Jump to content

Status på Danskekysten og sørover


Careka

Recommended Posts

Det var godt at jeg ikke skjemte meg ut når Baatplassenfolk så på. Det ser ut som om det skal gå galt mange ganger når store drog av noen båter romsterer mellom disse tauene. Er Dere her fremdeles? Så etter båten Deres, men kunne ikke se den. Har sett Major Andy sin.

Link to post
Share on other sites

Ja, det skal nok gå galt med de tov her i havnen. Vi hjalp jo sammen en sejlbåd, der var blevet fanget af et af dem. Ton Rør og og stillede op og greb hver vores fortøjning. Damen sagde "hvilken service man får her! " :-)

 

Vi drar om 10 minutter. Skal jo lang vej hjemad... God tur videre!

Link to post
Share on other sites

Hold da op en farve! Den må der have været rabat på ;-)

 

Vi afgik fra Vesterø klokken ti i morges efter at have bunkret lidt ekstra brændstof. Turen gik rundt om Læsø ( stor ø!) og herefter vest om Anholt til Sjællands kyst. En fantastisk tur med blå himmel stort set hele vejen. Ret koldt på vandet dog, så det var ikke shorts-vejr. Men INGEN vind og helt fladt vand gjorde at vi kunne holde næsten 27 knob som march. Så får man afviklet nogle mil...

 

Lige under fire timer tog det til Helsingør, hvor der også er fuld feriestemning med folk i vandet og masser af gæster.

 

Nu står den på arbejde i den kommende uge og hvis vejret bliver bedre så tager vi en uge tid senere i juli. Det bliver fint!

 

Last Boat VI med besætning ønsker god ferie til alle!

Link to post
Share on other sites

Den var nok ikke særlig rabattert, men den da 11 år gamle piken som fikk den ble veldig fornøyd. Du kan tro jeg har fått mange "skeve" blikk, når jeg har kjørt den alene, men det plager meg ikke nevneverdig. Fortsatt god sommer til Deg og mannskapet.

Link to post
Share on other sites

Ni dage / overnatninger blev det til i denne omang. Ikke alverden, men mange fine dage, ja. Og vi fik set steder, vi ikke havde vært før men som var på "listen" som Skagen og Læsø. Vi fik mødt venner, var på museum og fik sejlet om natten og krydset Kattegat. En rigtig dårlig dage, fire rigtig gode dage og resten af dagene lidt blandede. Alt i alt bestået :-)

 

Jeg tror I kan forvente et par ok dage i denne uge - men blæsende. Noget ustabilt indtil den 16. - herefter en vis forbedring. Alt i alt har i noget at se frem til :-) det blive ikke værre end denne uge...kun bedre.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Vi var på sykkeltur til Vester i går da vi lå i Østerby, tror en med Stålbåt kom in der i går kveld(kjent BP medlem),

i dag har vi gått/seilt til Hals, og går videre innover Limfjorden i morgen.

Her i Hals er det ikke fullt i kveld. God plass.

En annen Cat som også var i Østerby, gikk til Anholdt, men de kan melde status der nede.

Redigert av Careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

 

MajorAndy, jeg så dere var borte og bunkret før dere gikk videre.

 

Tom rør: Joda vi er her enda. Vi ligger ved flytebrygga i Nordhavna, rett ut for skinnegangen til slippen.

 

Ellers så virker det rimelig fullt i kveld. Snakket med havnefogen og han varsler mer trafikk i morgen. Skagenfestivalen er slutt og da pleier det å generere en del trafikk.

Link to post
Share on other sites

Ja Vesterø r godt understøttet af EU midler til glæde for alle nordmændene her !

Vet ikke hva du mener, men de nordmenn som er her(ligger her selv nå) genererer vel en del midler til Læsø, og er nok ikke en netto utgift.

Ikke medlemmer av eu, som legger penger igjen i eu må vel være en god ting for eu?

Tom

Redigert av Tom Rør (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ligger i Skutehavna i Aalborg.

og en ting slår meg, at for bare 5 år siden var det lite nordmenn sør for Sæby/Læsø,

nå er nesten annenhver båt med norskt flagg.

