Jump to content

Trøbbel med Volvo penta D-serie


SF

Recommended Posts

det er jo noen som har båter som er lite egnet med en motor også da. Er ikke helt sikker på hvordan det hadde funktet på min båt. Dårlig med drev som takler 900 hester

 

For egen del hadde jeg vært langt mer bekymret om jeg skulle få havari på motorene nære land enn ute på havet. På havet medfører det ubehag. Langs land er det betydelig fare for at vi ender på land - og da er det mer sannsynlig med skade på båt og personer.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Diskussionen om sikkerhed ved en vs. to motorer er nok på siden af trådens emne og jeg har egentlig ikke nogen mening om dette. Min hensigt var at beskrive, at den reelle risiko ved et D-serie-havari er så lille, at den bør negligeres sammen med andre, meget små risici.

 

Når det kommer til vurderingen af om der er øget sikkerhed ved to motorer, så må det være rimelig at se om der findes eksempler på at nogen har haft havari på den ene motor eller drev og har kunnet komme hjem på den anden. Her kender jeg personligt i hvert fald to eksempler hvor det var en stor hjælp med to motorer.

 

Men at der også er mange ulemper som du nævner, ja det er oplagt!

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post

He he. Har sansen for din risikoanalyse, Andy:-)

 

Når jeg trålet finn opp og ned i to måneder for å finne meg en passende Viksund 340, tenkte jeg selvsagt på D-6 problemene som har oppstått, og risikoen for at dette skulle skje meg.

Ettersom jeg fant en 2005 modell, med en D-6 som var gått 500 timer, og var så velholdt at den så ut som den var ny, regnet jeg risikoen for at jeg skulle rammes av et injektorhavari som tilnærmet null.

 

Da motoren likevel havarerte etter knappe tre uker, var jeg sikker på at dette ikke ville være noe tvilstilfelle, og at forhandler med største selvfølgelighet ville ta båten inn, og straks erstatte motoren, slik at tiden uten båt ville bli så kort som mulig

Dette viste seg ikke å holde stikk, og jeg er henvist til å kontakte mitt forsikringsselskap, på tross av forbrukerkjøpsloven.

Bevisbyrden for å sannsynliggjøre at havariet skyldes en skjult mangel, ligger hos meg, og jeg må derfor engasjere et autorisert VP verksted for å utarbeide en rapport om skadeårsaken.

 

VP verkstedet har imidlertid vært veldig hjelpsomme, og har på eget iniativ kontaktet Volvo for å se om dette kan dekkes av dem, på tross av at motoren er 6 år.

 

I skrivende stund blir motoren demontert, og jeg venter i spenning på Volvos avgjørelse i denne saken. Det vil isåfall være en viktig avgjørelse for fremtidige havarier i D-serien, og Volvos renommé som motorleverandør.

 

Da jeg anser dette som en prinsippielt viktig sak, ikke bare for meg personlig, men for mange andre som med sannsynlighet vil oppleve dette i tiden som kommer, har jeg engasjert advokat som følger saken fra dag én.

 

Jeg håper og tror at Volvo Penta ordner opp i dette, og inntil det motsatte er bevist, er VP en solid ener som motorleverandør til fritidsbåtmarkedet som jeg har full tillit til:-)

Mvh
Simon

Link to post

gode tanker om risiko Andy.

Og når det kommer til bilkjøring og risikoen vi tar hver dag der, så har jeg kjørt utrykningskjøretøy noen år. I teorien øker faren for ulykke med 70 % ved utrykningskjøring. Det er et under at jeg har overlevd :)

 

Uten å ha tall å vise til, så er det nok flere som kjører på land i høy fart med promille enn eiere av D-motorer som opplever havari uten at det oppstår fare.

 

Det skal bli veldig interessant å følge Christel sin sak videre. Den er jo et eksempel på forhold, bruktbåtsalg fra forhandler med "fornyet" 5års reklamasjon, som vi ikke har diskutert så mye i forbindelse med D-motor. Det har vel heller ikke vært eksempler her på D-motorer som er eldre enn 5 år, fra siste forhandlersalg, som har hatt det omdiskuterte injektorhavariet.

 

Og når det kommer til Christel sin sak, dersom både VP og forhandler nekter å påta seg dirkete økonomisk ansvar, så vil jo en forhandler ha mulighet til å la Christel kjøpe ny motor til innpris pluss mva, uten å ta noe tap.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post

Vel, jeg må bare innrømme at også jeg vil bli meget imponert og overrakset dersom VP dekker dette. Det kan til og med ikke forventes av dem.

 

Du krev tidligere i tråden at dette var en reklamasjonssak mellom deg og forhandler. Det er nettopp det det er. Jeg tror du bør holde deg til det. 5 års reklamasjon gjelder mellom forbruker og forhandler. Dette gjelder uavhengig av hvor gammel båten er. Forhandleren ønsker selvsagt ikke å dekke noe, men det er ingen tvil om at det er forhandler du skal forholde deg til

Link to post

2 motorer, Hmmmmm...

20% øket drivstoff forbruk? Om du typisk kjører i lav hastighet (< 8knop), så er dette riktig. I høyere hastigheter er forskjellen mellom en og to motorer veldig liten.

Nesten dobbelt investering. En Windy 33 Scirocco med 1xD6-370 koster 2.165.500.-. Med 2xD4-260 er prisen 2.236.100. (2009 priser). Dobbel investering er vel noe overdrevet ...

