Jump to content

Status på svenskekysten


ter-av

Recommended Posts

Ang. 5-knops grenser kan jeg fortelle at jeg kjørte sammen med en Princess 45, bl.a gjennom sotenkanalen. Synes han lå "litt i overkant" på gassen, og kjørte fra meg. Han kunne senere fortelle at båten ikke gikk saktere! Han har 2x500hk, og med bare en motor innkoblet måtte han kompensere med nesten fullt rorutslag. Måtte derfor bruke begge. Han lagde ikke bølger, men greide rett og slett ikke å holde 5 knop på tomgang.

 

Har i ettertid lagt merke til "den veldige farten" noen store båter holder i havnene, men da er det kanskje grunnen. De kan ikke gå saktere, uten å veksle mellom fri og fremover hele tiden :smiley:

 

Har selv ca 3 knop på tomgang, så det hjelper med litt færre hester.....

Redigert av Viksund Bravo (see edit history)

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

På gammelbåten min som også hadde to motorer så frikoblet jeg bare gearet for at hastigheten skulle bli lav nok.... er ikke sikker på om dette går an på slik store princesser....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Naa hakke jeg noen saan svaeaer Princess. Men jeg greier da aa sjalte ut gearet aa kun sige litt naar jeg havner i ko.

Noe som ofte henner i f.eks Sote Kanalen.

Saa jeg syns det varen veldig daarlig unskyldning for aa maatte presse seg fram.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

På tross av mange båter og ofte trangt tom på ankerplassene så veier det opp for været under "Fruntimmersväckan". Over 30 grader og sol blir det bare tid til bading og noen slappe turer i lang og lek med gummibåten. Jeg syntes det var mye folk som vanlig i Sverige i år, men det gav seg veldig fort etter den stygge stormen som farte over Götaland.

Vi kan også se at det går så det suser i Norge, alle nye store seilbåter var norske. Traff vi en gammel liten (31' er lite i 2008) seilbåt så var den svensk eller dansk (sågar tysk).

Her er noen bilder fra ankerplasser vi besøkte, ved Pinnö feira vi en 8 års dag ombord, festflagging (jammen tar det tid å knyte sammen flaggene i korrekt rekkefølge).

sommerferien2008228.jpg

sommerferien2008277.jpg

sommerferien2008322.jpg

 

 

Ole

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Han kunne senere fortelle at båten ikke gikk saktere! Han har 2x500hk.

Vel da er det jo slik at han må bryte loven og dermed så er ikke sotenkanalen noe sted for båten , kjøper man båt som ikke går å kjøre forsvarlig under 5knop da har man vel kjøpt usett eller uprøvd for det er vel ikke noen som med viten og vilje kjøper båt som ikke kan kjøre de plassene det er 5 knopsgrense i Norge (det er mange plasser der)

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg også BAATPLASSEN`s`vimpel i masten, Takket være Astor som vi traff i Grebbenstad.

Gikk derfra til Skjærhallen, Hvasser,Melsomvik og nu i Tønsberg.

Blir stadig logget av Baatplassen når jeg skifter evne og når jeg skal laste opp bilde får jeg beskjed om at jeg ikke er pålogget.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Her fra toppen av Inre Ursholmen.

 

svk236.jpg

 

Her var jeg bekymret for om det dreide seg om landkjenning - men det var visstnok bare en hyrdestund i arkipelaget.

He-he.

Vi så den samme båten fra motsatt kant, nemlig fra Otterstenarna. Lurte også litt på hva som gjorde at de hadde lagt seg der. De lå jo der over natten. Men utpå neste dag kom de inn mot der vi lå. De holdt på å ta feil led inn i havnen, så jeg måtte opp og vinke de inn i riktig renne der. Ellers hadde de godt på en stygg stein. Dette var godt voksne mennesker, og de påstod de var kjent der.

 

Vi var også bortom Ursholmen en tur med jolla, og da så det slik ut der:

 

ursholmen.jpg

 

Temmelig fullt inntil svabergene!

 

Det var ganske så fullt der vi lå også. (Dessverre ble bildet litt uklart. Skyldes nok at fotografen ikke klarte å holde kameraet stille. Sannsynlig litt for lang lukkertid.) Ursholmen skal ligge helt ute i venstre billedkant.

otterstenarna.jpg

 

Vi hadde noen utrolig flotte dager på den tiden. Før vi gikk over til Koster, lå vi på Svenner i like flott vær. Vi satte kursen rett ut fra Svenner og over til Syd-Koster. En tur på ca 25 n/m. Slik så det ut når vi forlot Svenner:

 

flatt_vann_svenner.jpg

 

Og slik fortsatte det hele veien over. Vi måtte stoppe for å bade undeveis, ellers hadde vi fått solstikk. Det ble så varmt, at ekkoloddet mitt hang seg opp på slutten. Dette står dog midt i solsteiken, men har aldri opplevd noe sånt før.

 

Når vi nærmer oss Koster, så er det ett område med ganske grunt farvann vi må passere. I mitt kart fra 2005 står det avmerket en lysbøye i ca posisjon N 58.52,9. Og Ø 10.49,6. Dette er like syd for Grisbådarna. Denne bøya er borte. Og jeg kan ikke finne noe i etterretningen som tilsier at den er fjernet. Er det noen andre som har registrert dette??

Link to post
Share on other sites

Uten å sjekke posisjonen, så er det i hvert fall på mitt kart av 2007 lysbøye (sydmerke) rett syd for Grisbådaren utenfor Nordkoster.

I det området med en 4-meter, skal nok bøyen fremdeles være der. Så er du sikker på at den er borte, vil jeg anbefale å rapporte at den er borte.

