Jump to content

Status på Danskekysten og sørover


Careka

Recommended Posts

 

Hvis du sjekker kameraene så ser du gravemaskiner, pelemaskiner og andre arbeidsredskaper. Den Søndre delen av Sydhavnen er stengt av, men havnefogden ønsker alle velkommen. Det er plass til de som kommer innom, og det er Vesterø jeg snakker om. I østerby er det ingen arbeider på gang.

Link to post
Share on other sites

Hulda ligger fremdeles i Skagen havn. Her er det stille og rolig, også. Ikke mye båter. Vi ligger langsetter kaia på sydsiden av bryggen der havnekontoret ligger. Har en svensk stålbåt fra Jävle på utsiden, som seiler til Kristiansand i morgen tidlig. Vi venter på høvelig bris for å seile videre sydover. Sammen med et vennepar som skal gjennom Kielerkanalen med en Albin 28" og videre til Gran Canaria. Vi snur før vi kommer til Kielerkanalen. Men her ligger vi altså til DK 290/døgn for båt opp til 49 fot. Strøm og vann på bryggen inkludert. Dieselautomet på bryggen, DK 12,50/liter. Kontant, men hyggelig havnebetjening. Var oppe kl. 05:00 i dag og koblet videre på elektronikken ombord, sluttet arbeidsdagen kl. 18:00. Tørt, varmt og fint ombord.

Link to post
Share on other sites

Vi er tilbake i Aalborg igjen. Ikke mye vind i dag men det regner ( som vanlig ). Vest for båthavnene ligger det et område som heter fjordbyen. Her må det være anarki i forhold til kommunale bestemmelser. Alle bygger og gjør med sine små hus som de vil. Unge og gamle lever sine liv her og det summer av aktivitet hele dagen.

 

img_9843.jpg

 

 

img_9841.jpg

 

 

img_9835.jpg

 

Sjekk den skorsteinen...

 

img_9832.jpg

 

 

img_9827.jpg

Link to post
Share on other sites

Stille og rolig i denne tråden nå....er Mariel og Hulda her enda?

 

Vi har gått ut av Limfjorden. Ligger nå i Hou, noen få mil Nord for Hals. En enkel men utrolig koselig og rolig havn. En havnefogd som passer på at gjestene har det best mulig, gratis Nett og butikken har tilbud på 30 grønne i glass fra Tuborg til 100 kroner. www.hou-havn.dk

Redigert av Flid (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Joda, er her ennå.

Har vært på Ærø i noen dager. Vært mye vind og regn. Men nu er alt så meget bedre. Lettskyet (skal bli sol) og 4-5 ms fra vest. Føler meg litt ensom her nede.

I natt var det 18 tyske seilbåter og meg som eneste ikke tysker og med motorbåt her i Søby.

Kommer tilbake med erfaring og bilder fra Ærø og Søby senere i dag.

Tusler over til Svendborg så fort jeg er klar nå i formiddag. Hele 15nm's tur.

 

PS. samme pris (99,-) for 30 Tuborg eller Carlsberg her også. Tungt å bære på så det ble 24bx til 125 i stedet

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

110.jpg

 

Her kan man se at deler av broen er borte. Sikkert krise for dem, det går mange tog

frem og tilbake hele døgnet.

 

109.jpg

 

Vestre Bådehavn i Aalborg. Er man heldig å få plass ved denn brygga har man full kontroll.

 

113.jpg

 

Stille og fredelig i Hou på formiddagen men nå kom det akkurat inn en stor eskadre med svenske

seilbåter. Da ble det plutselig en del liv og røre

Link to post
Share on other sites

Da er jeg i Nyborg og fremme ved endestation for del1 av Danmarkscruise 2012. Blir værende ombord frem til begynnelsen av neste uke, da er det toget til Kastrup og fly til Kr.sund.

Er blitt forsikret om at vakta i marinaen skal holde ett godt øye til båten mens jeg er borte. Kalsejen skal også få seg en vask og oppgradering men båten ligger her.

 

Svendborg i går var første havn hvor det var såpass med båt at de som kom sent på ettermiddagen ikke kunne gå rett til kai, men måtte lete etter plass. Var vel ingen som måtte legge seg på utsiden av andre, men rett før, var ikke mange plassene igjen når kvelden kom.

