Bitteliten Svart 10.Juni.2011 Del på Facebook Svart 10.Juni.2011 (redigert) det er jo noen som har båter som er lite egnet med en motor også da. Er ikke helt sikker på hvordan det hadde funktet på min båt. Dårlig med drev som takler 900 hester For egen del hadde jeg vært langt mer bekymret om jeg skulle få havari på motorene nære land enn ute på havet. På havet medfører det ubehag. Langs land er det betydelig fare for at vi ender på land - og da er det mer sannsynlig med skade på båt og personer. Redigert 10.Juni.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 10.Juni.2011 Del på Facebook Svart 10.Juni.2011 (redigert) Diskussionen om sikkerhed ved en vs. to motorer er nok på siden af trådens emne og jeg har egentlig ikke nogen mening om dette. Min hensigt var at beskrive, at den reelle risiko ved et D-serie-havari er så lille, at den bør negligeres sammen med andre, meget små risici. Når det kommer til vurderingen af om der er øget sikkerhed ved to motorer, så må det være rimelig at se om der findes eksempler på at nogen har haft havari på den ene motor eller drev og har kunnet komme hjem på den anden. Her kender jeg personligt i hvert fald to eksempler hvor det var en stor hjælp med to motorer. Men at der også er mange ulemper som du nævner, ja det er oplagt! Redigert 10.Juni.2011 av MajorAndy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 10.Juni.2011 Del på Facebook Svart 10.Juni.2011 Og risikoen har du beskrevet meget godt MajorAndy Sitér dette innlegget Link to post
Christel III Svart 10.Juni.2011 Del på Facebook Svart 10.Juni.2011 He he. Har sansen for din risikoanalyse, Andy:-) Når jeg trålet finn opp og ned i to måneder for å finne meg en passende Viksund 340, tenkte jeg selvsagt på D-6 problemene som har oppstått, og risikoen for at dette skulle skje meg. Ettersom jeg fant en 2005 modell, med en D-6 som var gått 500 timer, og var så velholdt at den så ut som den var ny, regnet jeg risikoen for at jeg skulle rammes av et injektorhavari som tilnærmet null. Da motoren likevel havarerte etter knappe tre uker, var jeg sikker på at dette ikke ville være noe tvilstilfelle, og at forhandler med største selvfølgelighet ville ta båten inn, og straks erstatte motoren, slik at tiden uten båt ville bli så kort som mulig Dette viste seg ikke å holde stikk, og jeg er henvist til å kontakte mitt forsikringsselskap, på tross av forbrukerkjøpsloven. Bevisbyrden for å sannsynliggjøre at havariet skyldes en skjult mangel, ligger hos meg, og jeg må derfor engasjere et autorisert VP verksted for å utarbeide en rapport om skadeårsaken. VP verkstedet har imidlertid vært veldig hjelpsomme, og har på eget iniativ kontaktet Volvo for å se om dette kan dekkes av dem, på tross av at motoren er 6 år. I skrivende stund blir motoren demontert, og jeg venter i spenning på Volvos avgjørelse i denne saken. Det vil isåfall være en viktig avgjørelse for fremtidige havarier i D-serien, og Volvos renommé som motorleverandør. Da jeg anser dette som en prinsippielt viktig sak, ikke bare for meg personlig, men for mange andre som med sannsynlighet vil oppleve dette i tiden som kommer, har jeg engasjert advokat som følger saken fra dag én. Jeg håper og tror at Volvo Penta ordner opp i dette, og inntil det motsatte er bevist, er VP en solid ener som motorleverandør til fritidsbåtmarkedet som jeg har full tillit til:-) Sitér dette innlegget MvhSimon Link to post
tkb Svart 10.Juni.2011 Del på Facebook Svart 10.Juni.2011 Det er virkelig vanskelig å ta deg seriøst Bitteliten.. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 10.Juni.2011 Del på Facebook Svart 10.Juni.2011 (redigert) gode tanker om risiko Andy. Og når det kommer til bilkjøring og risikoen vi tar hver dag der, så har jeg kjørt utrykningskjøretøy noen år. I teorien øker faren for ulykke med 70 % ved utrykningskjøring. Det er et under at jeg har overlevd :) Uten å ha tall å vise til, så er det nok flere som kjører på land i høy fart med promille enn eiere av D-motorer som opplever havari uten at det oppstår fare. Det skal bli veldig interessant å følge Christel sin sak videre. Den er jo et eksempel på forhold, bruktbåtsalg fra forhandler med "fornyet" 5års reklamasjon, som vi ikke har diskutert så mye i forbindelse med D-motor. Det har vel heller ikke vært eksempler her på D-motorer som er eldre enn 5 år, fra siste forhandlersalg, som har hatt det omdiskuterte injektorhavariet. Og når det kommer til Christel sin sak, dersom både VP og forhandler nekter å påta seg dirkete økonomisk ansvar, så vil jo en forhandler ha mulighet til å la Christel kjøpe ny motor til innpris pluss mva, uten å ta noe tap. Redigert 10.Juni.2011 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 10.Juni.2011 Del på Facebook Svart 