Jump to content

Status på Danskekysten og sørover


Careka

Recommended Posts

roger-jo: Havnen i Østerby skal også oppgraderers,

 

Det er bare er rykte fra de som vi ha havnen for seg selv. :lol:

 

Sitat fra hjemmesiden.

Velkommen Til Østerby Havn

Vigtig information fra Østerby Havn

 

Der er opstået rygter om, at Østerby Havn lukker for gæster i denne sommer på grund af arbejder i havnen.

 

DETTE ER IKKE KORREKT

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Kom til Ballen på Samsø etter en litt humpete tur nordover fra Nyborg i går. De 7-8ms det var meldt, var sterke. Blåste nok ca. det dobbelte og da nesten rett i mot. Fikk noe sjøsprøyt over takterassen ett par ganger.

Var forholdsvis mye båt her i natt, men har nå begynt å tynnes ut.

Første havn i Danmark hvor flesteparten av gjestebåtene faktisk er Danske. Ligger også 3 andre norske her.

Overskyet nå men forhåpentligvis klarner det utover dagen.

I dag blir det vaskedag, olje og lakke dag, (tror eg).

Regner med å ligge her frem til Søndag.

 

Ps. Havnens tråløse nettverk fungerer ikke, men det gjør ICE

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

På tide med en liten oppdatering her syd fra.

Har nå kommet meg til Hau etter en ca 80nm's seilas fra Samsø via Grenå.

Først ett bilde fra Fiskeribryggen i Nyborg, denne ligger tvers over for Lystbåthavnen og har 8-10 aktive fiskebåter. En kontrast med de klassiske blå Danske fiskebåtene og disse nye bettong kolossene av noen bygg med DYRE leiligheter. Oppgradering av havneområdet kalles det vist.

https://baatplassen.no/bildearkiv/1/1371/005.jpg

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Limfjorden er stengt for passering for båter med mastehøyde over 9,5 meter, denne gangen er det akslingen for heving og senking av kjørebroen i Ålborg som er ødelagt, i følge danske aviser har ikke akslingen blitt sjekket siden 1933 - hørtes ikke betryggende ut.

Selv fikk jeg nyheten i Lemvig på vei til Læsø - ble en laang tur på vestsiden av Jylland, havnene i Hanstholm og Hirtshals er ikke av de festligste.

Mange båter på begge sider av broen har avmastet for passering.

I vår ble den andre broen i byen påkjørt og var stengt i lang tid. Her på Læsø ligger det flere båter som hadde planlagt tur gjennom fjorden.

Link to post
Share on other sites

Det var en meget lang dagsetappe....slitsomt? Du ligger i Hou havn

 

Hadde ovrnatting i Grenå, så det var ikke så galt.

Ballen- Grenå 37nm

Grenå - Hau 45 nm

Alt annet enn slitsomt. flatt hav og autopilot gjør slike dagsetappe bare behaglige.

Etappen Ballen - Grenå var det helt vindstille, slik at jeg i allefall hadde fartsvinden som kjølet noe.

Etappen Grenå - Hau hadde jeg 3-4 MS med vind, hvilket betydde at det var totalt vindstille på flybridge.

vurderte å stoppe å ta ett bad midt i Ålborgbukt, men med 1 kn strøm og alene i båten tok jeg ikke tjangsen.

Første jeg gjorde til og med før ankerdrammen etter ankomst Hau, var ett svalende bad, ca.19 grader i vannet.

Er solbrent så det holder, men er endel av sjarmen det også.

 

Så tilbake til litt av det jeg skulle lagt inn i går.

 

Nyborg. En koselig og fredelig by. Skjer veldig lite etter kl 20.00.

Endel severdigheter bla. Nyborg slott.

Meget romslig gjestehavn + gjesteplasser inne i Lystbåthavnen.

Lovte havnesjefen å skryte litt av byen siden jeg hadde fått en så fin deal med opplaget.

Likte Nyborg betraktelig bedre enn Svendborg, hvor jeg følte litt for mye "storbypreg" og at alt var om å gjøre å sope inn mest penger.

Nyborg var mer en rolig småby.

 

Ballen på Samsø: En kjempe plass, kort og godt. Jeg lå der siste helg før skolene i Danmark starter etter sommerferien. At været var helt maks sist helg gjorde nok ikke påtrykket av båter mindre.

Nesten full havn. 3-4 båter på utsiden ved longside fortøying.

Lykkelige barn som holdt på med, bad, krabbefiske, jollekjøring, fotballspilling etc. etc.

Rolige behaglige voksne som tok sin lille grønne, en snaps en vin eller flere av alt.

Ingen Kramgoa låtar eller annen ulyd på høyt volum, Ikke noe høylydt skrik og skrål.

Kun en masse mennesker som hadde en fortreffelig weekend. Stille i havnen rundt kl 22.00.

Både Nordmenn og Svensker har nok litt å lære.

 

Grenå: Greit for en overnatting. Grei moderne havn. Havnen ligger 2 km. fra byen, derfor ingen plass for storhandel.