 

Kan skrive under på det som andre har nevnt tidligere, området syd av Fyn er IKKE som resten av Danmark. Her er det skjærgård og man tusler mellom øyer og i oppmudrede kanaler. Ikke som lenger nord hvor det kun er åpne havet.

Om en ikke liker å se en siffrede tall på ekoloddet er dette ikke en egnet plass, men å seile med 2-3 meter under kjølen over lengre perioder vender en seg til.

Litt vemodig når jeg kom ut av Svendborg sund i dag og la kursen 000 grader, det er rett nord det.

 

Lå noen dager i Søby på Ærø. Likte plassen godt. En hyggelig havnekaptein som kom ut på bryggene hver ettermiddag for havneavgift og slo av en prat og forsikret seg om at alt sto vel til.

Søby er den minste av de 3 "byene" på Ærø. Var en romslig havn med ett helt greit servicebygg, Dagli Brugsen, Baker, Bank, Bodega, en restaurant, kunstutstillinger og sykkelutleie

Fin lekeplass for barn rett ved havna og en brukanse badestrand som nærmeste nabo til havna.

Fint å gå turer var det også. Gikk ut til fyret på vestpynten 6kmx2 på Mandag.

Om man ønsker fred og ro, en plass å anbefale. Er shopping og restauranter det som ønskes er nok Marstal eller Ærøskøbing mer egnet. Buss er gratis på øya, derfor fullt mulig å ligge i Søby og ta bussen som går hver time på sightseeng til de andre byene, det gjorde jeg en dag.

Svendborg som jeg overnattet i i natt blir noe helt annet. En by med 45000 innbyggere. Tydligvis vært skoleavsluttning i natt, var mye bråk og støy rundt havna av festende ungdom. Ikke mer enn en må regne med når man ligger midt i en by, men en forandring fra tidligere havner denne turen, hvor det har vært helt stille stort sett hele døgnet.

Besøkte havner på del1

Kungshavn (S), Skagen, Strandby, Sæby, Hals, Ebelthoft, Tunø, Bogense, Assen, Årøsund, Søby, Svendborg og Nyborg.

Strart dato fra Sandefjord 03.06, fremme i Nyborg 28.06. Har ike dårlig tid, skal kose seg på tur. noen lange dagsettapper, noen korte og MANGE sløve liggedager.

Totalt seilt(gått)distanse 405nm. Gangtid motor 60,5 time. Snittfart 6.7kn. Fuelforbruk ca.700ltr.

 

Når jeg skal vidre nordover i August, blir det stort sett øyhopping.

Planen er Samsø, Grenå, Anholt, Fredrikshavn, Lesø og så Hønø eller noe sånt på Svenskekysten.

Med alle mulige forbehold.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Bortsett fra stjålne Visakort ser det ut til at Mariel og skipperen har hatt en fin tur Sydover i Danmark. Vi er nok i nærheten av hjemlige farvann innen du begynner turen Nordover men jeg skal følge deg i denne tråden når den tiden kommer.

 

Ble det forandringer i påmønstringen din?

 

Vi ligger ( værfast ) i Hou i dag, regn og sol om hverandre og en god kuling fra Sydost. Kommer ikke herfra før vinden løyer. Trangt og grunt innløp til havnen som gror igjen av grov sjø.

Link to post
Share on other sites

Absolutt både Mariell og skipper har hatt en fin tur. Tekniskt har alt fungert perfekt hele veien.

Veldig lite Norsk båt. Tror jeg totalt sett har sett 6-7 Norskebåter siden jeg forlot Skagen 6. juni.

Første Svenske båt, kom inn her i går kveld.

 

Kom en Dansk Bayliner med samme overbygg konsept som Mariell inn å la seg forann meg i går. Ikke ofte 2 stk "pølsevogner" som naboen kalte utseende på båtene våre for, ligger sammen. Baylineren er faktisk høyere en Mariell.

 

Prøvde å laste opp noen bilder, men nettet er så utroooolig tregt her.

 

Blåser det oppe hos dere.

Her nede har vår herre hjulpet til med utvendig båtvask. Maken til styrtregn, lyn og torden er det lenge siden jeg har opplevd.

Er opphold igjen nå får ta en spasertur for å få handlet litt ganske snart, er meldt mer regn fra 17 tiden..

 

Pr. nå ser det ut til at jeg må fly opp til Kr.sund for påmønstring tirsdag/onsdag og seile med båten ned til Kalundborg i i slutten på neste uke. Fram og tilbake like langt.