10.Juni.2011 Vel, jeg må bare innrømme at også jeg vil bli meget imponert og overrakset dersom VP dekker dette. Det kan til og med ikke forventes av dem. Du krev tidligere i tråden at dette var en reklamasjonssak mellom deg og forhandler. Det er nettopp det det er. Jeg tror du bør holde deg til det. 5 års reklamasjon gjelder mellom forbruker og forhandler. Dette gjelder uavhengig av hvor gammel båten er. Forhandleren ønsker selvsagt ikke å dekke noe, men det er ingen tvil om at det er forhandler du skal forholde deg til Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 10.Juni.2011 Del på Facebook Svart 10.Juni.2011 Det er virkelig vanskelig å ta deg seriøst Bitteliten.. Jeg er av motsatt oppfatning. Ser på Bitteliten som en meget seriøs båtmann med "sikkerhet i førersete". Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Bonus Svart 10.Juni.2011 Del på Facebook Svart 10.Juni.2011 2 motorer, Hmmmmm... 20% øket drivstoff forbruk? Om du typisk kjører i lav hastighet (< 8knop), så er dette riktig. I høyere hastigheter er forskjellen mellom en og to motorer veldig liten. Nesten dobbelt investering. En Windy 33 Scirocco med 1xD6-370 koster 2.165.500.-. Med 2xD4-260 er prisen 2.236.100. (2009 priser). Dobbel investering er vel noe overdrevet ... Nesten dobbelt så høy servicekost. Det er nok riktig. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 10.Juni.2011 Del på Facebook Svart 10.Juni.2011 Når jeg trålet finn opp og ned i to måneder for å finne meg en passende Viksund 340, tenkte jeg selvsagt på D-6 problemene som har oppstått, og risikoen for at dette skulle skje meg.Ettersom jeg fant en 2005 modell, med en D-6 som var gått 500 timer, og var så velholdt at den så ut som den var ny, regnet jeg risikoen for at jeg skulle rammes av et injektorhavari som tilnærmet null. Jeg har det som dig: Bevarer optimismen indtil det modsatte er bevist Du ved, at MANGE følger din sag nøje og skulle det vise sig, at der er tale om et "klassisk" havari OG at du ikke får dækket dette, så har VP efter min mening et seriøst problem! Men ikke før... Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 10.Juni.2011 Del på Facebook Svart 10.Juni.2011 5 års reklamasjon gjelder mellom forbruker og forhandler. Kan tenkes at forhandler har gitt 3/6 md garanti. En kamerat kjøpte en Princess i fjor fra Bergen med 6 md garanti. Her står forhandler ansvarlig. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Thorlyn Svart 10.Juni.2011 Del på Facebook Svart 10.Juni.2011 Synes det er flott og storsinnet av deg Christel III og dele din nå uheldige situasjon med oss her inne. Motor er jo over 5 år som du beskriver og kan da muligens ikke være berettighet til erstattning.. men hvordan lyder ordlyden i havariforsikringen din?? jeg har nemlig hørt noen onde tunger som påstår at en slik forsikring kun dekker de mest banale feil ved havari?? Er det slik at den dekker evt skulte feil og mangler?? mens alt som kan bevises slitasje og elde ikke dekkes?? Jeg vil jo tro at du både får testet VP vilje her til og gjøre opp for seg samt forsikringens dekning.. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Pelsjeger'n Svart 10.Juni.2011 Del på Facebook Svart 10.Juni.2011 Ja Bonus, selvfølgelig finner du et eksempel på at det nesten ikke er forskjell på å kjøpe båt med 1 eller 2 motorer. Tror nok det finnes flere eksempler på det motsatte. Nå er det jo båtfprodusent/forhandler som priser det ferdige produktet og det har tydeligvis ikke sammenheng med VP sine priser ut til forbruker i alle tilfeller. Poenget mitt er uansett at det her er mange faktorer som bør vurderes. Det veldig mange glemmer er nettopp denne med at det faktisk er omtrent dobbelt så stor sjanse for plunder og dette er heldigvis mer vanlig enn kritisk motorstopp. Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 10.Juni.2011 Del på Facebook Svart 10.Juni.2011 ... det nesten ikke er forskjell på å kjøpe båt med 1 eller 2 motorer. Tror nok det finnes flere eksempler på det motsatte. Nja, det stiller jeg meg tvilende til. Prisforskjellen på en ny båt med en, henholdsvis to motorer (forutsetter nogenlunde lik effekt), er vel for de merker som tilbyr begge alternativer, temmelig liten. Og, om din oppfatning av at markedet heller ønsker seg en motor enn to er riktig, så burde jo båter med en motor prises høyere enn med to. Både nye og brukte ... Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 10.Juni.2011 Del på Facebook Svart 10.Juni.2011 Til Bitteliten: Var det slik at du har hatt problem med lekkasje på sjøvannssystemet (filter?) på D6/435. Evt. hva bestod dette problemet av og hvilken modell/gangtimer hadde motor da? Reklamasjonssak.? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 10.Juni.2011 Del på Facebook Svart 10.Juni.2011 (redigert) svart pr IM Redigert 10.Juni.