Jump to content

Status på Danskekysten og sørover


Careka

Recommended Posts

.

 

Setter forøvrig stor pris på informasjonen fra deg. Fint for meg som ligger et par uker etter deg i løypa.

 

Bare hyggelig, er vel det som er meningen med denne tråden. :thumbsup:

Når jeg nå går sydover fra Sæby, går jeg i upløyd mark for mitt vedkommende.

Aldri vært syd for Sæby, med båt før. Spanande med nye områder.

 

Lest så mye som mulig av info her inne. Spesielt innleggene og bilde seriene til Regina og RogerJo er det som har fått meg til å ta denne turen.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Jeg har havnet i Hals.

DMI forandret plutselig mening og meldte rolig vind i ettermiddag og kveld.

Høljet ned med regn når jeg gikk fra Sæby kl.1600, men i følge eminente DMI ville det være nærmest vindstille og opphold når jeg kom til Hals ved 20 tiden.

Nå hadde DMI bommet på strøm varselet varselet sa 0.5 - 0,75, var heavy motstrøm spesielt de første 2 timene. 2500 på motor betyr normalt 7.5-8kn. Lå på 5.5-6.0

Lurte på om det var båten det var noe galt med, turnet 180 grader og var plutselig oppe i 10kn.

Godt å få bekreftet at intet var galt.

Ankom Hals ca.40min senere enn beregnet. Som DMI varslet, i solskinn og vindstille

Eneste "dramatikk" i dagFikk ett militært helikopter rett over meg rett nord for Hou. Tok en 360 grader rundt meg og fløy videre. Vet ikke hva de kikket etter, kanskje beundret de bare vakre Mariell. :clap:

I Hals er det overaskende mye båt. Tyskere, Svensker, Briter og selvfølgelig Dansker. Fikk meg en Longside plass helt innerst i havna. Tror det var siste longside.

Nå mener DMI at jeg burde ligge her frem til Mandag. Hals er ikke en så spennende plass. Kunne godt tenkt meg å gått til Grenå på Lørdag/Søndag, men gidder ikke å slingre nedover i 6-7 timer. Vi får se om ikke DMI er greie å bedrer litt på været.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

 

Mariel: jeg tror det er en aksjon på gang. Det var marinefartøy på Læsø i dag, de hadde med seg ( hyggelige ) kvinnelige tollere og narkohunder. Jeg la merke til at de hadde radiokontakt med helikopter. Kanskje det var dem som snuste på deg underveis til Hals.

 

Vi hadde besøk av Toller ombord og en hund som ble sluppet inn for og snuse rundt i båten. De takket pent for besøket og ønsket god tur videre.

 

Ellers rolig med regnbyger på Læsø akkurat nå.

Link to post
Share on other sites

Ok mulig de har en narko aksjon på gang, helt greit for meg. Skvatt litt, satt å slappet av på fly med blikket vendt fremover. Så kom en "romlelyd", hva pokker er galt nå????. Da så jeg på radaren at det kom inn noe raskt aktenfra.

De tok en runde rundt meg, jeg hilste, de hilste og forsvant.

Veldig stille og rolig her i Hals også, litt sol og litt regn sånn om hverandre. Temp. sånn rundt 15-16 grader.

Er meldt flatt hav og vindstille Mandag og Tirsdag. Regner med å gå til Grenå mandag og videre til Ebeloft på tirsdag.

Får besøk fra Torsdag til lørdag. Blir nok å ligge i Ebeltoft den perioden siden de komer med bil.

 

Så langt på Danmarks cruiset 175nm. og brukt ca.250ltr. Ikke så helt galt det, båten veier 12 tonn tom.

 

Har lest om det så ikke noen bombe. Havnavgifter synes å bli lavere og lavere etter hvor langt sydover du kommer.

Skagen Dkr. 200,-

Sæby Dkr 170,-

Hals Dkr. 130,-

Nordre Bohuslen 250++ for en 36 foter?

Har vaskedag i dag. 30 kr. vaskemaskin og 10 kr. tørketrommel. Hva er prisen i Grebbestad/Strømstad 40+40 om jeg ikke husker feil

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

 

Ikke noe problem med de Danske tollerdamene. De som ikke ville ha dem og hunden ombord ble ikke plaget annet enn at de lot hundene snuse på båten fra brygga.

