Jump to content

Trøbbel med Volvo penta D-serie


SF

Recommended Posts

Supert. Kan være jeg tar det på ordet sap_2000. :) ankerdram og pågangsmot  :thumbsup:

 

Skal også følge med på Chiefengineer mens jeg får skrubbet vekk eventuelle avleiringer i intercooleren ++ ... rart hva enn må sette seg inn i for å bli båtfolk! 

 

*fortsatt i læra*

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Sesongen 2013 merket jeg antydning til økt temp på min D4 ved turtall over 3300 - 3400 o/min, fra normale 85 grader til 90 grader. Det er en 2006 modell der kjølesystemet sikkert ikke hadde blitt renset tidligere. I fjor kjørte jeg Systemrens på varmeveksler og intercooler med bra effekt. Temperaturen var tilbake på 85 grader på maks turtall. 

 

Jeg kommer trolig til å kjøre en kjapp systemrens i år også før jeg setter ut båten, da jeg har opplegget klart med slanger og pumpe. Jeg tok dessverre ikke noen gode bilder, men mener at jeg fjernet sjøvannsfilteret og sirkulerte Systemrens inn på varmeveksler og ut igjen fra intercooler. Startet med varm Systemrense som jeg lot stå et par dager med sirkulasjon innimellom. 

Link to post
Share on other sites

 I fjor kjørte jeg Systemrens på varmeveksler og intercooler med bra effekt. 

 

Hvordan gjør man det da? Har du noe produkt, link til video eller annen guide? 

 

Har googla litt på dette med luftkjøleren, det ser jo ikke veldig vanskelig ut når jeg har fått fundert litt på det. Mest spennende med prosessen er vel syren man trenger. Demontering og montering med litt nye o-ringer ser jo såre enkelt ut egentlig. 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Vurderer å kjøpe en 23 fots daycruicer med volvo penta d3 190 hk 2008 mod.

Nåværende eier har vært ærlig og fortalt om problemer relatert til div feil, som fortløpende har blitt utbedret av VP.

Båten var nylig på verksted der Turbo ble byttet.

Mener gangtid på motor er ca 250 timer.

 

Er det noen spesielle ting jeg bør se, høre eller teste ved besiktigelse ?

Link to post
Share on other sites

Til Sjøbliss: Mekanisk sett er demontering/montering av intercooler/ladeluftkjøler enkelt. Det som er krevende er å klare å banke løs innmaten fra housingen. Jeg måtte til med relativt grov redskap på verkstedgulvet. Støttet opp mot treverk osv for ikke å lage skader. Brukte nokså stor slegge og trestykke mot endestykket på selve kjøleren for å banke den ut fra huset. Rikelig med CRC osv for å få gli. Egentlig skal det gå fint å banke den ut mens hele greia står står montert på motoren. Du tar av endelokkene og banker aktenfra og forover. Problemet for mange er jo å komme til, samt at jeg var i hvert fall redd for å ødelegge skruefestene og boltene som holder huset fast i blokka når jeg prøvde å banke mens den fortsatt stod festet på motoren. Motet sviktet og jeg skrudde av hele greia og tok det altså med grov redskap i kontrollerte former til stutt.

Link to post
Share on other sites

Er det noen spesielle ting jeg bør se, høre eller teste ved besiktigelse ?

 

Jeg hadde to stk D3-190 (2006 modell) i forrige båten - begge hadde gått 760 timer når jeg solgte den - uten problemer. Disse har ikke de samme problemene mht dyseproblematikken som D4 og D6. Jeg hadde ikke vært bekymret for å kjøpe en båt med D3 som har fulgt alle anbefalte oppgraderinger fra VP. Dette er gode motorer. 

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Nå har jeg fått meg en kompetent mann som skal hjelpe meg litt på timer så ser vi. Det skal nok gå bra. Motoren går som en klokke om dagen og ingen varmeproblemer. Min kompetente mann bekrefter at VP sier at de har problemer med D6 (kanskje flere) på "ventil/stempel" nummer 8 som går varm uten at alarmen på motoren går. Dette har fått konsekvens for noen eiere hvor motoren har "skjært" seg og derfor er denne servicen hvert 5 år blitt så veldig viktig.

 

Vi tar nå å demonterer kjølerene på min montor og renser de så ser vi hvordan det ser ut. Tipper at jeg går over til årlig eller to-årlig systemrens etter dette så holder vi det i sjakk.

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Da var tida kommet til rengjøring av vermevekslerne på mine VP-D6'er som en del av 5-års service. Hadde sett fram til denne jobben, både siden den var godt forberedt og dessuten for å få et innblikk i tilstanden. Motorene har kjørt ca. 600 timer hver og mesteparten er lengre kjøring så jeg burde ikke være så veldig eksponert for salting i kjølerne.