Nesten dobbelt så høy servicekost. Det er nok riktig.

Link to post

Når jeg trålet finn opp og ned i to måneder for å finne meg en passende Viksund 340, tenkte jeg selvsagt på D-6 problemene som har oppstått, og risikoen for at dette skulle skje meg.Ettersom jeg fant en 2005 modell, med en D-6 som var gått 500 timer, og var så velholdt at den så ut som den var ny, regnet jeg risikoen for at jeg skulle rammes av et injektorhavari som tilnærmet null.

 

Jeg har det som dig: Bevarer optimismen indtil det modsatte er bevist :smiley: Du ved, at MANGE følger din sag nøje og skulle det vise sig, at der er tale om et "klassisk" havari OG at du ikke får dækket dette, så har VP efter min mening et seriøst problem! Men ikke før...

Link to post

Synes det er flott og storsinnet av deg Christel III og dele din nå uheldige situasjon med oss her inne.

 

Motor er jo over 5 år som du beskriver og kan da muligens ikke være berettighet til erstattning.. men hvordan lyder ordlyden i havariforsikringen din?? jeg har nemlig hørt noen onde tunger som påstår at en slik forsikring kun dekker de mest banale feil ved havari?? Er det slik at den dekker evt skulte feil og mangler?? mens alt som kan bevises slitasje og elde ikke dekkes?? Jeg vil jo tro at du både får testet VP vilje her til og gjøre opp for seg samt forsikringens dekning..

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post

Ja Bonus, selvfølgelig finner du et eksempel på at det nesten ikke er forskjell på å kjøpe båt med 1 eller 2 motorer.

 

Tror nok det finnes flere eksempler på det motsatte.

 

Nå er det jo båtfprodusent/forhandler som priser det ferdige produktet og det har tydeligvis ikke sammenheng med VP sine priser ut til forbruker i alle tilfeller.

 

Poenget mitt er uansett at det her er mange faktorer som bør vurderes.

Det veldig mange glemmer er nettopp denne med at det faktisk er omtrent dobbelt så stor sjanse for plunder og dette er heldigvis mer vanlig enn kritisk motorstopp.

Link to post

... det nesten ikke er forskjell på å kjøpe båt med 1 eller 2 motorer.

 

Tror nok det finnes flere eksempler på det motsatte. Nja, det stiller jeg meg tvilende til. Prisforskjellen på en ny båt med en, henholdsvis to motorer (forutsetter nogenlunde lik effekt), er vel for de merker som tilbyr begge alternativer, temmelig liten. Og, om din oppfatning av at markedet heller ønsker seg en motor enn to er riktig, så burde jo båter med en motor prises høyere enn med to. Både nye og brukte ...

Link to post

Der hvor problemet KUNNE opstå er, hvis nogen skulle komme i den situation, at VP ikke vil påtage sig ansvaret for et havari og vedkommende ender med regningen selv. Så vil den samlede risko stige, fordi konsekvensen af et havari er større. Men indtil det sker, så er det efter min mening forkert at blæse dette problem op til så store højder som der bliver her på BP og i Norge.

/quote]

Det var dette jeg tenkte på, hvis du i tillegg tar med at motoren kan være eldre enn fem år blir det enda værre. Da blir usikkerheten for stor for meg, når de finnes alternativer med mindre usikkerhet. Dessuten var det vel en stakkar fra Vestlandet her i Norge som hadde kjøpt båten i utlandet og ikke fikk hjelp av VP, i følge ett av båtbladene. Hadde VP offentlig kommunisert at de ville ta ansvar for de kjente problemene også etter 5 år hadde mesteparten av denne usikkerheten blitt borte.

Link to post

Steike for et mareritt du har kommet i christel. Kjøpt båt hos en forhandler for godt over millonen, også vil de ikke anerkjenne dine rettigheter i forhold til forbrukerkjøpsloven? Er dette nye Norsk Båtsenter? Hva er det for noe at du har bevisbyrden?

 

Det finnes ingen rimelighet i det forhandler hevder i denne saken. En så ny båt til en såpass høy pris, også må du kanskje selv ta en regning på bortimot 400 000,- tre uker etter kjøpet?

 

Veldig bra hvis du fortsetter å legge ut info om hvordan denne saken går og hvor lang tid det tar å løse den. Er nye Norsk Båtsenter en forhandler å stole på?

Link to post

Er usikker på om Nye Norsk Båtsenter har noen reklamasjonsforpliktelsere i denne saken. Hvis båt om motor var i god stand ved kjøpstidpunkt så har de vel ingen forpliktelser mht en feil som åpenbart kan skyldes feilkonstruksjon i en motor?? Såsant ikke noe ved vedlikhold e.l. er feil.

Når også reklamsjonsplikten iht kjøpsloven er overskredet (ref motor eldre enn 5 år) så har vel heller ikke VP noen plikt til å ordne med dette i forhold til forbrukerkjøpsloven?

Mht moralske forplikteler kan man diskutere, og ikke minst om forhold til hvor mye man kan stole på en D-serie motor.

Lover og regler er en ting, og hva man bør gjøre for å virke seriøs er kanskje noe annet i en slik sak.

Vi alle føler selvfølgelig med eiere som opplever slike ting, men hvilke rettigheter har man?

Siden båt og motor er over 6 år gamle, og hvis det ikke kan skyldes mangelfullt vedlikehold så er det ikke mye vi kan kreve, tror jeg. Desverre!

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...