Kattegatt senteret ligger rett ved siden. Ett besøk verdt, spesielt om man har med seg barn. Var der selv for noen år siden, en gang jeg var på biltur i Danmark.

 

Så er vi i Hau.

Litt blandet opplevelse.

Første inntrykket var meget positivt, en hyggelig havnefogd som ønsket velkommen på en måte som bare Dansker kan. Fin rolig plass å ligge. Hygglige Svensker i Nabobåten, som jeg også møtte dagen før i Grenå.

Alt var fryd og gammen.

Hadde avtalt om tanking av litt diesel kl 09.00 på morgenen.Våknet opp til vindstille. Var meldt noe østlig vind på formiddagen. Tankanlegget i Hau ligger innerst i havna og det er TRANGT for en båt på 12.5 meter inni der.

Tuslet inn og la meg til, før vi var ferdig med å tanke disse 400ltr med diesel, hadde vinden kommet.

7-8sm Rett inn og i siden på Mariell som lå trøkt godt inn mot kaien der inne.

Mariell er høy som en tomannsbolig, har ett stk. motor, kraftig underdimmensjonert både ror og Thrustere.

Er en utfordring å komme til og fra kai i vind.

 

Forsøkte først å komme ut med Baugthruster. Ikke nok kraft til å vri baugen nok opp mot vinden.

Så satt jeg ett baugspring, (ikke fortøyningsmuligheter for ett hekk spring). Fikk vridd båten maks av hva jeg kunne uten å slå bort i fortøyde båter. Satt fri, sprang frem for å ta springet før jeg var tilbake var "raua"halveis til bake til kai og jeg greide ikke å tørne.

INGEN av tilskuerne i de båtene som lå der, gjorde noen som helst tegn til å hjelpe til.

Fikk sugd tak i en Tysk bobilturist . Satt springet med 2 tørn rundt pullerten og ba han holde hardt og hive tauet ombord når jeg sa fra.

Med en Tysk bobilturists hjelp og mannskapet på 5-6 seilbåter som tillskuere, Greide jeg med nød og neppe å få tørnet og baugen opp mot vind.

DA klappet flere av tilskuerene fra seilbåtene.

Kanskje ikke mye mer enn hva en en Bobilturist de kunne gjort.

Men en følte at her var det skadefrod og underholdning som betydde mest. Håper jeg tar feil.

 

Etter en humpete tur den første timen ligger jeg nå i vesterø havn på Læsø. 3/4 full havn eller noe sånt og ICE fungerer glimrende.

 

Ble ett langt innlegg, men måtte få ut litt frustrasjon, det var godt. Nu er alt så meget bedre.

Ha en fortreffelig aften.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

 

Når man deler Samsø Hou i to etapper blir det mer behagelig. Havnefogd Ragnar i Hou er en rolig og behagelig mann, han vil det beste for sine gjester med begrensede midler.

 

Der inne du tanket ligger det vel også et stort dråg av en cat seiler som ligger litt i veien for dieseltanken....heter den Houcat?

Astor skulle vært og strammet opp seilbåtene som ikke ville hjelpe deg i en vanskelig situasjon, men vind fra Øst er plagsom på de kanter av DK.

 

Jeg ser på kameraene i Vesterø...ligger det en Tysk motorbåt bak deg ( i Nordhavnen ) eller ligger du bak en stål seilbåt Syd for bødehuset?

 

Kan anbefale Fiskekakene hos Eriks fiskehandel til lunch....kanskje litt farlig ettersom du er i bransjen.....

Link to post
Share on other sites

. Havnefogd Ragnar i Hou er en rolig og behagelig mann, han vil det beste for sine gjester med begrensede midler.

Ingen klander mot Ragnar som var en hyggelig mann, men han sto også kun å så på.

 

Der inne du tanket ligger det vel også et stort dråg av en cat seiler som ligger litt i veien for dieseltanken....heter den Houcat?

Stemmer, var dens pontonger som begrenset mitt areal til å få tørnet rundt.

Astor skulle vært og strammet opp seilbåtene som ikke ville hjelpe deg i en vanskelig situasjon, men vind fra Øst er plagsom på de kanter av DK.

Ikke blandt inn Astor :giggle: men ja Østavind er en utfordring.

 

Jeg ser på kameraene i Vesterø...ligger det en Tysk motorbåt bak deg ( i Nordhavnen ) eller ligger du bak en stål seilbåt Syd for bødehuset?

Jeg ligger alene ytterst på det jeg tror er den nye kaia.

 

Kan anbefale Fiskekakene hos Eriks fiskehandel til lunch....kanskje litt farlig ettersom du er i bransjen.....

 

Takker for tipset, men hummer og jomfruhummer i østerby til helgen blir årets høydare-

 

PS. Takk for tipset om havnens eget nett. Var raskere enn ICE

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Astor skulle vært og strammet opp seilbåtene som ikke ville hjelpe deg i en vanskelig situasjon

 

Astor kan sikkert mange ting, men han kan ikke være overalt. :giggle:

--

Og så tror jeg nok at de i seilbåtene mer en gjerne ville ha vært til hjelp, hvis de hadde oppfattet det slik at noen trengte hjelp.