Løgster i morgen,

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Ja Vesterø r godt understøttet af EU midler til glæde for alle nordmændene her !

 

Det er vel ikke bare nordmenn som nyter godt av EU midler i Vesterø havn. Dansker, svensker og tyskere er også flittige brukere.

Alle gjesteseilerne legger også igjen betydelige summer i lokalsamfunnet. Uten disse inntektene ville det nok blitt en mager vinter for mange på Læsø.

Link to post
Share on other sites

Vi var på sykkeltur til Vester i går da vi lå i Østerby, tror en med Stålbåt kom in der i går kveld(kjent BP medlem),

 

En rød seiler?

 

Nå er Hulda tilbake i hjemmehavn Strömstad, og til mandag venter jobben. Akk ja. Men i mellomtiden skal Admiralen og jeg ut og treneseile i Kosterfjorden. Admiralen har funnet at det er noe som mangler av kunnskap. Som en på bryggen her svarte da Admrialen spurte om hans kone var flink sjøkvinne: "Nja" kom det etter en tenkepause for å kunne ordlegge seg diplomatisk, " hun er vel helst å betrakte som messepike".

 

Ellers så har Hulda frekventert danskekysten i år. Noe hemmet av et vennepar som seiler Danmark, Kielerkanalen, N om Skottland, W om Irland og til Canariøyene. Vi ligger som support med blant annet væropplysninger etc. Nok om det.

 

Vi var i Skagen i midten av juni. Godt om plass, og en meget bestemt havnekaptein som fortalte oss akkurat hvordan han ville ha det, der vi kunne velge et par alternativer. Skagen er vår absolutte favoritthavn utenom skoleferien. Servicen er helt topp! Vi hadde i år satt mål til Ebeltoft. Videre fra Skagen gikk turen til Østerby på Læsø (vi var også innom Sæby, der vi myndig ble vinket inn av Flid og en kompis, det er alltid hyggelig å møte likesinnede. Tenker vi kommer til å ha kontakt i fremtiden). Men Østerby er spesiell. "Hvor lang er i" lurte den joviale havnekapteinen. "250 danske kroner svarte jeg". "Det er faen ingen nordmenn som vet hvor lange båter de har, kun hvor mye de ønsker å betale", svare kapteinen med et 'grin'. 250 ble det. "Ekstra for landstrøm?" "Nej, det er inkluderet, men pass dere for måkene over der, de har unger og er aggressive". Østerby er spesiell. Vi tok en dagstur med gratisbussen over til Vesterby. Da vi var der føreste gang, kunne vi velge og vrake på plass i indre fiskehavn. Lystbåt havnen var smekkfull. Men vi fikk som sagt, med hjelp av en tysker og en svenske, tildelt høvelig plass av havnekapteinen. Andre gangen vi var i Østerby, så var det kaos, for alle andre enn havnekapteinen. Han henviste myndig en plass. Folk fikk flytte litt på seg, slik at 15 tonn Hulda fikk trygg plass. Dette er Service!

 

Videre tok vi til Grenå. Koldtbordet på Skakke Holm til DK 168 pro pers som inkluderer vin, øl, mineralvann (for dem som på liv og død bare må kutte promillen) er et funn! 300 meter fra havnen i Grenå ligger også et skipopphuggeri. Her kan man kjøpe alle mulige slags artige maritime saker av høy kvalitet til en rimelig penge. En av dem vi traff i Grenå hadde en Vindö 32, fremdeles så den ut som et flygel. Jeg bemerket til eieren at dette var den flotteste Vindö 32'a jeg noen gang hadde sett, og fikk en venn for livet. Båten var byggenr. 2 fra Vindövarvet. Jeg fortalte at vi hadde tenkt oss til Ebeltoft som endemål for denne ferien. Han frarådet å ta Hulda, som stikker 2,1 meter og er 14 meter lang til å dra dit. "Men ta bussen innefra stan. Det går gjennom et fantastiskt landskap och mange artiga landsbyer". Så vi kom til Ebeltoft by bus. En uforglemmelig opplevelse. Byen er et levende og pulserende museum. Trenger en dings til båten? Ebeltoft har det. Bøker å lese under regnværsdager, som det har vært mange av, 10 kroner stykket for topp litteratur i Ebeltoft.