 

Fra hjemmehavn Moss og til Læsø har vi kjørt 174 Nm og svidd av omtrent det samme som deg Mariell.

 

Vi kan kjøpe klippekort med 10 klipp både i Sæby og på Læsø. I Sæby er det halv pris på kortet ( utenom juli ). På Læsø får vi 30% på kort hele året.

Kortene virker til de er oppbrukt uavhengig av dato.

De fleste Danske havner har en rabattordning, men man må spørre.

 

God tur videre til Grenå, kanskje det blir tid til en tur innom skipsopphuggeriet.....

Link to post
Share on other sites

Nå er jeg forbannet mest på meg selv, men også på uærlige folk som ikke kan la andres være i fred.

Hadde vaske dag i går. Presterte kunnstykket å glemme igjen lommeboken oppå vaskemaskinen i Sedrvicebygget.

Tok 10-15 minutter før jeg oppdaget det, men da var lommeboka borte.

Hadde håpet frem til i dag at en eller annen ærlig sjel hadde tatt vare på den og levert den til Havnesjefen, men selvfølgelig ikke.

En dritt med de drøye 2000 i kontanter, men Visa kortene hadde vært kjekt å ha, det vil si, greier seg ikke uten.

Kommer en kamerat nedover i slutten av uka, han kan ta med seg ett nytt Cresco Card som ligger i Sandefjord.

Har akkurat nok til havneavgift frem til Torsdag, (Nok og Euro) ikke ei krone Dansk.

Noen som vet, hvor lang tid det brukes å overføre penger fra Norsk bank til Dansk? Hadde vært kjekt med noen kontanter.

Kontakter selvfølgelig Handelsbanken i norge i morgen tidlig, men kjekt på forhånd om overførsel er gjort på timer eller om jeg må regne med dager.

Sånn ellers: Hals var bedre enn første inntrykket

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Kontakter selvfølgelig Handelsbanken i norge i morgen tidlig, men kjekt på forhånd om overførsel er gjort på timer eller om jeg må regne med dager. Sånn ellers: Hals var bedre enn første inntrykket
.

Mye plunder og heft ved å miste lommeboka. PS. spør på politistasjonen..

Litt sent men.

Alle bankkort/kredittkort kan sperres ved å ringe BBS Meldingstjeneste på tlf

nr 08989 tastevalg 0 - fra utlandet +47 22 21 40 55. .. hele døgnet.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for tilbudet Flid.

Det har ordnet seg.

Handelsbanken har filial i Ålborg. Bare å ta bussen og ta ut hvor mye jeg ville.

Havnekontoret i Hals lånte meg busspenger, Dansk gjestfrihet på sitt beste.

Dermed blir jeg her i en natt til, Må jo få tilbakebetalt busspengene og havnekontoret åpner ikke igjen før ca.1600

 

Sperret kortene på Lørdag med en regionsperre Handelsbanken har. I ett håp om at lommeboka skulle dukke opp igjen.

Nå er de fullt ut sperret

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Ikke legg skylden på Danskene Major Andy du burde heller være stolt av å være Dansk.

 

Er kode for å komme inn i servise bygget. Var Svenske,Tyske hollandske, Norske og selvfølgelig Danske båter i havnen da dette skjedde. Nasjonaliteten til den klåfingra er helt uviss.

 

Vil skryte av Havnebetjenten.

Vi har sammen lett i/under søpledunker, under trapper og terasser, i busker etc. etc rundt servisebygget,for å se om noen hadde kastet fra seg lommeboken etter å ha tømt den for penger.

Betalte havnavgiften for 2 døgn med Norske kroner til kurs 1/1

Han lånte meg penger til buss slik at jeg på enkleste måte kunne få tak i kontanter.

Ett servicenivå av ypperste klasse.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Da har jeg lagt den episoden i Hals lagt bak meg og jeg ser fremover igjen.

Gikk fra Hals i går, med kurs for Grenå. Glimmrende vær og for en gang skyld med strøm. Den ørlille trekken på 3 ms var fra Nord øst. For første gang i år bar overkropp på fly og jeg ble solbrent.

