Jump to content

Trøbbel med Volvo penta D-serie


SF

Recommended Posts

  • 2 måneder senere...

Fikk byttet slange fra veivhus til veivhus ventilasjonsfilter for 4. gang på min 2008 mod D4-225 før påske. Sprekker opp, virker som den ikke tåler oljedampen.

Den siste slangen er en ny type som ser ut til å være av en bedre kvalitet. Er merket Volvo penta 21677715 Poland 11/07/21.

Har fått alle slangene på garanti/reklamasjon. Den som går inn på luftfilteret er litt bedre, men har et par sprekker og skal også byttes.

Anbefaler alle D-motor eiere å få byttet til ny type for å unngå oljesøl.

Link to post
Share on other sites

Virker som om Volvo har tatt snarveger på materialvalg/materialkvalitet på en del komponenter på D seriene! Virker veldig ufornuftig å bytte veivhus ventilasjonsslanger 4 ganger siden 2008! Synd at det er så masse problemer som trekker ned kvalitetsstemplet på disse D seriene! Motorene er jo effektive og kraftige i forhold til vekt/volum. Men man blir jo lit skeptisk når man stadig hører om havari og komponenter som ikke holder mål. For dem fleste så betyr det med sikkerhet og driftsikkerhet veldig mye! Jeg tror ærlig talt ikke jeg hadde følt meg bekvem med en D serie motor! men mulig jeg er for konservativ og tar alle sorger på forskudd!

 

Fikk byttet slange fra veivhus til veivhus ventilasjonsfilter for 4. gang på min 2008 mod D4-225 før påske. Sprekker opp, virker som den ikke tåler oljedampen.

Den siste slangen er en ny type som ser ut til å være av en bedre kvalitet. Er merket Volvo penta 21677715 Poland 11/07/21.

Har fått alle slangene på garanti/reklamasjon. Den som går inn på luftfilteret er litt bedre, men har et par sprekker og skal også byttes.

Anbefaler alle D-motor eiere å få byttet til ny type for å unngå oljesøl.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Men han plages med styresylindrene. De svetter olje, er byttet flere ganger, og eieren snakker om å bygge nye selv. Han har kunnskap til det.

 

Har nu samme problem på min 2004 model. Jeg forsøger mig med en ompakning. Men min teori er, at det har med servopumpen at gøre: Eller - det tryk, der skal til at flytte en dobbeltinstallation med en styrecylinder er så stort, at servopumpen giver et tryk, der presser pakningerne ud. Men - det er en "lægmandsteori"!

 

bp_styrecylinder_2.jpg

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, det tænker jeg. Nu er jeg jo langt fra hydraulik-ekspert, så det er ren synsning. Men altså: Et dobbelt drev koblet sammen med en stang. Op mod 700 heste samlet kraft på de to propellere. Og en lille cylinder til at dreje drevene? Det er vel kun en cylinder, der virker af gangen, ikke? Altså man drejer til bagbord ved at sætte tryk på styrbord cylinder og omvendt?

 

På den anden side: Mekanikeren har lige ringet. Han har skilt cylinderen ad og synes at han kan se en skade/ridse på indersiden svarende til at der er et fremmedlegeme, der er trukket ind i cylinderen på trods af bælgen. Så måske er det det. Elelr også er det bare trætte pakninger. Tidens tand, you know.

 

Måske skal vi bare ikke bekymre os så meget.

Link to post
Share on other sites

Det er forhold ved DP-H drevene som gjør styresylindrene utsatt for skade på rådetetningene. Jeg vet ikke om trykket er noe spesiellt høyt akkurat på disse. Men de ligger akkurat i vannskorpa, utsatt for rur og salt og annet. Derfor kom mansjettene. Det at mansjettene ikke har fungert godt nok kommer kanskje av at de må ventileres og da kommer det fort inn litt skit allikevel så da er det bare sollyset som egentlig utelukkes. Det hindrer jo også rådene å bli sprayet med drevspray, noe som kan skade tetningene. Kanskje er tetningene selvdestruerende ved at de tetter for godt slik at de ikke får smøring? :giggle:

Link to post
Share on other sites

Det der kan undre er at trimcylinderne ikke har samme problemer. Jo, man hører om nogle der skal skiftes, men ikke i samme omfang. Og de har ingen bælger på. Men trimcylinderne virker større end styrecylinderne og der er to på et drev. Derfor min hypotese om at det har noget med dimensionering at gøre.

Link to post
Share on other sites

Kanskje har det med dimensjonene ja, men husk også at på trimsylindrene står det trykk på andre siden av stempelet, øverst. En evt. lekkasje her vil nesten ikke merkes ettersom det ikke er noe trykk på rådetetningen, dessuten har disse mye færre bevegelser. Kanskje er det en god idé å smøre rådene med fett jevnlig?