 

Fra Ebeltoft gikk vi tilbake til Læsø. Deretter gikk vi ett strekk tilbake til Strömstad. Av pitoreske skuter har vi møtt de russiske Sedov (til ankers utenfor Skagen), Kruzenstern for fulle seil N av Anholt og Schtandart midt på natten forrigårs E av Väderöarna. Tre russere og ingen fra noen anne sjøfartsnasjon.

 

Konklusjonen etter denne ferien, som vi sammenfatter med et 15 meter stålseiler som vi traff i Strömstad i dag: "juliferie er for folk med standardjobb og barn i skolepliktig alder. Vi andre bruker resten av året". Hulda kommer i fremtiden til å seile juli og siste halvdel av august på vanlig ferie. Første uke av juli eksploderer kystene rundt Kattegat.

 

Og dett var dett. Jeg har ikke vært innom maten og en kald bayer. Men bukselinningen har krympet.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, Huldra, det var deg jeg så , fikk en Hanse til og gå fra sin plass, for å slippe deg intil den andre. og så han utenpå.

Jeg satt rett på andre siden og fulgte med.

Det er kraft i den propellen din, når du gir gass. :yesnod:

Og skuta var flott og nymalt ?

 

 

Vi Ligger i Løgster, og har kjørt i mor´tvind i hele dag. 20-30 knop.

Men i morgen skal det løye med vinden så da skal vi en fin bukt på øya Fur.

 

ellers ble vi påkjørt av en danske som ikke hadde helt kontrollen når han skulle gå intil båten foran oss. så da har vi fått den første dype "Gelcote" kuttet

Får reparere litt til høsten........

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Ja, Huldra, det var deg jeg så , fikk en Hanse til og gå fra sin plass, for å slippe deg intil den andre. og så han utenpå.

Jeg satt rett på andre siden og fulgte med.

Det er kraft i den propellen din, når du gir gass. :yesnod:

Og skuta var flott og nymalt ?

 

Uff, nei, Hulda er verken flott eller nymalt. Damen trenger sårt til litt sminke, trenger å dolles opp. Vi har jobbet en hel del innvendig, mye teknisk utstyr har kommet på plass i løpet av vinteren. Utvendig staffasje får bare vente.

 

Ellers så er propellen av rene slepebåtstandarden! Med opp til 140 hk i andre enden, så skal det ikke rare gasspådraget til før Hulda jumper sidelengs. Det hele er litt i overkant for en vanlig seiler. Men jeg vil ha det slik at jeg skal kunne gå mot en kuling og ha fremdrift for motor.

Link to post
Share on other sites

OK. bomma der. Huldra.

Lano. antar ditt "reservert" skilt er nylakket og klart for en ny sesong ?

Det er mye "brunsnegler" nedover her ennå .

 

Nå ligger vi i den lille havna på Livø. plass til oss og noen få til.

går videre sørover i morgen, var litt vind på formiddagen, men så var det slutt, nå går det regnbyger hele tiden.

Så vi kjører LAN party ombord,, vår yngste datter koser seg en hel haug. slår de eldre i alt.

Redigert av Careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Snakket med havnesjefen her på Livø, han sier at denne sommeren har det vært utrolig mange nordmenn på besøk,

og nå kom det 3 stk 42,45Prinss..... + en bavve, motorbåter fra sørlandet og la til på utsiden.

Og det regner ikke mer.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Livø er en rolig plass. Øya er freda og hunder er ikke låv,

så skal du hit må dyret bli hjemme Lano.(eller ha den i bånd)

Men det er en flott plass.

Planlegger avgang ut Limfjorden på lørdag. og kurs mot fjell-landet.

3 literen med hvit eller rød ligger for det meste på 130-150 i år.

God ferie Lano....

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

har du kjørt kamera opp med drake ?, eller hoppa høyt på trampolinen.

Her i Limfjorden blåser å regner det skikkeligt. Som en god norsk høstdag.

Går til Lemvig i dag og mot Norge på Lørdag.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...