Kom til innseilingen til Grenå og så inn mot byen, nei hva skal jeg der å gjøre? Bestemte meg fo å fortsatte til Ebeltoft.

Her er det så koslig som reklamen sier. Akkurat her nede i havnen er det vel som havner flest. Derimot oppe i de trenge gatene i "sentrum" er det utrolig koseligt. Bedre fotografer enn meg har lagt inn bilder herfra før, så jeg lar hver å legge inn noen av pocket kamera bildene mine.

 

Trodde etter all båt som var i Hals sist helg,at det skulle være mye båt her også. Det er det ikke. Ligger i Trafikk og gjestehavnen og her er vi pr. nå 3 båter,(no4) er på vei inn nå ser jeg.

 

Hulda, pæler her også Jeg ligger på eneste longside plassen ytterst på bryggeannlegget ved moloen. Er også mulighet for longside innerst i havna mot syd, men står oppslag om at området er forbeholdt båter på over 25 mtr. Vet ikke hvor strenge de er når det gjelder det.

I den moderne sydligste Marinaen er det muligheter for å ligge longside ytterst på bryggene.

Avstand mellom pælene? tja vet ikke, Han som kom inn nå mens jeg skriver, tror det er en HR46-48 sleit med å komme mellom. Uten fendere gikk det akkurat og hekken stikker en halv meter ut mellom pælene. Skal sjekke størrelsen på båten når jeg passerer senere.

 

PS. Bildet i Havneguiden.no stemmer. Bildet i Sejlerens.dk er av eldere dato.

 

Får besøk med bil, så her blir jeg frem til Søndag

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Det var en HR48. Han fikk presset den inn uten fendere ute. Ligger med hekken 15cm på utsiden av pålene. De 5 innerste plassene har bredere åpning enn de øvrige. På en av de andre plassene kunne han bare glemt det.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Det er vel ikke noget problem at hækken stikker ud mellem pælene? Det oplever jeg ofte og så sætter jeg linerne fast i det midterste krydsholdt i stedet for det agterste. Og med en fender eller to går det altid fint.

 

Og Ebeltoft er en fin by! Hvis du bliver et par dage er der også mulighed for at tage bussen til Århus og få lidt storby-stemning og shopping. Eller tage på tur i naturreservatet Mols Bjerge (ikke rigtige bjerge!) meget flot natur!

Link to post
Share on other sites

Trodde ikke vanlige gjesteseilere kunne ligge der. Det som er av båter der borte nå, er eldre treskjøyter av foskjellig slag. Trodde hele den havnen var mer som ett museum å regne. Står heller ikke som ett alternativ i de havnebøkene jeg har lest.

Skal sjekke det opp slik at jeg ikke kommer med gal info.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

 

Og Ebeltoft er en fin by! Hvis du bliver et par dage er der også mulighed for at tage bussen til Århus og få lidt storby-stemning og shopping. Eller tage på tur i naturreservatet Mols Bjerge (ikke rigtige bjerge!) meget flot natur!

 

Takk for tipsene.

Shopping og meg er en meget dårlig kombinasjon. Storbyer holder jeg meg langt unna om jeg kan. Derfor ingen Århus tur.

Men en tur opp i det Danske "høyfjell" er det en mulighet for.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Det er vel ikke noget problem at hækken stikker ud mellem pælene? Det oplever jeg ofte og så sætter jeg linerne fast i det midterste krydsholdt i stedet for det agterste. Og med en fender eller to går det altid fint.

Enig der.

Problemet er når gjestende båter kommer er ofte avstanden mellom pålene for liten.

Bilde fra en episode som skjedde her for en times tid siden.

Var en del sidevind så han gikk inn med god fart, ble sittende godt fast. Kom seg løs nå for 15 minutter siden.

Ps. spurte om lov til å ta bilde av episoden.

Han mente båten var ca.4 mtr bred

 

https://baatplassen.n...en_2012_011.jpg

 

ps no2 Hvor er det blitt av det vanlige sett inn bilde iconet?

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Du har rett Roger-Jo.

Var borte å kikket nærmere nå på kveldsspaserturen.

På kaia sør for Det gamle fyrskipet Skagens rev + forlengelsen av kaia ut mot innseilingen, ser det ut til å være longside plasser for "vanlige" båter. 5-9 plasser.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...