Jump to content

Status på Danskekysten og sørover

Careka

Recommended Posts

Det er ikke holdbarheten på FAME jeg anser for problem, produktet har ett års garantert lagringskapasitet. Problemet er produktets affinitet til vann og evnen til å oppmuntre til vekst av dieseldyr. En flaske med dieseldyrkverk på tanken fikser det. Jeg har ikke hørt at det er ulovlig å bære kanner med diesel gatelangs i Danmark. Om Hulda får på 500 liter FAME, ødelegger ikke det nattesøvnen min.

Bitteliten skrev 24 minutter siden:

Vi skal være fremme i København i slutten av uka. Går i ett strekk, ca1,5 døgn. Vind ser bra ut på varsler. 

hvordan er Bornholm? Verdt et besøk?

Jeg tør påstå at østsiden av Bornholm er i øvre sjikt når det gjelder fine havner.

Absolutt verdt å besøke. Vi var der på vei hjem fra Polen i 2018.

Godt beskrevet i tråden jeg hadde da👍

Vi kom til Sæby i morres  etter vår første natt seilas.

Følte litt stress med skipstrafikken, selvom vi har AIS var det litt stressende og ikke bestemme avstand med der blotte øyet 

Samtidig var det litt koselig og sjarmerende og seile på natta. Alle syntes det var litt spennende. 

I morres var det mye ledig her, nå kl 14 er det fortsatt ikke vanskelig å få plass. 

Møtte heller ikke noe tollere eller myndigheter på veien .

Her er det sol og fint vær og den obligatoriske danske ølet er inntatt etter noen timers formiddags lur.

Bitteliten skrev On 11.7.2020 at 23.08:

Vi skal være fremme i København i slutten av uka. Går i ett strekk, ca1,5 døgn. Vind ser bra ut på varsler. 

Bornholm er flot! Slet ikke som resten af DK. Og det er østkysten som gælder: Allinge, Gudhjem og de andre. Christiansø skulle også være helt unik. 

Bitteliten skrev On 11.7.2020 at 23.08:

Absolutt.....østsiden, som alle skriver om.......Rønne er mer en industrihavn, men har gjesteplasser de også....

ikke glem att Skåne er OK idag, Ystad og Simrishamn er flotte byer

leopard skrev for 1 time siden:

Følte litt stress med skipstrafikken, selvom vi har AIS var det litt stressende og ikke bestemme avstand med der blotte øyet 

Samtidig var det litt koselig og sjarmerende og seile på natta. Alle syntes det var litt spennende. 

bruk AISn til å bestemme avstand......du får automatisk CPA....minste avstand mellom deg og skipet

TCPA.....gir tiden til ´minste-avstand.......(funker litt som ´fattigmans-ARPA´)

Personlig prøver jeg undvike CPAer på mindre enn 1M........men det er ikke alltid det går, spes rundt Skagen

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Man lærer seg AIS etterhvert. Vi har krysset mange sterkt trafikkerte farvann om natten og AIS er uvurderlig å ha. Det å kunne se mknste avstand ved passering (CPA) og tid til nærmeste punkt (TCPA) er svært nyttig. 

route Sierra er forøvrig helt tom nå.

0957D928-B09B-4DC6-A32E-77E227B39F97.jpeg.561a852f66babec092b22781f8f3671e.jpeg

Vi holder oss i kystsonen på svenske siden der det er ICE dekning 😊.

Disse grunnene på Fladen, er det OK å krysse over de?

takk for tips om Bornholm. 😊

Redigert av Bitteliten (see edit history)
leopard skrev for 15 timer siden:

Vi kom til Sæby i morres  etter vår første natt seilas.

I morres var det mye ledig her, nå kl 14 er det fortsatt ikke vanskelig å få plass. 

Møtte heller ikke noe tollere eller myndigheter på veien .

Her er det sol og fint vær og den obligatoriske danske ølet er inntatt etter noen timers formiddags lur.

Her ser man nytten av AIS. Vi krysser her 90 grader på trafikksystemet N for Øresund. Se vektorene på 3 AIS targets. Wilson Sund og Crown Seaways går foran oss. Kongsdal går bak oss. Alle med CPA på ca 1 nm

7AF0E33D-5191-4378-A52E-64E1F2F468E7.jpeg

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...