Er enkelt å komme seg til Kastrup, så intet problem.

god tur videre, når det har løyet.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

 

Nå har vi vært her nede i snart tre uker og de norske flaggene vi har sett kan telles på en hånd, men de kommer nok snart. Jeg ser det ligger mange på Læsø i dag og en del av dem skal nok videre.

 

Det blåser friskt her i dag også, mye regn tidligere. Jeg har ikke noe å måle med, men værstasjonen på Læsø har rapportert 16-18 sek. Fra SSØ i formiddag.

 

Det ligger små flekker av den fineste sand man kan tenke seg på taket av båten i dag. Må nok vaske litt når vinden løyer.

 

God tur videre til deg også, du har kanskje tilgang til Nett ombord der du jobber...

Link to post
Share on other sites

En rask en fra Nyborg.

Liker denne byen betraktlig bedre enn Svendborg. Er mer småby preg.

Nydelig vær utover dagen i går. Ble vindstille og masse sol og en helt annen lufttempratur. 18.5 grader ved midnatt.

I dag fortsatt meget bra vær, men litt mer vind, egentlig bare fint og svalende.

Som jeg skrev over 2 "pølsevogner" på samme kai er ikke vanligt.

2_poelsevogner_paa_samme_kai.jpg

I Baylineren er det ett hyggelig par fra den lille øya Agersø rett over fjorden på Sjellandsiden.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

 

Du er her enda Mariel. Alt klart ombord og pakket for turen til Kvernberget?

 

Vi dro fra Hou etter frokost. Nesten vindstille på turen opp til Sæby, ca 17 Nm. Overraskende mange båter, nesten full havn. Alle de nye peleplassene er opptatt.

Nå er det ikke lett for de med XXL båter å finne plass i Sæby på en travel dag.

 

Tom Rør: hvis du leser dette så er nye forsyninger med Stjerneskudd kommet på lager både hos Jensen og Smeden!

Link to post
Share on other sites

Du er her enda Mariel. Alt klart ombord og pakket for turen til Kvernberget?

 

Pakker gjør jeg i morgen kveld.

I dag har det vært vaske og luftedag.

2 runder med skittentøy. Vask kr. 15,- tørk kr. 20,- pr., maskin. Hvor mye er det i Strømstad/Fjellbacka 40+40?

Prøve gått avstand til Jernbanestationen, 15 minutter i moderat tempo. Tog direkte til Kastrup avgang hver hele time. Reisetid ca. 1time 30 minutter.

I morgen er det møte med Havnesjefen, hvor vi skal bli enige om hvor mye jeg skal betale. kr.130,- pr. døgn inkl vann og strøm og hvert 4 døgn gratis, er tariffen, men er lovet betraktelig bedre deal enn det.

Vil ikke ha strøm tilkoblet, ikke vil jeg bruke noen av fasilitetene, 2 fendere på babord side for å markeres at andre kan legge seg utenpå.

Regner jeg med at vi kommer frem til en grei pris.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

 

Fremdeles i Sæby. Mye bra vær i dag og en glitrende aften. Friluftsandakt ute ved fruen i går. Musikk og en del av Åge Samuelsens gamle viser foran havnekontoret. Alle som vil har fått litt åndelig påfyll.

 

Det er nesten full havn i dag. Noen ledige plasser men de er små og smale.

Link to post
Share on other sites

I morgen er det møte med Havnesjefen, hvor vi skal bli enige om hvor mye jeg skal betale.

Regner jeg med at vi kommer frem til en grei pris.

 

Det gjorde vi. Dvs. han kom med en pris som var 700,- under hva jeg hadde tenkt å foreslå :clap: . Da gadd ikke jeg å krangle

Drøye 2000,- for Longsideplass for mer enn 5 uker, mitt i høysesongen :thumbsup: . Gøy å være Norsk i Danmark

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

 

Det var vel en grei pris. Finnes det noe web kamera fra havnen der du har båten?

 

Et forrykende bra vær i Kattegat i dag. Ikke så veldig varmt men lite vind og mye sol. Vi dro fra Sæby og over til Læsø i formiddag. Havnen her ute på Vesterø begynner å ta form. Alle de store sandhaugene er borte og den siste asfalten kom på plass i dag.

Fremdeles noe plass igjen i kveld.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...