Jump to content

Status på Danskekysten og sørover


Careka

Recommended Posts

Læsø Vester og Sæby liker jeg ganske godt.

 

Har vært et HØYT antall ganger på Læsø/Vester/Carlsens gjennom over 30+ år,

fortsatt meget lave priser på Carlsens,

Eggekage og Pytt i panne hadde forsvunnet ut av menyen la jeg merke til

 

pytt i panne + 2 ekstra rå egg og med Grøn og GammelDansk er bra oppstartdrivstoff for dagen derpå,

common rail kommer i gang umiddelbart

 

 

V8 rules.

 

Link to post
Share on other sites

MajorAndy skrev 31 minutter siden:

Hvad går I primært efter? Hyggelige små havne, gode faciliteter, oplevelser i nærområdet, kultur og shopping, naturoplevelser ?

Hyggelige små havner. Shopping og storbyer er vi ferdige med etter mer enn en uke i London og Amsterdam ?

 

har ikke bestemt ruta gjennom Danmark ennå. Hvilken av rutene er kortest i tid?

 

 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Støtter  Heiligenhafen '

Diesel  Gedser 11,72 Dk Tyskerne fyller opp.

Bitteliten skrev for 2 timer siden:

Om en drøy ukes tid kommer vi ut av Kiel kanalen ved Kiel. Vi skal opp mot Göteborg. Har ikke bestemt noe om Danmark ennå. Noen tips om gode havner?  

Her er mange muligheter kommer an på hvor god tid,

her er 3  veivalg. 

 

danmark.JPG

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

 

Bitteliten skrev 47 minutter siden:

Takk ?

ser ut til at Lillebelt er korteste strekket. Gode havner på veien der?

 

Har hørt at Grenå og Anholt er bra på andre siden. Stemmer det? Derfra går vi nok rett mot Göteborg

Grenå er en ok havn, men det er et stykke opp til byen. Anholt er verdt et besøk, og der kan det være smekkfullt.

Mange folk fra Varbergområdet drar dit på helgetur, og er også en mellomstopp på vei nord eller sørover. 

Vi var innom der i fjor.

Link to post
Share on other sites

Det er som Roger jo viser det. Du har tre overordnede muligheder: Lillebælt, Storebælt eller Øresund.  Øresund er længst og skal du ikke til København, så er det nok ikke vejen. Storebælt er nok den marginalt korteste men også den kedeligste. Her kunne et stop være Agersø og Sejerø. Herfra over Anholt til GBG. Hvis du vil bruge mere tid, så tag vejen forbi øerne i det sydfynske øhav. Her er masser af hyggelige havne, som @Bonus og andre kender bedre end jeg.

 

Lillebælt er flot og her er jeg ikke så godt kendt. Men her vil jeg anbefale stop på Samsø. Herfra også til Anholt og videre. 

Link to post
Share on other sites

Det er valgets kval. her er noen få.

Sydfynske Øhav Ærøskøbing, Avernakø, Fåborg, Årøsund m.m..


Sønderborg, Aabenraa,  Dyvig,  Årøsund¸ Fredericia mitt i byn.
Bogense, er været bra noen dager i bøye/anker ved Æbelø og spasere på øen.  Endelave , vinhandleren er historie, han har en kjempesamling av grammofoner de skulle lave museum sa datteren. Ebeltoft,  Anholt

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev for 1 time siden:

... Sydfynske Øhav Ærøskøbing, Avernakø, Fåborg, Årøsund m.m..
Sønderborg, Aabenraa,  Dyvig,  Årøsund¸ Fredericia mitt i byn.
Bogense, er været bra noen dager i bøye/anker ved Æbelø og spasere på øen.  Endelave , vinhandleren er historie, han har en kjempesamling av grammofoner de skulle lave museum sa datteren. Ebeltoft,  Anholt

 

Du glemte Lyø, @Roger jo. En av de fineste øyene i det Syd Fynske øhav. Dette området er fantastisk. Det store valget er vel om man skal gå opp Alssundet og innom Sønderborg og Dyvig, eller om man skal gå rett opp til det Sydfynske øhav. Blåser det mye (husk vi hadde motorbåt ... :giggle:), så er kanskje Alssundet /Alsfjorden et godt alternativ. Da er Årø også et koselig sted. Et annet sted på denne ruten er Hejlsminde, et lite, koselig sted. Her ligger det en hyggelig restaurant, Baade-og der du bla. kan få Irish Coffee som du lager selv på bordet. Kort unna Hejlsminde ligger den lille byen Christiansfeldt som står på UNESCO's verdensarvliste. Da vi var der kjørte havnesjefen oss opp til denne byen. Han var veldig hyggelig og pratsom og hadde spilt på det Danske fotball landslaget :thumbsup:

 

Skulle jeg valgt, så hadde jeg gått Kiel - Ærøskøbing - Drejø - Lyø - Årø  og så gjennom Lillebælt og videre.

 

Vi ble faktisk så glad i dette området at vi drar ned med bil første uken i August. Tar københavnfergen 29. Juli og kjører til Als der vi har bestilt to netter på Dyvig Badehotel. Så er planen å tutle rundt der nede en uke eller to :cool:

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev 38 minutter siden:

Hvordan er Samsø? Havna ser rar ut på kartet 

Det ble dobbelt:thumbsup:

 Ikke i mine kart ,Bra havn

Sjekke havner 

https://www.google.com/maps/place/8305+Ballen,+Danmark/@55.8159872,10.6375371,283m/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x464dab600ef86f59:0x28a41ab66c7326a0!8m2!3d55.815959!4d10.636654

image.png.34a95e1450a0feaadd6070c6236efaa8.png

Har du dette kartet?

image.png.37af47a466926968b6fc013343371339.png

Dyvik .

https://baatplassen.no/i/topic/119575-ut-på-tur-med-lavida/page/5/?tab=comments#comment-1942260

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Ballen på Samsø er en veldig fin havn. Men, det kan bli temmelig fullt der. Maarup på andre siden av øya er også et alternativ, men dette er en stille og liten «naturhavn».

vi har vært begge stedene, vanskelig å vite hva jeg skal anbefale da de er så forskjellige.

Link to post
Share on other sites

bjorngb skrev for 10 timer siden:

@Bitteliten - Dersom du følger ‘blå rute’ kommer du til Dyvik - en skikkelig sommeridyll. Øst for Åbenrå. N55 02,56 E9 41,97

Takk for alle tips ??. Tenker blå rute er bra. 

Vi har hatt en hel del hav på denne turen, så vi gleder oss til litt innaskjærs. Skal snart over til Amsterdam. Så blir det over sjøene på innsiden der før de frisiske øyene og Kiel kanalen. Så Lillebelt. Danmark blir litt transport etappe denne gang for vi avslutter forhåpentligvis med noen gode dager i Bohuslän  ?

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev 5 minutter siden:

Takk for alle tips ??. Tenker blå rute er bra. 

Vi har hatt en hel del hav på denne turen, så vi gleder oss til litt innaskjærs. Skal snart over til Amsterdam. Så blir det over sjøene på innsiden der før de frisiske øyene og Kiel kanalen. Så Lillebelt. Danmark blir litt transport etappe denne gang for vi avslutter forhåpentligvis med noen gode dager i Bohuslän  ?

Vi lå i Sixhaven marina. Gratis båt over kanalen og man er midt i smørøyet.

Skal dere innom Norderney?

Der syntes vi det var fint. Ryddig og skikkelig, som man venter det i Tyskland.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...