 

Der har vært nevnt tidligere at et problem med D6 er at ladeluftkjøler blir stående med noe saltvann i etter stans av motor. Dette er mindre heldig. Dette saltvannet varmes opp til en temperatur der saltutfelling starter etter stans av motor.

 

Hele kjølevannssystemet som starter med dieselkjøleren, ladeluftkjøler, hovedkjøler/smøroljekjøler og til sist gearoljekjøler (utenfor motor) er seriekoplet så det er viktig at alle delene er åpne. Struping i en kjøler vil bety tap av sirkulasjonen i hele sjøvannssystemet på alle kjølere. Så dette servicepunktet er VIKTIG.

 

Begynte med å stenge bunnventilene samt drenere sjøvannssystemet. Så åpnet jeg opp endelokket på SB motors ladeluftkjøler for å få se på tilstanden.

 

Kjøleren så ut slik:

 

066.jpg

 

Ganske riktig, det oppstår betydelige saltutfellinger i nedre del av kjøler. Ikke urovekkende men greit å ta nå.

 

Så var det endelokket. Det så slik ut:

 

067.jpg

 

Tok ut sinkpluggen av lokket, fjernet sinken og satte lokket med pluggen tilbake etter kun helt enkel mekanisk rengjøring. Belegget er steinhardt så det er liten vits i å tenke på annet enn kjemikalier til prosessen.

 

Deretter koplet jeg meg inn på trykkslangen fra vannpumpa og på utløpsslangen fra motor til gearoljekjøler/hylsekjøling/smøring med CIP-enheten. Jeg skal rengjøre motstrøms av normal strømningsretning så jeg går inn med CIP-utstyret der utløp av motor er og returnerer fra innløpsslangen:

 

074.jpg

 

 

Og selve CIP-enheten er her: Den skal stå på kokeplate med termostat og holde 45 grader på blandingen mens dette sirkulerer i to døgn.

 

070.jpg

 

For ordens skyld går det med ca. 10 liter blanding til denne jobben. Jeg blandet systemrens 20% og vann 80%.

 

Etter noen timer begynner resultatet å vise seg i kasserollen:

 

079.jpg

 

Etter to døgn avslutter jeg innsatsen og frakopler utstyret. Kasserollen har da en del grums fra kjølerne i bunnen:

 

005.jpg

 

Ved åpning av dekslet for ladeluftkjøleren ser dette slik ut:

 

001.jpg

 

Det er altså helt kjemisk rent for saltavleiringer.

 

Ladeluftkjøleren ser ut som dette:

 

003.jpg

 

Man kan se at det er en del i øverkant som ikke har vært dekt av blandingen. Jeg var påpasselig å henge både tilløpsslange og avløpsslange over motorens høyde men det har altså likevel dannet seg et luftrom i toppen som ikke er dekt av væska. Dette gjør ikke mye da dette området ikke har vært særlig eksponert for salting og de andre kjølerne ligger lavere enn denne, men på BB motor vil jeg likevel flytte opp kasserollen fra motorrommet og til dekk slik at den kommer høyere enn alle komponentene samt sette inn endelokket på ladeluftkjøleren opp/ned under rengjøringsprosessen så jeg kan avlufte kjøleren her. Da skal alt være dekt.

 

Prosessen sparte all demontering av kjølere i motoren, dvs. en haug med arbeid og griseri. Gearoljekjøleren skal jeg ta som egen enhet ved en senere anledning men her er det neppe særlig myeavleiringer  da den står full av vann hele tida. Den kan enkelt demonteres for å tas med i land. Får se om jeg CIP'per der den står eller demonterer.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

He he, ja prinsippet er akkurat det samme. FInt å demontere lokket slik at man kan få sett både utgangspunktet og resultatet. Ellers er det bare snakk om å finne rette plassen på motoren for å kople seg inn/ut med utstyret så blandingen ikke kjøres rett på hav.

Link to post
Share on other sites

Bra illustrasjon! Minnet meg om en her på forumet som kjørte en rens på to eldre volvoer i en nimbus. Er det Nimba han kaller seg?

 

Hva slags utstyr er det du bruker for å holde temperaturen stabilt på 45 grader, er det noe spesielt utstyr du har kjøpt eller lånt for akkurat dette, eller er det noe du har mekket sammen selv?

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte en vanlig kokeplate på elkjøp med thermostat. Tok et par timer å få opp temperaturen på mixen og i motoren til dette nivået mens sirkulasjonspumpa kjørte. Thermostaten på kokeplata regulerte ganske fint. Ellers er det en vanlig aluminiumskasserolle der det er innsveist en ansats som nippel er gjenget inn i. Og pumpesystemet er montert på en brakett som er påsveist på siden av kasserollen.