 

grisbaadarna.gif

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hyggelig å lese dette innlegget. Jeg har maaaange kommentarer, men vil begrense meg til dette:

Er du sikker på posisjonen ca N 58.52,9. Og Ø 10.49,6. Jeg har seilt mye i dette farvannet og seilingsmerkene er brukbare. Se posisjonen i underkant av kartet.

Posisjonen var bare cirka, som jeg skrev i innlegget mitt.

Nå fant jeg faktisk etteretningen på svenske sjøfartsverket sin side. Men denne er fra 2004, og mine kart er fra 2005. Endringen må sikkert være gjort etter at kartene gikk i trykken.

Her er utskriften:

*1656

Sjökort: 93, 935 Båtsportkort:

Sverige.

Skagerrak

 

Inloppet till Strömstad. V om Syd-Koster. Lysbojen Grisbådarna.

 

Flytta Lysbojen Grisbådarna från a) 58-53,99N

10-49,62E

till b) 58-53,931N

10-49,736E ca 400 m SO från a)

 

Typ av notis: Verkställighet/Underrättelse Notisen publicerad: 2004-01-21

Notiser som utgår: Se tidigare notiser:

Övriga hänvisningar: Notisen tryckt i Ufshäfte: 2004:3

Situationstid: 2004-01-16 — Tills vidare. Uppgiftslämnare: Sjöfartsverket Göteborg

Ändringen utförd i sjökort: 93 Ed:2.0, 935 Ed:2.0

Ändringen utförd i båtsportkort:

Jeg får ikke denne nye plasseringen av lysbøyen til å stemme med mine observasjoner heller. Men det er sikkert mine øyne som blingser.. :lol:

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Vi ligger fremdeles i Skärhamn. Været har vekslet, men fellesnevneren har vært kuling opp til 15m/s. Nå er vinden på vei ned, og imorgen skal det bli ganske så rolige vindforhold. Så da blir det langtur, - hele 3 - 4Nm til Klädesholmen. Der skal det være medisinutsalg. Vi trenger litt Bacymycinsalve til et sår skipshunden har fått oppå hodet. Det er ikke alvorlig, men problemer med å få til å gro. Ombord har han på seg sokker så han ikke skal klore opp såret. På nydelige Klädesholmen blir vi sikkert liggende et par dager da det er meld ny vind i overimorgen. Hvor vi da går, får vi se på. Har så smått tenkt på Hypeln, Källö Knipla, Björkö og rundt der.

 

Nå minker det betraktelig på båter i havnene. Men vi er faktisk 4 norske båter her i havnen, vi og 3 seilbåter. Og nå er det "Off Season" her. De første dagene her betalte vi 220kr. med strøm og gratis dusj, mens det i dag var nedsatt til 180kr.

 

Idag har det vært en del action utenfor den ytterste bryggen. Under stormen for en drøy uke

siden hadde det ligget fullt av digre båter med akterfortøyning i bøyene, med det resultat at

moringene, 5 x 1000kg ble dratt innover mot flytebryggen. Det hadde vært litt av et kaos.

Så idag ble de båtene som lå på bøyene, loset inn på innsiden der det var godt med plass før

en arbeidsbåt kom for å reparere etter stormen.

 

Img_3420.jpg

Som en ser, er det ikke langt ut til moringene før flyttingen.

 

Img_3419.jpg

Her arbeidsbåten med arbeidslemmen nede

 

Img_3423.jpg

Manskapet ombord, to mann og en dykker

 

Img_3427.jpg

Her gjøres det klar tamper til å feste i moringene for å trekke de utover

 

Img_3429.jpg

Dykkeren klar for det våte element

 

Img_3430.jpg

 

Img_3431.jpg

 

Img_3435.jpg

Her trekkes en moring med flere bøyer utover

 

 

 

Etter lunsj og en pust for dykkeren og nye flasker med luft, var det tid for å legge ut 5 ekstra moringer på 1000kg hver

 

Img_3422.jpg

Her noen av moringene ombord

 

Img_3444.jpg

Først ble kjetting lagt ned fra de gamle moringene

 

Img_3455.jpg

 

 

Deretter ble moringene låret ned på bunnen.

 

Img_3445.jpg

 

Img_3448.jpg

 

Img_3449.jpg

 

Img_3451.jpg

 

 

 

Img_3478.jpg

Så var jobben gjort, og nå ligger bøyene myyyye lenger ute!

 

Foreløpig får ingen ligge på bøyer før de har satt seg, så båter som kom inn i kveld ble beodret kailangs!

 

Sommerhilsen fra oss på Trudelutt

Trude, Lars og Skipshunden Japp

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nå er vel ikke Skärhamn det fattigste stedet i Sverige heller, da. Her er det mange skipsredere som har adresse, spesielt en del trålerredere.

Og bilparken her er ikke så dum, - Corvette av ny årgang er ikke ille!

 

corvette_1.jpg

 

corvette_2.jpg

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

................... Vi trenger litt Bacymycinsalve til et sår skipshunden har fått oppå hodet. Det er ikke alvorlig, men problemer med å få til å gro.

Trude, Lars og Skipshunden Japp[/b]

 

send meg en IM, om du ikke finner det......

 

har dyresykhuset 5min fra kontoret.....

 

 

ser oxo att Japp har fått tilbake navnet!! :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Takk for det Gunga, tar kontakt dersom det blir behov. Men forsto ikke "ser oxo att Japp har fått tilbake navnet!!" Idag har han faktisk mistet navneskiltet og ID-merket har har hatt i halsbåndet.

 

Til Roald som spør: "Hvor er båtbildene." Det finnes da mange heftige og nydelige biler også? Denne sto parkert i Hunnebostrand.

 

sl500.jpg

 

Lars H. :cheers:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...