrolig fin utsikt fra lotsutkikkken og signalmasten for å henge opp værsymboler i.

 

losutkikk.jpg

 

signalmast.jpg

 

Her symbolene som ble brukt

 

symboler.jpg

 

Her leia utover til Käringön. Her er det nok mange som har gått i kø i fellesferien

 

leia_syd2.jpg

 

Og her mot Stokken.

 

stokken.jpg

 

Et stort panoramabilde nord-øst her

 

panorama1.jpg

 

 

Det merkes etter hvert at det er slutt på turistsesongen. Nå stenger det meste. Den ene krimskramsbutikken er åpen en uke til, med "rea", mens den andre er stengt.

 

butiken.jpg

 

butiken_rea.jpg

 

sjojungfrun.jpg

 

Ellers har restauranten kun åpent i helgen, gatekjøkkenet er stengt, lotsutkikken er stengt og museet Skepparhuset har stengt.

 

stengt_skottarn.jpgstengt_koket.jpglotsutkikken.jpgstengt_skepparhuset.jpg

 

Men kolonialbutikken er åpen bortsett fra søndager og en kan få kjøpe iskrem.

 

glass.jpg

 

Og så kan en leie en "stuga" med postkasse og søppeldunk dersom en har en meget liten familie!

 

stugor1.jpg

 

stugor2.jpg

 

Den som vil gå på kino, ja det finnes faktisk her i samme bygning som bibliotek og utstilling, må nok vente til posten finner tilbake filmrullen!

 

biografhus.jpg

 

biograf.jpg

 

Og det var vel bldene mine fra Härmanö siden. Tok også en del bilder fra selve Gullholmen der det sies at husene ligger tettest i hele Sverige.

 

holmen1.jpg

 

holmen2.jpg

 

holmen3.jpg

 

holmen4.jpg

 

holmen5.jpg

 

holmen6.jpg

 

Her nordenfor broen

 

holmen_baat.jpg

 

Her muséet som er stengt for sesongen

 

skepparhuset.jpg

 

Her en gammel moring fra 1806. Legg meke til inskripsjonen "DG"

 

stein.jpg

 

ankarstentekst.jpg

 

Bilde av det gamle steinhuset fra 1800 må vel også være med.

 

steinhus.jpg

 

Alle er kanskje ikke klar over at den søndre delen av selve Gullholmen er skilt med et smalt sund med bro over og heter Lilla Gullholmen.

 

sund.jpg

 

bro.jpg

 

Det får vel være nok for i dag. Tok mange bilder av arkitekturen her som består av mye "krimskrams", men nøyer meg med et bilde av det.

 

krims9.jpg

 

Og så må jeg ikke glemme spesialservice for Roald som er så glad i bilbilder! :lol: Det er bilfritt for vanlige biler her, men denne hekken var da ikke ille?

 

firhjuling.jpg

 

Nå hører jeg vinden kommer, så da øker det nok snart til kuling. Godt å ligge i en trygg havn.

Hilsen oss på Trudelutt

Trude, Lars og skipshunden Japp

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Da har jeg kommet frem til innspurten hva Svenskekysten anngår, trist men sant.

Systemet i Strømstad var en dag forsinket med min Irske Single Malt, så da ble det

en overnatting til som jeg egentlig kunne ha tenkt meg å brukt litt lengere ned på

Vestkysten. Menmen det var jo greit med en natt på Edholmarna

rett Syd for Strømstad. (De siste bildene i dette innlegget).

Roarbj hadde et ønske om bilder fra indre leden fra Strømstad til Rossø,

og siden jeg vet han har etterspurt det tidligere (i fjor) antok jeg at det var et "dypt ønske"

(ikke dårlig at jeg husker slikt et helt år Roald)

Iallefall bestemte jeg meg for å gjøre det grundig, så det ble mange bilder.

Det er ikke ment som bildespamm, og de som ikke er intressert i leden kan bare hoppe til

de siste fire bildene der det er bilder fra Edholmarna.

Jeg kommenterer ikke bildene denne gangen, men bildene er fra begynnelsen av innseilingen til Rossøsund igjennom Rossø hamn forbi Daftø camping og ender opp i inseilingen til Strømstad gjestehavn.

 

Roald! jeg tror du skylder meg en pils om vi noengang treffes. :crazy::cheers::crazy:

 

 

 

p1030915.jpg

 

 

p1030916.jpg

 

 

p1030918.jpg

 

 

p1030920.jpg

 

 

p1030922.jpg

 

 

p1030924.jpg

 

 

p1030925.jpg

'

 

p1030926.jpg

 

 

p1030927.jpg

 

 

p1030928.jpg

 

 

p1030929.jpg

 

 

p1030932.jpg

 

 

p1030933.jpg

 

 

p1030935.jpg

 

 

p1030937.jpg

 

 

p1030938.jpg

 

 

p1030941.jpg

 

 

p1030943.jpg

 

 

p1030944.jpg

 

 

p1030945.jpg

 

 

p1030947.jpg

 

 

p1030948.jpg

 

 

p1030949.jpg

 

 

p1030950.jpg

 

 

p1030951.jpg

 

 

p1030953.jpg

 

 

p1030956.jpg

 

 

p1030957.jpg

 

 

p1030958.jpg

 

 

p1030959.jpg

 

 

p1030960.jpg

 

 

p1030961.jpg

 

 

p1030962.jpg

 

 

p1030966.jpg

 

 

p1030967.jpg

 

 

p1030968.jpg

 

 

p1030970.jpg

 

 

p1030971.jpg

 

 

p1030972.jpg

 

 

p1030973.jpg

 

 

p1030975.jpg

 

 

p1030976.jpg

 

 

p1030977.jpg

 

 

p1030978.jpg

 

 

p1030979.jpg

 

 

p1030982.jpg

 

 

p1030984.jpg

 

 

p1030985.jpg

 

 

p1030987.jpg

 

 

p1030988.jpg

 

 

p1030989.jpg

 

 

p1030990.jpg

 

 

p1030992.jpg

 

 

p1030993.jpg

 

 

p1030994.jpg

 

 

p1030995.jpg

 

 

p1030996.jpg

 

 

p1030997.jpg

 

 

p1030998.jpg

 

 

p1030999.jpg

 

 

p1040002.jpg

 

 

p1040009.jpg

 

Tar med etpar bilder fra min siste uthavn i Svensk sjergård for i år.

Her var det ingen bolter, men medbragte gjorde susen.

Ganske godt beskyttet for vind, og helt for sjø.

Skal ikke se bort ifra at jeg vil benytte meg av denne senere når

jeg er på disse trakter.

 

 

p1040010.jpg

 

 

p1040011.jpg

 

Å til dere som lurer på hvordan livet i svenske uthavner kan være,

kan jeg med følgende bilde bekrefte at det kan være ganske hardt.

 

 

p1040012.jpg

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...