 

Ideellt skulle jo dette vært laget i rustfritt stål ang. motstandsevnen mot systemrensen/syra men til mitt lille bruk vil dette holde mål i lang tid. Jeg skal jo kun benytte utstyret til egen bruk.

 

Pumpa er ei liten plastpumpe bestilt på maritim båtutstyr. Alt i alt er det vel ikke lagt mer enn ca. 1500 kr. i utstyret samt litt arbeid. Men besparelsen er jo veldig stor opp mot demontering av kjølerne. Og etter 5 år bør man tenke på rengjøring slik servicemanualen beskriver det.

Link to post
Share on other sites

Bra beskrivelse. Men forstår jeg deg slik at du ikke kjørte blandingen gjennom gearoljekjøler? I tilfelle, hvorfor ikke?

 

Hvor viktig er med temperaturen på mixen? Vil man få vesentlig lavere effekt dersom man gjør dette en sommerdag med rundt 20 grader i motorrommet og uten ekstra oppvarming av mixen?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Ja det stemmer at jeg ikke kjørte den gjennom gearoljekjøleren. Planen var å gjøre dette men da jeg begynte å se på systemet på motoren så jeg at splitten der vannet forgreines ned til hylsesystemet befinner seg mellom utløp hovedkjøler og gearoljekjøler slik at hele blandingen ville forsvinne ut hylsesystemet. Og denne splitten har pressede slangekoplinger så jeg kunne ikke løsne disse enkelt og plugge delen ned til hylsa. Så jeg må i neste omgang ta gearoljekjøleren for seg ved å gå inn etter denne splitten. Se bildet.

 

Jeg ville ha temperatur på blandingen siden jeg har sett på større systemer ombord vi har gjort tilsvarende prosesser på bl.a. ved bruk av safe acid at dette hjelper mye på resultatet. Det kan godt tenkes at systemrensen ikke krever dette men jeg gjorde det iallefall for å være på den sikre siden. Vil tro at selve sirkulasjonen er vel så viktig for resultatet. De virker som dette stoffet har en svært god effekt på saltavleiringer etter hva jeg kunne se da systemet ble åpnet igjen.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Oppdaget under bytte av veivhusventilasjonsfilterene at slangene som går fra filterhuset på disse er sprukket ved ansatsen der de er tilskrudde til huset på begge motorene. Så de får jeg bestille ny og få byttet. Det var litt overraskende da øvrige slanger på motorene tilsynelatende ikke viser noen tendenser til sprekkdannelser. Noen som har erfart tilsvarende?

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Dette er en kjent sak i følge den lokale Volvo Penta forhandleren, skiftet selv i fjor.

Dårlig kvalitet som så mye annet med Volvo Penta D serie, slik som strammehjul, gearvire, div sensorer, injektorer, sjøvannsfilterlokk, bulletin om korrosjon på styresylindere, eksosbend, korrosjon på propellerer, plastshims i drev, en serie med reimer som slurer med nytt partnummer i år, lokk for intercooler, slanger for drev, tæringer i svinghjulskåpe og clampring osv.

 

Hadde Cummins før, skiftet olje og sink. Neste motorvalg blir da ganske enkelt.

 

Hilsen Nils

Link to post
Share on other sites

Temmelig uheldig da, har kun byttet 2 stk. sensorer på ladetrykk samt 1 stk. sensor vann i diesel tilsammen på begge mine to motorer så langt. Egentlig småbagateller på tilsammen 1200 timers gange. Alt dekt av VP som reklamasjon.

 

Men jeg har heller ikke av de motorvariantene som har vært omtalt som med mest kluss. Får håpe det fortsetter relativt problemfritt.

 

Mht prisen ser jeg at denne slangebiden koster drøye tusenlappen. Det var jo festlige greier. Om den nye er av samme kvalitet kan man vel like godt heller legge et par kraftige elektrokrymper over der brekkasjen er slik at det holder noe bedre. Det er jo bare en trykkløs ventilasjonsslange.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er ikke dette bare slange for oljedamp? Jeg hadde ikke byttet den før den begynner å svette.

 

Jeg har kjørt 550 timer med mine D6 435er. Fantastiske motorer. jeg har hatt samme runde som deg på sensorer - også hang luftspjeldet som styrer luft til kompressoren på ene motoren. Det var bare en mekanisk justering av et stag så funket det igjen.  

 

Sjøvannsfiltrene mine lakk første dagen vi hadde båten. De ble byttet på VPs regning.

Link to post
Share on other sites

Nei dessverre, jeg var og forkjøpte meg på tre dunker av den vanlige for et par år siden så jeg får bruke opp de først. Så får jeg heller gå over til den gule ved neste bytte. Var ikke klar over at det fantes gul da disse ble innhandlet fra VP.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...