Redigert av DieselDahl (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Teorien med høyt trykk har jeg ingen tro på. Heller ikke at dette har noe med dobbeltinstallasjon å gjøre. Problemene er like omfattende på enkeltinstallasjoner. Mine lakk forresten akkurat like mye selv om motoren ikke gikk men kun med trykk fra rattpumpa.

 

Når det gjelder trimsylinderene er nok ikke disse like utsatt p.g.a at de normalt vil stå helt inn store deler av tiden båten er fortøyd og vil derfor sannsynligvis ikke gro på den delen av råden som treffer pakningen. Sollys er det nok også mindre av. Bruken er nok heller ikke rare greiene i forhold til styringen.

Link to post
Share on other sites

Ingen som har irritert seg nok over dette problemet til å kjøpe en ny sylider med samme spesifikasjoner fra annen leverandør.? Det er jo en rekke hydraulikkleverandører på markedet som produserer høykvalitets hydrauliske sylindere av alle størrelser med standardtetninger til forholdsvis rimelig pris i Norge. Tror jeg ville valgt denne løsningen om dette problemet hadde plaget meg tilskrekkelig. Spesielt om det ikke lengre var snakk om garanti/reklamasjon.

Link to post
Share on other sites

Ingen som har irritert seg nok over dette problemet til å kjøpe en ny sylider med samme spesifikasjoner fra annen leverandør.? Det er jo en rekke hydraulikkleverandører på markedet som produserer høykvalitets hydrauliske sylindere av alle størrelser med standardtetninger til forholdsvis rimelig pris i Norge. Tror jeg ville valgt denne løsningen om dette problemet hadde plaget meg tilskrekkelig. Spesielt om det ikke lengre var snakk om garanti/reklamasjon.

 

Tenkte å si dt samme. Jeg jobber innen ofshore, og har jobbet lit med hydraulikk. Der er det en rekke leverandører og man får komponenter som er sikkelig bra og har utmerket kvalitet, men da må man selfølgelig betale for det. For meg virker det som om Volvo ikke er bevist og fokusert nok på enkeltkomponenters kvalitet. Det finnes motorprodusenter som tenker mye på materialteknologi metalurgi i kombinasjon med konstruksjonsteknologi. Samtidig er det flere store produsenter som ikke vektlegger slik nok.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Tror nok at VP gjør mye for å løse problemer som dukker opp underveis. Litt forskjellig fra ofshore til serieproduksjon av bil-og båtmotorer er at det er en lang kjede som skal endres fra en gitt komponent endres på tegnebordet til den er endret i delehylla. Før endringen kommer på tegnebordet er det også flere måneders jobb med undersøkelser, statistikk-analyse, tekniske vurderinger og samarbeid med underleverandør. Har hørt fra en stor tysk bilprodusent at de jobber steinhardt med å få tiden ned fra to til ett år på viktige produktforbedringer. Det er lett å kritisere på et forum, men produsentene sitter nok ikke med henda i fanget og venter på at herr Olsen skal få et gitt problem så er det bare å kjøpe inn fullt fungerende deler fra en annen leverandør som har tusenvis av disse på hylla. Kan godt hende at det er andre industrileverandører som har bedre tettinger til sylindere som er egnet til vår bruk og hvis noen har prøvd dette hadde det vært fint å høre.

Link to post
Share on other sites

Lekkasje på trimsystemet på styrbodrd drev er konstatert. I fjor fikk jeg skiftet de innvendige slangene på trimsystemet, da det var gått hull. En helv... jobb, i og med at motoren måtte løses og trekkes fram.

På slutten av sesongen så oppdaget jeg at trimindikatoren viste tendens til å synke på styrbord drev ved pådrag. Min personlige konklusjon var at det var gjort for dårlig teiting ved slangebyttet.

I høst når båten ble tatt opp, avtalte jeg med verkstedet at de skulle komme å se på det en gang i løpet av vinteren. Purret flere ganger men de dukket selvfølgelig ikke opp. Måtte hisse meg opp skikkelig i forrige uke, da båten nå står nystelt og sjøklar. da sendte de omsider en kar.

Han konstaterte lyserød hydraulikkolje, og derved inntrenging av sjøvann fra utsiden Altså ikke innvendig som i fjor. Dessuten fant han diverse små lekkasjer av kjølevann som skulle vært utbedret i fjor.