De trodde nok at en slik stor motorbåt har power nok til og mestre slikt selv, hvis ikke så ville sikkert de ombord vinket på dem.

---

Hvis vi trenger hjelp så gir vi klart utrykk for det og da kommer det alle slags båtfolk til og hjelper. :thumbsup:

Redigert av Careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

De trodde nok at en slik stor motorbåt har power nok til og mestre slikt selv

---

Hvis vi trenger hjelp så gir vi klart utrykk for det og da kommer det alle slags båtfolk til og hjelper. :thumbsup:

 

Er misunnlig på seilbåters manøvreringsevne, de snur på 5 øra og bakker dit du vil.

Egentlig usikker på om seilbåt skippere vet hvor knotete det kan være å manøvrere en motor båt med en strak aksel i trange havner.

 

Ja, jeg ga utrykk for at jeg trengte litt hjelp, og det var en Tysk Bobilcamper som kom, Resten av tilskuerene sto på kaia ved siden av båtene sine å kikket.

 

Uansett glem det nå. Var bare noe frustrasjon jeg trengte å få ut i går.

 

Her i Vesterø havn har det vært stor utskifting av båt i dag. antall båt i havne er vel pr. nå redusert med 50% prosent. Talte 35 gjestende båter.

 

Blåser endel fra Nordøst, regner med at det løyer snart.

var skyfritt og 23 grader i lufta,19 i vannet tidligere i dagNå kl.20.30 er det 18.5 grader i skyggen.

 

Regner med å tusle over til Østerby i morgen.

PS fiske fricadellene til fiskhandleren var gode. Tydligvis populære for de hadde stekt opp ca. 150 når jeg var innom og det var mer farse igjen. Så flere som hadde dem til lunch på benkene rundt i havna.

 

 

En viktig info som jeg er usikker på om har blitt nevnt: Minibankene både i Østerby og Vesterø er blitt fjernet.

Eneste plass på øya for å få ut Cash er i Byrum.

Kort kan jo brukes de fleste steder, så noen krise er det ikke, men selv liker jeg når jeg eri utlandet, å ta ut kontanter i automater og betale med kontanter. Blir det absolutt rimligste.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Eneste plass på øya for å få ut Cash er i Byrum.

Kort kan jo brukes de fleste steder, så noen krise er det ikke, men selv liker jeg når jeg eri utlandet, å ta ut kontanter i automater og betale med kontanter. Blir det absolutt rimligste.

Det er jo gebyr på uttaket fra minibanken i utlandet. Men i DK tar de gjerne 3% ekstra når du betaler med kort, hvis det ikke er Dankort, så det blir kanskje helst hipp som happ. Uansett, det er greit å ha med noe kontanter også.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Shoppet med kort i Dagli Brugsen i Vesterø i går, 0% påslag på ett Visa debet kort. Men er vel noe påslag fra bankens side?

Uansett liker jeg å ha Carsh til småhandel.

 

Har nå gått over til Østerby. Betraktelig mer båt her enn hva det var i Vesterø havn når jeg gikk derfra.

Men for all del, godt med plass.

BP nicket "Biscaya", kom inn til Vesterø, med "skipet" sitt i går ettermiddag. Hadde en hyggelig prat og omvisning ombord. Svær flot skute, med ett hav av plass. Men badekaret mitt var større :giggle:

De kom fra Vederøarna og han kunne fortelle om overaskende mye båt der ute.

 

Lett å se at jeg nærmer meg Sverige. 80% av båtene her i Østerby er Svenske.

Dette blir siste havn i Danmark på "Mariell's Danmarks cruise 2012 part 1 og 2".

Blir liggende her til Søndag,Mandag,Tirsdag eller no sånt.

Da går ferden over til Knipla/Hønø området.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Overaskende mye båt her i Østerby, ligger 2og 3 på utsiden av hverandre. I Vesterhavn var det på Torsdag kveld kun 10-15 båter igjen.

 

I går var tiden for måltidet over alle måltider kommet.

Få plasser hvor Skalldyr er så gode som her på Læsø.

1 stk Sort hummer

5 stk Jomfru hummer

og 6 store krabbeklør

Loff, smør og Majones

Nydes sammen med Bønnerup snaps og Tuborg.

Det blir bare ikke bedre,Nydes med lukkede øyne.

Enkelt og greit.

 

Overveier å ta samme menyen i dag,

 

Overskyet oppholdsvær og noe vind i dag. Har kommet noe regn i løpet av natta.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

 

Østerby er vel nesten som et underbruk av Gøteborgskjærgården, kort vei over selv for en helgetur. Mange båter i Vesterø også denne helgen. Mange Danske flagg så det er kanskje de lokale som råder grunnen der nå.

 

Når du lister opp menyen kjenner jeg nok et snev av misunnelse.....og kanskje litt ergelse over at vi er hjemme. Vi kunne lett blitt i DK noen uker til.

 

Kos deg med sjømat i Østerby, rekene kostet 360 kroner kiloen i Smøgen for et par uker siden.

 

Gråvær og regnbyger i Moss i dag også.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...