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 10.Juni.2011 Del på Facebook Svart 10.Juni.2011 Det vi taler om her, er at måske 1% af alle D-serie-ejere har oplevet et havari. Det er nok meget højt sat - Vi snakker vel stort sett om Norge gjør vi ikke? Mener den % din må være feil. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Bitteliten Svart 10.Juni.2011 Del på Facebook Svart 10.Juni.2011 Ca 4000 solgte motorer i Norge d4 og d6 Hvor mange havarier? Rundt 100? Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 10.Juni.2011 Del på Facebook Svart 10.Juni.2011 Ja ok , og da blir % til andy mer enn fordoblet.. Dvs Andy mere enn halverte risikoen i sitt ellers flott innlegg. Og det er ikke ubetydelig. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
BårdK Svart 11.Juni.2011 Del på Facebook Svart 11.Juni.2011 Der hvor problemet KUNNE opstå er, hvis nogen skulle komme i den situation, at VP ikke vil påtage sig ansvaret for et havari og vedkommende ender med regningen selv. Så vil den samlede risko stige, fordi konsekvensen af et havari er større. Men indtil det sker, så er det efter min mening forkert at blæse dette problem op til så store højder som der bliver her på BP og i Norge. /quote] Det var dette jeg tenkte på, hvis du i tillegg tar med at motoren kan være eldre enn fem år blir det enda værre. Da blir usikkerheten for stor for meg, når de finnes alternativer med mindre usikkerhet. Dessuten var det vel en stakkar fra Vestlandet her i Norge som hadde kjøpt båten i utlandet og ikke fikk hjelp av VP, i følge ett av båtbladene. Hadde VP offentlig kommunisert at de ville ta ansvar for de kjente problemene også etter 5 år hadde mesteparten av denne usikkerheten blitt borte. Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 13.Juni.2011 Del på Facebook Svart 13.Juni.2011 Steike for et mareritt du har kommet i christel. Kjøpt båt hos en forhandler for godt over millonen, også vil de ikke anerkjenne dine rettigheter i forhold til forbrukerkjøpsloven? Er dette nye Norsk Båtsenter? Hva er det for noe at du har bevisbyrden? Det finnes ingen rimelighet i det forhandler hevder i denne saken. En så ny båt til en såpass høy pris, også må du kanskje selv ta en regning på bortimot 400 000,- tre uker etter kjøpet? Veldig bra hvis du fortsetter å legge ut info om hvordan denne saken går og hvor lang tid det tar å løse den. Er nye Norsk Båtsenter en forhandler å stole på? Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 13.Juni.2011 Del på Facebook Svart 13.Juni.2011 (redigert) Er usikker på om Nye Norsk Båtsenter har noen reklamasjonsforpliktelsere i denne saken. Hvis båt om motor var i god stand ved kjøpstidpunkt så har de vel ingen forpliktelser mht en feil som åpenbart kan skyldes feilkonstruksjon i en motor?? Såsant ikke noe ved vedlikhold e.l. er feil. Når også reklamsjonsplikten iht kjøpsloven er overskredet (ref motor eldre enn 5 år) så har vel heller ikke VP noen plikt til å ordne med dette i forhold til forbrukerkjøpsloven? Mht moralske forplikteler kan man diskutere, og ikke minst om forhold til hvor mye man kan stole på en D-serie motor. Lover og regler er en ting, og hva man bør gjøre for å virke seriøs er kanskje noe annet i en slik sak. Vi alle føler selvfølgelig med eiere som opplever slike ting, men hvilke rettigheter har man? Siden båt og motor er over 6 år gamle, og hvis det ikke kan skyldes mangelfullt vedlikehold så er det ikke mye vi kan kreve, tror jeg. Desverre! Redigert 13.Juni.2011 av olpi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 13.Juni.2011 Del på Facebook Svart 13.Juni.2011 Det er nå 5 års reklamasjonsrett (fra kjøpsdato brukt) også på brukte varer kjøpt hos forhandler. Så detta bør ikke være noe problem. Kjøper har ingen bevisplikt i dette tilfellet. Selger må dokumentere hvorfor han ikke skal være erstatningspliktig. Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 13.Juni.2011 Del på Facebook Svart 13.Juni.2011 (redigert) Hvor lenge gjelder 5 års reklamasjonsrett fra forhandler på brukt? Gjelder det dersom motor/ båt er 25 år? Hvis det gjelder hele veien er det jo bare å kjøpe D Volvo brukt hos forhandler og bytte inn før 5 år er gått! Redigert 13.Juni.2011 av tkb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 13.Juni.2011 Del på Facebook Svart 13.Juni.2011 (redigert) Om båten er 25 år så er det vanskelig å reklamere fordi varens pris, alder osv normalt medfører at problemer er noe som må forventes. I det aktuelle tilfellet derimot så er det all grunn til å mene at motorhavari ikke var noe kjøper kunne forvente ut fra pris og alder på motoren. Redigert 13.Juni.2011 av motor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.