Nøyaktig hva som er problemet vet vi ikke før vi får tatt av drevet. (Han hadde selvfølgelig ikke med noe utsyr eller verktøy) Vi oppdaget at en tetnigsring på den ene trimsylinderen hadde løsnet. Mest sannsynelig er dette synderen. For å få byttet trimsylinderen må vi kanskje fram med motoren igjen ???

Er det noen som har tips ?? Alt tas mot med takk.

Link to post
Share on other sites

Det er gjerne ganske trangt i motorrom med dobbeltinstallasjon men det skal ikke være nødvendig å flytte fram motor for å komme til innfesting av trimsylindere. Det er en settskrue utvendig på babord trimsylinder og en settskrue innvendig på styrbord sylinder. Når denne er løsnet er det bare å skru ut bolten som sylinderen er festet i. På babord sylinder sitter trimgiveren som må demonteres først. Har sett endel tilfeller av at sylindere er lakkert med drevspray på stempelstangen og når den ikke er skikkelig maskert/rengjort etterpå tar dette knekken på tettingene, altså er det gjøken som gjør vedlikeholdet som forårsaker skaden.

Link to post
Share on other sites

Kan du beskrive litt nærmere hvor giveren sitter ? Det er forøvrig ingen spor etter drevspray på sylindrene.

Båten sto derimot på land i 2 år uten å bli brukt. Slike ting begynner jeg å tro er mer negativt enn positivt. Lite timer blir alltid brukt som en postiv salgsargument, men jeg tror det er bedre med jevn bruk og godt vedlikehold.

Hva slags fett anbefaler dere brukt på sylindrene ? Både styring og trim

Link to post
Share on other sites

Lite timer blir alltid brukt som en postiv salgsargument, men jeg tror det er bedre med jevn bruk og godt vedlikehold.

Dette trenger du ikke tro, det er slik det er. Sjelden en fritidsbåtmotor tar kvelden fordi den har for mange driftstimer (utslitt). De står seg nok mer i hjel en de går, fukt, kaldt, varmt om en annen. Ting som ikke moes eller beveges vil på ett eller annen tidspunkt sette seg.

Link to post
Share on other sites

Ingen tvil om at det er bedre med jevnlig bruk og ettersyn enn stillstand på land over lang tid. Preservering må foretas jevnlig uansett, så lenge motor/båt ikke i bruk og dette slurves det mye med. Det er ikke nok med en "engangspreservering" før parkering. Den må følges opp utover stillstandstiden.

Men det er et faktum at de anbefalingene som kommer fra bl.a. motorleverandørene gjerne er ufullstendige og ikke tilskrekkelig dekkende mht. preservering/lagring. Volvo D-serie er motorer som gjerne kjører 20-30 000 problemfrie timer i yrkesfartøyer før man foretar seg større serviceaktiviteter og feifrekvensen basert på gangtimer er voldsomt mye høyere der de samme motorene benyttes til fritidsbruk som for ALLE andre motormerker. Årsaken ligger mye i bruksmønsteret samt også ulike tilfeller av ukyndig bruk på fritidsbåtsiden.

Selv mover jeg utstyret og har litt spinn på gear/propeller/flaps jevnlig den delen av året båten ikke er i bruk. Flaps parkeres eksempelvis selvfølgelig alltid med sylinderene helt innkjørte. Ikke alle som tenker på slike elementære ting. Dette garanterer ikke mot problemer men bidrar til at ting ikke "steinstår" når utstyret skal brukes igjen. Og jeg har aldri hatt problemer med utstyr av disse årsakene. Hverken med Volvo, Yanmar elller andre motorer.

Link to post
Share on other sites

Dette trenger du ikke tro, det er slik det er. Sjelden en fritidsbåtmotor tar kvelden fordi den har for mange driftstimer (utslitt). De står seg nok mer i hjel en de går, fukt, kaldt, varmt om en annen. Ting som ikke moes eller beveges vil på ett eller annen tidspunkt sette seg.

Jeg snakket med en hyggelig svenske i Fjellbacka engang for 3-4år siden. Hans 41 motor (som han akkurat hadde kjøpt) hadde rundet 5000 timer! Motoren hadde stått i en taxibåt, og hadde servicebok med oljeskift hver 100 time. Og det røyk ikke noe særlig heller når han dro fra havnen.

mvh

bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Da er trimsylinderen byttet, og vi slapp å dra frem motoren. Trangt var det uansett, men takk og pris var det babord syilnder på styrbord motor som skulle byttes. Hadde det vært stybord sylinder på styrbord motor, så hadde det blitt skikkelig trøblete.

Mekanikeren måtte imidlertid bryte av og komme tilbake i morgen fordi de trengte å være 2 på å kalibrere om igjen ?

Redigert av Puffen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...